Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: پس از مقاومت چند روزه و سخت نیروهای مقاومت پنجشیر، برخی منابع خبری گزارش داده اند که نیروهای طالبان با کمک نیروی هوایی و پهپادی ارتش پاکستان توانسته اند بر مرکز ولایت پنجشیر مسلط شوند.

دو منبع وابسته به جبهه مقاومت اعلام کردند در نبرد اخیر در استان پنجشیر، نیرو‌های ویژه پاکستانی که با این استان آشنا هستند و نقشه این منطقه را دارند، به سنگر‌های نیرو‌های مقاومت از هوا هجوم آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسپوتنیک با بیان اینکه نیرو‌های کماندو و ویژه پاکستان به پنجشیر حمله کرده‌اند، افزود عملیات پنجشیر در شرایطی پیگیری می‌شود که ژنرال فیض حمید، رئیس نهاد اطلاعاتی پاکستان (آی‌اس‌آی) در کابل حضور دارد.

برخی از شبکه‌های اجتماعی به نقل از ضیاء آریانژاد، نماینده سمنگان در پارلمان سابق افغانستان، خبر حمله پهپاد‌ی پاکستان به پنجشیر را تایید کردند و نوشتند، «پنجشیر با پهپاد‌های نیرو‌های هوایی پاکستان و با استفاده از بمب‌های هوشمند بمباران شده است.»

منابعی از جبهه مقاومت پنجشیر گزارش داده‌اند که خلبان‌های پاکستانی با استفاده از جنگنده‌های امریکایی که به‌دست طالبان افتاده است، مواضع جبهه مقاومت را در پنجشیر هدف قرار می‌دهند.

این حملات که دخالت مستقیم یک کشور خارجی در کشوری دیگر محسوب می‌شود، پس از آن شدت گرفت و پنجشیری که نزدیک به یک هفته با محاصره غذایی و قطعی برق و اینترنت روبرو بود، از سوی پاکستان بمباران شد.

نکته آنکه پیش از آن اعلام شده بود نیروهایی که در پنجشیر به نیابت از طالبان وارد میدان شده بودند، اغلب نیروهای داعش و القاعده بودند که عمده آنها پاکستانی، عرب‌زبان با از ایغورهای چین به شمار می‌رفتند. اما پس از عدم موفقیت آنها و محاصره از سوی جبهه مقاومت در پنجشیر و ناکام ماندن تسخیر، ارتش پاکستان به کمک آنها رفت و با حملات هوایی، نیروهای جبهه مقاومت را در کوه مورد هدف قرار داد.

عدم شناخت طالبان به ادوات جنگی هوایی و حتی استفاده از هلیکوپتر، موجب شد که به سهولت دخالت ارتش پاکستان در این حملات روشن شود.

بر اساس اخبار منتشر شده، فهیم دشتی سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر که خبر کشته شدن او در توئیت‌هایی از احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود و ژنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان تایید شده است، به همراه ژنرال ودود، از فرماندهان پنجشیری، در منطقه‌ای امن مورد حمله پهپادهای پاکستانی قرار گرفت که در این حمله هر دو نفر کشته شدند. گفته می‌شود این دو با خودروی احمد مسعود درحال تردد بودند.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند.

تأکید احمد مسعود بر هدایت طالبان از سوی پاکستان در حمله به پنجشیر

این حملات پی‌درپی موجب شد احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در توییتی خطاب به جهان، اعتراض خود را به حملات هوایی پاکستان اعلام کند. او در این توییت نوشت: «طالبان با ما نمی‌جنگند، اما ارتش پاکستان و ISI (سازمان اطلاعات ارتش پاکستان)، آنها را رهبری می‌کنند. طالبان آنقدر قوی نیستند که با ما رقابت کنند، اما ارتش پاکستان با آنها همکاری می‌کند.» او همچنین در هشتک این توییت، خواستار تحریم پاکستان شد.

درخواست آتش‌بس

احمد مسعود پیش از تحولات روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مذاکره با طالبان پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

در این بیانیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات می‌باشد و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای کرام لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

خطیب‌زاده: حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

پس از آن سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران وارد میدان شد و در اظهارنظری مستقیم، حملات دیشب به پنجشیر را محکوم کرد.

او با بیان اینکه اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران‌کننده است، گفت: «حملات دیشب به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستانی مایه تأسف عمیق است.» و تاکید کرد که دخالت خارجی را در دست بررسی داریم.

به گفته او، تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی مستقیم و غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته و مردم افغانستان مستقل و غیور هستند و تاکید کرد که موضوع پنجشیر باید از طریق گفت‌وگو حل شود.

خطیب‌زاده یادآور شد: «هیچ‌کس نباید اجازه دهد این مسیر به برادرکشی ختم شود. طالبان به تعهدات خود پایبند باشد. گرسنگی‌دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق و ... مایه تاسف است. ایران تمامی مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند. این خواست و اراده مردم است که باید محقق شود نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری.»

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم انسیه خزعلی پنجشیر فهیم دشتی افغانستان پنجشیر احمد مسعود پاکستان محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم انسیه خزعلی پنجشیر فهیم دشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع سوریه امروز یکشنبه اعلام کرد که جنگ افزارها و پهپادهای تروریستها را در حومه حلب و ادلب هدف قرار داده است.

در بیانیه وزارت دفاع سوریه آمده است: در راستای ماموریت محوله در مقابله با حملات متوالی تروریستها، نیروهای ارتش سوریه در حومه حلب و ادلب و با استفاده از پهپاد، ادوات و تجهیزات تروریستها را هدف قرار داده و منهدم کردند.

در جریان این عملیات شماری از تروریستها به هلاکت رسیده و برخی دیگر زخمی شدند.

همچنین طبق بیانیه وزارت دفاع سوریه، نیروهای ارتش این کشور در حومه لاذقیه موفق به انهدام چند پهپاد تروریستها شدند. تروریستها قصد داشتند حملات پهپادی انجام دهند.

کد خبر 6091455

دیگر خبرها

  • حمله راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه
  • شهادت ۳۴ فلسطینی در حملات امروز اشغالگران به نوار غزه
  • چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود