Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@13:39:48 GMT

پیاده‌راه‌ سازی، آفت جان درختان شهر

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۴۹۷۳

پیاده‌راه‌ سازی، آفت جان درختان شهر

ایسنا/اصفهان درختان خیابان سپه اصفهان این روزها، همان زخم‌هایی را تجربه کنند که چندی پیش، درختان چهارباغ طعم تلخ آن چشیدند و این تکرار، بیش از هر چیز این جمله هگل را به یاد می‌آورد: «از تاریخ می‌آموزیم که چیزی از تاریخ نمی‌آموزیم.»

دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که حسین کارگر، شهردار منطقه سه اصفهان، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، از اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان سپه خبر داد و هنوز یک ماه از شروع این عملیات نگذشته بود که یکی از درختان نارون ۴۰ سالۀ این خیابان، در اوج سبزی و سلامت سقوط کرد و بر زمین افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در توضیح چرایی سقوط  این درخت به ایمنا گفت: درخت نارون خیابان سپه، اولین درخت ضلع جنوبی این خیابان بود. ظاهر این درخت حدود ۴۰ ساله، سالم و کمتر دچار آفت شده بود اما با توجه به آبیاری‌های سطحی، ریشه‌های آن بیشتر در سطح زمین گسترده شده بود.

او خاطر نشان کرد که کنترل وزن درخت، از تعادل بین حجم ریشه‌ها و سرشاخه‌ها تشکیل‌شده اما ریشه‌های نارون خیابان سپه در سطح قرار داشته و ریشه‌هایی که وظیفۀ نگهداری اندام‌های هوایی درخت را بر عهده داشته به‌صورت عمقی نبوده است.

این تصویر را محمد کوشافر ثبت کرده است.

مرتضایی نژاد همچنین یادآور شد که تحقیقات اساتید دانشگاه و کارشناسان این سازمان نشان می‌دهد حجم سرشاخه‌های نارون ۴۰ ساله خیابان سپه بیشتر از ریشه‌های مکانیکی نگه‌دارندۀ درخت بوده و به همین دلیل با وزش باد شدید، درخت از سطح زمین خارج‌شده و سقوط کرده است.

با علم به وجود معضل ریشه‌های سطحی درختان در این خیابان اما عملیات پیاده راه‌سازی، همچنان ادامه پیدا کرد تا جایی که  امروز، دو سوی خیابان سپه، کانال‌هایی برای عبور لوله‌های سیاه کنده‌شده و این کانال‌ها فاصلۀ بسیار کمی تا تنۀ درختان دارد.

از حائل یک متر و شصت سانتی‌متری‌ای که پیش‌تر به‌عنوان فاصلۀ استاندارد جدول‌ها تا تنۀ درختان اعلام‌شده بود، خبری نیست و محور میانی این خیابان، پر شده از ریشه‌های خشکی که دیگر، به تنۀ درختان سبز و درهم‌تنیدۀ آن متصل نیستند.

وضعیت درختان خیابان سپه

 این وضعیت، همان صحنه‌های تلخی را در ذهن تداعی می‌کند که مهرماه ۱۳۹۸ چهارباغ عباسی و عابرانش آن را به چشم دیدند و ایسنا، به‌کرات در گزارش‌های دنباله‌دار خود از آن نوشت؛ گزارش‌هایی که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، در واکنش به انتشار آن اطمینان می‌داد «مشکلی درختان این محدوده را تهدید نمی‌کند و محیط، مرتب توسط ناظر و بازرس پایش می‌شود» اما ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ که در پی ادامۀ عملیات صفوی سازی محور میانی چهارباغ عباسی یکی از درختان چهارباغ سقوط کرد، همین مقام مسئول به ایسنا گفت: «بالاخره از دو یا سه هزار درختی که در چهارباغ وجود دارد اگر یک‌دهم درصد را هم حساب کنیم، با انجام عملیات عمرانی‌ای  به این سنگینی که طی یک سال همه‌ مسیر چهارباغ را پیاده راه کرد، دو/ سه درخت آسیب دید که جمع‌آوری شد.»

این تصویر، مهرماه سال ۱۳۹۸ از وضعیت درختان در خیابان چهارباغ عباسی ثبت شده است.

مرتضایی نژاد البته ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری و پس از گذشت دو سال از هشدارهای متخصصان در رسانه‌ها، از تدابیر ویژه برای حفظ ریشه درختان چهارباغ نیز خبر داد و در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: «درختان رفیوژهای میانی چهارباغ در فاصله بالاتر از کف پیش‌بینی‌شده چهارباغ قرار داشت، ازاین‌رو با تدابیر در نظر گرفته‌شده در قسمت رفیوژهای شرقی چهارباغ، باکس‌هایی محافظتی با توجه به موقعیت درختان در نظر گرفته‌شده تا خطری درختان را تهدید نکند.»

اکنون، همین خطر، درختان خیابان سپه را تهدید می‌کند و محمد فیض، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا درباره چرایی حفر کانال در نزدیکی تنه درختان این خیابان می‌گوید: این کانال‌ها را اداره برق حفر کرده تا تأسیسات لازم را پیش از سنگ‌فرش شدن از زیر خیابان عبور دهد و سازمان نوسازی بهسازی شهرداری اصفهان در ایجاد آن دخالتی نداشته است.

وی، در خصوص چرایی جدول‌کشی و سیمان ریزی در نزدیکی این درختان توضیح می‌دهد: ما خودمان برای درختان ارزش قائل هستیم و حتما این مسائل را کنترل می‌کنیم. کارگران سازمان نیز در این باره توجیه هستند.

وضعیت خیابان سپه

محمد کوشافر، فعال محیط‌زیست که به تازگی بازدیدی از خیابان سپه داشته اما درباره وضعیت درختان این خیابان به ایسنا می‌گوید: با وجود اینکه ظاهرا فضای کافی برای رعایت حریم درختان خیابان سپه وجود داشته، کانال‌هایی حفر شده که در برخی قسمت‌ها به درختان بسیار نزدیک است و ریشه چندین درخت هم دچار آسیب شده است.

ریشه یکی از درختان خیابان سپه که به دلیل عملیات عمرانی از تنه جدا شده است.

او ادامه می‌دهد: گویا توان ساختاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تنها در کاشت گل و درخت و مراقبت‌های معمول از فضای سبز است و نمی‌تواند در چنین عملیات‌های عمرانی‌ای آنطور که لازم است نظارت و پیشگیری داشته باشد.

این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند که آسیب زدن به ریشه درخت و بیرون ماندن آن از خاک موجب می‌شود که به دلایل مختلفی درخت تضعیف شود و بعد، دیگر عوامل تنش راحت‌تر عمل کنند.

ریشه آسیب دیده یکی از درختان خیابان سپه

به گفتۀ کوشافر، هویت خیابان‌هایی مثل چهارباغ و سپه، با درختان کهنسال آن گره خورده و به این استدلال که «هر درختی از بین رفت، به جای آن درختی تازه خواهیم کاشت» نمی‌توان دل خوش کرد چرا که با وضعیت فعلی محیط زیست اصفهان، معلوم نیست دیگر یک درخت بتواند به وضعیت درختانی که در این خیابان‌ها هستند برسد یا خیر.

ایسنا با یادآوری آنچه در چهارباغ گذشت، از فروغ مرتضایی‌نژاد، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز می‌خواهد تا درباره آنچه در خیابان سپه در حال رخ دادن است توضیحاتی را بیان کند و پاسخ می‌شنود: مگر در چهارباغ چه اتفاقی افتاد و چند درخت سقوط کرد؟

تصویر، مربوط به سقوط یک درخت به خاطر عملیات پیاده‌راه سازی چهارباغ عباسی است.

او ادامه می‌دهد: چهارباغ با نظارت کامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان پیاده راه شد و ما بارها پروژه را تعطیل کردیم تا از درختان حفاظت کنیم. تعداد دو/سه درختی که آسیب جدی دید نیز در قیاس با دو سه هزار درخت موجود در چهارباغ و عملیات سنگینی که انجام شد، درصد زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

مرتضایی نژاد، در پاسخ به این سؤال که آیا بر عملیات پیاده راه سازی خیابان سپه نظارتی دارید یا خیر؟ اظهار می‌کند: سازمان پارک‌ها و فضای سبز نظارت مداوم بر پروژه‌ها دارد. پروژه پیاده راه سازی سپه مورد تایید ما نبود و اگر شروع شده و با دستورالعمل‌های نظارتی سازمان منطبق نیست باید تعطیل شود.

ریشه‌های آسیب دیده یکی از درختان خیابان سپه

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اطمینان می‌دهد که همین امروز یکی از معاونان این سازمان از خیابان سپه بازدید خواهد داشت تا از نزدیک، وضعیت درختان را رصد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی اجتماعی پیاده راه سازی چهارباغ عباسی درخت عملیات عمرانی شهرداری اصفهان پیاده راه پیاده راه سازی چهارباغ عباسی یکی از درختان مرتضایی نژاد وضعیت درختان کانال ها ریشه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۴۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمندسازی شود، در این راستا ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران استان قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور شیشه‌فروش امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش اهمیت، نقش و جایگاه HSE در مدیریت شهری با تقدیر از مدیریت شهر اصفهان که در مدیریت بحران و در حوزه پیشگیری پیشگام است، اظهار کرد : بخشی از حوادث ریشه طبیعی دارند، در کشور بیش از ۴۲ حادثه طبیعی که سابقه وقوع داریم شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از حوادث انسان ساخت هستند که می‌توان اقداماتی را در راستای کنترل و پیشگیری آن انجام داد، افزود: نوروز ۸۵۰ نفر و در تعطیلات عید فطر ۱۵۰ نفر در جاده‌های کشور جان باختند که بر اساس گزارش علت بیش از ۸۰ درصد این حوادث، خطای انسانی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هر فردی در پازل مدیریت بحران باید نقش خود را بداند و نباید در کنترل حادثه‌ها ناامید شد و هیچ موضوعی نمی‌تواند مانع مسائل ایمنی شود.

وی ادامه داد: در مدیریت بحران نباید بی‌تفاوت شد، زیرا بی‌تفاوتی نقطه عطفی در رخ دادن حادثه است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه حادثه‌ای نیست که در اصفهان رخ دهد و آن را مستند سازی نکرده و پیرو آن دستورالعمل نداده باشیم، افزود: وظیفه ما در مدیریت بحران پیشگیری است و ابزاری که در این مسیر داریم، آموزش است، در نهایت نیز باید حوادث رخ داده را در کمترین زمان کنترل کرد و در ادامه بازسازی را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۶ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار فوت کردند که نیمی از آمار فوتی‌ها به کارگاه‌های ساختمانی اختصاص داشته است تصریح کرد: مشکلاتی همچون فرونشست در اصفهان وجود دارد که باید برای ایمنی شهر در برابر این پدیده پیش بینی‌هایی انجام شود، در این راستا مطالعات فرونشست زمین در کارگروهی در استان انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به انجام مطالعات هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی توسط شهرداری اصفهان گفت: مطالعه ایمنی بازار با موضوع حریق انجام و در یونسکو به‌عنوان مطالعه برتر شناخته شده است.

وی با تقدیر از شهرداری اصفهان برای استقرار و پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE و تشکیل کارگروهی با این موضوع اظهار کرد: شناسایی سازه‌های آسیب پذیر در برابر حوادث در دست انجام است از ۴۳۰ ساختمان شناسایی شده، ۵۰ ساختمان رفع عیب شده است.

شیشه‌فروش با یادآوری مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا و روش مشارکت جمعی در آن روزها گفت: مدیریت بحران در دوران شیوع کرونا درس آموز است و باید تجارب آن مستند سازی شود، روزهایی که صنایع هم به کمک آمدند، در جایی که خود صنایع کمترین فوتی را بر اثر کرونا داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۱۰ هزار واحد صنعتی در استان داریم که با چند نفر نیرو نمی‌توان بازرسی آنها را عملیاتی کرد افزود: باید ساختار در وزارت کار تغییر کند ، پیشنهاد می‌کنم بازرسی کار در کشور توانمند سازی شود، در این راستا همه ادارات نیز مکلف به فعال کردن واحد HSE شوند و در کنار مدیریت بحران قرار بگیرند .

وی گفت : آمادگی داریم جلسه مشترکی با حضور صنایع بزرگ و شهرداری و یا مشارکت اداره کار در راستای تبیین مسائل استان با تمرکز بر حوزه HSE برگزار کنیم.

کد خبر 750045

دیگر خبرها

  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • برگزاری گردهمایی و پیاده‌روی با هدف افزایش آگاهی و فرهنگ‌سازی نسبت به اختلال طیف اوتیسم
  • پیاده‌راه‌های همدان از زیباترین پیاده‌راه‌های کشور است
  • آزرده خاطر شدن شهروند تهرانی از نیمه کاره ماندن مجتمع‌های میدان شهدا
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • قطع بدون مجوز درختان در ‌عظیمیه کرج
  • مکتب «گل آقا» در بخش طنزپردازی امروز پیاده سازی شود
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند