Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش عصر یکشنبه ایرنا، از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری در آیین آغاز چهاردهمین مرحله طرح شمیم حسینی در آستان امامزاده موسی مبرقع(ع) اظهار داشت: بقاع متبرکه در کنار فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی، اقدام‌های اجتماعی را هم در دستور کار دارند که مجموعه این اقدام‌ها در چارچوب فعالیت مراکز افق سازمان‌دهی شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از جمله اقدام‌های اجتماعی این مراکز می‌توان به‌رزمایش همدلی و مواسات اشاره کرد که درچهاردهمین مرحله با عنوان طرح شمیم حسینی و مهر تحصیلی به‌مرحله اجرا درمی‌آید.

معاون اوقاف قم با بیان اینکه ۲ مرحله دیگر تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی طی سال جاری اجرایی شده‌است، گفت: در مجموع پنج هزار بسته معیشتی در قالب این رزمایش‌ها در بین نیازمندان توزیع شده‌است.

وی ادامه داد: پخت و توزیع غذای گرم در مناسبت‌های مختلف از دیگر اقدام‌های بقاع متبرکه و مراکز افق درقم محسوب می‌شود و بر این اساس تاکنون ۱۰۰ هزار پُرس غذا به‌عنوان تَبَرُک‌های امامزادگان طبخ و توزیع شده‌است.

جباری تصریح کرد: علاوه بر موارد فوق، پنج مرحله رزمایش بهداشت و سلامت نیز طی سال جاری و با محوریت بقاع متبرکه شاخص اجرایی شده‌است.

معاون اوقاف قم با اشاره به‌ هدف از اجرای رزمایش سلامت گفت: در این طرح‌، ویزیت و داروی رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد و منابع آن هم از محل عواید موقوفه‌های مرتبط و با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در قالب این رزمایش، به‌طور میانگین روزانه ۵۵ تا ۷۰۰ تَن ویزیت شده و داروی رایگان هم در اختیار آنها قرار داده شده‌است.

جباری با اشاره به‌طرح شمیم حسینی و مهر تحصیلی عنوان کرد: ارزش ریالی هر بسته به‌طور میانگین پنج میلیون ریال است و به‌این ترتیب از ابتدای سال جاری تاکنون، ۵۰ میلیارد ریال برای این منظور هزینه شده، ضمن اینکه اعتبار هزینه شده برای داروی رایگان نیز تا امروز حدود سه میلیارد ریال بوده‌است.

مدیرکل اوقاف قم نیز یادآور شد: در چهاردهمین مرحله طرح شمیم حسینی و مهر تحصیلی، چهار هزار بسته معیشتی و تحصلی تهیه و دربین نیازمندان توزیع می‌شود.

 حجت‌الاسلام عباس اسکندری افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۳ دوره طرح تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی از محل عواید موقوفه‌ها درسطح کشور و به‌تبع آن درقم به‌مرحله اجرا درآمده است و امروز چهاردهمین مرحله آن اجرایی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس ۲ هزار بسته معیشتی و ۲ هزار بسته لوازم التحریر درقالب طرح شمیم حسینی و مهر تحصیلی توسط اوقاف قم تهیه شده‌است.

وی با بیان اینکه بسته‌های معیشتی شامل برنج، حبوبات و برخی دیگر از اقلام ضروری است گفت: ۱۱ میلیارد ریال برای تهیه این بسته‌ها هزینه شده و همین مقدار نیز برای تهیه و توزیع بسته‌های مربوط به‌ مهر تحصیلی در نظر گرفته شده‌ است.

وی ادامه داد: منابع اصلی این طرح از عواید موقوفه‌های مرتبط، بقاع متبرکه و مراکز افق و کمک‌های خیران تامین می‌شود.

اسکندری تصریح کرد: در سال گذشته و در سطح استان، طرح‌های مختلفی درحوزه اجتماعی اجرایی شده که شامل تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی، ارائه کمک‌های نقدی به‌ نیازمندان و تهیه دستگاه‌های کمک پزشکی برای مراکز درمانی بوده و در مجموع ۱۹۰ میلیارد ریال برای این کارها هزینه شده، ضمن اینکه این روند در سال جاری هم تداوم خواهد داشت. 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز درسخنانی بیان داشت: اجرای طرح عظیمی همچون شمیم حسینی، اقدام مهمی در عمل به‌دستورهای اجتماعی دین مبین اسلام محسوب می‌شود.

 آیت‌الله سید هاشم حسینی با بیان اینکه دردورانی که شاهد شیوع کرونا و آسیب فراوان به‌برخی خانواده‌ها هستیم، هم انفاق و مواسات را دیده‌ایم و هم گاهی ایثار به‌عنوان حماسه‌ای جاودان خلق شده، گفت: به‌برکت سیره نورانی اهل بیت(ع)، پیروی از قرآن و آرمان‌های نورانی انقلاب و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، مواسات به‌عنوان فرهنگی عمومی نهادینه شده‌است.

وی تصریح کرد: اسلام دارای ابعاد گوناگونی است که گاهی به‌بخشی از ابعاد پرداخته‌ایم و بخشی دیگر را یا نشنیده‌ایم یا جدی نگرفته‌ایم.

حسینی بوشهری با اشاره به‌ابعاد عبادی، اخلاقی و انسانی اسلام گفت: از دیگر ابعاد اسلام می‌توان به‌سیاست، اقتصاد، فرد و اجتماع اشاره کرد، اگر کسی تنها به یک یا چند بعد بپردازد و زندگی خود را بر همین اساس سپری کند، دین خدا را نشناخته زیرا باید با تاسی به سیره نبوی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، همه ابعاد اسلام را بشناسیم و رعایت کنیم و گرنه اسلام ناقصی خواهیم داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسلام را به‌مثابه یک منشور کامل دانست و افزود: نمی‌توان یک ضلع این منشور را مدنظر داشت و دیگر ابعاد را نادیده گرفت.

وی با اشاره به‌بُعد اجتماعی دین اسلام خاطرنشان کرد: در روایت‌های است که اگر کسی خود را در جرگه مسلمانان می‌داند ولی با آنها همراه و همدل نیست و در غم و شادی جامعه شریک نیست، نمی‌تواند خود را در اردوگاه اسلام بداند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اقدام‌های ارزشمندی که در قم انجام شده و در سایر استان‌ها نیز به‌انجام رسیده، شاهد کاهش درد و رنج نیازمندانی باشیم که به‌ویژه در دوران حاضر، دچار مشکل‌های فراوانی هستند.

وی همچنین کمک‌های صورت گرفته از محل عواید موقوفه‌های قم به‌نیازمندان را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این‌گونه اقدام‌ها باید توسعه یابد و آثار و برکت‌های وقف فراگیر شود./

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه قم کمک های مردمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه قم کمک های مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه قم کمک های مردمی تهیه و توزیع بسته عواید موقوفه ها بسته های معیشتی میلیارد ریال بقاع متبرکه هزینه شده هزار بسته سال جاری اوقاف قم اقدام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۰۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات

محمود فیاض بخش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان با اشاره به اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت بخش قابل توجهی از حقوق موقوفات برای اشخاص حقیقی، گفت: پذیره‌هایی که در بحث انعقاد قرار داد برای باز پرداخت حقوق موضوعات دارند معاف می‌شوند.

او افزود:معافیت کامل از پرداخت پذیره اولیه نسبت به کلیه کاربری‌ها در اراضی مشمول قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه به استثنای کاربری‌های تجاری ۷۰ درصد، معافیت ۵۰ درصدی مستأجرین اراضی مزروعی از پرداخت اجور و اجرت المثل ایام تصرف و اشخاصی که سابقا نسبت به پرداخت اولیه اقدام نمودند از پرداخت پذیره انتقال همان رقبه کاملا معاف می‌شوند.

فیاض بخش با اشاره به این‌که وقف از دیرباز در صحنه حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان‌ها نقش مهمی داشته، گفت: وقف سرمایه فنا ناپذیر و پر سود و برکتی بوده که از ایمان سر چشمه گرفته و با ساده‌ترین وضع و بهترین ترکیب، بدون مداخله مستقیم دولت، مشکلات مردم از طریق خیرات و میراث حل می‌گردد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان محمودآباد افزود: بنابراین وقف نهادی اجتماعی است که از وارستگی و آزادی واقف خود حکایت می‌کند و به عمل خیر واقف مهر ابدیت و جاودانگی می‌زند.

او از وجود ۱۰۸ موقوفه،۳۳ امام زاده،۱۴۱ مسجد،۷۲ حسینیه و ۲۴ تکیه در شهرستان محمودآباد خبر داد.

فیاض بخش در پایان در رابطه با برخی عملکرد اوقاف، گفت:بازبینی، بروز رسانی و تکمیل و صدور احکام هیأت امنا امام زادگان و اماکن مذهبی، اجرای طرح شمیم حسینی با رویکرد به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال، پیگیری برای سند دار کردن ۲۰ موقوفات و رقبات آنها، تنظیم و تجدید۱۳۸ فقره قرار داد اجاره برای موقوفات غیر متصرفی از برخی اقدامات این اداره بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • توزیع بسته کمک آموزشی به ۵ هزار دانش آموز در تخار
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • افزایش ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان زنجانی 
  • ۵۰۰۰میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی تزریق شد
  • پیش‌بینی توزیع ۵۰۰ هزار تن آسفالت اساسی و لکه‌گیری در تبریز
  • اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست
  • خبر‌هایی از توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان بیارجمند
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است