Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعداز ظهر یکشنبه در تماس تلفنی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه درمورد بازنگری در روابط دو کشور و آغاز فصل نوینی از روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای تهران – پاریس، گفت: دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری استقبال می کند و آمادگی داریم همکاری های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور با استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه درمورد بازنگری در روابط دو کشور و آغاز فصل نوینی از روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای تهران – پاریس، گفت: دولت ایران از توسعه روابط با فرانسه بویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری استقبال می کند و آمادگی داریم همکاری های جامع با اروپا را از فرانسه آغاز کنیم.

آیت الله  رئیسی  تاکید کرد: به طور قطع استقلال سیاسی ایران و فرانسه اندوخته ارزشمندی برای برقراری روابط متوازن، قوی و پایدار میان دو کشور است و منافع مشترک ما در ممانعت از دخالت عوامل برون زا در این روابط است.

وی درپاسخ به اظهارات رئیس جمهور فرانسه درمورد نشست سران کشورهای همسایه عراق در بغداد، با بیان اینکه ایران همواره و در مقاطع مختلف درکنار مردم عراق بوده است،گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم عراق برای برقراری صلح و آرامش در منطقه بوده است و همکاری های درون منطقه ای را در جهت ایجاد امنیت و آرامش درمنطقه بسیار مفید می دانیم.

رئیس جمهور درخصوص تلاش کشورهای منطقه و جهان برای مبارزه با تروریسم و داعش با بیان اینکه داعش توسط آمریکایی ها ایجاد شده و مورد حمایت قرار می گیرد، گفت: آمریکایی ها برای حمایت از داعش و تروریسم جدید باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند.

آیت الله رئیسی با تقبیح سیاست برخی کشورها که تروریسم را به بد و خوب تقسیم می کنند، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تروریسم در هر نوع آن را محکوم می کند و از نظر ما فرقی بین داعش دمشق، داعش عراق و داعش خراسان وجود ندارد.

آیت الله رئیسی درخصوص موضوع افغانستان با بیان اینکه آمریکایی ها اشتباه بزرگی در افغانستان مرتکب شدند و ۲۰سال اشغال این کشور هیچ سودی برای مردم آن نداشته است،گفت: در شرایط فعلی همه باید کمک کنند تا یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه ها در افغانستان تشکیل شود و اجازه دهیم مردم افغانستان سرنوشت خود را رقم بزنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست مداخله نظامی ناتو و آمریکا در افغانستان شکست خورده است، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که گروه های افغانی به یک الگوی مورد قبول همه مردم افغانستان دست پیدا کنند و در این راستا جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح و آرامش و امنیت و جلوگیری از برادرکشی در افغانستان آماده است.

آیت الله رئیسی همچنین با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت قوی در لبنان که بتواند حقوق مردم این کشور را تامین و حفظ کند،گفت: ما از هرگونه کمک انسان دوستانه به مردم لبنان دریغ نخواهیم کرد و آماده همکاری با فرانسه برای پیشرفت و توسعه لبنان هستیم.

رئیسی با بیان اینکه مردم لبنان امروز از تحریم های اقتصادی رنج می برند و فرانسه می تواند در رفع این تحریم ها نقش ایفا کند، گفت: تلاش و کمک ایران، فرانسه و حزب الله برای تشکیل دولت قوی در لبنان می تواند به نفع این کشور باشد.

رئیس جمهور همچنین درخصوص مذاکرات هسته ای، گفت: ما با مذاکره مفید مخالفتی نداریم اما برنامه و نتیجه مذاکره باید لغو تحریم ها علیه ایران باشد، مذاکره برای مذاکره بی فایده است.
"امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه نیز در تماس تلفنی به رئیس جمهور کشورمان با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط بین ایران و فرانسه و لزوم بازبینی در روابط دو کشور، گفت: باید حرکت جدیدی با محورهای جدید در روابط دو کشور در زمینه های دوجانبه و در زمینه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و همکاری های منطقه ای آغاز کنیم .

رئیس جمهور فرانسه با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان تاکید کرد: معتقدم دولت آتی افغانستان باید حاصل اراده ملی مردم این کشور باشد و طالبان در این کشور باید به موضوعاتی همچون حقوق بشر و تعهدات بین المللی پایبند باشد.

ماکرون با اشاره به حضور مهاجران افغانی در ایران و مشکلات ناشی از آن بر کمک و همکاری کمیسیاریای عالی پناهندگان در این زمینه با ایران تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اوضاع لبنان و شرایط سخت مردم این کشور، بر همکاری فرانسه و ایران به همراه حزب الله لبنان در ایجاد یک دولت قوی و کارآمد در این کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور فرانسه در این گفت و گوی تلفنی همچنین با اشاره به موضوع هسته ای، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات وین در این زمینه با حضور ایران از سرگرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناتو آمریکا رئیس جمهور رئیس جمهور فرانسه جمهوری اسلامی ایران روابط دو کشور منطقه ای آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها

با توجه به وابستگی تمام عیار اردن به کمک های اقتصادی آمریکا، واشنگتن محدودیتی برای فعالیت های نظامی و اطلاعاتی در اردن ندارد و در همین چهارچوب می توان پی برد که چرا اردن به بخشی از سپر دفاع از رژیم صهیونیستی در مقابل عملیات «وعده صادق» بدل شده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اردن یکی از اصلی ترین شرکای آمریکا در منطقه غرب آسیا است که روابط عمیق سیاسی، اقتصادی و نظامی با این کشور دارد که این روابط در سال های اخیر از دو جنبه نظامی و اقتصادی تعمیق پیدا کرده است.

اردن از ابتدای شکل گیری در سال 1921 به عنوان تحت الحمایه انگلستان و سپس استقلال از نظام قیمومیت انگلیسی در 1946 تاکنون یکی از کشورهای محور غربی در منطقه عربی بوده است. این کشور در دوره افزایش حضور و نفوذ آمریکایی ها در خاورمیانه طی دهه 1960 میلادی روابط اش را با واشنگتن گسترش داد که پیشران اصلی این روابط برای کاخ سفید موقعیت استراتژیک اردن در شرق فلسطین اشغالی بود.

هرچند اردن همانند کشورهای خلیج فارس دارای نفت نبود، ولی به لطف حضور در کرانه خاوری رود اردن در دوره پس از تشکیل رژیم صهیونیستی اهمیت بالایی در معادلات مربوط به منازعه فلسطین پیدا کرد. از این رو آمریکا در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی روابط با اردن را نیز به طور ویژه تقویت نمود که در ابتدا جنبه سیاسی، نظامی و امنیتی اولویت این رابطه بوده است.

روابط اردن با آمریکا در دوره به قدرت رسیدن «عبدالله بن حسین» با سرعت بیشتری گسترش یافت و اردن در این برهه به عنوان شریک اصلی آمریکا در منطقه شامات به ایفای نقش پرداخت. موقعیت اردن در این برهه به عنوان پایگاه نظامی و اطلاعاتی آمریکا در بحبوحه اشغال عراق، جنگ سوریه و ... مورد بهره برداری قرار گرفت. این اهمیت نظامی در سایه تشکیل ائتلاف به بهانه مقابله با داعش بیشتر شد و آمریکا به بهانه تشکیل این ائتلاف به روابط نظامی اش با اردن جنبه رسمی بخشید.

تا پیش از تشکیل این ائتلاف گزارش ها و اخباری درباره حضور نظامی و اطلاعاتی آمریکا در اردن برای تاثیرگذاری در سوریه، عراق و حتی لبنان مطرح بود اما با تشکیل ائتلاف به بهانه مقابله با داعش آمریکا پروژه تاسیس پایگاه های نظامی در شمال اردن (نزدیک مرز عراق و سوریه) را با جدیت دنبال کرد. آمریکا در ازای حضور نظامی اش در اردن متعهد شد که سالانه 1.2 میلیارد دلار کمک در اختیار دولت امان قرار دهد که بخشی از این کمک (حدود 500 میلیون دلار) کمک های نظامی است.

آمریکا درحالی از سال 2017 با انعقاد قراردادی 5 ساله متعهد به پرداخت کمک های اقتصادی بیشتر به اردن شد که این کشور بعد از دهه 2000 به دلیل اجرای سیاست های اصلاحات ساختاری نیازمند دریافت وام از صندوق بین المللی پول شد، که این امر مقدمه گرفتاری این کشور در تله بدهی سیستم مالی غرب و به تبع آن وابستگی اقتصادی شدید این کشور شد.

همین وابستگی مالی و اقتصادی اردن منجر به موقعیت ضعیف این کشور در تعامل با آمریکا شد و واشنگتن برای متقاعد کردن دولت امان جهت پذیرش قرارداد نظامی 2021 کار دشواری نداشت. این قرارداد نظامی که به  حضور ارتش آمریکا در پایگاه  های نظامی اردن  در الزرقا و المفرق رسمیت بخشید و علاوه بر این بندهایی درباره معافیت از هرگونه نظارت و بررسی گمرکی، آزادی عمل تام در فعالیت های اطلاعاتی و نظامی، اجازه ورود کشورهای متحد به این پایگاه ها  را اخذ کرد و عملا بخشی از حق حاکمیت اش را به آمریکا واگذار نموده است.

توافقنامه آبی اردن-رژیم صهیونیستی تمدید می‌شود؟درخواست مجدد اردنی‌ها برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی

 

از همین رو می توان انتظار داشت که با توجه به وابستگی تمام عیار اردن به کمک های اقتصادی آمریکا، واشنگتن محدودیتی برای فعالیت های نظامی و اطلاعاتی در اردن نداشته و نخواهند داشت. در همین چهارچوب می توان پی برد که چرا اردن به عنوان سپر دفاع از رژیم صهیونیستی در عملیات وعد صادق عمل کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر همسر رئیسی به پاکستان / اهدای دکتری افتخاری (+ عکس)
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • تصمیم فرانسه برای کمک گرفتن از چین
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!