Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:02:28 GMT

آمریکا در واکنش به 11 سپتامبر در باتلاق جنگ گرفتار شد

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۰۳۹۱

آمریکا در واکنش به 11 سپتامبر در باتلاق جنگ گرفتار شد

به گزارش ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا گفتگویی با سه نفر از کارشناسان و اساتید برجسته آمریکایی درخصوص تحولات اخیر افغانستان و خروج نیروهای آمریکا از آن ترتیب داده که در پی می آید.

«چارلز استروزیر» تاریخدان و تحلیلگر بین المللی نقطه شروع استقرار نظامی آمریکا در کشورهای مختلف مانند افغانستان را مرتبط با حادثه ۱۱ سپتامبر دانست و تصریح کرد: عکس العمل واشنگتن واکنش وحشتناک نظامی و مبالغه آمیز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حملات ۱۱ سپتامبر یک بحران وجودی عمیق در ایالات متحده ایجاد کرد که در پی آن واشنگتن مانند یک "حیوان زخمی" واکنش نشان داد و به جنگی باتلاقی علیه تروریسم دست زد و سرانجام به افول خود به عنوان یک ابرقدرت جهانی سرعت بخشید.

همانطور که «گوردون آدامز» استاد برجسته امنیت ملی در دانشگاه آمریکایی، به افه گفت که ۱۱ سپتامبر سرآغاز از دست دادن قدرت ایالات متحده در قبال سایر کشورها بود.

پایان عصر شکوفایی

به روایت استروزیر، یک دهه پیش از حادثه ۱۱ سپتامبر، آمریکا با پیروزی در جنگ سرد، از سلطه جهانی و ثروتی بی سابقه برخوردار شد که به نظر می رسید هیچ محدودیت و پایانی ندارد. هیچ چیز مانند آن دو برج غول پیکر نیویورک نمی توانست آن همه پیشرفت و شکوفایی را به نمایش گذارد.

این روانشناس آمریکایی با سقوط آن برج های نمادین، پس از مصاحبه با بازماندگان، خانواده های قربانیان و شاهدان حادثه، تاثیر ترس ناشی از حملات را در نسلی از آمریکاییها دریافت که پیش‌تر با وحشت حمله هسته ای بزرگ شده بودند و همچنان با پایان قرن بیستم بر جا بود. به ویژه با حملات ۱۱ سپتامبر که برای آنها بعد آخرالزمانی داشت و باعث شد مردم کم کم احساس کنند جهان می تواند پایان پذیرد.

این روانشناس و استاد برجسته تاریخ ادامه داد: ۲۰ سال بعد تحقیر ناشی از حمله به برج های دوقلوی سربه فلک کشیده پنتاگون، همچنان در اذهان عمومی آمریکاییها به شکل عدم اطمینان درباره جایگاه خود در جهان به جا ماند و در قالب ناکامی در جنگ های از دست رفته خاورمیانه و ماتم گرفتن بر پایان رویای آسیب ناپذیری با سقوط آن برج ها رخ نمود.

در همین راستا «ملوین لفلر» استاد دانشگاه ویرجینیا به خبرگزاری افه گفت: ترس، قدرت و استکبار مشخصه سیاست خارجی آمریکا بود که البته ترکیب خطرناکی بود.

اولین بمباران افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ به وقوع پیوست، اما حتی پس از سقوط طالبان در دسامبر همان سال یا مرگ «اسامه بن لادن» رهبر القاعده که او را عامل حمله ۱۱ سپتامبر عنوان کرده بودند، این جنگ ادامه یافت تا به طولانی ترین جنگ آمریکا تبدیل شد که با شکست و عقب نشینی آشفته ای به پایان رسید.

ادعای مبهم مبارزه علیه تروریسم به زودی توجیه کننده سایر سیاست های آمریکا مانند حمله به عراق شد که به گفته آدامز، بدترین اشتباه راهبردی ۳۰ سال اخیر آمریکاست. به علاوه به دستاویزی برای شکنجه های زندان عراقی ابوغریب و ایجاد زندان مخوف گوانتانامو در پایگاه هوایی آمریکا در اطراف کوبا تبدیل شد.

به گفته آدامز، شکست جنگ عراق در سطح بین الملل، دیدگاه ها را درباره آمریکا در جهان بدتر کرد. به ویژه که همزمان با آن چین شروع به گسترش قدرت اقتصادی و نظامی خود کرد که تیر خلاصی بر رویای آمریکایی جهان تک قطبی بود.

آدامز همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا به رغم حرکت در جهت شعار «اول آمریکا» ترامپ که جو بایدن هم برخی ویژگی های آن را حفظ کرده، مدل جنگ علیه تروریسم را هم کنار نگذاشته است؛ همانطور که ترس از ظهور دوباره داعش پس از خروج از افغانستان نشان می دهد.

استاد پژوهشکده فارین پالیسی آمریکا معتقد است: گویی همچنان در آسیب های ۱۱ سپتامبر دفن شده ایم. «نه غریزه سلطه طلبی و نه ترس» هیچ کدام از بین نرفته است.

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در روز نهم شهریور امسال (۳۱ اوت ۲۰۲۱)، پروندۀ اشغال این کشور پس از ۲۰ سال بسته شد. جنگی که به گفته آغازگران آن، هدفش یافتن و مجازات اسامه بن‌لادن بود، اما تا ۱۰ سال پس از مرگ او نیز همچنان ادامه یافت.

برچسب‌ها واشنگتن حملات ۱۱ سپتامبر نظامیان آمریکایی تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن حملات ۱۱ سپتامبر نظامیان آمریکایی واشنگتن حملات ۱۱ سپتامبر نظامیان آمریکایی تحولات افغانستان ۱۱ سپتامبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۰۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران

به گزارش همشهری آنلاین، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حکم بدوی اعدام توماج صالحی اتهام افساد فی الارض در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: «ما این گزارش های نگران کننده را دیده ایم. این نمونه دیگری از نقض وحشتناک و فراگیر حقوق بشر توسط حکومت ایران است.»

این مقام آمریکایی مدعی شد: ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم را محکوم می کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد.

دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز عصر چهارشنبه به وقت محلی در حساب کاربری این دفتر در شبکه ایکس یا همان توئیتر سابق مدعی شد: «حکم اعدام توماج صالحی و حکم ۵ سال زندان برای سامان یاسین، خواننده رپ کرد ایرانی را قویا محکوم می‌کنیم. ما خواستار آزادی فوری آنها هستیم. اینها آخرین شواهد از آزار بیرحمانه حکومت علیه شهروندان خود و نشانه نادیده گرفتن حقوق بشر و هراس از مطالبات مردن ایران برای تغییرات دموکراتیک است».

بر اساس گزارش های رسانه ای، دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است که این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طول المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد. سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

به گزارش دفتر ایرنا از اصفهان، روابط عمومی دادگستری استان اصفهان هشتم آبان ماه ۱۴۰۱ به نقل از سیدمحمد موسویان دادستان اصفهان اعلام کرد: "توماج صالحی" شب گذشته به‌ اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های مُتخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به‌ قصد برهم زدن امنیت کشور، با نیابت قضایی در یکی از استان‌های کشور دستگیر شد.

وی اضافه کرد: متهم در زمان حاضر با صدور قرار، تحت نظر شعبه بازپرسی دادگستری اصفهان قرار دارد. متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین‌شهر، نقش کلیدی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز اعلام کرده بود: توماج صالحی به افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده به نحوی که موجب خسارات عمده گردیده است، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز متهم است.

کد خبر 847118 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • واکنش مقتدی صدر به تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • واکنش رسانه های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه به سرکوب دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • واکنش حماس به سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی | ادعای مقام آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران