Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@16:40:13 GMT

رَنج خرید برنج

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۱۵۰۹

رَنج خرید برنج

همشهری- لیلا گلستان:برنج پای ثابت سفره‌های ایرانی بود اما گرانی سال‌های گذشته موجب شد تا مصرف برنج کاهش پیدا کند. تا زمانی که برنج خارجی فاصله قیمتی معقولی با برنج ایرانی داشت، بسیاری تلاش کردند با جایگزین کردن برنج‌های وارداتی، تن به حذف برنج از سبد غذایی خود ندهند اما همراه شدن برنج خارجی با برنج ایرانی در مسیر افزایش قیمت‌ها این گزینه را از مردم گرفت چرا که دیگر تفاوت قیمتی قابل‌قبولی میان برنج ایرانی و خارجی وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش مرکز آمار در مورد متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری باید گفت که متوسط قیمت یک کیلو برنج ایرانی درجه یک از مرداد سال گذشته روند صعودی به‌خود گرفته است.

در اردیبهشت سال گذشته برنج ایرانی به‌طور متوسط کیلویی ۲۵‌ هزار تومان و برنج خارجی نزدیک به ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شد اما این قیمت‌ها ثابت نماندند.

در مرداد و شهریور ۹۹ یک کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک با متوسط قیمت ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و این قیمت از مهر ماه با جهش قیمت به ۲۹ هزار تومان و پس از آن در آبان به ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. از آذر تا اسفند ۹۹ نیز این رشد قیمت ادامه یافت تا جایی که در اسفندماه متوسط قیمت ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم برنج ایرانی ثبت شد.

روند افزایش قیمت در سال ۱۴۰۰ نیز متوقف نشد و در سه‌ماه نخست سال‌جاری به‌ترتیب متوسط قیمت ۳۵ هزار و ۴۸۰، ۳۶ هزار و ۱۴۱ تومان و ۳۶ هزار و ۸۵۵ تومان ثبت شد. در تیرماه نیز هر کیلو گرم برنج ایرانی درجه یک با متوسط قیمت ۳۷ هزار و ۳۶۱ تومان در مناطق شهری کشور فروخته شد. براساس اطلاعات موجود باید گفت که برنج ایرانی درجه یک در تیرماه سال‌جاری نسبت به‌ماه مشابه سال گذشته ۴۰.۸ درصد گران‌تر شده است.

مرور قیمت برنج خارجی درجه یک در بازه زمانی سال گذشته با تکیه بر گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت این مدل برنج نیز از متوسط قیمت ۱۸ هزار تومان در مرداد سال گذشته به متوسط قیمت ۳۷ هزار و ۳۶۱ تومان در تیر امسال رسیده است. در واقع برنج خارجی درجه یک در تیرماه سال‌جاری نسبت به‌ماه مشابه سال گذشته ۵۱.۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

ناگفته نماند که قیمت برنج در خرده‌فروشی‌ها ارقام بالاتری را نشان می‌دهد و در برخی از مغازه‌ها، برنج درجه یک ایرانی به قیمت ۴۴ هزار تومان و حتی ۴۷ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

گرانی برنج ایرانی و خارجی دلایل متفاوتی دارد اما گرانی هر دو نتیجه مشترکی را به جای گذاشته‌اند؛ حذف برنج از سبد غذایی مردم. قطع ارز دولتی واردات برنج از سال ۹۸ موجب کاهش واردات و افزایش قیمت برنج خارجی شد و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تولید، خرید نهاده‌هایی همچون سم و کود از بازار آزاد، افزایش دستمزد کارگر در کنار کاهش سطح زیرکشت به‌دلیل خشکسالی موجب شد تا برنج ایرانی و خارجی هرماه گران‌تر ازماه قبل فروخته شوند.
 

راهکار کارشناس
رفع بحران با تثبیت قیمت دلار

جمیل علیزاده شایق ـ دبیر انجمن برنج

تمام زندگی مردم ما براساس دلار است و تولیدکنندگان نیز از این اصل مستثنا نیستند. زمانی که دلار هزار تومان بود، برنج کیلویی ۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شد در واقع با ۸ دلار امکان خرید یک کیلو برنج وجود داشت و هم‌اکنون با وجود اینکه قیمت دلار بسیار افزایش یافته است، شاهد هستیم که قیمت برنج همراه با آن گران نشده است.

واقعیت تلخ این است که کشاورز برای خرید ابزارهای مورد نیاز تولید، مجبور به هزینه براساس دلار است اما هنگام فروش محصول باید براساس ریال عمل کند. تمام نهاده‌های مرتبط با کشت برنج وارداتی است به عنوان مثال در حوزه ماشین‌آلات، به‌دلیل آنکه از تولیدکننده داخلی حمایت نشد، مجبور به واردات ماشین‌آلات هستیم. به این دلیل که این ابزار از حمایت ارز دولتی برخوردار نیستند باید با ارز آزاد وارد شوند. این ابزار با ارز آزاد به‌دست کشاورز می‌رسد و نتیجه‌ای جز افزایش قیمت ندارد. بنابراین برای کنترل قیمت باید به کشاورز نهاده‌های دولتی با ارز دولتی و به قیمت ریال داده شود تا از کشاورز انتظار داشته باشیم محصول خود را ارزان‌تر و به قیمت ریال بفروشد. متأسفانه سیستم دولتی ما مسئول اقتصاددان به‌معنای واقعی ندارد تا با تصمیمات درست و اقتصادی زمینه تولید محصولات ارزان قیمت را فراهم کند. در واقع کاهش و تثبیت قیمت دلار را می‌توان به‌عنوان راهکاری برای کنترل قیمت برنج معرفی کرد چرا که تمام بخش‌های تولید برنج متکی بر تغییرات دلار است.

در رابطه با برنج خارجی نیز باید گفت که هر تن برنج خارجی با قیمت ۵۰۰ دلار وارد می‌شود و هر کیلو از این نوع برنج در شرایط فعلی باید ۱۵ هزار تومان قیمت داشته باشد و اگر هم واردکننده بخواهد سود خود را حساب کند در نهایت باید با قیمت ۲۰ هزار تومان دست به فروش بزند اما به‌دلیل نبود نظارت شاهد هستیم که برنج وارداتی با قیمت بالای ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود تا جایی که هم قیمت برنج ایرانی شده است. در این مسئله نیازمند حضور پررنگ نهادهای نظارتی هستیم تا مانع افزایش قیمت شوند. در واقع باید ارتباط میان دلار، ریال و هزینه‌های تولید را به‌عنوان یک واقعیت عیان قبول کنیم، در این صورت امکان جلوگیری از افزایش قیمت مهیا می‌شود. همچنین نباید فراموش کرد راه‌حل کنترل قیمت برنج در بازار، داشتن واحد مسئول است تا وظیفه تنظیم بازار را برعهده بگیرد. متأسفانه قیمت تمام‌شده و حتی کیفیت برنجی که تولید می‌شود با آنچه در بازار عرضه می‌شود، تفاوت زیادی دارد و سود این تفاوت به جیب دلالان می‌رود.

کد خبر 625034 برچسب‌ها برنج گرانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: برنج گرانی برنج ایرانی درجه یک برنج ایرانی افزایش قیمت متوسط قیمت برنج خارجی هزار تومان قیمت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی حاجیان نژاد پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی سالن جلسات اداره کل گمرک سمنان ضمن بیان اینکه فروردین سال جاری ۲۹ هزار تن کالا از مبادی استان به دیگر کشورها صادر شده است، ابراز داشت: ۳۴ کشور جهان مقصد نهایی محصولات تولیدی استان سمنان هستند.

وی افزود: انواع مواد شوینده، روغن موتور، سیم و کابل، مواد شیمایی، شمش سرب، سود سوز آور کربنات سدیم، هیدروکربن، کاشی و سرامیک و غیره از استان سمنان صادر شدند.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان ۱۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، ابراز داشت: نسبت به بازه فروردین ماه سال گذشته ۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حاجیان نژاد ضمن بیان اینکه میزان تجارت خارجی استان سمنان طی سال گذشته ۳۸۵ میلیون دلار ارزیابی شده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل آن افزایش ۵۹ درصد را نشان می‌دهد.

وی ضمن بیان اینکه طی فروردین ماه سال جاری هزار و ۵۵۰ تن کالا شامل مواد اولیه کارخانه‌ها و ماشین آلات به استان سمنان وارد شده است، افزود: ارزش این کالاها شش میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

کد خبر 6096991

دیگر خبرها

  • قیمت قالب فلزی لبه ۵ با قیمت دلار بالا رفت؟!
  • طلا باز هم اوج گرفت/ قیمت جدید طلا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • خرید ترازو دیجیتال
  • تجارت خارجی استان سمنان ۵۹ درصد رشد داشت
  • بلاتکلیفی فعالان بازار برنج
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست