Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امین‌الله قربانی کشکولی دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام عشایر کشور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به خلأ فرهنگی، ارزشی و مذهبی که در این حیطه وجود داشت و همچنین با توجه به اینکه حوزه فرهنگی اجتماعی عشایر نیز متولی خاصی نداشت این یادواره برنامه‌ریزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه معرفی اقوام و عشایر صرفا نباید با لباس و پوشش باشد، ادامه داد: از یازده سال پیش روندی با عنوان شب شعر عاشورایی برای اقوام و عشایر کلید خورد و در این حوزه هم پیشرفت‌های زیادی داشته همچنین بیش از چهارصد شاعر با بیش از یک هزار و دویست شعر شناسایی شدند.

قربانی کشکولی با بیان اینکه تولید محتوا و تبدیل این اشعار به نوحه و مداحی یکی از دستاورد‌های این کنگره است، ورود شاعران اهل سنت را به سرایش شعر درباره امام حسین (ع) و روز عاشورا از دستاورد‌های این کنگره عنوان کرد.

او در ادامه با بیان اینکه این کنگره در مراحل استانی و ملی برگزار می‌شود، تاکید کرد: به دنبال بین‌المللی شدن این سوگواره هستیم.

قربانی کشکولی تاکید کرد: یک دوره از این سوگواره در تهران با استقبال خوبی برگزار شد، اما از آنجا که این سوگواره در شیراز کلید خورد و پیشرفت کرد، ترجیح دادیم در شیراز برگزار شود.

او با گلایه از اینکه با وجود اینکه این سوگواره به شدت مورد استقبال عشایر و اقوام قرار گرفته، اما در استان متأسفانه متولیان امور فرهنگی همراهی کمرنگی دارند، گفت: علی رغم پیگیری‌های انجام شده، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراهی مناسب ندارد، با پیگیری‌های انجام شده از تهران نهایتا در استان خواستند که برگزاری این سوگواره را به یک موسسه دیگر داده شود در حالی که این سوگواره به نام عشایر است و ما مصمم به برگزاری آن در هفته جاری هستیم.

به گفته قربانی کشکولی یازدهمین دوره این سوگواره با انتخاب شانزده شعر از تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و قم به صورت حضوری (فارسی‌ها) و مجازی (دیگر استان‌ها به وسیله ویدیوئی) بعد از نماز مغرب و عشا در سالن ۳۰۰ نفری اداره آموزش و پرورش عشایری فارس با حضور ۴۰ نفر و با رعایت اصول بهداشتی روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

سپاه عشایر، اداره کل آموزش و پرورش عشایری فارس، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، دبیرخانه شورای فرهنگی هنری عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد، به میزبانی موسسه فرهنگی هنری رهروان اندیشه امامت اداره امور عشایر، نهاد‌های همکار در برگزاری این سوگواره ملی هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام عشایر شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۹۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.
وی افزود: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.
وی افزود: گردشگری، صنایع دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان رویداد تخصصی بازساختی پزشکی آینده
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات