Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@19:09:13 GMT

توصیه‌های یک انبوه ساز به وزیر جدید راه و شهرسازی

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۹۶۲۲

توصیه‌های یک انبوه ساز به وزیر جدید راه و شهرسازی

یک انبوه ساز با بیان اینکه تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال نیاز به بسترسازی و ترسیم نقشه راه دارد، گفت: فعال کردن کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی از طریق ارایه تسهیلات، تهیه نقشه راه تولید مسکن، پرهیز از شتابزدگی و بی‌برنامگی و... ازجمله شاخص‌ترین مواردی است که دولت می‌بایست برای تحقق هدف خود در امر مسکن  مد نظر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهندس آرش بازیار، از صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی و مدیرعامل شرکت تک ایستا ضمن بیان مطلب فوق گفت: به نظر می‌رسد وزیر جدید از توانمندی‌های لازم در امور اجرایی و مدیریت برخوردار است، اما توفیق ایشان درحوزه مسکن و اجرای برنامه‌های مد نظرشان به شرایط خاصی وابسته است.
وی گفت: اول اینکه لازم است دولت در حوزه مسکن پوپولیستی برخورد نکند و به صورت منطقی با این جریان برخورد کند تا با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به هدف‌های مورد نظرخود در حوزه مسکن دست یابد.  
بازیار با تشبیه وعده ساخت یک میلیون مسکن در کشور با طرح مسکن مهر تاکید کرد: وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، به نوعی یادآور طرح مسکن مهر است و لازم است که مسیولان تجارب مثبت و منفی ناشی از اجرای آن طرح را سرلوحه کار خود قرار دهند.
وی افزود: طرح مسکن مهر از طرح‌های بسیار خوبی بود که اجرای صحیح آن می‌توانست خیلی از مشکلات حوزه مسکن را حل کند، اما متاسفانه به خاطر شتابزدگی و عدم برنامه ریزی درست، به ورطه‌ای افتاد که بد نام شد و این بدنامی سبب شد که محاسن این طرح آنچنان که باید دیده نشود.
بازیار ادامه داد: اگرچه هدف گذاری دولت جدید برای ساخت میلیونی مسکن هدف مقدسی است که اجرای آن می‌تواند نقش موثری در خانه دار کردن مردم داشته باشد، اما دولت نباید با شتاب زدگی سبب شود که این طرح به سرنوشت طرح مسکن مهر دچار شود.
وی تاکید کرد: بنده شخصا بر این باور هستم که با امکانات فعلی کشور امکان ساخت حدود دویست الی سیصد هزار واحد مسکونی در سال وجود دارد و سپس با فراهم شدن شرایط در سال چهارم نمودار افزایش تولید مسکن به دو و نیم میلیون واحد مسکونی خواهد رسید و درنهایت دولت در چهار سال بعدی قادر به تحقق هدف گذاری خود خواهد بود.
بازیار انبوه سازی در حوزه مسکن را مشروط به حضور شرکت‌های متعدد دانست و گفت: اگر قرار باشد سالی ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی تولید شود، تحقق این امر نیاز به توزیع عملیات ساخت به شرکت‌های توانمندی است که بتوانند به صورت انبوه سازی طی زمان کوتاهی هزاران واحد مسکونی تولید کنند و باید بررسی شود که چه تعداد شرکت توانمند در حال حاضر وجود دارد که قادر باشند در این زمینه وارد میدان شوند.
وی همچنین بر ضرورت جانمایی درست این طرح اشاره کرد و گفت: مکان‌یابی درست این واحد‌ها سبب ساخت کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود و در عین حال مانع از ایجاد مشکلات خدمات رسانی به ساکنان می‌شود، همچنین از بروز بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی و... در این واحد‌ها جلوگیری خواهد شد.
وی در عین حال به مشکل کمبود برق نیز اشاره کرد و گفت: مشکل کمبود برق ممکن است سبب قطعی برق صنایع شود که همین مساله مشکل آفرین خواهد شد. البته نوسانات برق چیزی نیست که سبب ایجاد ناامیدی شود و بگوییم این امر مانع اجرای طرح‌های دولت در امر مسکن است.، بلکه بر عکس انگیزه تولید مسکن انبوه، می‌تواند فرصتی باشد که با برنامه ریزی درست، کارخانجات جدیدی برای تولید مصالح راه اندازی شود که تامین برق آن‌ها نیز الزام آور شود.
بازیار ادامه داد: به نظر می‌رسد که کارخانجات تولید سیمان از ظرفیت لازم برای تولید برخودار هستند، البته کارخانه‌های فولاد هم از ظرفیت‌های لازم برخودار هستند به شرط آنکه متولیان امر مانع از صادرات مواد خام این محصول شوند.
وی افزود: گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در حال حاضر فقدان مواد اولیه که ناشی از صادرات غیرقانونی این محصول است، سبب شده که ذوب آهن اصفهان با ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت کار کند و این بدان معنا است که دولت اگر می‌خواهد به هدفش در حوزه ساخت مسکن دستیابی پیدا کند باید دست مافیای فولاد را قطع کند.
وی تاکید کرد: همه می‌دانند که فولاد شرایط ویژه‌ای دارد و تولید و عرضه آن در ید گروه ویژه‌ای است که قیمت‌ها را بنا به منافع شخصی خود افزایش و یا کاهش می‌دهند و یا اینکه مواد خام آن را به کشور‌های دیگر می‌فروشند؛ بنابراین یکی از پیش نیاز‌های تولید مسکن، ورود دولت برای حل این معضل است.
بازیار خاطرنشان ساخت: در کنار شکل گرفتن ساخت و ساز‌ها، قطعا ما نیاز به کارخانجات تولید مصالح داریم که دولت با ارایه تسهیلات می‌بایست زمینه ساز فعالیت این کارخانجات شود.
وی طرح جدید دولت در حوزه مسکن را سبب ورود فن آوری‌های نوین ساختمانی ارزیابی کرد و گفت: در طرح مسکن مهر نیز شاهد ورود فن ‌آوری‌های جدید در بخش مسکن بودیم که ماحصل آن ساخت واحد‌های مسکونی ارزان، سریع و انبوه بود. همچنین بکارگیری فناوری عایق‌های حرارتی دراین واحد‌ها نقش موثری در کاهش مصرف برق وانرژی داشت.
بازیار گفت: دولت در طرح جدید خود در حوزه مسکن باید بکارگیری فناوری‌های جدید ساختمانی که سبب ساخت ارزان سازی، مقاوم سازی، سریع سازی و انبوه سازی مسکن می‌شود را الزام آورکند و همچنین با توجه به مشکلات کمبود برق و با در نظرگرفتن اینکه بکارگیری عایق‌های حرارتی سبب جلوگیری از هدررفت انرژی در ساختمان‌ها و افزایش کیفیت ساخت واحد‌های مسکونی می‌شود، دولت حتما دراین زمینه مدیریت قوی داشته باشد تا سازندگان از روش‌های سنتی ساخت فاصله بگیرند و صنعتی سازی و بکارگیری جدیدترین فناوری‌های را در تولید واحد‌های مسکونی این پروژه بکارگیرند.
مدیرعامل تک ایستا با بیان اینکه رونق مسکن سبب اشتغالزایی و به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد کشور می شود گفت: وزیر جدید راه و شهرسازی مرد میدان جنگ است و بیشتر از هرکسی می‌داند که توفیق در جنگ، در گروی وجود نقشه جنگ قوی و نیز پشتیبانی در جنگ است. با این پیش فرض، چنانچه ایشان بخواهند درعرصه مسکن، پیروز میدان باشند، می‌بایست داشتن نقشه راه در حوزه مسکن را به مثابه نقشه جنگ قلمداد کنند و همچنین راه اندازی کارخانجات مصالح را نیز پشتیبانی حوزه جنگ درنظر داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر شرکت‌های داخلی از توانمندی فنی و تخصص لازم برای ساخت مسکن در مقیاس بالا برخودار هستند یا خیر گفت: طرح مسکن مهر سبب شد که شرکت‌های داخلی تجربیات بسیارخوبی درحوزه انبوه سازی و صنعتی سازی پیداکنند.
بازیار افزود: البته کسب تجربه مسکن سازی فقط مربوط به شرکت‌ها نیست بلکه در بدنه وزارتخانه راه شهرسازی و شرکت‌های تابعه آن نیز تجارب بسیار خوبی کسب شد به طوری که درحال حاضر این وزارتخانه می‌تواند با بهره گیری از این تجارب، از تکرار بسیاری از خطا‌های طرح مسکن مهر جلوگیری کند و با بهره گیری از این تجربیات ارزشمند، نسبت به اجرای اهداف خود درحوزه مسکن اقدام کند. 
وی همچنین در پایان درپاسخ به سوالی درباره فرآیند بورکراسی و صدورپروانه که سبب اطاله فرآیند ساخت وساز‌ها می‌شود نیزگفت: بحث صدور پروانه‌های ساختمانی ماهیتا وقت گیراست، اما تلاش برای تسریع آن نیز سبب بروز بسیاری از مشکلات حقوقی برای بهره برداران، دولت و شرکت‌های ساختمانی می‌شود که مثال بارز این ادعا شرکت‌های مسکن مهر است، به طوری که بسیاری از شرکت‌های ما با مشکلات ناشی از صدور پروانه مواجه بودند.   بازیار افزود: بر این اساس نباید اجازه دهیم که این تجربیات مجددا در طرح‌های جدید مسکن اجرایی شود چرا که آزموده را آزمودن خطاست و باید با برنامه ریزی مانع از بروز تجارب ناموفق مسکن مهر در طرح‌های جدید مسکن شویم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم سید حسن فیروزآبادی انسیه خزعلی پنجشیر وزارت راه و شهرسازی انبوه سازی مسکن مسکن مهر محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم سید حسن فیروزآبادی انسیه خزعلی پنجشیر طرح مسکن مهر حوزه مسکن حوزه مسکن برنامه ریزی واحد مسکونی تولید مسکن انبوه سازی انبوه ساز حال حاضر واحد ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه این اراضی در ۱۰ استان کشور واقع شدند، گفت: مساحت کل زمین‌هایی که برای طرح صنعت شهرها در نظر گرفته شده نزدیک به پنج‌هزار هکتار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، صنعت‌شهرها را یکی از سیاست‌های موفق دولت سیزدهم برای استفاده از همه ظرفیت‌های کشور دانست و افزود: اجرای این طرح در حقیقت نوعی مشارکت میان دولت و بخش صنعت برای تولید مسکن است.

وی، استفاده از ظرفیت مدیریتی واحدهای صنعتی در ساخت پروژه‌ها و کنترل کیفی این پروژه‌ها توسط بخش صنعت را از مزایای این مشارکت برشمرد و ادامه‌داد: در این راستا دولت نیز همه امکانات موجود برای تسهیل در اخذ مجوزها و امکان ایجاد تسهیلات را به کار می‌گیرد.

مالکی همچنین برای تأمین مسکن کارگران و کارکنان بخش صنعت در دیگر استان‌ها نیز اعلام آمادگی کرد.

کد خبر 6097492 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • جزئیات ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور | تفاهم‌نامه جدید وزارت راه و نیروهای مسلح
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور کلید خورد
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح کشور
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار مشارکت‌های مردمی است