Web Analytics Made Easy - Statcounter

«علی الهیل» استاد دانشگاه و نویسنده قطری در تشریح تحولات اخیر افغانستان، عملکرد آمریکا در این کشور و قدرت یافتن گروه طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: آمریکا از همان روز نخست یعنی از اکتبر ۲۰۰۱ میلادی تا امروز دچار اشتباه شد. واشنگتن به دو بهانه یعنی دستگیری «اسامه بن لادن»، سرکرده سابق گروه القاعده و پایان دادن به حکومت طالبان وارد افغانستان شد، تریلیون‌ها دلار در افغانستان هزینه کرد و حدود ۴۸۰ هزار سرباز از ۲۴ کشور عضو ناتو به این کشور آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره حضور آمریکا در افغانستان به مدت ۲۰ سال و همراه با روی کار آمدن چهار رئیس جمهوری آمریکا یعنی «جورج بوش» پسر، «باراک اوباما»، «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» به درازا کشید. در این مدت حضور، حتی یک سر ناخن از طالبان کم نشد اما آمریکا پس از ۲۰ سال دریافت که آب در هاون می‌کوبد و به مثابه کسی است که در خشکی شنا می کند و در دریا نگهبانی می‌دهد.

شکست سنگین آمریکا از گروه طالبان عامل اصلی خروج از افغانستان بود

 الهیل گفت: آمریکا از افغانستان خارج شد، چون به سختی در این کشور از طالبان شکست خورده بود. هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد. در حقیقت نظریه توطئه آمریکا و از این دست گمانه‌زنی‌ها صدق پیدا نمی کند. من از شما می‌پرسم که ایا کشور بزرگی مانند آمریکا می پذیرد که جهان درباره آن بگوید نقش ضعیفی ایفا کرد و در هدف خود ناتوان بوده است، قطعا خیر! پس باید بگوییم که آمریکا واقعا در افغانستان شکست خورد و ترجیح داد که کاسه کوزه خود را جمع کند و از این کشور خارج شود. در واقع تا اینجای کار تریلیون‌ها دلار هزینه کرد و تحت فشارهای داخلی دیگر نخواست زیان بیشتری بپردازد.

وی درباره تشکیل دولت توسط گروه طالبان و زمان اعلام این اقدام افزود: گروه طالبان در حال حاضر، اعلام تشکیل دولت را به تاخیر انداخته است ولی در این دولت اعضای بیشتر احزاب و گروه‌های افغان از دولت پیشین غیر از مهره‌های فاسد حضور خواهند داشت. همه می‌دانیم که دولت «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، دولت فاسدی بود. وی طی هفت سالی که در راس قدرت بود، ۴۰۰ میلیون دلار از آمریکا دریافت کرد اما این پول را برای مردم افغانستان هزینه نکرد و هیچ رهاورد و دستاوردی برای آنها نداشت.

این تحلیلگر قطری در ادامه گفت: «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلام، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی و «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان همگی در دوحه توافق کرده‌اند که دولت جدید این کشور متشکل از گروه‌های مختلف افغان و حتی اعضای سالم دولت غنی باشد.

وی درباره نقش قطر در پرونده افغانستان افزود: دولت قطر از سال ۲۰۱۳ پرونده ناظر پرونده افغانستان بوده است. چنان‌که مشاهده کردیم، دولت قطر بود که چند روز گذشته از راه اندازی مجدد فرودگاه کابل و آمادگی آن برای ورود کمک های انسانی به فغانستان خبر داد. 

قطر همواره نقش تسهیل‌گر در پرونده افغانستان را ایفا کرده است

الهیل تاکید کرد: بله اگر دفتر سیاسی طالبان در دوحه نبود، آمریکا و دولت غنی امکان مذاکره با گروه طالبان و امضای توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ را نداشتند. قطر مدام نقش تسهیل‌گر در پرونده افغانستان را ایفا کرده است. در حال حاضر نیز دولت قطر اقدام به ایجاد پل هوایی بین دوحه و کابل برای اطمینان از راه اندازی فرودگاه و دیگر مقدمات اداری و فنی برای انجام پروازها کرد. دولت قطر همواره به دنبال ثبات و ایجاد محیطی امن برای مردم افغانستان بوده است و به همین دلیل به بازیگری مهم در این صحنه تبدیل شده است. 

جامعه جهانی منتظر عملکرد طالبان است نه شعارهایشان

وی گفت: کشورهای عربی نیز مانند جامعه جهانی منتظر عملکرد طالبان هستند نه شعارهایشان. گروه طالبان که در حال حاضر اداره بحران کشور را به دست گرفته است، به زودی در آینده تشکیل دولت خواهد داد و همه چیز برای جامعه جهانی روشن خواهد شد. 

کشورهای اسلامی و جامعه بین‌الملل، طالبان را به رسمیت خواهند شناخت

این تحلیلگر قطری تصریح کرد: به اعتقاد من این مرحله تکرار دهه ۹۰ قرن گذشته نخواهد بود. معتقد هستم که گروه طالبان یا دولت طالبان از حمایت کشورهای اسلامی و جامعه جهانی برخوردار شده و به رسمیت شناخته خواهد شد. 

طالبان فعلی، تکرار مدل دهه ۹۰ این گروه نخواهد بود

وی در پایان یادآور شد: افغانستان یک کشور غنی از نفت و گاز و معادن گرانبهاست و مطمئن هستم که گروه طالبان به کمک قطر، روسیه، ترکیه و کشورهای همسایه به یک دولت غنی تبدیل خواهد شد. طالبان فعلی، تکرار مدل دهه ۹۰ این گروه نخواهد بود و طی ۲۰ سال گذشته نسل جدیدی از رهبران این گروه رشد کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان قطر پرونده افغانستان گروه طالبان جامعه جهانی دولت قطر ۲۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۴۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه فاش کرد که انتظار می‌رود چندین کشور اتحادیه اروپا تا پایان ماه مه، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

بورل در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، عربستان سعودی، گفت: ما واقعاً می‌خواهیم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم.

پیش از این، اسپانیا و ایرلند متعهد شدند که حمایت بین المللی را برای به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل تضمین کنند، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که به رسمیت شناختن یکجانبه کشور فلسطین "یک دستاورد برای حماس" است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن درخواست از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، تأکید کرد: ما برای دستیابی به حل و فصل سیاسی و تجمیع غزه و کرانه باختری در یک کشور مستقل فلسطین تلاش می‌کنیم.

پس از گذشت ۲۰۵ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۵ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی