Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، چندی پیش سخنگوی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در توئیتی از پیگیری‌های این شورا در راستای افزایش حق‌الزحمه دانشجویان داوطلب تمامی رشته‌ها در فرآیند واکسیناسیون کرونا خبر داد و اعلام کرد: گام اول شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت در راستای احقاق حقوق مغفول مانده دانشجویان، یکسان‌سازی و افزایش نسبی این تعرفه ناعادلانه تا حداقل ۱۶ هزار تومان در کل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لازم به ذکر است در حال حاضر میزان حق‌الزحمه دانشجویان داوطلب تمامی رشته‌ها در فرآیند واکسیناسیون کرونا در اکثر مناطق تنها ۵ هزار تومان است و این مبلغ در برخی موارد به ۱۳ هزار تومان در ساعت می‌رسد. از آنجایی که معمولا برای فعالیت‌های داوطلبانه هزینه‌ای لحاظ نمی‌شود، برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با هدف رسیدگی به مطالبات دانشجویان علوم پزشکی، با سخنگو و مدیر روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت به گفت‌وگو نشستیم. 

عارف کمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه شرکت دانشجویان در فرآیند واکسیناسیون عمومی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است اظهار کرد: این دانشگاه به جز وظایفی که در بخش بهداشت و درمان دارد، محیطی آکادمیک تلقی شده و دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی در این دانشگاه‌ها پرورش می‌یابند. دانشجویان در فرآیندهای مختلفی که کرونا در کشور ایجاد کرد، نقش فعالی داشتند که از جمله آن می‌توان به بیماری‌یابی(طرح شهید سلیمانی)، درمان دربیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها و واکسیناسیون اشاره کرد. این امر بیانگر حضور پررنگ دانشجویان در فرآیندهای مختلف دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و مشارکت در فرآیند واکسیناسیون عمومی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید واکسن از بهمن سال ۱۳۹۹ وارد ایران شد. دانشجویان از همان زمان بنا بر درخواست دانشگاه‌ها وارد فرآیند واکسیناسیون عمومی شدند و از زمان آغاز واکسیناسیون افراد سن بالا تا کنون، پای کار بودند.

تاسیس پایگاه‌ در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تزریق واکسن کرونا

دبیرکل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دانشگاه‌ها در مراکز بهداشت خود دارای مراکز واکسن هستند که در آن واکسن‌های کودکان و بزرگسالان انجام می‌شود، اما باید توجه داشت مراکز بهداشت قابلیت تبدیل شدن به پایگاه واکسیناسیون را ندارند و باید مراکزی جدا مخصوص واکسیناسیون کرونا با شرایط خاص برای این امر ایجاد شود. در همین راستا دانشگاه‌ها به پایگاه‌های جداگانه برای واکسیناسیون نیاز پیدا کردند، پس از مدتی این پایگاه‌ها در دانشگاه‌ها تاسیس شد. معمولا برای واکسیناسیون از نیروهای جدای از کادر رسمی دانشگاه‌ها استفاده می‌شد که دانشجویان در این زمینه وارد میدان شدند.

ماجرای کار داوطلبانه با دریافت حق‌الزحمه دانشجویان چه بود؟

وی در زمینه مشارکت داوطلبانه دانشجویان و مطالبه افزایش میزان دریافتی آنان بیان کرد: برخی از دانشجویان بهداشت رشته‌های مختلف موظف هستند در قالب کارآموزی و کارورزی در فرآیند واکسیناسیون مشارکت داشته باشند. برخی از آنان به صورت غیر اجباری و داوطلبانه پا به میدان می‌گذارند. در این راستا بهتر است به توضیح بیشتری درباره کلمه «داوطلبانه‌» بپردازیم. دانشجو در فعالیت‌های داوطلبانه به اجبار پا به میدان نگذاشته و با میل و رغبت خود برای واکسیناسیون شهروندان داوطلب شده است.

کمانی بیان کرد: فعالیت های داوطلبانه دانشجویان به دو بخش فعالیت داوطلبانه جهادی و فعالیت داوطلبانه با پرداخت کار دانشجویی و حق‌الزحمه تقسیم می‌شود. فعالیت‌های جهادی دانشجویان علوم پزشکی سهم کمتری‌ در واکسیناسیون کرونا داشت و بیشتر دانشجویان بر اساس کار دانشجویی با پرداخت حق‌الزحمه برای امر واکسیناسیون داوطلب شدند. 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مبلغ مصوب کار دانشجویی توسط وزارت بهداشت برای دانشجویان کارشناسی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در ساعت برای دانشجویان کارشناسی و۵ هزار و ۸۰۰ تومان در ساعت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری است. برخی از دانشگاه‌ها با همکاری شورای صنفی هماهنگی های لازم در راستای افزایش مبلغ کار دانشجویی را انجام داده‌اند، به طوری که مبلغ کار دانشجویی در برخی از دانشگاه‌ها به ۸، ۱۲ و ۱۳ هزار تومان می‌رسد. از طرفی باید توجه داشت که فرایند واکسیناسیون در دانشگاه‌های علوم پزشکی یکسان است و وظایف دانشجویانی که وظیفه واکسینه کردن افراد را بر عهده دارند نیز مشابه یکدیگر است.

پرداخت هزینه کار دانشجویی باید بر اساس استاندارد کلی صورت گیرد

سخنگوی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت با بیان اینکه پرداخت هزینه کار دانشجویی باید بر اساس استاندارد کلی صورت گیرد گفت: زمانی که یک دانشجو در فرایند واکسیناسیون شرکت می‌کند باید از تمامی امتیازاتی که برای سایر دانشجویان در نظر گرفته شده است برخوردار شود. این دانشجویان نیروهایی با قرارداد ۸۹ روزه یا رسمی مرکز بهداشت نبوده و معمولاً از امنیت شغلی نیز برخوردار نیستند.‌ به زبان ساده‌تر مسئولان مرکز بهداشت دانشگاه هر زمانی که بخواهند می‌توانند دانشجویان را از کار برکنار کنند.

وی اضافه کرد: در واقع پرداخت حق‌الزحمه به دانشجویان نوعی احترام به کار کردن آنان تلقی می‌شود. در این راستا شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت در نامه‌ای خواستار امتیازات حداقلی برای دانشجویان شده است که از جمله آن می توان به امتیازاتی در حوزه حمل و نقل، تغذیه و دریافت حق الزحمه مشابه اشاره کرد. دانشجو برای شرکت در فرایند واکسیناسیون باید از زمان درس خود هزینه کند پس امیدواریم فعالیت‌های دانشجویان در این راستا ارج نهاده شود.

 مدیر روابط عمومی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایسکانیوز مبنی بر اینکه «دستورالعملی برای نرخ کار دانشجویی وجود دارد یا خیر » خاطرنشان کرد: تا اواخر تیرماه دستورالعمل مشخصی در راستای فرایند واکسیناسیون توسط دانشجویان وجود نداشت. اما پس از آن نامه‌ای از سوی آیت الله رئیسی ابلاغ شد که بر اساس آن میزان دریافتی واکسیناتورهای رسمی (افرادی که تحت قرارداد رسمی مرکز بهداشت هستند یا از دانشگاه فارغ التحصیل شده یا قرارداد ۸۹ روزه دارند) ۳۰ هزار تومان در ساعت اعلام شده است. از طرفی اعلام شد که باید برای دانشجویان تعرفه کار دانشجویی لحاظ شود.

پرداخت هزینه کار دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به تعویق افتاده است؟

وی افزود: در برخی از دانشگاه‌ها محدودیت کار ۱۰۰ ساعتی برای کار دانشجویی در نظر گرفته می شود. به طور کلی هر فعالیتی که تحت نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شود، باید برای آن تعرفه کار دانشجویی در نظر گرفته شود. در بسیاری از دانشگاه‌ها مبلغ کار دانشجویی برای افرادی که در فرایند واکسیناسیون مشارکت دارند از ۵ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز شده و به ۱۳ هزار تومان نیز می‌رسد. متاسفانه در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت هزینه کار دانشجویی به تعویق افتاده است، به عنوان مثال پرداخت کار دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی اراک حدود ۴ ماه به تعویق افتاده است.

خدمت‌رسانی دانشجویان در سالن‌های واکسیناسیون در قالب دوره‌های کارآموزی و کارورزی

کمانی با اشاره به انواع مختلف فعالیت‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: فرآیندی اجباری در قالب قرارداد با مرکز بهداشت نیز تعریف شده است که بر اساس آن دانشجویان بهداشت، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و پزشکی در قالب دوره‌های کارورزی و کارآموزی در سالن‌های واکسیناسیون خدمت‌رسانی می‌کنند. در بحث اردوهای جهادی برخی از دانشجویان تصمیم می‌گیرند به صورت کاملاً جهادی و در راه رضای خدا نسبت به انجام یک کار اقدام کنند. در برخی از موارد نیز دانشجویان تحت عنوان نیروی داوطلب به میدان می‌آیند و می‌خواهند نرخ کار دانشجویی را دریافت کنند. 

وی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان ترم ۷ و ۸ رشته بهداشت در قالب کار دانشجویی در مراکز واکسیناسیون مشغول به فعالیت هستند و به صورت اجباری یا در قالب کارآموزی به میدان نیامده‌اند. متاسفانه مبلغ دریافتی این افراد از ۵۰۰۰ تومان آغاز و نهایت به ۸ هزار تومان می‌رسد و در برخی موارد نیز این مبلغ تا ۱۳ هزار تومان نیز افزایش پیدا می‌کند. دانشجویان علوم‌پزشکی تحصیلات آکادمیک دارند و پا به پای مدافعان سلامت در خط مقدم واکسیناسیون دین خود را به کشور ادا می‌کنند، چنین مبلغی در شأن این دانشجویان نیست. شورای صنفی وزارت بهداشت از مسئولان می‌خواهد میزان کار دانشجویی برای این افراد به ۱۶ هزار تومان افزایش پیدا کند همچنین پیگیری های لازم در راستای یکسان سازی دریافتی دانشجویان و نیروهای رسمی در دستور کار شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت قرار دارد.

انتهای پیام/

نیوشا یعقوبی کد خبر: 1109698 برچسب‌ها دانشجویان علوم پزشکی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشجویان علوم پزشکی شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی فرآیند واکسیناسیون فعالیت های داوطلبانه دانشجویان علوم پزشکی فرایند واکسیناسیون واکسیناسیون کرونا وزارت بهداشت کار دانشجویی برای دانشجویان ۱۳ هزار تومان دانشگاه ها تومان در ساعت مرکز بهداشت حق الزحمه بر اساس رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد

ایسنا/خراسان رضوی بیمارستان مهرگان مشهد بیمارستانی پرحاشیه است که در گذشته بحث‌های بسیاری در زمینه مجوز فعالیت آن مطرح بود. بحث‌های فراوان در خصوص این بیمارستان پس از فوت یک زن بر اثر جراحی زیبایی بالا گرفت و مشخص شد که بیمارستان بدون داشتن مجوز فعالیت در حوزه جراحی زیبایی به این کار اقدام می‌کند.

پس از نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشکلات بیمارستان تا حدودی مرتفع شد و دیگر خبری از جراحی‌های بدون مجوز نبود. اکنون بار دیگر این بیمارستان حاشیه‌ساز و مالکیت آن با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. دعوا بین گروه شرکت تعاونی پاستور که مجوز فعالیت بیمارستان به نام آن‌ها بوده و گروه دیگری که ورثه نیز در بین آن‌ها قرار دارد به قدری بالا گرفته که از ۷ فروردین ماه شاهد تعطیلی این بیمارستان هستیم.

سارا جعفرپور، مدیر بیمارستان مهرگان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت این بیمارستان اظهار کرد: پروانه و سند این بیمارستان به دلیل مسائل مالکیتی که داشت، به نام مدیران قبلی بود. بیمارستان از سال ۹۶ در تصرف ورثه بود که ما شکایت کردیم و سال ۹۷ رای قطعی دادگاه صادر شد. سال گذشته توانستیم بعد از صدور رای قطعی دادگاه، بیمارستان را از طریق شورای تامین استان پس بگیریم.

وی بیان کرد: در این ۶ سالی که بیمارستان در اختیار این گروه بود، هزینه دارایی، تامین اجتماعی، بانک و حتی پول آب، برق، گاز، تلفن و پرسنل را پرداخت نکرده بودند و بدهی زیادی داشتند. در یک سالی که بیمارستان در اختیار ما بود، مشکلات زیادی داشت. بانک ۱۰ میلیارد طلب داشت و بیمارستان را به مزایده گذاشته بود. ما دنبال این بودیم که این ۱۰ میلیارد را تهیه کنیم، بنابراین یک گروه سرمایه‌گذار به ما معرفی کردند که نماینده آن‌ها دکتر انجیدنی بود که در گذشته سمت معاون نظارت بر درمان  دانشگاه علوم پزشکی مشهد را داشت.

جعفرپور افزود: شرط این گروه سرمایه‌گذار این بود که دکتر انجیدنی مدیر بیمارستان باشند. هیات مدیره قبول کردند که اگر این ۱۰ میلیارد را پرداخت نکنند، مدیریت ایشان منتفی است. بعد از اینکه موفق نشدند این مبلغ را تهیه کنند، ادامه همکاری با دکتر انجیدنی منتفی شد.

مدیر بیمارستان مهرگان مشهد ادامه داد: یک ماه بعد از این ماجرا پرسنلی که شورای تامین استان بیمارستان را از آن‌ها گرفته بود و زمانی که بیمارستان در اختیار ورثه قرار داشت، حکم‌های غیر قانونی برای خودشان زده بودند، به دلیل داشتن حکم‌های رسمی به اداره کار رفتند و حکم توقیف اموال را گرفتند که در نهایت یک گروه ۳۰ نفره برای توقیف اموال با مامور وارد بیمارستان شدند که بیمارستان در اختیار آن‌ها قرار گرفت. ما شکایت کردیم و قاضی نامه داد که این افراد از بیمارستان خارج شوند.

بازرس تعاونی بیمارستان مهرگان اضافه کرد: رای قطعی دادگاه مبنی بر این بود که سند و پروانه به نام شرکت تعاونی شود، بنابراین پروانه بیمارستان به نام شرکت تعاونی صادر و مسئول فنی بیمارستان از طرف تعاونی انتخاب شد اما بعد از مدتی بار دیگر بیمارستان را تصرف کردند که ما نیز دوباره شکایت کردیم که در حال پیگیری است.

جعفرپور خاطرنشان کرد: از ۷ فروردین که بیمارستان در اختیار این گروه قرار گرفته ما به بخش‌های مختلفی مراجعه کردیم و هیچ کس هنوز کار مثبتی در این زمینه انجام نداده است. از این تاریخ بیمارستان را تعطیل کردند و منتظر این هستند بیمارستان را بفروشند. ۲۵۰ نفر پرسنل بیکار شدند و ۸۵۰ نفر سهامدار تعاونی نمی‌دانند چه کاری انجام دهند، فقط بیمارستان را به تباهی می‌کشند.

در پیگیری از محسن داوری، فرماندار مشهد، وی در خصوص آخرین وضعیت بیمارستان مهرگان عنوان کرد: ما مجوز بیمارستان را از دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم و دانشگاه باید ادامه روند را انجام دهد. متولی نظارت بر بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی است و باید پاسخگو باشد.

در ادامه به سراغ دکتر کاظم غفاریان، مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم. وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد و وزارت بهداشت وظایفی در خصوص بیمارستان مهرگان دارند که یکی از وظایف آن‌ها صدور یا تمدید پروانه بیمارستان است که ۶ ماه پیش به مدت ۶ ماه تمدید شد، وظیفه دیگر تعیین مسئول فنی است.

وی بیان کرد: براساس آنچه به ما گفتند قبل از عید گروهی با یک حکم قضایی بیمارستان را از دست شرکت تعاونی خارج کردند که ۳۰ ساعت پس از شکایت شرکت تعاونی این گروه را از بیمارستان خارج کردند اما دوباره بعد از عید در بیمارستان مستقر شدند که باید از مقام قضایی پیگیری شود.

غفاریان افزود: ما از نظر قانونی صلاحیت دخالت در این زمینه را نداریم و این گروه نیز از نظر ما قانونی نیستند. افرادی به صورت قانونی اجازه فعالیت دارند که نام آن‌ها پشت پروانه بهره‌برداری بیمارستان باشد.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد، برخی روزها فعالیت داشته و برخی روزها نیز تعطیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • رقابت ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • وجود بیش از ۱۰۰۰ خوابگاه متأهلی برای دانشجویان علوم پزشکی
  • افزایش تعداد رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد