Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تلاش ها و اعتراض های شدید علماء و رهبران مسلمان اوگاندا به مصوبه مجلس این کشور که در خصوص تصویب قوانینی مغایر با اعتقادات اسلامی و احکام شرعی وراثت و تعیین جانشین بعد از فوت می باشد موجب گردید تا آقای موسِوِنی رئیس جمهور مسیحی آن را امضاء نکرده و برای تجدید نظر به مجلس عودت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشی با جزئیات بیشتر در این خصوص جهت استحضار به شرح ذیل ایفاد می گردد.  
 
  بر اساس مصوبه جدید مجلس اوگاندا نشات گرفته از سوی افراد خاص ، فرزندان نامشروع در کنار فرزندان مشروع قرار گرفته و بیش از هفتاد و پنج درصد ماترک و اموال پدر متوفای خود را به عنوان ارث دریافت خواهند کرد.

   طبق آن مصوبه همسران فرد متوفی بویژه همسر آخر بیش از آنچه که قرآن مجید در نظر گرفته ، ارث خواهند برد. همچنین زنانی که بتوانند اثبات کنند که مرد متوفا با آن ها شرعا نکاح داشته است مثل دیگر همسران از ماترک ارث خواهند برد. امری که مرحوم شیخ موزاتا، خطیبب مسجد بزرگ کیبولی را چندین ماه بعد از فوت گرفتار نموده است. علاوه بر دو همسر وی ، دو خانم دیگر ادعا می کنند که همسر شرعی متوفا بوده و تقاضای سهم خود را از ارث دارند. 

  علماء و شخصیت های مسلمان اوگاندا رئیس جمهور را بخاطر اینکه مصوبه مغایر با احکام اسلام را امضاء نکرد تحسین نمودند. این مصوبه سی آوریل 2021 برابر با ده اردیبهشت 1400 طبق ماده نود و یک قانون اساسی این کشور توسط مجلس این کشور جهت امضاء به دفتر ریاست جمهوری ارسال گردید. بیست و هفت آگوست برابر با پنج شهریور آن مصوبه بدون موافقت و امضاء رئیس جمهور برای تجدید نظر به مجلس عودت داده شد. 

 با این همه طبق قانون اساسی اوگاندا ، رئیس جمهور سه بار حق رد مصوبه مجلس را دارد و  بعد از آن، مصوبه جهت قانونی شدن نیازی به امضاء رئیس جمهور نداشته و خود به خود به عنوان قانون قابل اجرا می باشد. امید است تا آن موقع با تلاش مفتی ملی و رهبران مسلمان اوگاندا مجلس این کشور با تجدید نظر مصوبه مغایر با اسلام را از دور خارج نماید.
 
 شیخ عمران سالی یکی از امام های جمعه و جماعات مسجد ملی قذافی کامپالا اقدام آقای موسِوِنی در رد مصوبه مغایر با اعتقادات اسلامی را تحسین و آن را هدیه بزرگی وی به مسلمانان اوگاندا در ابتدای دور جدید ریاست جمهوری ارزیابی کرد . می باشد.

وی با بیان اینکه چندین ماده ای که تحت عنوان میراث توسط مجلس تصویب شده است با قرآن مجید ، تعالیم اسلامی و اصول اعتقادی مسلمانان مغایرت دارد. 

 سالی با بیان اینکه مصوبه جدید مجلس که در خصوص توزیع دو سوم ماترک و ثروت فرد متوفی ،چه وصیت کرده یا نکرده باشد ، به افراد دلخواه در بین مسلمانان قابل اجرا نیست گفت مصوبه  با اصول احکام میراث و تعیین وارث در اسلام مغایرت داشته و آزادی دینی مندرج در قانون اساسی اوگاندا را نقض می كند.  

او گفت تمام امور مربوط به وراثت و ازدواج در قرآن مجید به عنوان قانون اساسی مسلمان ها تصریح گردیده است و قابل تغییر نمی باشد. 

 سالی که مدیر مبلغین شورای عالی مسلمانان اوگاندا نیز می باشد از مجلس اوگاندا خواست ضمن کنار گذاشتن آن مصوبه به جای پرداختن به اموری که با ایمان و اعتقادات مسلمانان پیوند دارد به مسائل بسیار مهمی که موجب رشد و توسعه کشور خواهد بود بپردازد.

وی در ادامه سخنان خود گفت اسلام با داشتن بهترین قوانین وراثت سهم هر یک از وُرّاث به صراحت تعیین کرده است. حتی اگر کسی بدون وصیتنامه فوت کند ، قرآن مجید تکلیف دارائی های متوفا را کاملا مشخص نموده است. 

شیخ شعبان رمضان موباجّه مفتی ملی اوگاندا با بیان اینکه مصوبه مجلس با تعالیم عالیه اسلامی مغایرت داشته و با دفتر وی در این خصوص نیز مشورت نشده است از موسِوِنی خواسته بود تا آن مصوبه را امضاء نکند. 

تمام اعضای شورای عالی مسلمانان اوگاندا به ریاست مفتی شعبان رمضان موباجه نیز با این مصوبه که گفته می شود عوامل خاصی مامور به طرح آن می باشند،  مخالفت نموده است.   

چرا مسلمان های اوگاندا  با مصوبه وارثت مجلس این کشور مخالف هستند؟

 سودیق اِنداولا روحانی برجسته اوگاندا در واکنش به آن مصوبه گفت احکام وراثت و تعیین جانشین در اسلام موضوعی مرتبط با ایمان و عقیده مسلمانان بوده و قابل تغییر نیست. 

 تعدادی از علماء اوگاندا با ارائه دلائل محکم از رئیس جمهور یووِری موسِونِی تقاضا کرده بودند که لایحه اصلاح وراثت و تعیین جانشین برای پس از فوت را که در تاریخ سی آوریل 2021 توسط پارلمان این کشور تصویب شده بود ، امضاء نکرده و آن را رد کند.

شیخ سویدق اِنداولا در ادامه با ارائه دلایلی ، مخالفت خود با مصوبه مذکور خطاب به مجلس و دولت اوگاندا گفت در تعالیم اسلامی ، تمام املاكی كه از متوفی به جا مانده است باید طبق دستور  قرآن مجید بین ذینفعان كه شامل  فرزندان ، همسران ، والدین و سایر اعضای خانواده است توزیع شود.

 سودی مایانجا ، استاد دانشگاه اسلامی اوگاندا و امام جمعه مسجد دانشگاه ماکِرِره نیز در مخالفت با مصوبه جدید مجلس این کشور گفت طبق قوانین اسلامی ، نمی توان هیچ یک از افراد ذی نفع را از ارث محروم کرد. زیرا خداوند متعال در قرآن مجید  فرمول خاصی برای وراثت اختصاص داده است. 

وی با بیان اینکه مسائل مربوط به ارث توسط احکام شریعت تصریح گردیده است گفت در احکام اسلامی بطور دقیق معین شده است که چه کسانی و با چه نسبت هائی می توانند از متوفی ارث ببرند. لذا تصویت این ماده و امضاء آن اشتباه بزرگی می باشد. 

   شیخ اِنداولا با مخالفت با مصوبه وراثت با اشاره به اینکه قانون باید منافع اعتقادات مسلمانان کشور را تامین کند گفت وراثت و احکام تعیین جانشین یکی از معدود اعتقادات دینی است که در قرآن به صراحت توضیح داده شده است .
 
   بر اساس مصوبه جدید مجلس ملی اوگاندا فرزندان نامشروع بعد از فوت پدر نه تنها دیگر به یتیم خانه ها تحویل داده نخواهند شد بلکه به عنوان فرزندان رسمی متوفی ارث خواهند برد. 

 دکتر مایانجا استاد دانشگاه اسلامی اوگاندا گفت وارد کردن فرزندان نامشروع به مجموعه وارثان با آموزه های اسلامی مغایرت دارد. زیرا فرزندان حاصل از روابط نامشروع با قوانین اسلامی ناسازگار بوده و حق دریافت سهمی از اموال متوفی را ندارند.

 با این همه وی در ادامه خاطرنشان کرد که یک کودک نامشروع تنها در صورتی می تواند از میراث سود ببرد که متوفی سهمی را به او اختصاص داده باشد.

گفتنی است که طبق مصوبه جدید مجلس ملی اوگاندا  ، کودکانی که در اثر روابط نامشورع متولد می شوند و همچنین فرزند خوانده ها با فوت پدرشان ، هفتاد و پنج  درصد از اموال را در اختیار خواهند گرفت.

   به هر حال مخالفت های شدید شخصیت های اسلامی اوگاندا ، موجب گردید تا رئیس جمهور مسیحی این کشور مصوبه مغایر با احکام اسلامی را پس از چهار ماه امضاء نکرده و آن را برای تجدید نظر به مجلس ارجاع دهد. 

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: مصوبه جدید مجلس مصوبه مغایر مجلس این کشور تعیین جانشین قانون اساسی احکام اسلام رئیس جمهور تجدید نظر قرآن مجید آن مصوبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

کد خبر 749448

دیگر خبرها

  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • رئیس‌جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیس جمهور ۲ قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • رئیسی دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران اعلام وصول شد
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور