Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@13:22:01 GMT

روایت «جهش تولید» و عزمی که باید جدی‌تر باشد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۹۰۸۳

روایت «جهش تولید» و عزمی که باید جدی‌تر باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، نامگذاری سال‌ها با موضوع و محوریت اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب، نشانگر اهمیت مسأله اقتصاد و توجه به تولید است.

وقتی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۹ نام جهش تولید را بر این سال نهادند، فرصتی مناسب برای همگان برای تلاش و کوششی مضاعف در مسیر جهش در تولید ایجاد شد و انتظار می‌رفت عملکردها در دولت هم درخشان‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعا برای جهش در تولید ابتدا باید مسؤولان و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی درصدد رفع موانع موجود در بازار تولید برآیند و شنوای مشکلات از سوی تولیدکنندگان و فعالان این عرصه باشند و سپس راهکاری عملی و قابل اجرا در این راستا را تدوین و عملیاتی کنند.

تکمیل پروژه‌های جهش تولید؛ مستلزم عزم جزم

علی‌رضا آشناگر، استاندار سمنان در همین زمینه اظهار کرد: تکمیل پروژه‌های جهش تولید استان و تسریع در روند اجرایی آن امری بسیار حائز اهمیت است که باید طی زمان‌بندی مشخصی صورت گیرد.

وی افزود: مواردی از پروژه‌های جهش تولید استان که با مشکلاتی برای ادامه روند احداث و رسیدن به مرحله بهره‌برداری مواجه هستند، بررسی و طی یک زمان‌بندی دو ماهه تعیین تکلیف شوند و در صورت عدم حل مسائل موجود در زمان مقرر، لازم است تا این طرح‌ها از لیست پروژه‌های جهش تولید استان حذف شود.

استاندار سمنان بیان کرد: اجازه بهره‌برداری از معادن بدون تأمین آب مورد نیاز به هیچ عنوان داده نخواهد شد و در مناطق کم‌آب اگر بنا بر فرآوری مواد معدنی وجود دارد، باید توجه داشته باشیم تا منابع آبی که بسیار گران‌قیمت است، با تدبیر اختصاص داده شود و صرفه اقتصادی لحاظ شود.

آشناگر گفت: هیچ تفاوتی در انتخاب پروژه‌ها در بین شهرستان‌ها وجود ندارد و بر اساس اولویت‌هایی که در سطح استان موجود است، تخصیص پروژه‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در بحث تأمین اعتبارات پیگیری‌های لازم را به صورت مستمر در دستور کار قرار دادیم.

استاندار سمنان اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان به صورت طبیعی و ذاتی باید در جهت تأمین و جذب اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های جهش تولید استان گام بردارند و ضمن پیگیری مجدانه، با یک رویکرد مناسب در جهت رفع مشکلات حرکت کرده تا شاهد تکمیل این طرح‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها در آینده باشیم.

۲۸ طرح جهش تولید سمنان؛ در حال پیگیری

نادر مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان هم اظهار کرد: رسیدگی به موارد و مباحث مرتبط با پروژه‌های جهش تولید در استان و ارائه گزارش در این حوزه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان لازم است.

وی گفت: ۲۸ پروژه در حوزه‌های مختلف در قالب طرح‌های جهش تولید استان در دستور کار قرار دارد و مباحث مرتبط و پیگیری‌ها در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها با مشکلات و موانعی روبه‌رو هستند، ادامه داد: دستگاه‌های متولی توضیحات لازم را ارائه داده‌اند و در ادامه رسیدگی به موارد در دستور کار قرار گرفته است.

مالکی بیان کرد: همچنین بررسی و رسیدگی به موانع و مشکلات برخی از پروژه‌های زیربنایی استان نیز با حضور استاندار سمنان به انجام رسیده و دستورات لازم صادر شده است.

وی اظهار کرد: وظیفه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان سمنان، تأمین اعتبار و پیگیری برای جذب این مهم است که باید به صورت و ویژه مورد توجه قرار داشته باشد.

اقدامات در حد حرف نماند

اگر همه چیز در به حرکت در آوردن چرخ تولید در حد حرف بماند و به مرحله عمل نرسد، می‌شود همین اولتیماتومی که استاندار سمنان می‌دهد و می‌گوید زمانبندی دو برای تعیین تکلیف پروژه‌های بلاتکلیف جهش تولید در استان سمنان باید مشخص شود؛ اگر مسائل حل نشود، طرح‌ها از لیست پروژه‌های جهش تولید این استان خارج شود.

مسؤولان امر حتما می‌دانند جهش در تولید منجر به بهبود وضعیت معیشت مردم، ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری، پویایی و نشاط اقتصادی و اجتماعی و تقویت انگیزه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌شود؛ بنابراین باید آستین همت را بالا زده و هر کاری از دستشان بر می‌آید در این راستا انجام دهند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: رهبر معظم انقلاب سمنان استاندار سمنان علیرضا آشناگر رونق تولید واحدهای تولیدی پروژه های جهش تولید استان استاندار سمنان استان سمنان پروژه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۹۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی

به گزارش خبرنگار مهر، آمار تولید و نیاز بازار سبب می‌شود تا محصولات مورد نیاز به ویژه در صنایع غذایی دچار کم‌بود و پیش‌بود نباشد. کم‌بود سبب افزایش قیمت و زیان مصرف کننده و پیش‌بود موجب کاهش قیمت و ضرر کشاورز می‌شود.

کشاورزان به دلیل عدم برنامه ریزی از سوی نهاد متولی، بر اساس تجربه و رخدادهای کوتاه مدت محصولی را برای کشت انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال اگر سال گذشته تولید پیاز با حجم بالا بود و بازار با کم‌بود سیب زمینی رو به رو شد امسال کشاورزان حجم زیادی سیب زمینی کاشتند.

قیمت سبزی و صیفی جات از اواخر فروردین سال جاری روند افزایشی داشت و این امر به ویژه در بازار پیاز و گوجه فرنگی محسوس‌تر بود. در این باره رئیس اتحادیه میوه و تره بار افزایش قیمت‌ها را مربوط به نرخ محصولات از سوی بارفروشان اعلام کرد و گفت، تعیین قیمت در بازار بارفروشان بر اساس عرضه و تقاضا بوده که نوعی هرج و مرج به وجود آورده است.

در حوزه تأمین بازار گوجه فرنگی مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: دو پروژه مهم در استان‌های نیمه شمالی و جنوبی کشور برای تأمین گوجه‌فرنگی مورد نیاز در فصل پاییز پیگیری می‌شود.

حسین اصغری عنوان کرد: طی برنامه‌ریزی و مشورت با استان‌ها، پروژه افزایش تولید در مناطق جنوبی کشور از طریق افزایش سطح زیر کشت و عملکرد تولید در واحد سطح و پروژه نگهداری مزارع تولید تابستانه در استان‌های نیمه شمالی کشور برای تولید پاییزه گوجه‌فرنگی در دستور کار این دفتر قرار گرفته است. انتظار داریم با اجرای این دو پروژه حدود ۳۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در فصل پاییز با هدف تأمین نیاز بازار داخلی و خارجی تولید شود.

وی با بیان اینکه مباحث مربوط به این دو پروژه از آذر ۱۴۰۲ پیگیری می‌شود، بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی در استان‌های شمالی کشور مانند قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی تاکید کرد و گفت: برای توسعه کشت داربستی این محصول حداقل باید در سطح یک هزار هکتار کار کنیم که در حال حاضر هم نمونه‌های موفقی از کشت داربستی در استان‌های قزوین و بخشی از استان فارس وجود دارد.

وی با بیان اینکه علت تاکید بر توسعه کشت داربستی گوجه‌فرنگی این است که با افزایش تولید، قیمت کنترل شود ادامه داد: برای تولید گوجه‌فرنگی در کشت داربستی، از ارقام فضای باز استفاده می‌شود هر چند که ارقام مشترک و دومنظوره فضای باز و گلخانه‌ای هم وجود دارد.

اصغری توسعه کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز در مناطق مستعد با هدف افزایش تولید را از دیگر برنامه‌های این دفتر عنوان کرد و گفت: استان‌هایی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی اعلام آمادگی کرده‌اند. ‌

کد خبر 6092417 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • پروژه «مرغ لاین» در میامی افتتاح می‌شود