Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@10:52:54 GMT

روش‌های تشویق کودکان به کتابخوانی در کشورهای دنیا

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۰۸۱۰

روش‌های تشویق کودکان به کتابخوانی در کشورهای دنیا

در کشور ژاپن طرحی اجرا می‌شود که بر اساس آن کودکان برای عروسک‌های خود کتاب می‌خوانند و همین کار علاقه آنها را به کتابخوانی افزایش داده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در کشورهای مختلف برنامه‌های گوناگونی در جهت ترویج  کتاب خوانی اجرا می‌شوند.این تلاش‌ها گاهی از سوی سازمان‌های دولتی انجام می‌شود، گاهی سازمان‌های مردم‌نهاد این مسئولیت را بر عهده دارند و گاهی نیز افرادی به صورت شخصی این کار را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدتی است در ژاپن شیوه نوینی برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه در حال اجرا  است. این طرح بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی انجام شده است.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد طراحی برنامه‌ای که براساس آن کودکان گمان کنند، عروسک‌های پارچه‌ای از خواندن لذت می‌برند، می‌تواند به آشنایی و علاقه‌مندی بیشتر بچه‌ها به کتاب کمک کند.

خواندن کتاب برای عروسک

پژوهشگران این طرح، در موسسه تکنولوژی اوساکا درژاپن،یک برنامه "جشن کتاب شب" که یک مهمانی شبانه برای 42 کودک پیش‌دبستانی بود ترتیب دادند. رفتار کودکان در روز اول و سپس سه روز بعد و همچنین سه ماه بعد بررسی و تاثیر این روش و مدت زمان رسیدن به هدف ارزیابی شد.

نتایج حاصل نشان می‌دهد بلافاصله پس از برنامه طرح‌ریزی شده، تعداد کودکانی که برای حیوانات عروسکی خود کتاب می‌خواندند به‌طور چشمگیری بیشتر از کودکانی بود که این کار را انجام نمی‌دادند.

درایالات متحدهنیز شیوه‌های مختلفی برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتابخوانی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تاکید بر مطالعه دست‌کم 20 دقیقه در روز در زمینه‌های غیر درسی در دوران دبستان و برپایی کلاس‌های رایگان کتابخوانی روزانه برای کودکان 6 ماه‌به بالا اشاره کرد.

در این کلاس‌ها از روی کتاب‌های پرعکس و کم‌نوشته برای بچه‌ها کتاب می‌خوانند و بعد با بچه‌ها همراه سرودخوانی،بازیمی‌کنند.

درهلندنیز خدماتی مشابهی از سوی کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به برنامه «بوک استارت» اشاره کرد. هدف از برنامه «بوک استارت» ایجاد همکاری انگیزشی نزدوالدینکودکان زیر یک‌سال در خصوص کتاب و کتابخوانی و تشویق آنها به حضور فعالانه در کتابخانه‌‏های عمومی محلی است.

آغاز کتابخوانی برای کودک در سنین بسیار پایین، مزایای بسیاری برای کل زندگی آن کودک به همراه خواهد داشت. والدین کودکان تازه متولد شده، در خلال مراجعه‌‏های الزامی خود به مراکز مراقبت از کودک در هلند، یک دعوت‌نامه به کتابخانه دریافت می‌‏کنند. در نخستین مراجعه به کتابخانه، آنها یک چمدان کوچک حاوی کتاب، دی‌وی‌دی (فیلمی از الگوهای رفتاری درباره کتابخوانی برای کودک و نحوه بازی با او) و همچنین اطلاعاتی درباره دیگر سرویس‏‌های کتابخانه دریافت می‏‌کنند.

یکی دیگر از طرح ها در کشور هلند، حضور کتابخانه‌ها در مدارسی که سطح سواد دانش‌آموزان در سطح پایینی قرار دارد. این کتابخانه یک پکیج خدماتی به چنین مدرسه‌هایی ارائه می‌کنند.کتابخانه ‏های مذکور در این مدارس شعبه‌هایی را تاسیس می‏‌کنند و یک کتابدار در آنها حضور پیدا می‌کند. در این برنامه، کتابخوانی مورد ترویج و تشویق قرار می‏‌گیرد. همچنین روند ثبت‌نام و عضویت، تعداد مراجعات و به امانت‌گیری کتاب‏ها از سوی دانش‏‌آموزان مورد رصد و نظارت قرار دارد.

