Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- احتمالاً با شنیدن نام لیزر (Laser) اولین تصاویری که به ذهنتان خطور می‌کند، لیزر انداختن روی صورت دروازه‌بان‌ها در فوتبال یا اسلحه‌های لیزری در فیلم‌های هالیوودی است. اما لیزر در حقیقت چیست؟ این کلمه از سرواژه‌های عبارت (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation)  شکل گرفته که معادل فارسی آن عبارت (تقویت نور به روش گسیل القایی تابش) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار لیزر در واقع این است که نور را به شکل پرتوهای نازک، موازی و با طول موج مساوی در محیط پخش کند. از حدود شش دهه پیش، این تکنولوژی در زمینه‌های مختلفی مثل عمل‌های جراحی در پزشکی، نشانگر لیزری در نقشه برداری، اسلحه‌های لیزری در صنایع جنگی، پخش کننده‌های سی دی در ابزار دیجیتال و... مورد استفاده قرار گرفت. یکی از این کاربردهای لیزر، استفاده از آن به جای لامپ در ویدئو پروژکتورها است که یک منبع نور داخلی قوی می‌باشد. اولین کمپانی که تصمیم به استفاده از لیزر در ویدئو پروژکتور گرفت، شرکت میتسوبیشی بود. با جایگزینی لیزر دیگر نیاز نیست که مسائل حساس نگهداری لامپ را رعایت کرد. نکاتی مثل نصب ویدئو پروژکتور در مکانی خنک تا لامپ آن داغ نشود، یا پیش از قرار دادن دستگاه در کیف خود، آن را چند دقیقه خاموش کرد تا حرارتش از بین برود. بنابرابن پروژکتور استور قصد دارد برای مقایسه دقیق جزئیات ویدئو پروژکتور لیزری با ویدئو پروژکتورهای لامپی بپردازد.ویدئو پروژکتور لیزری چه مزیتی دارد؟

در ساخت ویدئو پروژکتورهای لیزری از لیزر حالت جامد یا لیزر دیود استفاده شده‌ است. این نوع خاص لیزرها، ویژگی‌هایی همچون دامنه رنگی بیشتر و میزان روشنایی بالاتر نسبت به لیزرهای معمولی دارند. به همین دلیل برای استفاده به عنوان ویدئو پروژکتور خانگی و فضاهایی که نور محیط زیادی دارند یک انتخاب عالی است. از آن جهت که فقط تعدادی از همه مدل‌های پروژکتورها مجهز به فناوری لیزر شده‌اند، قیمت ویدئو پروژکتورهای لیزری کمی بالا است. هر چند باید در نظر داشت که علی رغم قیمت بالاتر در هنگام خرید، پس از مدتی استفاده، نیاز به هزینه برای تعویض لامپ نیست. تخمین زده می‌شود که این ویدئو پروژکتورها می‌توانند تا 17 سال عمر کنند و طبیعتاً بعد از گذشتن این مدت باید به فکر خرید دستگاهی دیگر بود. با یک حساب کتاب ساده متوجه می‌شویم که با توجه به هزینه‌های خرید و تعویض لامپ که معمولاً کار دشواری هم است، خرید پروژکتورهای لیزری منطقی‌تر است. مورد بعدی برتری ویدئو پروژکتور لیزری بر ویدئو پروژکتور لامپی برای استفاده‌های طولانی مدت است که دیگر لامپی داغ نمی‌شود و پروژکتور می‌تواند ساعت‌ها در یک کلاس یا جلسه مشغول به کار باشد. نکته بعد این است که پروژکتور لیزری می‌تواند برعکس پروژکتور لامپی روشنایی خود را به صورت یکسان حفظ کند. همچنین نصب و راه اندازی ویدئو پروژکتورهای لیزری کار پیچیده‌ای نیست و قابلیت نصب شدن در هر زاویه‌ای در شعاع 360 درجه را دارند.

معایب ویدیو پروژکتور لیزری چیست؟

مهم‌ترین سوالی که تا این‌جا پیش می‌آید این است که اگر تکنولوژی لیزر تا این اندازه مفید و کاربردی است، چرا شرکت‌های تولید کننده ویدئو پروژکتور، همه محصولات خود را مجهز به لیزر نمی‌سازند؟ مهم‌ترین مشکلی که از تولید انبوه ویدئو پروژکتور لیزری جلوگیری می‌کند، قیمت بالاتر این مدل است. در این جا نکته قابل توجه این است که پروژکتورهای معمولی، هزینه‌ جانبی تعویض لامپ را دارند که اگر در طولانی مدت بررسی کنیم متوجه می‌شویم پروژکتور لیزری صرفه اقتصادی بیشتری دارد پس با projectorstore همراه باشید.

چرا ویدئو پروژکتور لیزری بخریم؟میزان روشنایی خود را تقریبا حفظ می‌کنند. مثلاً اگر میزان روشنایی لامپ آن‌ها در ابتدا 5000 لومن است، پس از گذشت چند سال نیز، این عدد تغییر چشمگیری نخواهد کرد. بنابراین لامپ‌های لیزری برعکس لامپ‌های عادی به مرور ضعیف نمی‌شوند.هزینه بسیار کم یا بدون نیاز به هزینه برای نگهداری و عوض کردن لامپمشکل پراکندگی نور با لیزر حل می‌شود زیرا همان طور که گفته شد، نور را به صورت پرتوهای نازک و موازی ساطع می‌کند که این امر موجب حفظ شدن ضخامت نور در فاصله پروژکتور تا تصویر می‌شود به جز در حالتی که از لنزهای اضافی استفاده نمود.لیزر باعث صرفه جویی در مصرف برق می‌شود زیرا فقط یک رنگ تولید می‌کند اما مصرف انرژی لامپ بسیار بالاتر است.خاموش و روشن شدن آنی مثل تلویزیونطول عمر 20.000 ساعتی لامپ که حتی اگر روزی 8 ساعت هم از آن استفاده کنید باز هم حدود 10 سال ماندگاری دارد.دقت بالا در نمایش رنگ‌ها و دوام و پایداری پروژکتورعدم نیاز به صبر کردن پس از خاموش نمودن به جهت خنک شدن لامپعدم استفاده از جیوه

معایب ویدئو پروژکتورهای لیزری

اگر منبع لیزر دچار خرابی بشود، نمی‌توان آن را عوض نمود و باید دستگاه دیگری خرید.اگر همه ویژگی‌های دو دستگاه یکسان بوده و تنها تفاوت در لیزری و لامپی بودن باشد، قیمت ویدئو پروژکتور لیزری حدود دو برابر ویدئو پروژکتور لامپی می‌شود.

مزایای ویدئو پروژکتورهای لامپی

قیمت پایین‌تر نسب به هم نوع لیزری خوددر صورتی که استفاده شما تنها در حد دیدن یک فیلم یا مسابقه فوتبال است، با توجه به مقدار استفاده می‌تواند گزینه بهتری به نسبت هزینه‌اش باشد.ساد‌ه‌تر بودن منوی تنظیمات و کار کردن با آناگر لامپ بسوزد قابل تعویض است اما منبع لیزر یا هر نوع خرابی را نمی‌شود عوض کرد.

معایب ویدئو پروژکتورهای لامپی

حساسیت بالاتری دارند و باید بیشتر از آن‌ها مراقبت کرد مثل صبر کردن برای سرد شدن لامپ یا نصب پروژکتور در مکان خنککاهش میزان روشنایی و دقت رنگ‌ها بر اثر استفاده که به مرور اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر، ویدئو پروژکتورهای لامپی بیشتر از ویدئو پروژکتورهای لیزری در بازار موجود هستند. با در نظر گرفتن تمام مواردی که در بالا ذکر شد، باز هم مهم‌ترین عامل هنگام خرید ویدئو پروژکتور نیاز و توان مالی شما است. این در حالی است که فروشگاه اینترنتی پروژکتوراستور تمامی نکات و اطلاعات مورد نیاز پیش از خرید را در مقاله‌های گوناگون در آدرس www.projectorstore.ir ارائه کرده است؛ همچنین درگاه ارتباطی خود با مشتریان را از طریق شماره تماس 02188970214 نیز حفظ نموده و در دسته‌های ویدئو پروژکتور ، نمایشگر لمسی و راهکارهای هوشمندسازی در حال ارائه محصولات و خدمات با بهترین قیمت می‌باشد.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: میزان روشنایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است

شهردار خوی گفت: تمامی افتخارات شهرداری خوی درسطح استانی و کشوری مرهون تلاش‌های تک تک اعضای شورای شهر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسن نصرالله‌پور امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در جلسه شورای اسلامی شهر خوی با بیان اینکه تجلی اراده مردم در مدیریت شهری در شوراهای شهر تبلور می‌یابد، اظهار کرد: امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که در بیشتر حوزه‌های شهری گام‌های خوب و موثری جهت رفاه حال مردم برداشته‌ایم.

وی با اشاره به مسیر گشایی‌ها، نهضت آسفالت معابر و نیز کمربندی شهید سلیمانی افزود: در طول تاریخ شهرداری این حجم از مسیرگشایی‌ها بی‌بدیل بوده و مسیرگشایی خیابان شیخ نوایی تا جاده قطور نمود اقدامات زیرساختی شهرداری است.

شهردار خوی در ادامه با اشاره به معدود سیاه‌نمایی‌های رسانه‌ای در مورد عملکرد شورا و شهرداری گفت: امروزه شهرداری در جایگاهی قرار دارد که مدیران شهری و شوراهای شهر با فراغ بال پاسخگوی مطالبات مردمی هستند و در میز خدمت اخیر مدیریت شهری این امر بر همگان ثابت شد و تمامی اقدامات مجموعه شهرداری با اراده و حمایت قاطعانه اعضای شورای شهر محقق شده است و نمود ادعای ما کسب عناوین مختلف استانی و ملی برای شهر ما خوی است.

نصرالله‌پور در خاتمه با مخاطب قرار دادن اصحاب رسانه و خبرنگاران حاضر در جلسه شورا تصریح کرد: عملکرد شهرداری خوی در اکثر حوزه‌ها و به خصوص عمرانی و فرهنگی با کلانشهرهایی نظیر تبریز، اصفهان و ارومیه قابل مقایسه است، چرا که معتقدم همکارانم در شهرداری و شورای شهر با تمام توان در مسیر موفقیت و سربلندی شهر خوی قدم برمی‌دارند.

کد خبر 749189

دیگر خبرها

  • چرا هیچ بازیکنی را نباید با رونالدو نازاریو مقایسه کرد؟ (زیرنویس فارسی)
  • مقایسه پوشش‌های بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف در سال ۱۴۰۳
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش‌های مختلف
  • مقایسه اقتصاد چین با ایالات متحده در بخش های مختلف
  • چهار دلیل برای فرار از خرید پوکو X5 پرو
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • آندرتیکر به مقایسه شان مایکلز و ای جی استایلز پرداخت/ اخبار WWE