Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@06:20:51 GMT

کرونای«مو» خطرناکتر است یا لامبدا؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۷۴۸۵

کرونای«مو» خطرناکتر است یا لامبدا؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیان توضیحاتی در خصوص ویروس‌های جدید و جهش یافته «مو» و «لامبدا» پرداخت. ناطقان: حسین کیوانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص اثربخشی واکسن‌های موجود در مقابل ویروس‌های جدید و جهش یافته «مو» و «لامبدا» گفت: در مورد این ویروس‌ها اوضاع آنگونه که تبلیغ می‌کنند، نیست و طبیعی است که هر چه قدر جلوتر می‌رویم و تغییرات در ویروس افزایش پیدا می‌کند، اثر بخشی واکسن‌های تزریق شده کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





وی ادامه داد: در خصوص «مو» که سویه جدیدی است و در کلمبیا دیده شده، مشاهده است که حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد واکسینه شده به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما این به این معنی نیست که واکسن‌ها در مقابل سویه‌های جدید ایمنی ندارند، بلکه واکسن‌ها موثر هستند، ولی اثربخشی آن‌ها ضعیف‌تر شده و آنتی‌بادی محافظت کننده آن‌ها کمتر است.  

این متخصص ویروس شناسی ضمن اشاره به اینکه می‌توان برای ایجاد ایمنی در مقابل این واریانت‌ها از دز سوم واکسن و یا واکسن‌هایی که از این ویروس‌های جهش‌یافته ایجاد شده باشند، استفاده کرد، در پاسخ به این سوال که آیا شدت بیماری زایی در واریانت‌های «مو» و «لامبدا» بیش از سویه‌های قبلی است؟، افزود: هنوز مطالب اثبات شده‌ای در خصوص افزایش شدت بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر در این سویه‌ها وجود ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر خطرناک‌ترین ویروس جهش یافته کرونا کدام است؟، توضیح داد: سویه‌های جدید از نظر بیماری زایی شدیدتر نشدند، اما سرعت انتشار آن‌ها افزایش پیدا کرده و تاکنون بیشترین سرعت انتشار را دلتا را داشته است چرا که سویه‌های «مو» و «لامبدا» هنوز به طور گسترده شیوع پیدا نکرده اند.

وی افزود: اگر «مو» و «لامبدا» به سویه غالب در جامعه تبدیل شوند و ۷ تا ۸۰ درصد از مواردی که مبتلا می‌شوند، از واریانت‌ها باشند، در آن صورت باید بررسی کنیم که این سویه‌ها چه خصوصیاتی را دارند و برای مثال باید ببینیم که آیا این ویروس‌ها زودتر فرد را از پای در می‌آورند؟ یا نه آرام‌تر هستند؟ و امکان بررسی این مسائل تا زمانی این سویه‌ها واریانت غالب در جامعه نشوند و ویروس در حال چرخش از سویه‌ها نباشد، وجود ندارد و نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

این متخصص ویروس شناسی با بیان اینکه این واریانت‌ها در کشورهایی که شناسایی شده اند، سویه غالب محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: اگر این ویروس‌ها در آن جوامع غالب شوند، ممکن است در یک قومیت و یا نژاد دیگر رفتار متفاوتی داشته باشند و از این رو هیچ چیز در مورد آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دلتا ایران را با بحران مواجه کرد، آیا تصور می‌کنید، ورود این ویروس‌ها به کشور بتواند ما را مجددا با بحران دیگری مواجه کند؟، متذکر شد: خیر، چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد و اصلا قابل پیش‌بینی نیست و بر اساس مطالعات ویروس شناسی و اپیدمیولوژی بعید به نظر می‌رسد ما بعد از این با بحران‌های بدی رو به رو شویم هر چند مردم همچنان باید رعایت پروتکل‌های جدی بگیرند و آن‌ها را رعایت کنند.
منبع: میزان
برچسب ها: کرونا ، لامبدا ، ناطقان ، مو ، درمان ، بیماری

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کرونا لامبدا ناطقان مو درمان بیماری ویروس ها واریانت ها جهش یافته واکسن ها سویه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۷۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان
  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!