Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبر اعطای پروانه‌های جدید اپراتوری به شهرداری و وزارت نیرو به‌عنوان نهادهای حاکمیتی غیرخصوصی که مأموریت آنها کاملاً به دور از ارائه سرویس و خدمات ارتباطات ثابت است، موجبات تداخل و ورود نهادها به زمینه کاری غیرتخصصی می‌شود و حیطه تخصصی دیگران را نیز دچار مشکل می کند آن را عملی نادرست که خود موجب ایجاد رانت جدید و اتلاف منابع کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای این مهم مغایر با اصل 44 قانون اساسی و تأکید مقامات عالی رتبه کشور بر تقویت بخش خصوصی است و نمی‌تواند راهکار مناسبی برای جبران عقب افتادگی ارتباطات ثابت باشد. از آنجایی‌که حمایت‌های منطقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های اپراتور ارتباطات می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه ارتباطات ثابت در کشور شود و این موضوع با قرار گرفتن وزارتخانه در جایگاه واقعی خود به‌عنوان متولی بخش ارتباطات کشور در جهت تسهیل و ایجاد همکاری فی ما بین شهرداری‌ها و وزارت نیرو با این شرکت‌ها قابل تحقق است ولی متأسفانه از زمانی که موضوع ارائه پروانه جدید برای نهادهای فوق الذکر مطرح شده موجب مقاومت، عدم همکاری و توقف مذاکرات این نهادها با شرکت‌های بخش خصوصی شده و زحمات و مذاکراتی که ماه‌ها بین این نهاد‌ها و شرکت‌ها پیگیری شده بود، کاملاً متوقف و بی‌اثر شده است.
این مهم با توجه به جایگاه و قدرت شهرداری و وزارت نیرو امکان و بستر ایجاد انحصاری جدید خارج از بخش خصوصی را فراهم می‌کند که در نتیجه ایجاد مشکلات و ممانعت‌های بیشتری برای توسعه اپراتورهای بخش خصوصی ارتباطات ثابت را مهیا می‌کند از این‌رو این سؤال مطرح است که چرا باید پروانه جدید به شهرداری و وزارت نیرو اعطا شود مگر برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان ایجاد راهکاری مناسب برای دریافت خدمات و امکانات مازاد این نهادها با تعرفه منطقی و ارائه به اپراتورهای ارتباطات ثابت برای رشد و توسعه این صنعت وجود ندارد؟ آیا تجربه شرکت مخابرات ایران که با توجه به انحصار ذاتی و در اختیار داشتن شبکه ملی کانال، داکت و سیم مسی باعث انحصار وعقب ماندگی ارتباطات ثابت در کشور شد، فراموش شده است؟ که بتوان امیدوار بود که صدور پروانه جدید به بهانه رفع انحصار شرکت مخابرات ایران برای این دو نهاد قدرتمند انحصار جدیدی را ایجاد کند.
چرا با وجود مصوبه 252 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص مقررات حاکم بر قدرت مسلط بازار در کشور از ایجاد انحصار شرکت مخابرات ایران جلوگیری نشده است که برای رفع انحصار و جبران عقب افتادگی، انحصار دیگری را ایجاد کنیم. در صورت اجرای صحیح مصوبه 252 و تعیین سهم بازار اپراتورها از انحصار شرکت مخابرات ایران ممانعت می‌شد، عامل دیگر ایجاد این انحصار اجازه ارائه خدمات خرده فروشی به مخابرات در پروانه اعطایی است که این شرکت با میل به داشتن سهم بازار بیش از آنچه در مصوبه 252 تعیین شده است، اقدام به عدم ارائه امکانات به سایر بازیگران صنعت کرده و به‌جای ارائه بستر و امکانات ارائه خدمات ثابت به‌صورت عمده به ارائه خدمات خرده فروشی روی آورد که نتیجه این رقابت با شرکت‌های بخش خصوصی انحصار و عدم توسعه متناسب بخش ارتباطات ثابت در کشور است. گفتنی است  فعالان این حوزه بجد تردید دارند که حتی با ارائه پروانه جدید صرفاً به‌عنوان خدمات زیرساختی به شهرداری‌ها و وزارت نیرو بتوان مانع ورود انحصارات قدرتمند جدید به حوزه سرویس شد و آن را غیراصولی می‌دانند و چنانچه هدف توسعه ارتباطات ثابت کشور به‌عنوان یک ضرورت ملی است، راهکار آن در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های مازاد این دو نهاد با تعرفه مناسب و منطقی به دارندگان پروانه ارتباطات ثابت به منظور رشد صنعت و زیرساخت‌های کشور با نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و صدور پروانه جدید فاقد وجاهت خواهد بود.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شرکت مخابرات ایران ارتباطات ثابت وزارت نیرو پروانه جدید بخش خصوصی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی

️مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۴۰ درصد ایجاد اشتغال در کشور را کمیته امداد ایجاد می‌کند و سال گذشته در استان در حوزه اشتغال ۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر نفر موفق به اخذ وام و تسهیلات اشتغال شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رضا مهرافروز در نشست هم‌اندیشی با فرماندار شهرستان ارومیه اظهار کرد: در حوزه کمیته امداد امام خمینی (ره) بیشتر به دنبال ایجاد بستر و فضاهایی هستیم تا موانع و مشکلات پیش‌رو را با همکاری و تعامل با سایر دستگاه‌ها حل کنیم.

️وی در ادامه تهدیدها را زمینه‌سازی برای پویایی برشمرد و افزود: هر تهدیدی را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و از آن بهره برد، اگر تهدیدی نباشد تحرکی هم نخواهد بود و فضایی ایجاد نخواهد شد که برای آن تصمیم‌گیری، بازخوانی و بازیابی شود.

️مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اقداماتی را که موفق بوده است، ادامه می‌دهیم و در خصوص مابقی اقدامات نیز تجدیدنظر می‌شود، گفت: برجسته‌ترین خدمت، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی است.

مهرافروز ادامه داد: اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) و شعار اصلی آن ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده‌ها است تا دغدغه‌هایشان حل شود که در حوزه اشتغال این امر به وقوع پیوسته است.

️وی تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد ایجاد اشتغال در کشور را کمیته امداد ایجاد می‌کند و سال گذشته در استان در حوزه اشتغال ۱۲ هزار و ۴۸۱ نفر نفر موفق به اخذ وام و تسهیلات اشتغال شده‌اند.

مدیرکل امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌غربی ارائه مشاوره به خانواده‌ها، اجرای برنامه‌های فرهنگی و برپایی اردوهای زیارتی و تفریحی و حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان را از دیگر خدمات این نهاد عنوان کرد.

کد خبر 748572

دیگر خبرها

  • اعطای ۱۲ هزار و ۴۸۱ وام و تسهیلات اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • مشکل تأمین برق ناشی از ناترازی درآمد و هزینه‌های شرکت برق است
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • زمین‌های چمن ورزشگاه‌های جزیره خارگ نوسازی می‌شود
  • قدردانی وزیر ارتباطات از شرکت‌های دانش بنیان ارائه‌دهنده تجزیه‌گر مرسولات
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد