Web Analytics Made Easy - Statcounter

 یک مقام طالبان یکشنبه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری روسی از تمایل در ایجاد روابط با ایران، پاکستان و روسیه سخن گفت.

«محمد اکبر آقا» فرمانده میدانی طالبان و رهبر شورای عالی نجات افغانستان یکشنبه شب به وقت تهران به خبرگزاری «تاس» گفت که طالبان تمایل به ایجاد روابط با روسیه، ایران و پاکستان دارد.

این مقام طالبان گفت: «ما باید روابط گسترده ای با مسکو برقرار کنیم، زیرا این به نفع طالبان و روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران و پاکستان نیز کشورهایی هستند که ما می‌خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم. آنها به ما نیاز دارند و ما  نیز به آنها نیاز داریم. »

محمد اکبر آقا گفت که طالبان هیچ اعتراضی به وجود سفارت آمریکا در کابل ندارند .وی گفت: «قبل از حمله ایالات متحده به افغانستان، امکان برقراری روابط خوب با واشنگتن وجود داشت. اما پس از حمله جنایات و روابط آنها وخیم‌تر شد.»

به گفته این سیاستمدار، این احتمال وجود دارد که روابط دیپلماتیک بین ایالات متحده و طالبان برقرار شود.  وی گفت: «فکر می‌کنم طالبان با افتتاح سفارت آمریکا در افغانستان مخالف نخواهند بود. اما ایالات متحده از وضعیت کنونی این کشور می‌ترسد و به احتمال زیاد مدتی سفارتخانه ای وجود نخواهد داشت.»

ایالات متحده تخلیه غیرنظامیان از کابل و کل ماموریت خود در افغانستان را در ۳۰ آگوست به پایان رساند. تصمیم برای پایان عملیات ایالات متحده در افغانستان توسط «جو بایدن»  رئیس جمهور  آمریکا در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ اعلام شد. 

پس از اعلام این تصمیم، طالبان حمله‌ای را علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز کرد. در ۱۵ اوت، جنگجویان طالبان بدون برخورد با مقاومت وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست آوردند. «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان مدعی شد که برای جلوگیری از هرگونه خونریزی کناره گیری کرده و متعاقباً از این کشور فرار کرد.

در حالی که چند روز از ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور) آمریکا برای خروج از افغانستان می‌گذرد، «رون کلین» رئیس کارکنان کاخ سفید  یکشنبه شب به وقت تهران گفت که حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی همچنان در افغانستان هستند.

وی که با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» صحبت می‌کرد، گفت: «ما با تمام کسانی که آنها را شناسایی کردیم، در ارتباط هستیم.»

کلین در ادامه مصاحبه خود گفت: «دولت امیدوار است که در روزهای آینده، قطری‌ها قادر باشند که خدمات هوایی به بیرون از کابل را از سر بگیرند. اگر آنها این کار را انجام دهند ما قصد داریم ببینیم که آیا آمریکایی‌ها قادر خواهند بود که بخشی از این پروازها باشند.»

این مقام کاخ سفید اضافه کرد که آمریکایی‌ها در ارتباط نزدیک با منابع خود در افغانستان بوده و در تلاش هستند تا شهروندان افغانستانی که با آمریکایی‌ها همکاری داشته و ویزای ویژه مهاجرت داشته‌اند را به طور ایمن خارج کنند.

وی گفت:‌«من می‌دانم که برخی به صورت زمینی خارج شدند. ما در حال ادامه تلاش‌ها هستیم تا آنها را به صورت هوایی نیز خارج کنیم. ما به اقدام خود برای خارج کردن کسانی که ویزای ویژه مهاجرت دارند ادامه می‌دهیم.»/فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: طالبان روابط با ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه

به گزارش همشهری‌آنلاین، تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ با اشاره به دیدار «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با «محمدرضا آشتیانی» همتای ایرانی خود در آستانه، پایتخت قزاقستان، به نقل از این مقام روس نوشت: مسکو آماده گسترش همکاری‌ های نظامی "سودمند دوجانبه" با تهران است.

به نوشته بلومبرگ، نشانه های خرید تسلیحات از روسیه به وسیله ایران، نگرانی‌ هایی را در اسرائیل در مورد پیامدهای گسترش روابط دفاعی مسکو و تهران ایجاد کرده است.

شای هار- زوی (Shay Har-Zvi) از مقام های پیشین وزارت امور راهبردی اسرائیل و از اعضای ارشد دانشگاه رایشمن تل آویو، گفت: روسیه "دشمن اسرائیل است و از محوری که علیه ما می جنگد، حمایت می کند. " وی افزود که نقش مسکو با تشدید درگیری اسرائیل با ایران و گروه‌های شبه ‌نظامی متحد آن اهمیت بیشتری می‌ یابد.

بلومبرگ به نقل از سرلشگر آموس گیلاد، از مقام های ارشد پیشین وزارت جنگ اسرائیل، نوشت: روسیه و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک‌ شده اند. روس‌ها اکنون می ‌توانند برخی از فناوری‌های بسیار مهم را که توانمندی های ایران را به نحو چشمگیری ارتقا می دهد، در اختیار آنان قرار دهند.

در ادامه گزارش بلومبرگ با یادآوری روابط نزدیک اسرائیل و روسیه در دهه های اخیر آمده که روابط صمیمانه بنیامین نتانیاهو و ولادیمیر پوتین و همکاری های امنیتی طولانی مدت مسکو و تل آویو در شکل گیری آن نقش داشت. با این حال، این دو از زمان حمله روسیه به اوکراین و با توجه به روابط نزدیک اسرائیل و آمریکا که بی طرف ماندن تل آویو را غیرممکن کرده با افزایش اختلافات روبرو شده و روسیه و ایران نیز به هم نزدیکتر شده اند.

بلومبرگ با ادعای آنکه مشارکت کرملین با ایران بخشی از فشار گسترده تر روسیه برای مقابله با آمریکا و متحدانش در خاورمیانه است، نوشت: روسیه همچنین به دنبال افزایش حضور نظامی خود در منطقه از جمله تاسیس یک پایگاه دریایی در لیبی است.

کد خبر 847430 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • روسیه به کانادا هشدار داد
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • پکن: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود