Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:48:18 GMT

فراخوان هفتمین سوگواره هنری «بر مدار حسین(ع)» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۱۴۲۰

فراخوان هفتمین سوگواره هنری «بر مدار حسین(ع)» منتشر شد

به گزارش روز یکشنبه فرهنگسرای اخلاق، مرضیه خسروی بروجنی اظهار داشت: سوگواره «بر مدار حسین(ع)» در رشته‌های تعزیه خوانی، نقالی و داستان کوتاه ویژه رده سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش تعزیه خوانی، با حضور پیشکسوتان کانون کهربای تعزیه، ۱۰ ویدئوکلیپ آموزش مجالس تعزیه شهادت حربن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) در دو بخش شهادت خوانی و مخالف خوانی و شهادت امام حسین(ع) و راهنمای شرکت در سوگواره تدوین شده است که به همراه پنج ویدیو آموزش نقالی و نمونه اجرای نقالی شهادت سرور و سالار شهیدان و پنج ویدئوکلیپ آموزش نکات محوری داستان کوتاه با موضوع «عاشورا و محرم» در صفحه مجازی سوگواره به نشانی @barmadarehosein بارگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسروی بروجنی درباره نحوه شرکت نوجوانان در سوگواره گفت: نوجوانان رده سنی ۱۲ تا ۱۸ ساله می‌توانند از اجرای نقالی و تعزیه خوانی (دو نفره) هر یک از نقش‌های تعزیه خوانی، ویدیویی با کیفیت مناسب در فرمت mp۴ و حداکثر با حجم ۳۰ مگابایت تهیه و از طریق شماره واتساپ ۰۹۲۱۶۵۴۵۷۸۴ به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

وی بیان کرد: مهمترین قدم در نوشتن داستان عاشورایی، پیدا کردن ایده اولین و اشراف پیدا کردن به سوژه داستان است که با مطالعه کتاب‌های معتبر و تحقیق محققان حاصل می‌شود، زاویه دید مناسب می‌تواند توصیفی از مکان، فضا، گفتار و اعمال شخصیت‌ها را روایت کند و نوجوانان می‌توانند از نکات محوری داستان‌نویسی عاشورایی که در صفحه مجازی سوگواره بر مدار حسین(ع) با همکاری کانون زنگ داستان تهیه و بارگذاری شده است بهره‌مند شوند.

رئیس فرهنگسرای اخلاق، مهلت شرکت نوجوانان در بخش‌های مختلف سوگواره را تا اربعین حسینی اعلام کرد و افزود: پس از پایان مهلت ارسال آثار بر اساس نظر هیات داوران، به نفرات اول تا سوم هر نقش تعزیه خوانی و نفرات اول تا سوم نقالی و داستان‌نویسی، به ترتیب ۱۰، ۷ و ۵ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر اهدا می‌شود.

دبیرخانه هفتمین سوگواره هنری نوجوانان عاشورایی «بر مدار حسین(ع)» در فرهنگسرای اخلاق به نشانی خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع است و شماره تلفن ۳۳۳۵۵۰۳۶ آماده ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان است.

اعلام جزئیات ثبت‌نام و شرکت در پانزدهمین آیین «نوگلان حسینی»

پانزدهمین دوره آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» همچون سنوات گذشته به همت فرهنگسرای اندیشه، با همکاری شبکه قرآن و با مشارکت سازمان دانش‌آموزی شهر تهران، خانه مداحان، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اتحادیه انجمن دانش‌آموزی و بسیج مداحان برگزار می‌شود که فراخوان آن مصادف با ایام محرم و عزاداری سید سالار و شهیدان از سوی این مدیریت فرهنگی و هنری منتشر شد.

این ویژه برنامه سابقه‌ای نزدیک به ۱۵ سال در فرهنگسرای اندیشه داشته و در راستای گسترش فرهنگ عزاداری حسینی و تعمیق عشق به اهل بیت(ع) تلاش می‌کند.

«نوگلان حسینی» امسال نیز با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر مداحی و روضه‌خوانی از بین نوجوانان سراسر کشور برگزار خواهد شد و با انتشار فراخوان از علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا در این آیین بزرگ دینی و مذهبی شرکت کنند.

ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه، حمید عسگری را به عنوان دبیر اجرایی پانزدهمین دوره آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» معرفی کرد.

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» درباره ثبت‌نام در این آیین گفت: دانش‌آموزان پسر در تمامی مقاطع و پایه‌های تحصیلی می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در این برنامه، یک ویدئوی سه تا پنج دقیقه‌ای به‌ صورت افقی و حداکثر تا ۱۰ مگابایت از مداحی خود با لباس مرتب و بدون نیاز به دکور، سیستم صوت و... را تهیه کرده و با مراجعه به نشانی www.nogolanhosseini.ir ضمن بارگذاری ویدئو در «نوگلان حسینی» شرکت کنند.

عسگری افزود: پس از جمع‌آوری ویدئوهای ارسالی، این آثار توسط هیات داوران مورد بازبینی قرار گرفته و منتخبین برای شرکت در مرحله‌ راستی‌آزمایی دعوت می‌شوند، در صورت مساعد بودن شرایط از نظر شیوع ویروس کرونا و سفید بودن شهرها، طی سه روز مرحله‌ راستی‌آزمایی با حضور مداحان و داوران صاحب سبک کشور برگزار شده و نفرات برگزیده برای مرحله‌ مقدماتی انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: در صورت مهیا نبودن شرایط و عدم امکان حضور نفرات برای راستی‌آزمایی، با نظر هیات داوران، واجدین شرایط حضور در مرحله‌ مقدماتی از طریق همان ویدئوهای ارسالی انتخاب یا در صورت لزوم از فرد خواسته می‌شود که ویدئوی کامل‌تری برای ارزیابی بیشتر ارسال کند.

معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای اندیشه با اشاره به شاخص‌های داوری در این دوره از «نوگلان حسینی» اظهارداشت: در مدح و مرثیه باید اشعار مناسب مبتنی بر مقاتل، تاریخ و مستندات انتخاب، حفظ و بیان شود، در بخش صوت و لحن ملاک‌هایی نظیر زیبایی و قوّت صدا، استفاده از الحان مناسب و ردیف‌های آوازی مدنظر است.

عسگری گفت: همچنین برای نوحه‌خوانی باید مضامین، ملودی و ریتم مناسب انتخاب شود، اجرای مؤثر، پوشش و ظاهر مناسب و مدیریت زمان از دیگر ملاک‌های حُسن اجرا خواهد بود. شرکت‌کنندگان باید این شاخص‌ها را در ویدئوهای ارسالی خود حتما رعایت کنند.

وی آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال فیلم‌ مداحی از سوی دانش‌آموزان را ۱۸ شهریور اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه هر دانش‌آموز فقط یکبار می‌تواند بر اساس کد ملی خود فیلم ارسال کند، بنابراین لازم است که شرکت‌کنندگان در تصویربرداری و ارسال دقیق آن دقت کنند.

دبیر اجرایی پانزدهمین دوره آیین تجلیل از «نوگلان حسینی» با اشاره به استقبال بسیار خوب نوجوانان سراسر کشور از دوره گذشته این آیین گفت: در مرحله مقدماتی چهاردهمین دوره «نوگلان حسینی» بیش از ۷۵۰ ویدئو از سراسر کشور به دبیرخانه این برنامه رسید که از این تعداد، یکصد نوجوان مداح از ۱۸ استان و ۳۰ شهرستان کشور غیر از استان تهران حضور داشتند. این نوجوانان در مراحل مختلف به رقابت با یکدیگر پرداخته و در نهایت مداحان منتخب معرفی شدند.

براساس این گزارش، اعضای کمیته داوران پانزدهمین دوره نوگلان حسینی طی روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های ۱۵-۸۸۵۰۵۵۱۳ ۰۲۱ در فرهنگسرای اندیشه تماس بگیرند.

انتشار فراخوان اولین مسابقه عکس نوشت عاشورایی 

نخستین مسابقه «عکس‌نوشت عاشورایی» با عنوان «حسین، نان حلال تمام باباهاست» برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی مسابقه عکس نوشت عاشورایی با عنوان «حسین نان حلال تمام باباهاست» گفت: در این برنامه که با مشارکت مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، از کانون‌های ادبی سازمان و شرکت‌کنندگان آزاد دعوت می‌شود یک متن کوتاه (۳۰ کلمه‌ای) در خصوص امام حسین(ع) و یارانشان و فرهنگ عاشورا با در نظر گرفتن مصادیق ادبی تهیه و به دبیرخانه برنامه در قالب عکس نوشته ارسال کنند. به بهترین متن نوشته شده با رعایت اصول ادبی و انتخاب عکس جوایزی اهدا خواهد شد.

محمدحسن سادات امیری درباره قوانین شرکت در مسابقه اظهارداشت: شرکت در این رویداد برای کانون‌های ادبی مناطق۲۲ گانه و فرهنگسراهای شهر تهران و علاقه‌مندان آزاد است. علاقه‌مندان می‌توانند حداکثر روی پنج عکس مرتبط با موضوعات رویداد، متن روایی خود را که حداکثر ۳۰ کلمه است، نگارش و همراه عکس مورد نظر ارسال کنند.

وی افزود: همچنین در صورت استفاده از عکس‌های سایر عکاسان در مسابقه، رعایت تمامی حقوق مادی و معنوی عکس بهره‌برداری شده به عهده فرد (شرکت کننده) است و برگزار کننده مسئولیتی در این خصوص ندارد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۱ گفت: برگزار کننده حق استفاده از آثار را برای چاپ در کتاب، بروشور ، پوستر و … را با ذکر نام فرد خواهد داشت. متن‌ها باید کوتاه و ترجیحا تا ۳۰ کلمه باشد. متن‌ها باید فردی باشد و از ارسال متون کپی شده جدا خودداری شود. نوآوری و خلاقیت در انتخاب عکس‌ها دارای امتیاز است.

سادات امیری بیان کرد: عکس‌هایی که توسط شرکت‌کنندگان عکاسی و ارسال شود دارای امتیاز ویژه است. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه می‌توانند تا ۲۰ شهریور آثار خود را  به صورت فایل از طریق شماره واتساپ ۰۹۰۲۸۱۳۷۶۳۶ به دبیرخانه ارسال کنند.

برگزاری سوگواره «مادران قصه‌گو»

سوگواره «مادران قصه‌گو» با هدف انتقال مفاهیم دینی و ارزشی به نسل‌های جدید و پرداختن به نقش مهم مادران در پرورش و تربیت دینی کودکان، به همت فرهنگسرای ولاء در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود.

مادران علاقه‌مند می‌توانند تا ۱۵ مهر با تهیه فایل صوتی یا ویدیوکلیپ از قصه‌گویی خود با موضوع واقعه عاشورا یا بازخوانی یکی از قصه‌های مجموعه پنج جلدی کودکان عاشورایی و ارسال به شماره واتساپ ۰۹۰۳۵۷۹۴۰۶۳ به رقابت بپردازند، هدایای این سوگواره شامل نفر اول ۳ میلیون تومان، نفر دوم ۲ میلیون تومان و نفر سوم یک میلیون تومان است و به ۲۲ نفر دیگر از منتخبین مناطق ۲۲ گانه نیز هدایایی به میزان ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

مادران علاقه‌مند می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر و دسترسی به مجموعه کتاب‌های پنج جلدی کودکان عاشورایی به نشانی Jelveyesoog.farhangsara.ir ، Vela.farhangsara.ir  مراجعه کنند.          

خوانش نمایشنامه «بانوی بی‌همتا» در فضای مجازی

خوانش نمایشنامه «بانوی بی‌همتا» کاری از کانون گروه هنری رایا فرهنگسرای سرو، ۱۵ تا ۱۸ شهریور ساعت ۲۱ در فضای مجازی به نشانی farhangsara.sarv@ منتشر می‌شود.

این نمایشنامه به نویسندگی محمدعلی جلیلی و به کارگردانی افشین فکوری در چهار قسمت تهیه و تولید شده که درباره زوج مسیحی به نام وهب و هانیه است که با مادر وهب در روستایی بی‌آب و علف به نام ثعلبیه زندگی می‌کنند.

وهب از سوی یاران امام حسین(ع) دعوت می‌شود به لشکریان آن حضرت بپیوندد؛ به همین دلیل وی به دیدار امام رفته و به دین اسلام روی می‌آورد و پس از وی هانیه و مادرش نیز مسلمان می‌شوند. وهب پس از رشادت‌های فراوان در واقعه عاشورا و سرزمین کربلا به فیض شهادت نائل می‌شود.

افشین فکوری (در نقش وهب) و سپیده شعبان (در نقش هانیه) نقش‌خوانان این نمایشنامه مذهبی هستند.

برچسب‌ها ماه محرم فرهنگسرای ولا فرهنگسرای سرو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فرهنگسرای اندیشه فرهنگسرای اخلاق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم فرهنگسرای ولا فرهنگسرای سرو ماه محرم فرهنگسرای ولا فرهنگسرای سرو سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فرهنگسرای اندیشه فرهنگسرای اخلاق فرهنگسرای اندیشه فرهنگسرای اخلاق بر مدار حسین ع برگزار می شود شرکت کنندگان نوگلان حسینی دبیر اجرایی علاقه مندان فرهنگی هنری تعزیه خوانی شرکت کنند خواهد شد ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۱۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم

 سبحان، دبیر اجرایی برگزاری رویداد استارتاپی شتاب با اشاره به اینکه فراخوان رویداد شتاب ویژه استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های نو در آذر سال گذشته به مراکز علمی و آموزشی ارسال شد، گفت: ۱۳۸ ایده در این فراخوان شرکت کردند که در نهایت در ۲ دوره داوری ۱۴ صاحب ایده به این رویداد ۳ روزه دعوت شدند.

وی با بیان اینکه این رویداد در حوزه فناوری اطلاعات و صنایع خلاق برگزار می‌شود، افزود: شرکت کنندگان در این رویداد بر ۲ موضوع ارائه نمونه اولیه محصول -همان سایت است - و همچنین نحوه ارائه خود در روز اختتامیه کار کنند.

دبیر اجرایی این رویداد از برگزاری اختتامیه آن در روز ۹ اردیبهشت خبر داد و گفت: تمامی صاحبان ایده و کسب و کار‌هایی که بتوانند امتیاز‌های لازم را در این رویداد سه روزه به دست آورند می‌توانند از تسهیلات مالی و تجهیزاتی پارک علم و فناوری استفاده و در آینده شرکت خود را تاسیس کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • موسویان: «فراخوان بزرگ» تبدیل به «فضاحت بزرگ» شد
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • برگزاری رویداد استارتاپی شتاب در قم
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد