ارائه جهانی بکر به مخاطب با ادغام هنر سینما و هنر ورزش
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۱۵۱۴
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، ساخت اثر سینمایی با محوریت ورزش با چالشها و مشکلات متعددی مواجه است. تأمین هزینههای ساخت، لزوم ورود به زندگی خصوصی ورزشکاران، ضرورت آشنایی دقیق با مفاهیم ورزشی و ابعاد و مقتضیات آن و صدالبته رعایت اصل امانتداری در بیان رخدادها و مناسبات، از مهمترین آنان است.
در این بین فیلمساز باید با فرهنگ و هنجارهای رفتاری جامعه نیز کاملاً آشنا باشد و به گونهای در قصه حرکت کند که مرزهای واقعیت و افسانه را گم نکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین بهانه پای صحبت یکی از مدیران با سابقۀ سینمای کشور که اتفاقاً سابقه سالها مدیریت در سطح کلان ورزش را در کارنامه دارد، نشستیم، در ادامه گفتوگوی ما با ناصر شفق را میخوانید:
جناب شفق، شما به عنوان مدیری که سابقه طولانی در هر دو حوزه سینما و ورزش دارد، چقدر قائل به ساخت فیلمهای ورزشی هستید؟
خیلی زیاد. سینما به نوعی کاملکننده دیگر هنرهاست و به همین دلیل زبان فصیحتر، سلیستر و بلیغتری برای بیان مفاهیم دارد. این میزان از اثرگذاری سینما اگر با ابعاد مختلف ورزش عجین شود، قطعاً خروجی منحصربهفردی خواهد داشت و میتواند مخاطب را با دنیای جدید و بکر مواجه کند که علاوه بر جذابیت، بالاترین مفاهیم انسانی را در برمیگیرد.
از سوی دیگر،کارآیی ورزش، تنها سلامت جسم نیست؛ بلکه ورزش در سلامت روح نیز اثرگذار است. با این دید میتوان ادعا کرد ساخت فیلم با موضوع و محور ورزش در واقع سوق دادن مخاطب به سمت جسم سالم و روح سالم و در نتیجه ایجاد جامعه سالم است. ورزش در واقع هنری است که میتواند در مخاطب خود حس همزادپنداری را ایجاد و تقویت کند و این یکی از نیازهای اساسی بشر امروز است. از سوی دیگر ورزش حتی در امنیت ملی کشورها نیز نقش دارد، امروز بخش زیادی از همگرایی بریتانیا به دلیل ایجاد لیگهای متعدد و منظم در فوتبال انگلستان است؛ در واقع انگلستان تلاش دارد با این اقدام همبستگی گذشته را حفظ کند. شما ببینید کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا که در هنر سینما صاحب سبک هستند، در فوتبال هم سرآمدند؛ این یعنی ارتباط منطقی بین فوتبال به عنوان یک ورزش و سینما ایجاد کردهاند.
آیا در ایران این ضرورت احساس و احصا شده؟ چون میتوان گفت سینمای ایران کارنامه درخشانی در این بخش ندارد.
متأسفانه آنچنان که باید سینمای ایران به ورزش نپرداخته است؛ البته فیلمها و مستندهایی ساخته شده اما این تعداد سنخیتی با ظرفیتهای موجود ندارد. من هم شنیدهام کمیتۀ شنیدهکمیته ملی المپیک ساخت فیلمها و مستندهای ورزشی را در دستورکار خود قرار داده اما این اقدام مثبت، به تنهایی نمیتواند اثرگذار باشد. سینما به سینماگر نیاز دارد؛ یعنی فردی که بتواند از دریچههای مختلف ورزش را روایت کند.
سینمای ورزشی را یک ژانر میدانید؟
در شرایط کنونی حداقل در سینمای ایران خیر اما سینمای ورزشی میتواند در صورت عملکرد دقیق و حسابشده به یک ژانر تبدیل شود چون ابعاد مختلف و متنوعی دارد. نمونه این اقدام را در سینمای دفاعمقدس می توان دید، که به تدریج توانست خود را به عنوان یک ژانر کاملاً مستقل در سینما معرفی کند.
شما به عنوان یک تهیهکننده باتجربه سینما، حاضرید در ساخت چه نوع فیلمهای ورزشی همکاری کنید؟ فیلمهای شخصیتمحور یا فیلمهایی درباره موفقیتها و رخدادهای ورزشی.
تجربه من در ورزش و سینما میگوید ساخت فیلم ورزشی در حوزه ورزشهای فردی ریسک کمتری دارد زیرا در این نوع فیلمها تعداد شخصیتهای قصه کم است و فیلمساز میتواند به خوبی و با دقت بیشتری روی ابعاد دراماتیک قصه و زوایای مختلف شخصیتها تمرکز و در نهایت اثری با کیفیت برتر تولید و عرضه کند که در اکران نیز به توفیق برسد. اما در فیلمهایی که با محوریت ورزشهای گروهی ساخته میشوند، هم تعداد شخصیتهای محوری داستان و هم خرده داستانها زیاد است. از سوی دیگر هر کارگردانی توانایی اداره کردن یک فیلم بزرگ را ندارد. به این مشکلات و چالشها، اگر موضوع سرمایهگذاری و تأمین بودجه هم اضافه شود، خواهیم دید سینمای ایران حداقل در حالحاضر عملاً توان ساخت چنین فیلمهایی را ندارد وگرنه همه میدانند فوتبال به عنوان هنر هشتم، توانایی بالایی در ایجاد همذاتپنداری جهانی دارد و این ورزش آنقدر اثرگذار است که در روزهای جامجهانی حتی فروش فیلمها در سالنها را به حدی تحتتأثیر قرار میدهد که برخی از سینما ترجیح میدهند به جای نمایش فیلم، فوتبال پخش کنند.
سینمای ایران تا چه حد ظرفیت ساخت فیلم بر اساس شخصیت واقعی بزرگان ورزش را دارد؟
خیلی زیاد البته به شرطی که فیلمساز با نگاه واقعبینانه روی شخصیتهای ورزشی یا ورزشهای فردی تمرکز کند تا بتواند هم بار عاطفی قصه و هم بار قهرمانی را چفت کند. ساخت فیلم درباره بزرگان ورزش باید به عنوان اولویت حتی در صداوسیما مورد توجه قرار بگیرد. شخصیتی مثل جهان پهلوان تختی به دلیل اثرگذاری عمیقی که در ورزش و جامعۀ ایران داشته است، قابلیت روایت دهها قصه دارد و نباید به یک فیلم اکتفا کرد. از سوی دیگر ورزش ایران قهرمانان زندهای مانند رسول خادم، حمید سوریان، حسن یزدانی، بهداد سلیمی و عبدالله موحد و علی دایی دارد که هر کدام ابرستارهای در ورزش جهان هستند.
آیا هالیوود را سینمای موفقی در ساخت فیلم ورزشی میدانید؟
این بستگی به تعریف موفقیت دارد. به هر حال تعداد آثار تولید شده در هالیوود زیاد است اما به جرأت میتوان گفت هالیوود با ضعف قصه مواجه است چون تاریخ و پیشینه ندارد؛ این در حالیست که ایران کشوری کهن و صاحب شعر و ادبیات و قصهگویی است. از سوی دیگر در فرهنگ غنی این کشور همواره جسم سالم و قوی به عنوان یک مؤلفه مطرح بوده که بهترین نمونههای آن را میتوان در شاهنامه دید؛ البته این به معنای این نیست که سینمای امروز قصههای شاهنامه را روایت کند، نه؛ بلکه به این معناست که سینما با اتکا به کنه قصههای شاهنامه، با زبان امروزی، وجوه دراماتیک ورزش و شخصیتهای ورزشی را روایت کند. در چنین روندی تنها ورزشکارانی سوژه آثار سینمایی خواهند بود که در کنار قهرمانی، اخلاقمدار و مقید به شئون پهلوانی نیز هستند.
برچسبها سینمای ایران حسن یزدانی المپیک توکیومنبع: ایرنا
کلیدواژه: سینمای ایران حسن یزدانی المپیک توکیو سینمای ایران حسن یزدانی المپیک توکیو سینمای ایران سوی دیگر عنوان یک ساخت فیلم شخصیت ها فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۱۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
آمار فروش فیلمهای درحال اکران سینماهای سراسر کشور نشان میدهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه ظاهرا دوران پیشتازی کمدیهای درحال اکران روبه پایان است و شاهد رشد ۷۰ درصدی مخاطبان سینما نسبت چهارشنبه و پنج شنبه گذشته بودهایم. - اخبار فرهنگی -
بهگزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ درحالی چهارشنبه و پنجشنبه گذشته حدود 270 هزار نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در میان فهرست اکران سینما بلیت تهیه کردند که بررسیها نشان میدهد در این دو روز نسبت به مدت مشابه هفته قبل شاهد افزایش 70 درصدی استقبال از فیلمها در سراسر کشور بودهایم.
بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم و ششم دومین ماه سال 1403 بیانگر این نکته است 269 هزار و 322 نفر از هموطنان در 5662 سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل 179 میلیارد و 843 میلیون و 570 ریال به گیشهها واریز کردهاند که این میزان استقبال از سینماها نسبت به یک هفته قبل در همین روزها یعنی 29 و 30 فروردین ماه حکایت از رشد 69.09 درصدی تعداد مخاطبان دارد، به این ترتیب که دو روز یاد شده 159 هزار و 274 نفر در 5069 سانس اکران بلیت سینما تهیه کرده بودند و درآمد گیشهها رقمی معادل 105 میلیارد و 809 میلیون و 375 هزار ریال بود.
نگاهی به فیلم «آسمان غرب»| شوق پرواز با تمرد مقدسدر این میان برخی از منتقدان سینما معتقدند که روند روبه رشد مخاطبان سینما در مدت مورد نظر احتمالاً به دلیل ورود محصول مشترک ایران ترکیه یا همان فیلم مست عشق است که طبق روال معمول روزهای نخست اکران عده بیشتری از علاقمندان هنر هفتم کشورمان را به سالنهای سینما کشانده و در عین حال گروه دیگر براین باورند که پس از یک دوره حکمرانی کمدیها بر گیشهها باورود این درام تاریخی عاشقانه شاهد تثبیت رونق سینماها در آینده هستیم و ثبت رکورد افزایش مخاطبان در دو روز ابتدایی اکران مست عشق مهر تاییدی بر این مدعاست.
این گروه با اشاره به افزایش 38 درصدی تقاضا برای دیدن محصول مشترک ایران ترکیه نسبت به روز نخست اکرانش همچنین تاکید میکنند اگرچه تا همین یک هفته قبل برخی منتقدان نگران از تغییر ذائقه هنری مخاطبان سینما بودند اما ورود یک درام تاریخی عاشقانه نشان میدهد در صورت توجه به تنوع ژانر و همچنین چین صحیح جدول اکران در سینماها همچنان شاهد حضور طیف مختلف سینما دوستان در سالنها هستیم.
نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال 1401 آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر 9187 مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم 9200 مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر 7350 و 9150 مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بیبدن هم به ترتیب در نخستین اکران 18175 و 2254 مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی که 2.7 برابر است، میتواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی درصورت خوساخت بودن، باشد و باید منتظر ماند تا در آینده میزان استقبال مخاطبان سینما سراسر کشور تصویری دقیقتر از شرایط گیشهها و ذائقه مخاطب برایمان بهنمایش بگذارد .
نگاهی به اتفاقات اخیر در سیمافیلم/ از تنوع ژانر در سریالها تا تغییر دستفرمانِ پخش!نگاهی به فیلم «پرویزخان» | قهرمان غریبچه خبر از عملکرد انفرادی فیلمهای درحال اکران
حال اگر از موضوع رقابت تازه وارد فهرست اکران با کمدیهای یکهتاز گیشهها تا کنون بگذریم و بخواهیم عملکرد انفرادی فیلمهای 1403 که هم اکنون روی پرده سینماها هستند را مدنظر داشته باشیم رتبه نخست پرمخاطبهای دو روز چهارشنبه و پنجشنبه یعنی روزهای پنجم و ششم اردیبهشت 1403 با سهم 44.83 درصدی از کل مخاطبان یعنی 120 هزار و 762 بلیت فروخته شده برای 1433 سانس اکران و درآمد 86 میلیارد و 293 میلیون و 720 هزار ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد.
از سوی دیگر تمساح خونی نخستین تجربه کارگردانی جواد عزتی نیز با سهم 20.26 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر یعنی 54571 بلیت فروخته شده برای 1325 سانس اکران و درآمد 36 میلیارد و 894 میلیون و 375 هزار ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته تا سال گربه با هنرنمایی بهرام افشاری با سهم 17.06 درصدی از کل مخاطبان یعنی 45936 بلیت فروخته شده برای 1170 سانس اکران و درآمد 30 میلیارد و 185 میلیون و 205 هزار ریال به جایگاه سوم رضایت دهد.
این درحالی است که فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بیبدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج با 19951 بلیت فروخته شده معادل 7.40 درصد از کل مخاطبان دوره در 808 سانس اکران شده و درآمد 13 میلیارد و 856 میلیون و 425 هزارریالی در جایگاه چهارم فهرست پرمخاطبهای دوره مورد نظر قرار گرفته و به دنبال آن آسمان غرب با سهم 4.41 درصدی از کل مخاطبان معادل 11895 بلیت فروخته شده در 270 سانس اکران و درآمد 5 میلیارد و 785 میلیون و 475 هزار ریالی به جایگاه پنجم بسنده کرد.
نگاهی به فیلم «آپاراتچی»| ماجرای دلباختگان سینماالبته تنها ژانر کودک و نوجوان فهرست اکران مورد نظر فیلم الیا درجستجوی قهرمان نیز با سهم 3.83 درصدی از کل مخاطبان معادل 10337 بلیت فروخته شده برای 326 سانس اکران شده و درآمد 3 میلیارد و 767 میلیون و 230 هزار ریالی در تبه قرار گرفت و پس از آن آپاراتچی با سهم 1.33 درصدی معادل 3585 مخاطب برای 170 سانس اکران و درآمد یک میلیارد و 883 میلیون و 740 هزار ریالی به جایگاه هفتم رضایت داد.
فیلم نوروز با هنرنمایی علی نصیریان هم با سهم کمتر از یک درصد یعنی 0.72 درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر که 1948 بلیت فروخته شده در 122 سانس کران و درآمد984 میلیون و 550 هزار ریالی در جایگاه هشتم قرار گرفت تا نهایتاً پرویزخان تنها با 310 مخاطب در 38 سانس اکران و درآمد 192 میلیون و 850 هزار ریالی به جایگاه نهم بسنده کند .
انتهای پیام/