Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:40:32 GMT

برنده نوبل اقتصاد: جهان پسا کرونا جهان بهتری خواهد بود

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۶۹۴۲

برنده نوبل اقتصاد: جهان پسا کرونا جهان بهتری خواهد بود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رادیو فرانسه، خبرنگار روزنامه وینرتسایتونگ اتریش گفت و گوی خود با ژوزف اویگن اشتیگلیتس استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیای نیویورک، رئیس اقتصاددانان بانک جهانی در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ و برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۰۱ را با این پرسش آغاز می کند که «پیشنهاد شما برای تجهیز شرکت ها برای رویکرد به انرژی های سبز چیست؟»

به سوی جهان سبز با روش چماق و هویج

اقتصاددان آمریکائی پاسخ داد:خیلی ساده است، با روش چماق و هویج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا شرکت ها خودشان را با ضرورت های جدید انطباق می دهند و جایزه می گیرند و یا استنکاف می ورزند و در این صورت با وضع مقررات بتدریج برای چرخش سبز تحت فشار قرار می گیرند.

وی افزود: اعمال مقررات، شرکت ها را به سمت و سویی درست سوق می دهد، اما اجازه بدهید درباره روش چماق و هویج کمی توضیح بدهم: چرخش به سمت جهان سبز نیازمند مشوق های مناسب است. پشتیبانی مالی، تشویق با جوایز، مشوق های مالیاتی، سرمایه گذاری در تحقیقات، سرمایه گذاری در تکنولوژی های سبز و سرمایه گذاری در سیستم های زیرساختی مدرن. چرخش سبز جهان به همه این موارد نیازمند است.

به زعم اشتیگلیتس، رویکرد جهان به انرژی های پاک یک چالش بزرگ اجتماعی است که هر بخش مستقل اقتصاد، هر شرکت و هر فردی را درگیر خود می کند.

وی در ادامه بیان کرد: این درگیری هم اکنون اتفاق افتاده است. بیش از همه در اروپا این خودآگاهی نسبت به ضرورت رویکرد به انرژی های پاک ایجاد شده است. انسان ها امروز هنگام مصرف و سفر و همچنین تغذیه خود به این فکر می کنند که رفتار آن ها چه تاثیری بر محیط زیست دارد؟ به عنوان نمونه،  جوانان امروزه در شهرها، گسترش پارک ها، راه های ویژه دوچرخه و حوزه های پیاده روی ممنوع برای خودروها را طلب می کنند. تا دهه هفتاد، در آمریکا هر کسی می خواست خانه ای با باغچه و استخر در حومه شهر داشته باشد. این چیزی بود که اکثر مردم از یک زندگی خوب می فهمیدند. از دید حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از گرمایش زمین، این یک فاجعه بود. نیاز به زمین های بیشتر برای ایجاد خیابان ها، نیاز به حامل های سوخت بیشتر و میلیون ها انسانی که هر روز از حومه ها برای کار روانه شهرها می شدند و شب ها وقت زیادی را در ترافیک می گذراندند. حالا در دوران پس از کرونا یک شانس وجود دارد: مسئله حالا بر سر یک جهان دیگر، یک جهان بهتر است.

انرژی های پاک در اروپا، آمریکا و چین

اشتیگلیتس که بتازگی در مصاحبه دیگری با خبرگزاری فرانسه هشدار داده است که در دوران پساکرونا نباید به سمت ریاضت اقتصادی رفت، تصریح کرد: درمورد سرمایه گذاری بر انرژی خورشیدی، ایالات متحده آمریکا به طور قطعی عقب ماند. چین امروز در زمینه این تکنولوژی سلطه مطلق دارد. اروپا نیز در زمینه انرژی های تجدید شونده بسیار پیشروتر از آمریکا است. آمریکائی ها چهل سال تمام شعار می دادند که برای ما فرقی نمی کند که چیپس سیب زمینی تولید کنیم یا چیپ های کامپیوتر. امروز می فهمیم که این برداشت درست نبود.

استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیای نیویورک افزود: اروپا در زمینه چرخش سبز بسیار پیشرو است. در مقابل چین همچنان برای تولید انرژی به شدت از نیروگاه های زغالی استفاده می کند. صنایع چین هنوز مصرف انرژی بهینه ندارند، اما چین در عین حال بزرگ ترین تولیدکننده تکنولوژی انرژی خورشیدی در سراسر جهان است و درمورد وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای برقی سرمایه گذاری کم نظیری کرده است.  

برچسب‌ها ویروس کرونا اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اتحادیه اروپا چین ویروس کرونا اتحادیه اروپا چین ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۶۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده‌ی انرژی و سوخت در جهان

دریافت 52 MB

به گزارش خبرنگار مهر علی‌رضا جعفر پور بروجنی از پیشگامان صنعت نفت و انرژی در ایران آینده تولید انرژی و سوخت دنیا را تشریح کرد

کد خبر 6088338

دیگر خبرها

  • جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا
  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • عمل به شعار سال و مردمی شدن اقتصاد نجات‌بخش تولید است
  • حمایت دروسی از مورینیو: رم بدون من هم برنده می‌شود
  • آینده‌ی انرژی و سوخت در جهان