Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@09:02:36 GMT

سرمایه گذاری در کردستان نیازمند تامین امنیت فکری است

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۱۶۴۳

سرمایه گذاری در کردستان نیازمند تامین امنیت فکری است

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی روز یکشنبه در اولین سالروز حضور خود در کردستان در سمت نماینده ولی فقیه نشستی با اصحاب رسانه استان داشت و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست یاد و خاطره منصور ساعدی تصویربردار فقیه صداوسیمای مرکز کردستان را که روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، گرامی داشت و از وی به عنوان جوانی پرکار، پرتلاش و با اخلاق نام برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که حدود ۲ ساعت به طول انجامید، ابتدا توفیق مفاخری رییس بسیج رسانه کردستان به بیان سوالات خود پرداخت و پرسید چرا فرهنگی بودن استان به نصب چند بنر در سطح ادارات تقلیل یافته و مولفه های و شاخص های اصلی آن نمودی ندارد؟

نماینده ولی فقیه در کردستان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در طول یک سال حضورم در کردستان، به دنبال شناسایی مسائل و مشکلات استان بوده ایم که بخشی از آن در قالب حدود ۱۰۰ سفر به مناطق مختلف استان احصا شد و با حرکت در چهار محور تعیین شده در ابلاغ رهبر معظم انقلاب خطاب به بنده، حرکت‌هایی انجام گرفته که از جمله آن ظرفیتهای فرهنگی استان در حوزه های مختلف بوده و از ابتدای امسال این ظرفیتها وارد فاز عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تعمیق فرهنگی و هنری بودن استان این است که اصحاب رسانه و اهل قلم مباحث فرهنگی را بسط دهند افزود: اگر تنازع، اختلاف و مطالب به اصطلاح زرد جای اخبار اصلی و سازنده را بگیرد، از فضای فرهنگی فاصله خواهیم گرفت.

حجت الاسلام پورذهبی در پاسخ به سوال دوم مسوول بسیج رسانه استان مبنی بر لزوم حمایت مجموعه ها و بنگاه‌های اقتصادی استان از رسانه ها برای قطع وابستگی آنان به ادارات اظهار داشت: پیگیر مسائل اقتصادی رسانه ها هستیم و از آنجا که خبرنگاران استان با مسائل و مشکلات مالی مواجه هستند، امیدواریم در دولت جدید رویکردها نسبت با اهل رسانه وسیع تر شده و وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای اثربخشی انجام دهد.

چالشهای توسعه کردستان

یاسین شریعتی سرپرست خبرآنلاین هم در سوالی خواستار بررسی مهمترین موانع و چالشهای پیش روی توسعه کردستان شد و در سوال دوم خود پرسید که چرا سرمایه گذاری برخی نهادها همانند بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهایی که زیر نظر دفتر رهبر معظم انقلاب فعالیت می کنند، در کردستان کمتر از دیگر استانها است؟

نماینده ولی فقیه در کردستان در پاسخ گفت: دلایل حضور کمرنگ نهادهای اقتصادی قابل بررسی است ولی در حال حاضر شاهد سرمایه گذاریهایی در استان از سوی این نهادها هستیم.

 حجت الاسلام پورذهبی با بیان اینکه به واسطه کرونا محدودیتهایی برای برگزاری جلسات و معرفی ظرفیتهای استان به این نهادها پیش آمد ولی با این حال بنیاد برکت و بنیاد علوی طرحهایی را در زمینه ساماندهی خانه های عالم و کمک به علما و روحانیون استان را آغاز کرده است.

وی درباره چالش های توسعه کردستان نیز گفت: بخش عمده ای عدم توسعه یافتگی استان به بروز جلوه های امنیتی در سالهای نخست انقلاب بر می گردد و حالا که این مسائل به سامان رسیده باید برای فرهنگی شدن استان آنقدر کار شود که کفه فرهنگی آن سنگین تر از کفه امنیتی شده و این نیازمند همکاری همه جانبه است.

شاخص های مدیران آینده

دارا سیدعباسی سرپرست خبرگزاری جام جم نیز از نبود مدیران ریسک پذیر در کردستان گفت که حرکت رو به جلوی استان را کند کرده و درباره شاخص های اصلی مدیران آینده استان سوال کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: کشور و استان در شرایط فعلی نیازمند مدیرانی با شاخص هایی فراتر از شاخص های عمومی است.

حجت الاسلام پورذهبی اضافه کرد: تعهد و تخصص لازمه هر مدیری است ولی باید شاخص مردمی بودن در مدیران بیش از دیگر شاخص ها باشد و مردمی بودن به معنای مسلط بودن بر همه امور همه اقشار است و این با ارتباط و رفت و آمدهای مستمر بین مردم فراهم می شود و دولتی که بالانشین باشد، نمی تواند مردمی شود.

آسیبهای رسانه

فردین کمانگر از روزنامه نگاران استان هم سوالاتی درباره آسیب های حوزه رسانه، طرح های نیمه کاره استان و وضعیت اقتصادی را مطرح کرد که حجت الاسلام پورذهبی گفت: در دولت جدید باید با پیگیری ویژه بخش زیرساختهای استان به سر و سامان برسد.

وی وابستگی رسانه ها به گروه‌ها و جناح ها را باعث گروه گرایی و منفعت گرایی دانست و افزود: خود اصحاب رسانه زخم خورده تصادفات جاده ای هستند و چندی قبل دو همکار خود را در آذربایجان غربی از دست دادند و باید در این زمینه مطالبه گر باشند ولی این را هم باید در نظر داشت که اصلاح جاده ها کاری زمان بر است.

استفاده از بانوان در پستهای مدیریتی

محدثه جعفری مسوول باشگاه خبرنگاران جوان نیز در سوالی از نماینده ولی فقیه پرسید که آیا در دولت جدید بانوان با توجه به توانمندی های خود جایگاهی در ساختار مدیریتی خواهند داشت؟

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه در ساختار فعلی نیز از بانوان در پستهای مدیریتی استفاده شده است، گفت: افزایش تعداد بانوان در این ساختار و استفاده از ظرفیت آنان نیازمند توجه به جایگاه تخصصی آنان است.

ترمیم اعتماد مردم به دولت

کلثوم مومنی خبرنگار ایرنا نیز در سوالی با اشاره به توصیه های رهبر انقلاب به هیات دولت جدید، یکی از این بندها را ترمیم اعتماد مردم عنوان و با اشاره به آن سوال کرد: از آنجا که این شکاف در اعتماد به واسطه تورم و محرومیت بالای کردستان بیشتر از دیگر استانها، احساس می شود، برای رسیدن استان به حد توسعه ای هم سطح با استانهای دیگر راهکار چیست؟

نماینده ولی فقیه در کردستان در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: منتظر مدیریت جدید استان و پیگیر آن هستیم ولی این پیگیری به معنای نشست و جلسه برای انتخاب فرد خاصی نیست.

حجت الاسلام پورذهبی با اشاره به انتخاب مردم برای رییس جمهوری با شاخصه های مردمی که در کلام رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره شده است، افزود: در سطح استان نیز باید افرادی که این شاخصه ها را داشته باشند، مدیریت را به دست بگیرند و اگر این نباشد، استان از مسیر توسعه عقب می ماند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ وقت خدمات مدیران گذشته را انکار نمی کنم، اضافه کرد: مدیران گذشته هم زحمت کشیده اند و باید قدردان زحمت آنها در بدنه دولت بود و همچنان که در دولت گذشته مسائل و مشکلات احصا و مشورتها و راهکارهایی به آنان ارائه شد، این روند همچنان تداوم خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: روی برخی از موضوعات ارائه شده کارهایی انجام گرفته و ایده‌های قابل ارائه ای هم شکل گرفته که از جمله آن تقویت زیرساختهای استان و اتمام طرح های نیمه تمام است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری استان بدون اغراق جذابیتهای قابل توجه و بسیاری دارد، گفت: این ظرفیت برای علاقمندان به میراث  فرهنگی و تاریخ استان باید مهیا شود و اگر تنها روی این قابلیت استان تمرکز یافته و کار انجام گیرد قطعا کردستان را رد مسیر توسعه از استانهای همجوار به پیش خواهد انداخت.

وی وجود منابع انسانی با سواد و توانمند در کردستان را هم از ظرفیتهایی دانست که به توسعه کردستان کمک می کند.

راهکارهای تقویت مساجد

عدالت ناصری از خبرگزاری شبستان هم سوال خود را در ۲ محور کاهش تاثیرگذاری رسانه های داخلی و نیز راهکارهای تقویت محوریت مساجد برای تقویت مواسات و همدلی مطرح کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان در این باره گفت: یکی از شبکه های تبلیغی که راه افتاده سرکشی از حدود ۱۰۰ مسجد در سنندج بوده و از آنجا که مساجد در کلام امام راحل سنگر معرفی شده، باید نقش پایگاهی خود را حفظ کند و اگر چه کرونا نمازهای جماعت را محدود کرده اما نقش محوری مساجد برای دیگر فعالیتها نباید به حاشیه برود.

وی سطحی نگری را آفتی برای سواد رسانه رسانه ای دانست و با انتقاد از پایین بودن مطالعه، کتابخوانی و کارهای رسانه ای اثرگذار گفت: اصحاب رسانه اگر محتوای عمیقی ارائه دهند، تفکری عمیق تحویل می گیرند و برای افزایش اثرگذاری رسانه ها باید امیدواری و تکیه بر رسانه بیشتر شود چرا که لغزش رسانه به معنای از بین رفتن اعتماد است.

خدمات رسانی بیشتر

خبات ساعدی، سرپرست خبرگزاری مهر هم به خدشه دار شدن اعتماد اجتماعی در کردستان به واسطه عملکرد ضعیف برخی مدیران اشاره و سوال دوم خود را به بلاتکلیفی ۱۶۲ میلیارد تومان اعتباری اختصاص داد که استاندار کردستان گفته بود از طرف دفتر رهبری به ساماندهی نایسر اختصاص یافته ولی خبری از آن نیست.

حجت الاسلام پورذهبی در پاسخ اظهار داشت: سرمایه اجتماعی و رویکردها برای جلب اعتماد باید به واسطه وسعت خدمات فراهم شود تا مردم با دیدن حجم خدمت‌رسانی، اعتماد آسیب دیده خود را بهبود دهند.

وی درباره اعتبار نایسر هم گفت: از آنجا که در جلسه نبوده ام نمی توانم از طرف دیگران پاسخگو باشم ولی اگر این مبلغ بوده و کاری نشده، شاید موانعی هست که باید برطرف شود.

عرفان خادم خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی هم از برکناری برخی کارکنان ادارات در استان به واسطه فعالیت در ستادهای تبلیغاتی حجت الاسلام رییسی در انتخابات اخیر خبرداد و در ادامه از اینکه منصور ساعدی، تصویربردار فقید صداوسیمای مرکز کردستان (که روز گذشته بر اثر کرونا جان باخت) در قطعه هنرمندان دفن نشد گلایه داشت.

نماینده ولی فقیه در کردستان با ابراز بی اطلاعی از برکناری افراد قول پیگیری این موضوع را داد و در ادامه با بیان اینکه دفتر نماینده ولی فقیه قائل به ممیزی اخبار و خبرنگاران نیست، تاکید کرد: پذیرای انتقادهای سازنده اصحاب رسانه هستیم.

بازدید سرزده از بخش کرونا

شیروان یاری رییس خانه مطبوعات کردستان آخرین خبرنگاری بود که در صحبتهای خود خواستار بازدید سرزده و بدون اطلاع قبلی از بخش کرونای بیمارستانهای استان شد.

وی گفت که در مدتی که خود به دلیل ابتلا به کرونا بستری بوده ( حدود سه ماه قبل) شاهد نبود لباس و پتو برای بیمار و نیز آب مقطر برای تامین اکسیژن بیماران بوده و تنها افرادی از آن بهره داشته اند که دوست و آشنایی سفارششان را کرده باشد.

فراهم نبودن تهیه گزارش و عکس از بخش های مختلف مراکز درمانی درگیر با کرونا و نیز بخش بهداشت و درمانی از دیگر خواسته هایی بود که یاری مطرح کرد و او هم در پایان حرفهایش از وابستگی کامل رسانه های کردستان به ادارات از نظر اقتصادی گفت.

نماینده ولی فقیه با تاکید بر رسیدگی به موارد مطرح شده در باره بخش کرونا، امکان بازدید ناگهانی در شرایط کرونا را دشوار دانست و افزود: برای حضور خبرنگاران در این بخش ها البته با رعایت همه جانبه پروتکلهای بهداشتی پیگیر خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با مذموم شمردن گروگیری خبرنگار در قبال مطالبی که مطرح کرده است، از خبرنگاران هم خواست تا انصاف در نقل قولها و انتقادها را تقویت کنند.

برچسب‌ها کردستان خبرگزاری ایرنا سنندج دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان خبرگزاری ایرنا سنندج کردستان خبرگزاری ایرنا سنندج دولت نماینده ولی فقیه در کردستان در پاسخ توسعه کردستان حجت الاسلام اصحاب رسانه دولت جدید رسانه ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۱۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است

حسن بهرام نیا استاندار ایلام در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با حضور نامی، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور، اظهار کرد: معضل پسماند در استان ظرف یک بازه زمانی کوتاه مدت در شهر ایلام و استان رفع شود.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه پسماند امروز به منزله طلای سیاه در سطح جهان است، گفت:هر فردی در این حوزه سرمایه گذاری کند هم به حوزه حفاظت از محیط زیست کمک می‌کند و هم در حوزه سرمایه گذاری، از حاشیه سود برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان مربوطه در حوزه پسماند اعلام اخطار می‌کنم که باید این موضوع در استان حل شود، ابراز کرد: این زیبنده استان نیست که موضوع پسماند در استان به یک مشکل تبدیل شود.

بهرام نیا خاطرنشان کرد: حل این معضل باید حتما در دستور کار شهردار‌ها و فرمانداری‌های ایلام، مهران و ملکشاهی قرار گیرد که در یک بازه زمانی کوتاه مدت این معضل در استان حل شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه در بحث پسماند نیاز به یک هم افزایی است، مطرح کرد: سرمایه گذاری، هم افزایی و تعامل مردم و جدیت مدیران دستگاه‌های مرتبط در این حوزه لازم است.

بهرام‌نیا تصریح کرد: به معدود افرادی که حقوق شهروندی مردم را رعایت نکنند و پسماند‌های خود را در حاشیه جاده‌ها و اطراف شهر رها می‌کنند اخطار می‌دهیم که طبق قانون با این قانون شکنان برخورد خواهد شد.

وی با قدردانی از مشارکت اقشار مختلف مردم برای داشتن شهری زیبا و لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه، ابراز کرد: برای جلوگیری از رها شدن پسماند توسط برخی افراد، در بسیاری از بلوار‌های اطراف شهر ایلام نیوجرسی نصب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • روحیه عقیدتی میان نیروهای انقلابی تقویت شود
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین
  • جنگ رسانه‌ای نیازمند استراتژی است
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • سپاه پاسداران به سرمایه ملی و جهان اسلام تبدیل شد
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است