کتابخانه سیار در اندونزی: ماتا آکسارا

دراندونزی افرادی وجود دارند که با موتور در سطح شهر می‌روند و ساعت‌ها در آنجا توقف می‌کنند و مردم می‌توانند با پرداخت مبلغی به کتاب خواندن مشغول شوند.

کتابخانه رایگان در آمریکا

کتابخانه کوچک رایگان یک سازمان غیر انتفاعی در آمریکا است که عشق به خواندن را تقویت می‌کند، جامعه را می‌سازد و خلاقیت را با ترویج کتاب بین همسایگان در سراسر جهان توسعه می‌دهد.

بیش از 6 هزار جعبه کتابخانه به عنوان کتابخانه‌های کوچک رایگان در این سازمان ثبت شده‌اند.

از طریق کتابخانه‌های کوچک رایگان، میلیون‌ها کتاب هر سال مبادله می‌شوند و دسترسی به کتاب‌ها برای خوانندگان سنین مختلف افزایش یافته است.

اولین کتابخانه کوچک رایگان در سال 2009 توسط تاد بل ساخته شد.

 

برنامه ترویج کتابخوانی(در خواندن غرق شو) در  استرالیا

شهر را قرمز کن؛ اصطلاحی برای ابراز خوشحالی و جشن است. در ساختاری مشابه، این اصطلاح به معنای «در خواندن غرق شو» برنامه‌ای برای تقویت خواندن، حرف زدن و شعر گفتن برای کودکان از هنگام تولدشان است.

روندا برین، مدیر مدرسه دولتی پارکس، مدرسه‌ای دولتی در ایالت نیو سوت ولز در استرالیا متوجه تعداد بالای کودکانی شد که زبان را در مدرسه با تاخیر می‌آموزند. بنابراین در سال 1996، به همراه دیگر مشارکت‌کنندگان جامعه، ایده‌ای طرح‌ریزی کرد تا بر اساس آن در تمامی بخش‌های جامعه محیطی غنی به لحاظ زبانی از هنگام تولد برای کودکان ایجاد شود و تمامی بخش‌های جامعه به شکلی همگانی به خواندن روی آورند.

این ایده پیام خود را از راه‌‌های خلاق و جالب رشد داد تا اینکه در سال 2004، برنامه «در خواندن غرق شو» نامیده شد. کتاب‌ها افزون بر پارک‌ها و فروشگاه‌های خرید، به بخش زایمان بیمارستان‌ها و هر جایی که ممکن بود کودکان و خانواده‌هایشان در آنجا حضور داشته باشند، برده شدند.

یکی از ایده‌های این برنامه، ایده داستان خواندن برای یک تخم‌مرغ، به عنوان بخشی از برنامه‌های سال‌روز خواندن همگانی در نظر گرفته شد.

برای این تخم پرنده، کتاب و شعر خوانده و با او حرف زده می‌شود تا زمانی که در روز جشن، موجود داخل تخم‌، از آن بیرون می‌آید. این ایده اکنون راهی را به سوی انجمن‌های دیگر گشوده است تا عروسک سمبل کتابخوانی خود را پرورش دهند و از این راه اعضای انجمن‌ها و سازمان‌ها را سریع‌تر در این پروژه گرد هم آورند.

درحال حاضر بیش از 50 انجمن در 5 ایالت مختلف وجود دارند که در حال اجرای این برنامه هستند: از سوان در ژاپن تا کسترتون، ویکتوریا یا کیرنس در کویین آیلند.

در کنار برنامه سالانه روز کتابخوانی ، برنامه «در خواندن غرق شو» همه را تشویق می‌کند که در طول سال هوشمندانه‌تر عمل کنند و فکر کنند که چگونه می‌توانند خواندن، صحبت کردن و آوازخوانی را در همه کارهای روزانه خود قرار دهند! بنابراین مشارکت ها بیشتر می‌شوند.

پرستارها هنگام دیدار در خانه کودکان با خودشان کتاب به همراه خواهند داشت؛ جعبه‌های امانت کتاب در هر مکانی که کودکان و خانواده‌هایشان در آن رفت‌وآمد دارند، قرار می‌گیرد مانند مطب‌ها، بانک‌ها و مراکز پلیس. به عنوان نمونه در ایستگاه پلیس black town  در سیدنی غربی، کارمندان کتاب‌های کودکی خود را که در گذشته مورد علاقه‌شان بوده است برای جعبه امانت کتاب می‌آورند و باب فیتزجرالد، فرمانده محلی، ماموران را تشویق می‌کند هنگامی که کودکی را که قربانی خشونت‌های خشونت‌های خانگی است، به اداره می‌آورند، برای او کتاب ببرند. امروزه کتاب‌ها در ماشین‌های پلیس به صورت آماده وجود دارند.

هر محلی که این پروژه را اجرا می‌کند، شکل خاص خودش را با توجه به جامعه‌اش می‌گیرد. در بعضی مناطق، برنامه «در خواندن غرق شو» از سوی بزرگان محلی گردانده می‌شود که این برنامه را با توجه به جامعه‌شان تدوین می‌کنند.

قرار دادن کتاب بر روی نیمکت پارک

در بسیاری از کشور‌های دنیا برای ترغیب رد‌ه‌های سنی برای کتاب‌خواندن از فنون جالبی استفاده می‌شود. فنونی که الگوبرداری از آن در کشورمان نیز می‌تواند راهگشا باشد. برای مثال، ممکن است که بر روی صندلی یک پارک یا مترو و یا در اماکن عمومی یک کتاب جیبی کوچک را رها شده ببینید. در این صورت نیاز نیست که به دنبال صاحب آن کتاب بگردید چرا که او آن را برای نفر بعدی به یادگار گذاشته است.

در صفحه اول کتاب نوشته است که «این کتاب متعلق به شما است آن را بخوانید و در همین جا برای نفر بعدی به یادگار بگذارید». این روش جالب بسیار کمک می‌کند تا هرکس به خواندن کتاب با کمترین هزینه ممکن تشویق شود و البته از این دست راهکار‌ها بسیار زیاد وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کوچک رایگان کتابخانه ها برای کودک کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۰۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم

"کتاب" یار مهربانی است که با بی‌مهری مردم روبه رو‌ست و همین سبب سرانه پایین مطالعه در کشور شده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، با همه‌گیر شدن فضای مجازی رفته رفته انس مردم با کتاب و مطالعه کم و دور شد، به طوری که هستند کسانی که در روز و هفته حتی صفحه‌ای از کتاب را مطالعه نکرده و با این یار مهربان نامانوس هستند.

ایام نوروز فرصت مناسبی است تا مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با مراجعه به کتاب ساعاتی را به مطالعه بپردازند هرچند طبق آمار سرانه مطالعه در کشور وضعیت چندان خوبی ندارد، این درحالیست که اوضاع حوزه کتابخانه‌ها و مراجعه مردم به کتابخانه‌های عمومی استان نیز وضعیت متفاوتی از اوضاع نامطلوب مطالعه در کشور ندارد.

یکی از آقایان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره مطالعه خود اظهار داشت: بهترین یار، دوست و مونس کتاب است و 100 درصد مطالعه دارم، به لحاظ اینکه مدرس دانشگاه هستم می‌طلبد روزمره مطالعه کتاب‌های تخصصی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما هفته‌ای را به نام کتاب و کتابخوانی داریم بنابراین سرانه کتاب و محصول فرهنگی باید در سبد خانوده‌ها قرار داشته باشد، هرچند رسانه‌ چاپی، روزنامه، رساله‌ها معقوله‌هایی هستند که در سبد روزانه اساتید و دانشجوها قرار دارد، بنده روزانه 5 ساعت را مطالعه دارم.

این همشهری اراکی در ادامه عنوان کرد: قبلا از فضای کتابخانه عمومی به ویژه از قسمت مخزن استفاده می‌کردم اما الان از آنجایی که رشته بنده علوم ارتباطات است و کتاب‌های تخصصی این حوزه در کتابخانه‌های عمومی اراک وجود ندارد از این فضا استفاده نمی‌کنم.

یکی از بانوان اراکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک درباره وضعیت مطالعه خود اظهار داشت: مطالعه به طور سواد و آگاهی افراد را بالا می‌برد به همین منظور هفته‌ای دو الی سه کتاب مطالعه دارم و از کتاب‌های مختلف از جمله مذهبی و رمان و غیره برای مطالعه بیشتر استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات با فرزندان خود، فضای کتابخانه عمومی را برای مطالعه انتخاب می‌کنیم چراکه فضای مناسب کتابخانه آرامش خاصی دارد و بچه‌ها بیشتر به کتابخوانی و مطالعه علاقه پیدا خواهند کرد.

یکی دیگر از آقایان اراکی در مصاحبه با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حدودا در هفته دو ساعت مطالعه دارد و از کتاب‌های مذهبی و کتب‌ درسی و کتب مربوط به رشته کاری برای مطالعه استفاده می‌کند و ممکن است به دلیل مشغله کاری امکان مطالعه روزانه و مستمر وجود نداشته باشد.

وی افزود: فضای کتابخانه عمومی برای مطالعه بسیار مناسب است و افراد می‌توانند برای تمرکز بیشتر از این فضا برای مطالعه استفاده کنند، قبلا بنده از فضای کتابخانه عمومی برای مطالعه استفاده می‌کردم اما به دلیل مشغله کاری امکان استفاده از این فضتا وجود ندارد و در هر زمان و مکانی فرصت داشته باشم مطالعه می‌کنم.

از دیگر بانوان اراکی در این باره اظهار داشت: هفته‌ای یک داستان کوتاه می‌خوانم و این داستان کوتاه را برای دوستان و آشنایان خود رد فضای مجازی ارسال می‌کنم. برای ضبط داستان کوتاه حداقل 20 دقیقه زمان نیاز است و حتی برای اینکه بدون تپق باشد معمولا یک ساعت طول می‌کشد.

وی بیان کرد: قبلا گاهی از کتابخانه عمومی نزدیک منزل برای مطالعه استفاده می‌کردم اما الان آرامش فضای منزل را برای مطالعه ترجیح می‌دهم و اینکه ممکن است شرایط فراهم نباشد تا از کتابخانه عمومی استفاده کنم اما در منزل هر زمانی که فرصت داشته باشم مطالعه می‌کنم.

فعالیت 86 کتابخانه شهری و روستایی در کل استان مرکزی

علی گودرزی، مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با بیش از 70 خدمت فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی در حال خدمت به مردم سرزمین آفتاب هستند، 86 کتابخانه شهری و روستایی در کل استان  و یک کتابخانه سیار در پنج روستا مشغول خدمت رسانی هستند.

وی افزود: کتابخانه مرکزی شهر اراک به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکزی جهان اسلام و کتابخانه عمومی خاورمیانه و غرب آسیا بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در آینده‌ای نزدیک اتفاق نوین و جدیدی را در سطح فرهنگی، هنری و اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان مرکزی تصریح کرد: فضای این کتابخانه با ریزفضای بسیار متعدد و خدمات بسیار متنوع و گونانگونی که قرار است ارائه دهد می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی خطه مفاخر و مشاهیر نقش مهمی را ایفا کند و تاثیرگذار باشد، امیدواریم با افتتاح این کتابخانه اتفاق نو و فصل جدید از فعالیت‌ها در استان مرکزی و شهر اراک آغاز شود.

عضویت بیش از 10 میلیون نفر در کتابخانه های عمومی کشور

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم اظهار داشت: در سراسر کشور حدود 3 هزار و 800 کتابخانه وجود دارد که حدود یک هزار کتابخانه خصوصی و مشارکتی است و بیش از 2 هزار و 700 کتابخانه نهادی است که مستقیما زیر نظر نهاد کتابخانه‌ها اداره می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور را برای خدمات عمومی نیز کتابخانه‌های عمومی ارائه‌ می‌کنند، اعضای قطعی عضو کتابخانه‌ها بیش از 10 میلیون نفر است که بیش از 2.5 میلیون نفر از افراد فعالیت و تراکنش عضویت امانت دارند، این تعداد غیر از اعضایی است که خدمات دیگری از کتابخانه دریافت می‌کنند.

.

گزارش از فاطمه ساریخانی

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند