Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا عرفانی مدیر جهادکشاورزی تربت جام از شروع جمع آوری ترنجبین در تربت جام خبرداد و گفت: خارشتر گیاهی است چند ساله با ریشه چوبی ضخیم، ساقه خاردار و پر انشعاب این گیاه از نظر تولید ترنجبین و تامین علوفه دام در منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این گیاه با اینکه پراکنش زیادی در ایران داشته و تا ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح دریا انتشار دارد، اما قدرت تولید ترنجبین فقط محدود به مناطق گرم و خشک به ویژه حاشیه کویر در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد شده است و دلیل اصلی آن هم وجود حشره‌ای از زنجرک‌ها در این مناطق است که عنصر اصلی تولید ترنجبین در خارشتر می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی تربت جام ادامه داد: ترنجبین به خاطر خواص درمانی بی‌شماری که دارد مانند درمان بیماری‌های عفونی و کاربردش در درمان بیماری زردی نوزادان اهمیت بسیار زیادی بین مردم منطقه دارد.

آمنه رحمدلی مسئول حفظ نباتات مرکز جهادکشاورزی تربت جام نیز گفت: تولید ترنجبین تابع سه عنصر گیاه خارشتر، شرایط اکولوژیکی مناسب و وجود حشره‌ای به نام زنجرک است که خوشبختانه سه عنصر اصلی در منطقه دست به دست هم دادن تا وسیله رزق و روزی بسیاری از خانواده‌های روستایی در بیشتر روستا‌های منطقه تربت جام در مدتی از سال شود.

بیشتر بخوانید

برای اولین بار در خلیل آباد ۳ هکتار از اراضی به زیر کشت خارشتر رفت

او افزود: قطرات ترنجبین دانه‌هایی به اندازه ۱-۳میلیمتر هستند که در گرمای زیاد در اواسط و اواخر تابستان روی اندام‌های هوایی خارشتر مشاهده می‌شود.

مسئول حفظ نباتات مرکز جهادکشاورزی تربت جام ادامه داد: محصول حاصل از گیاه خارشتر"ترنجبین، خار، برگو میوه" توسط وسیله‌ای که در زبان محلی کتور نام دارد جمع آوری میشود.

رحمدلی بیان کرد: این محصول الک شده و تمیز می‌شود و به عنوان ترنجبین خالص به بازار عرضه می‌گردد.

انتهای پیام/س. ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیاه ترنجبین جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود

مدیرکل اداره نظارت و هماهنگی بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در شهر مشهد تولید می‌شود. - اخبار استانها -

احسان نجاری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهارداشت: افزایش ورود زائران به شهر مشهد مقدس و میزان ماندگاری آن ها، تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز باعث افزایش میزان تولید زباله در شهر مشهد نسبت به سال گذشته همزمان با اولین ماه سال بوده است.

وی تصریح کرد: طی فروردین ماه سال جاری 54 هزار و 800 تن پسماند از سطح شهر مشهد جمع‌آوری شده است و 2 هزار و 800 تن فقط زباله خانگی جمع‌آوری شده در اولین روز سال جدید بوده که در سال‌های گذشته در این کلانشهر بی‌سابقه بوده است.

نجاری‌مقدم با بیان اینکه بصورت روزانه 1767 تن زباله از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود، خاطرنشان کرد: هر ثانیه بیش از 20 کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود.

مدیرکل اداره نظارت و هماهنگی بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: میزان زباله جمع‌آوری شده در فروردین ماه سال گذشته حدود 50 هزار تن بوده است و کل پسماند جمع‌آوری شده سال 1402 بیش از 650 هزار و 300 تن اعلام شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • پیام تبریک رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به مناسبت روز معلم
  • افزایش شمار قربانیان فرونشست بزرگراه در جنوب چین
  • شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافت
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • تلاش برای شکستن خواب بذر خاویار گیاهی در خراسان شمالی
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • بازداشت ۵۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه از آغاز جنگ