Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:58:33 GMT

خط لوله گاز مصر به لبنان محور نشست سه جانبه در اردن

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۱۴۴۲

خط لوله گاز مصر به لبنان محور نشست سه جانبه در اردن

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه الرای اردن، وزرای نفت مصر و سوریه و وزیر انرژی و منابع آبی لبنان به منظور بررسی راه‌های تقویت همکاری برای انتقال خط لوله گاز از مصر به لبنان از طریق اردن روز چهارشنبه هفته جاری نشست برگزار می کنند.

این نشست روز چهارشنبه هفته جاری در شهر امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست اردن به دنبال سفر روز گذشته هیئت بلندپایه لبنانی به سوریه برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر برگزار می‌شود.

مقامات لبنانی از آغاز جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ به این کشور سفر نکرده بودند و این اولین سفر آنها به سوریه طی ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

این هیئت عالی‌رتبه لبنانی شامل معاون نخست وزیر موقت، وزیر دفاع و خارجه لبنان، وزیر دارایی، وزیر انرژی و مدیرکل دستگاه امنیت لبنان است.

فروپاشی مالی در لبنان از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در ماه گذشته میلادی به مرحله بحران رسید و همزمان با آن کمبود شدید سوخت، لبنان را فلج کرد تا آنجا که خدمات عمومی در این کشور از جمله بیمارستان ها در اثر بحران سوخت و برق مجبور به تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری خود شده اند.

مقام های سوریه دیروز در دیدار با هیات لبنانی موافقت خود را برای عبور خط لوله گاز از سوریه به مقصد لبنان موافقت کردند.

زینه عکر سرپرست وزارت خارجه لبنان در گفت وگو با رویترز اظهار داشت: امیدواریم در این شرایط سخت بتوانیم هر چه سریع تر به منظور تامین نیاز لبنانی ها این طرح را راه اندازی کنیم.

به دنبال بالا گرفتن بحران سوخت در لبنان ، بنا به درخواست سیدحسن نصرالله رهبر جنبش حزب الله لبنان ، جمهوری اسلامی ایران اقدام به ارسال سوخت برای این کشور کرد.

 "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه روز جمعه در تماس تلفنی با "جبران باسیل" وزیر امور خارجه سابق لبنان با تاکید بر اینکه ایران در گسترش روابط دوجانبه هیچ محدودیتی ندارد، گفت: اگر دولت و تجار لبنان سوخت نیاز داشته باشند، ایران آمادگی فروش و ارسال آن را دارد.

وی با اعلام اینکه در حوزه گسترش روابط دوجانبه با لبنان هیچ‌ محدودیتی وجود ندارد، دفاع همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت، ارتش و مقاومت لبنان را مورد تاکید قرار داد.

جبران باسیل نیز با انتقاد از سیاست‌های کسانی که می‌خواهند به مردم‌ لبنان گرسنگی بدهند تا به اهداف سیاسی خود برسند، خواستار گسترش همه جانبه روابط دو جانبه شد.

 با جدی‌تر شدن بحران اقتصادی و بویژه سوخت در لبنان، پیشنهاد واردات بنزین از ایران با لیره لبنان از سوی سید حسن نصرالله حزب‌الله لبنان مطرح شد و بدین صورت پس از پیگیری و تلاش حزب‌الله برای واردات سوخت از ایران، تاکنون سه نفتکش حامل سوخت از ایران به سمت این کشور حرکت کرده‌اند.

لذا بسیاری از ناظران حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد لبنان را گشوده شدن افق جدیدی در روابط دو کشور و سرآغاز شکست سلطه آمریکا در منطقه می‌دانند و معتقدند که با حرکت کشتی های سوخت ایران به لبنان، اولین شکست هیمنه سیاسی آمریکا در منطقه رقم می‌خورد.

برچسب‌ها سوریه لبنان مصر اردن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه لبنان مصر سوریه لبنان مصر اردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۱۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به تانکر حامل سوخت در لبنان

به گزارش قدس آنلاین، حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به خاک لبنان و هدف قراردادن اهداف غیرنظامی از سوی ارتش این رژیم همچنان ادامه دارد.

خبرنگار المیادین گزارش داد که یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی یک تانکر حامل سوخت را در منطقه دورس واقع در البقاع در شرق لبنان هدف قرار داده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده برخورد موشک شلیک‌شده از سوی این پهپاد صهیونیستی به موانع خاکی کنار جاده، به زخمی‌شدن راننده این تانکر حامل سوخت انجامیده است.

همچنین در نتیجه این حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به خاک لبنان، تانکر حامل سوخت نیز دچار آسیب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • موضع‌گیری وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به تانکر حامل سوخت در لبنان
  • خروج مستشاران ایران از سوریه از سوی یک مقام محور مقاومت تکذیب شد
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