Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@08:30:45 GMT

تولید مواد اولیه دارو در مهبان شیمی

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۹۵۳۸

تولید مواد اولیه دارو در مهبان شیمی

صنعت ساخت ماده اولیه دارو، حوزه‌ای استراتژیک است که باید تا حد ممکن در داخل کشور بومی‌سازی شود و خوشبختانه متخصصان جوان کشورمان توانایی این کار را به‌خوبی دارند.

شرکت دانش‌بنیان «مهبان شیمی» از مجموعه‌های باسابقه و خوشنام در عرصه تولید مواد اولیه دارویی به‌شمار می‌رود که از طریق محصولاتش، نقش پُررنگی در توسعه و پیشرفت شرکت‌های داروسازی و درنتیجه ساخت داروهای ایرانی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل شرکت «مهبان شیمی» در خصوص پیشینه شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «مجموعه مهبان شیمی از سال 1382 با اخذ پروانه تولید از سازمان غذا و دارو و همچنین پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت)، شروع به‌کار کرده است. زمینه فعالیت ما تولید مواد اولیه داروهای انسانی است که در آغاز بر روی ساخت چهار محصول تمرکز داشته‌ایم. این محصولات مربوط به داروهای مهمی مانند «مِتفورمین هیدروکلراید»، «تِرامادول هیدروکلراید»، «گِلی‌بِن‌کلامید» و «فاموتیدین» بوده است که در طی سال‌های فعالیت شرکت مهبان شیمی، به‌تدریج تعداد آنها افزایش پیدا کرده است.»

دکتر امیرعلی اورندی می‌افزاید: «در حال حاضر تعداد محصولات ما به 16 عدد رسیده است که شامل آملودیپین بزیلات، آتوروستاتین، بوپرنورفین هیدروکلراید، سلکوکسیب، سیتالوپرام هیدروبروماید، دیلتیازم هیدروکلراید، اس‌سیتالوپرام، گاباپنتین، متادون هیدروکلراید، سرترالین هیدروکلراید، سیتاگلیپتین فسفات و تیامین هیدروکلراید می‌شوند. تمام این محصولات دارای پروانه ثبت تولید هستند و مراحل ساخت آنها مطابق با استانداردهای «روش تولید خوب» یا «جی‌اِم‌پی» (GMP سرواژه‌های عبارتGood Manufacturing Practice) صورت می‌گیرد که مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران است؛ همچنین آنالیز کیفی تمامی محصولات ما برمبنای استانداردهای بین‌المللی معتبری مانند استانداردهای دارویی «بی‌پی» (BP از سرواژه‌های عبارت British Pharmacopoeia) و «یواِس‌پی» (USP از سرواژه‌های عبارت United States Pharmacopeia) انجام می‌شود.»



وی ادامه می‌دهد: «تولیدات ما در مجموعه مهبان شیمی، محصولات بسیار مهمی هستند که از یک‌سو منجر به خودکفایی کشور در حوزه تولید مواد اولیه دارویی می‌شود و از سوی دیگر ساخت داروهای مختلف انسانی در داخل کشور را امکان‌پذیر می‌کند. اهمیت این محصولات به‌اندازه‌ای است که بسیاری از کشورهای سازنده آنها تلاش می‌کنند با پایین نگه‌داشتن قیمت این مواد اولیه دارویی، وابستگی سایر کشورها را به‌شکلی دائمی حفظ کنند. برای مثال، از جمله محصولاتی که ما تولید می‌کنیم موادی هستند که در ساخت داروهای دیابت به‌کار می‌رود. بدیهی است بیماری‌هایی مانند دیابت که بسیار مهم و شایع هستند، داروهای خاصی دارند که درصورت کمیاب‌شدن آنها در یک کشور، شرایط بحرانی رخ می‌دهد.»

خطوط تولید و آزمایشگاه آکرودیته

دکتر اورندی در خصوص خطوط تولیدی این شرکت می‌گوید: «مهبان شیمی در حال حاضر سه خط تولید دارد که شامل دو خط صنعتی با مقیاس تولید بسیار بالا و یک خط نیمه‌صنعتی با تولیداتی در حد چند کیلوگرم می‌شود. ما از خط تولید آزمایشگاهی معمولا در جهت کاربردهای تحقیقاتی‌مان استفاده می‌کنیم و همچنین می‌توانیم این خط تولید را در اختیار افراد، مؤسسات و نهادهایی قرار دهیم که برای انجام کارهای تحقیقاتی خود به ساخت محصولاتی در مقیاس کوچک نیاز دارند. این مجموعه امکانات به ما اجازه می‌دهد محصولات جدیدی که در دنیا ساخته می‌شود را بلافاصله در داخل کشور تولید کنیم و از این طریق به ایجاد خودکفایی در ساخت مواد اولیه دارویی کمک نماییم.»

این فناور دانش بنیان در ادامه به کاهش ارزبری حاصل از تولید مواد اولیه دارویی در داخل کشور و همچنین ساخت و تجهیز آزمایشگاه بسیار مدرن و پیشرفته در این مجموعه دانش‌بنیان اشاره می‌کند و می‌گوید: «این آزمایشگاه آکرودیته به‌طور منظم تحت ارزیابی قرار می‌گیرد و از آن به‌عنوان آزمایشگاه مرجع برای انجام آزمایش‌های سایر شرکت‌ها استفاده می‌شود.»

اهدافی که برای «مهبان شیمی» ترسیم شده‌اند

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، امکانات حمایتی اگر صرفا به داروی ساخته شده تخصیص داده شوند، صحیح نیست؛ اگر قرار باشد حمایتی از دارو صورت بگیرد، بهتر است این امکانات حمایتی در اختیار هردو بخش قرار داده شوند و حتی بیشتر به مواد اولیه داروها بها داده شود.‌ دادن امکانات به داروهای وارداتی که به‌صورت ساخته شده از خارج تأمین می‌شوند، به‌معنی تقویت شرکت‌های داروسازی خارجی و همچنین صنایعی مانند بسته‌بندی و یا حمل‌ونقل در آن کشورها خواهد بود. این درحالی است که اگر حمایت‌ها به مواد اولیه دارویی اختصاص داده شوند، باعث ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلفی از صنایع داخلی شده و به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.

بر اساس صحبت‌های دکتر اورندی، یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدتی که شرکت مهبان شیمی در دست اجرا دارد، تولید چند محصول جدید و کاملا منحصربه‌فرد خواهد بود که تاکنون نیاز کشور به آنها به‌صورت وارداتی تأمین شده است. اگر از صنعت ساخت ماده اولیه دارو حمایت‌های اقتصادی لازم در قالب اعطای تسهیلات بانکی بلندمدت صورت بگیرد، شرکت‌های دانش‌بنیانی مانند مهبان شیمی می‌توانند با تکیه بر دانش فنی بومی و همچنین نیروی اراده جوانان ایرانی، تعداد محصولاتشان را به‌سرعت افزایش دهند تا در حوزه ساخت مواد اولیه دارویی، نقش پُررنگ‌تری درجهت خودکفایی کشور ایفا کنند.

ویژگی‌های محصولات «مهبان شیمی»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهبان شیمی، درباره مزایای رقابتی و ویژگی‌های محصولات این شرکت تصریح می‌کند: «در حال حاضر در مهبان شیمی، زمینه اشتغال برای بیش‌از 50 نفر به‌طور مستقیم فراهم شده است و از طرف دیگر با تأمین مواد اولیه برای شرکت‌های داروسازی، در ایجاد اشتغال برای تعداد بسیار بیشتری از علاقه‌مندان این حوزه نیز به‌شکل غیرمستقیم نقش داشته است. همچنین ما در تولید برخی از مواد اولیه داروها، شرایط ابتدایی ساخت را فراهم می‌کنیم تا از پایه‌ای‌ترین شکل ممکن شروع به تولید آن ماده کنیم.»



دکتر اورندی می‌افزاید: «شرایط تولید ما به‌گونه‌ای است که تمام مراحل ساخت مواد اولیه داروها تحت استاندارد «جی‌اِم‌پی» صورت می‌گیرد؛ حتی در برخی از بخش‌ها، شرایطی بسیار سخت‌گیرانه‌تر از استانداردهای تعیین‌شده از سوی سازمان غذا و دارو و استانداردهای بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم تا از این طریق کیفیت محصولاتمان را بالاتر ببریم. گواه این مطلب رضایتمندی مشتریان ما در طول سال‌های فعالیتمان بوده است و علاوه‌بر آن، امتیازاتی که محصولات ما در تست‌های آزمایشگاهی کسب می‌کنند بسیار بالاتر از استانداردهای معمول جهانی هستند که این امر نیز مهر تأیید دیگری بر کیفیت بالای تولیدات ماست.»

وی در ادامه ضمن اشاره به بهینه‌‎سازی روش‌های تولید به‌عنوان عامل اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، خاطرنشان می‌کند: «وجود ناخالصی در مواد اولیه دارویی از سوی بسیاری از کشورهای دنیا غیرقابل پذیرش است. درهمین راستا، ما نیز در تولید محصولاتمان از روش‌های بهینه‌سازی‌شده‌ای بهره می‌گیریم که به‌واسطه آنها تمام ناخالصی‌ها حذف شده و یا به سطح بسیار پایینی رسانده می‌شوند؛ به این ترتیب تولیدات ما از خلوص بسیار بالایی برخوردارند و کیفیت آنها در اقصی نقاط جهان مورد پذیرش است.»

اطلاعات تماس با شرکت «مهبان شیمی»

وبسایت: mahbangroup.com
ایمیل:info@mahbangroup.com
اینستاگرام:mahbangroup@
فکس: 02188783581
تلفن: دفتر مرکزی: 02188678712 کارخـانـه: 08642345436
آدرس: نشانی دفتر مرکزی: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بلوار اسفندیار، پلاک 30، طبقه سوم
نشانی کارخانه: ساوه، شهرک صنعتی کاوه، بلوار آزادی ، خیابان 21، پلاک 22

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 تولید مواد اولیه دارو مواد اولیه دارویی داخل کشور دانش بنیان شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۹۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، به‌نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی عصر روز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت‌) در جمع مدیران و مجریان طرح‌های پتروپالایش کنگان و پتروشیمی سروش، نگین و آلای مهستان، با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به نام «سال جهش تولید با مشارکت مردم» بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تهیه «برنامه عملیاتی و پیگیری ویژه» برای تحقق شعار سال در صنعت بزرگ پتروشیمی است.

وی با تأکید بر پیگیری رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر نفت بر حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تصریح کرد: خوشبختانه با قوانین و مشوق‌های موجود، بسیاری از مشکلاتی که در روند ساخت طرح‌ها موجود بود، کاهش یافته است و شاهد تسهیل و شتاب‌بخشی اجرای طرح‌های پتروشیمی که امسال و سال آینده عملیاتی می‌شوند، هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، بر حمایت قاطع شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ساخت و تکمیل طرح‌های مختلف پتروشیمی تأکید کرد و از مجریان طرح‌های پتروشیمی خواست بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌ها و سازندگان داخلی را در دستور کار قرار دهند.

شاهمیرزایی افزود: همواره به هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی اعلام شده است که در کنار آن‌ها هستیم و نهایت همکاری و کمک در روند ساخت طرح‌ها را بر اساس دستورعمل‌ها و قوانین موجود خواهیم داشت.

وی رویکرد اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ادامه روند حداکثر بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی در اجرای پروژه‌ها دانست و بیان کرد: فعالیت‌های انجام‌شده از سوی واحدهای مختلف پتروپالایش کنگان می‌تواند الگوی مطلوبی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش باشد.

شایان ذکر است در این نشست مدیران عامل شرکت‌های انتخاب کنگان، پیشگامان سیراف انرژی، ویستا انرژی ارغوان و سپهر کنگان نیز حضور داشتند و گزارشی از روند ساخت طرح‌های خود ارائه کردند.

کد خبر 6098463 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های اقتصادی چشم انتظار حل مشکل مواد اولیه هستند
  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • دست‌یابی به دانش فنی ساخت پلیمرهای نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی دلال پتروشیمی در فارس
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ ها
  • حمایت جهاد کشاورزی از ساخت ماشین آلات کشاورزی با همکاری چینی‌ها