Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مجازی با عنوان استحاله‌ی خون، پیرامون سیر تغییرات طالبان در دو دهه گذشته و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با حضور کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست مجازی با عنوان استحاله‌ی خون، پیرامون سیر تغییرات طالبان در دو دهه گذشته و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با حضور امین رضایی نژاد (معاون مرکز مطالعات شبه قاره)، علیرضا صالحی (فعال و پژوهشگر حوزه ی افغانستان) و مجتبی نوروزی (معاون پیشین رایزن فرهنگی ایران در شبه قاره) برگزار شد که گزارش صحبت‌های این نشست به شرح زیر است: 

 

علیرضا صالحی (فعال و پژوهشگر حوزه ی افغانستان)

طالبان مسئله پیچیده‌ای است؛ معلول و برآمده از شرایط به هم ریخته و نابسامان و نفاق و دزدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که شوروی سقوط کرد و جنگ داخلی در کشور برقرار بوده، احزابِ قسمتی از جنوب افغانستان با یکدیگر همکاری می‌کنند و طالبان به صورت کامل قسمت جنوبی کشور را تسخیر کرده، و پس از آن آرام آرام گسترش پیدا می‌کنند.

در زمانی‌که طالبان در جنوب بود میان مردم و نخبگان سیاسی شناخته شده نبود، اما وقتی کابل را تصرف می‌کند شناخته می‌شود. در ایران یک سیاه‌نمایی بیش‌ازحد از طالبان شکل گرفته، گرچه که چهره واقعی طالبان این نیست.


تصویر رسانه‌ای که از گذشته‌ی طالبان در ایران داریم اغراق شده‌است، بر خلاف تصورات طالبان آن هیولای وحشتناک که هرروز کشت و کشتار نسبت به شیعیان دارد نیست. در شهر‌هایی که تصرف کرده (در صورت عدم مقاومت) ضرری به شیعیان نرسانده.

مردمان مناطقی که طالبان تصرف می‌کرد و از لحاظ امنیت راضی بودند، چون قبلا ناامنی در آن مکان‌ها بود؛ اما از لحاظ شریعت و.. احساس رضایت نداشتند. در مقابل در سال‌های اخیر ایران احساس کرد که به وسیله طالبان می‌تواند با ایالات متحده‌ی آمریکا مقابله کند، در این دوره هم به این دلیل که برای حرکت ضد آمریکایی، طالبان گزینه‌ای جدی بود لذا سفیدنمایی در رابطه با طالبان صورت گرفت.

در این دوره که ما می‌بینیم طالبان قتل‌عام راه نینداخته به‌خاطر عدم مقاومت جدی در مقابل آن است. (البته در مناطقی مقاومت‌هایی شد و کشتار هم اتفاق افتاد، اما ایران به دلایلی که ذکر شد، این‌ها را به‌درستی پوشش نداد) فلذا طالبان هیچ تغییر نکرده است، آن چه که تغییر کرده تصویر رسانه‌ای طالبان است.


خود طالبان هم بر این باور است، تنها پیشرفت‌ها و تغییراتش در زمینه‌های رسانه (مخصوصا توییتر) و روابط بین‌الملل بوده، که این دو مورد عامل موفقیتش هم هست.

 

امین رضایی نژاد (معاون مرکز مطالعات شبه قاره)

مادر جامعه‌شناسی یک مفهومی داریم به نام مفهوم چتری که می‌گوید: یکسری جریانات و گروه‌هایی وجود دارند که از جهت ایدئولوژیک دارای اشتراکاتی هستند، اما درعمل وجوه افتراقی دارند که نمی‌شود آن را نادیده گرفت، طالبان یک مفهوم کاملاً چتری بود و متشکل از گروه‌های مختلف که حتی میان خود آن‌ها هم اختلاف‌ها و درگیری‌های جدی وجود داشت.

جمهوری اسلامی ابتدا طالبان را کوبید و زیر سوال برد، اما فی‌الحال یک‌دفعه جریان رسانه‌ای عوض شده و به‌واقع ما در حال دفاع از جریان طالبان هستیم، این اتفاق دیپلماتیکی است که دارد اتفاق می‌افتد.

ما در مورد افغانستان باید در یک فضای کاملاً رئالیستی صحبت کنیم. قطعا مسئله شیعیان باید برای ما مهم‌تر باشد، منافع ما این‌طور تعریف می‌شود: یکی منافع قومی و دیگری مذهبی. برای مثال ما باید با فاطمیون تعامل داشته باشیم، اما نباید دخالتی بکنیم.

اگر بنا باشد در منطقه یک ائتلاف مذهبی شکل بگیرد قطعا این ائتلاف به ضرر ما خواهد بود. ما باید از قدرت سیاسی روی کار آمد و در افغانستان حمایت بکنیم، اما نه در حدی که احساس بی‌خطری بکنند و بتوانند سیاست‌های مذهبی و قومی خود را آزادانه پیگیری کنند.

جمهوری اسلامی پاکستان را به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب خود در شرق پذیرفته و عملاً در تلاش برای منزوی کردن پاکستان است و به‌نظر من با توجه به این متغیر مهم ما به جریان طالبان متمایل شدیم و البته طالبان باید خود را کنترل کند.

 

مجتبی نوروزی (معاون پیشین رایزن فرهنگی ایران در شبه قاره)

در مورد روابط جمهوری اسلامی و طالبان بحث‌هایی در این سال‌ها انجام‌شده و اطلاعات درست و نادرستی با هم خلط شده که بسیاری از آن‌ها باعث شکل‌گیری تصویر نادرستی از طالبان شده و نتیجه همه‌ی این‌ها تخریب تصویر جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به جریانات قبلی، می‌توان گفت ایران کمترین اطلاعات ممکن را از طالبان داشت.

اتفاق مزارشریف و شهادت دیپلمات‌های جمهوری اسلامی تنش جمهوری اسلامی با طالبان را به اوج خود رساند و اوج نفرت و کینه و نگاه منفی به طالبان در آن زمان شکل می‌گیرد.
«با وقوع واقعه مزارشریف یک نوع بن‌بست در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان ایجاد شد.»

از ۲۰۰۴_۲۰۰۵ به بعد با اشتباهاتی که آمریکا می‌کند جمهوری اسلامی به این نتیجه می‌رسد که باید برای مقابله با تحرکات ایالات‌متحده عملی انجام شود و این هم‌زمان با رشد جریان‌های جدید طالبان است؛ اما به‌مرور زمان احساس می‌کند که باید تعامل خود را با طالبان مورد بازبینی قرار دهد (به دلیل حفظ و حراست از مرز‌ها و منافع ملی ایران و ...)

جریان رسانه‌ای ایران در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای ضعیف عمل کرده؛ از طرفی سفید سازی می‌کند و دست به توجیهاتی می‌زند که خود طالبان هم این‌ها را قبول ندارد و از طرف دیگر جریان دیگری راه می‌افتد برای دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی، لذا دو جریان تطهیر طالبان و دفاع از حیثیت جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد.

در جمهوری اسلامی تاکید بر این بود که طالبان باید بداند که بخشی از سیاست افغانستان است و نه تمام آن، اما طالبان این را نمی‌پذیرد؛ و مجموع این‌ها باعث شد در اذهان تصویر نادرستی از جمهوری اسلامی شکل بگیرد، اما اگر دلایل توسط نظام به‌طور درست توضیح داده می‌شد این تصویر رسانه‌ای اشتباه شکل نمی‌گرفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طالبان افغانستان منطقه جمهوری اسلامی بسیج دانشجویی جمهوری اسلامی ایران رسانه ای شبه قاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای دفاع ایران و چین/ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی‌ثبات ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی است.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفت وگو کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار ضمن تشکر از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه به ویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی‌ثبات ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به کشور چین و امضای برنامه جامع مشارکت همکاری‌های دو طرف افزود: برای حل مسائل امنیتی منطقه‌ای و بین المللی، همکاری و همگرایی بیشتر طرفین ضرورت دارد.

وزیر دفاع چین هم در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین‌الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.

وزیر دفاع چین ضمن دعوت از وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در کنفرانس امنیتی پکن بر تداوم همکاری ها تاکید کرد.

وزیر دفاع چین در این دیدار خواستار آتش بس در نوار غزه و ارسال کمک‌های بشر دوستانه به آن منطقه شد.

وزیر دفاع چین همچنین بر گسترش روابط دفاعی و نظامی با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر دفاع ایران با همتای بلاروسی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و بلاروس بر اجرای
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • وزرای دفاع ایران و چین دیدار کردند
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین/ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه
  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • یک حقوقدان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود