Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-05@21:56:38 GMT

جغرافیای دامداری در ایران

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۹۴۱۳

جغرافیای دامداری در ایران

همشهری- شیوا نوروزی: پرورش انواع حیوانات اهلی اصلی‌ترین عنصر در کشاورزی کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته است؛ از این‌رو که تامین‌کننده مهم‌ترین و بیشترین ماده غذایی است. طبق برآوردهای سازمان خواربار وکشاورزی جهانی حدود ۵۰ درصد درآمد ناخالص ملی در بخش کشاورزی و بیش از ۲۰ درصد کل درآمد ناخالص ملی در بیشتر این کشورها از دامپروری تامین می‌شود (البته این آمار و ارقام در ایران بسیار پایین‌تر است).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع دام و محصولات تامین‌کننده درآمد نقدی مستقیم است. به اعتقاد صاحب‌نظران اقتصاد کشاورزی، دام‌ها بانک‌های زنده کشاورزان هستند. البته دام‌ها نه فقط به‌خاطر درآمد، بلکه به‌خاطر تولید پروتئین، انرژی کار و فضولات که منبع سوخت و حاصلخیزکننده آلی هستند نیز مورد توجه متخصصان توسعه در مناطق روستایی بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار دارند. با وجود اهمیت بالای دامپروری در این کشورها اما در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران میزان بهره‌وری تولید محصولات دامی بسیار پایین است.
 

توسعه‌یافتگی استان‌ها در پرورش دام

براساس اطلاعات مرکز آمار و تحقیقات انجام‌شده از سوی محققان وزارت جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، ترویج و کشاورزی استان‌ها براساس معیار توسعه‌یافتگی در بخش امور دام (تعداد واحد دامی، میزان مرتع، میزان زمین زراعی، میزان جنگل، میزان تولید گوشت قرمز، مقدار تولید شیر، تعداد دامپزشک، تعداد تکنیسین دامپزشکی، تعداد کارشناس ترویج و تعداد کارشناس امور دام) به چهار گروه استان‌های با توسعه‌یافتگی بسیار بالا، با توسعه‌یافتگی بالا، با توسعه‌یافتگی پایین و توسعه‌یافتگی بسیار پایین دسته‌بندی می‌شوند. با توجه به سطوح طبقات و امتیازات حاصله، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان، اردبیل و کردستان در گروه استان‌های با توسعه‌یافتگی بسیار بالا و استان‌های مازندران، زنجان، چهارمحال‌ و بختیاری، ایلام، مرکزی، هرمزگان، کرمانشاه، خراسان، اصفهان، بوشهر، کرمان و گیلان در گروه استان‌های با توسعه‌یافتگی بالا طبقه‌بندی شده‌اند. به همین ترتیب استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد، فارس و لرستان در دسته استان‌های با توسعه‌یافتگی پایین و استان‌های همدان، تهران و سیستان‌وبلوچستان در گروه استان‌های با سطح توسعه‌یافتگی بسیار پایین طبقه‌بندی شده‌اند.
 

رتبه‌بندی 

استان‌ها با استفاده از شاخص‌های توسعه امور دام در سطح استان‌های کشور ازجمله نسبت واحد دامی به بهره‌بردار، نسبت مرتع به بهره‌بردار، نسبت زمین‌های زراعی آبی، دیم و جنگلی به‌ازای هر ۱۰۰ واحد دامی، نسبت مقدار تولید گوشت قرمز و شیر به تعداد دام و نسبت بدنه کارشناسی (دامپزشک، تکنیسین دامپزشکی، کارشناس ترویج و کارشناس امور دامی) به ازای هر ۱۰۰ واحد دامی و براساس تاکسونومی، این‌طور تقسیم‌بندی شده‌اند: استان آذربایجان شرقی با سطح توسعه‌یافتگی برابر ۰.۹۳ در رتبه اول، آذربایجان غربی با سطح توسعه‌یافتگی ۰.۸۳ در رتبه دوم، خوزستان در رتبه سوم، اردبیل در رتبه چهارم، کردستان در رتبه پنجم، مازندران در رتبه ششم، زنجان در رتبه هفتم، چهار محال‌وبختیاری در رتبه هشتم، ایلام در رتبه نهم، مرکزی در رتبه دهم، هرمزگان در رتبه یازدهم، کرمانشاه در رتبه دوازدهم، خراسان در رتبه سیزدهم، اصفهان در رتبه چهاردهم، بوشهر در رتبه پانزدهم، کرمان در رتبه شانزدهم، گیلان در رتبه هفدهم، کهگیلویه‌وبویر احمد در رتبه هجدهم، فارس در رتبه نوزدهم، لرستان در رتبه بیستم، همدان در رتبه بیست‌ویکم، تهران در رتبه بیست‌ودوم و سیستان‌وبلوچستان با سطح توسعه‌یافتگی برابر ۰.۴۱ در رتبه بیست‌وسوم قرار دارد.
 

دام عشایر

درحالی‌که خانوارهای عشایر کوچنده کشور ۱.۴ درصد از جمعیت کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند، در حدود ۳۰ درصد از دام سبک کشور (گوسفند و بز) را در اختیار دارند که این موضوع نشان می‌دهد جامعه عشایر کوچنده در تولید گوشت قرمز کشور دارای نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری است. عشایر ۲۰۰ هزار تن نیاز گوشت کشور را تامین می‌کنند. بخشی از توسعه‌یافتگی دامپروری در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان و اردبیل مربوط به عشایر کوچکنده این استان‌هاست. به‌عنوان نمونه عشایرنشینان استان آذربایجان شرقی یک میلیون و ۹۳۴هزار و ۲۱۸ رأس دام سبک و ۵۰۷ هزار و ۱۴۴ رأس دام سنگین را در اختیار دارد که ۲۰ درصد دام استان را تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در تولید محصولات دامی برعهده دارد. یک میلیون و ۲۸ هزار رأس دام سبک و سنگین نیز در اختیار۲ هزار و ۴۱۰ خانوار عشایری در استان آذربایجان غربی است که ۱۱درصد کل دام استان را شامل می‌شود. عشایر خوزستان نیز با در اختیار داشتن یک‌ میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۵ هزار رأس دام سنگین نقش مهمی در تامین محصولات دامی کشور دارند. عشایر استان اردبیل هم با جمعیت دامی ۱.۵ میلیون با تولید حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز حدود ۳۶ درصد گوشت قرمز استان را تامین می‌کنند.

کد خبر 623501 برچسب‌ها دامداری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دامداری استان های با توسعه یافتگی سطح توسعه یافتگی توسعه یافتگی بسیار گروه استان آذربایجان شرقی آذربایجان غربی بسیار پایین گوشت قرمز واحد دامی امور دام رأس دام دام سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۹۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟

 به گزارش اتاق خبر به نقل ازگسترش نیوز :تولید گاز برای خوراک پتروشیمی ها، اقدام مناسبی است که در دست اقدام قرار دارد و می تواند پتروشیمی ها را تامین کند.

مهدوی ابری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: تحقق افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند علاوه بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان‌های گازی کشور اظهار داشت: امروز شاهد حرکتی سازنده و اقتصادی برای کشور در اوضاع جنگ اقتصادی و سیاسی هستیم.

وی با اشاره به منابع غنی هیدروکربوری ایران افزود: باید از این نعمت به‌شکلی مطلوب حفاظت و استفاده کرد. بهره‌گیری صحیح از منابع هیدروکربوری به‌منزله تبدیل آن‌ها به ارزش‌ افزوده است تا اقتصاد کشور شکوفا شود.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: وزارت نفت با وجود جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، حرکت‌های بسیار ارزشمندی در کشور انجام داده است؛ ازجمله توسعه فازهای پارس جنوبی، به‌ویژه فاز ۱۴ که بدون حضور خارجی‌ها به سرانجام رسید.

وی با اشاره به توانایی‌های بالای صنعت پتروشیمی در کشور، گفت: پتروپالایشگاه کنگان، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی کاویان، بدون حضور خارجی‌ها، از سوی صنعت پتروشیمی اجرا شده‌اند، بنابراین صنعت پتروشیمی توانایی فنی لازم برای اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور را نیز دارد.

وی بیان کرد: با توجه به ناترازی گاز در کشور، پتروشیمی‌ها برای هر ۲ راهکار سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: خوشبختانه در سه ماه گذشته، جهاد و تحول انقلابی برای کوتاه‌کردن فرایند دریافت مجوزها در وزارت نفت شکل گرفت و قدردان وزیر نفت برای ایجاد این تحول هستیم. این اقدام در اقتصاد ملی مؤثر است و خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها تأمین خواهد شد.

وی افزود: برای تحقق شعار سال، فضای کسب‌وکار مناسب لازم است، تا درنتیجه بخش خصوصی و مردم نیز وارد سرمایه‌گذاری در صنعت شوند.

مهدوی سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در توسعه میدان‌ها را حرکتی همسو با شعار سال دانست و گفت: با این اقدام بخش خصوصی وارد یکی از حساس‌ترین سرمایه‌گذاری‌های صنعت می‌شود که افزون بر رفع نیاز صنعت پتروشیمی، به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد شد.

وی همچنین گفت: تحقق افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند علاوه بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

وی یادآور شد: معنای سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در بالادست نفت این نیست که پروژه‌های توسعه‌ای این صنعت کند یا متوقف شود، بلکه هردو همسو با هم پیش می‌روند.

شرکت‌های پتروشیمی‌ بسته به نوع تولیدات، هیدروکربن‌های نفت یا گاز طبیعی را دریافت و آن را تبدیل به فرآورده‌های پتروشیمی می‌کنند. بنابراین خوراک در واقع همان مواد اولیه برای تولید برخی محصولات پتروشیمی است. شرکت‌های پتروشیمی بسته به نوع و ماهیت، خوراک گازی یا مایع مصرف می‌کنند. شرکت‌های پتروشیمی‌ بسته به نوع تولیدات، هیدروکربن‌های نفت یا گاز طبیعی را دریافت و آن را تبدیل به فرآورده‌های پتروشیمی می‌کنند. بنابراین خوراک در واقع همان مواد اولیه برای تولید برخی محصولات پتروشیمی است. شرکت‌های پتروشیمی بسته به نوع و ماهیت، خوراک گازی یا مایع مصرف می‌کنند

 

 

دیگر خبرها

  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • توسعه‌یافتگی در جامعه با اتصال دانشگاه و صنعت محقق می‌شود
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • جان‌فشانی در سنگر تولید
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • گزیده‌های نفتی هفته