Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین روزنامه جام‌جم به نقل از ba-bamail نوشت: تفاوت بین ماست کم‌چرب و پرچرب ناشی از تفاوت چربی‌های اشباع با سایر انواع چربی است. به نوشته هاروارد هلث، برخلاف چربی‌های به‌اصطلاح غیراشباع سالم که در روغن زیتون، ماهی‌های چرب و آجیل یافت می‌شوند، محصولات لبنی اساسا حاوی چربی‌های اشباع هستند که می‌توانند در بروز بیماری‌های قلبی نقش داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل همین نگرانی‌ها، کارشناسان توصیه می‌کنند در یک رژیم غذایی استاندارد که حاوی ۲۰۰۰ کالری است، بیش از ۲۰ گرم چربی اشباع مصرف نشود. اما یک ظرف ۲۰۰گرمی ماست پرچرب فقط حدود ۶.۵ گرم چربی اشباع دارد. بنابراین مصرف ماست پرچرب در محدوده سالم مصرف روزانه چربی‌های اشباع مشکلی ایجاد نمی‌کند. به عبارت دیگر درصورتی که روزانه لبنیات و گوشت زیادی مصرف نمی‌کنید می‌توانید از طعم خوب محصولاتی مانند ماست پرچرب لذت ببرید.

چرا مصرف ماست پرچرب می‌تواند مفیدتر باشد؟

پیدایش این دیدگاه که ماست و لبنیات پرچرب می‌تواند کشنده باشد به دهه ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که چربی‌ها به‌طورکلی عامل همه بیماری‌ها و همین‌طور افزایش وزن قلمداد می‌شدند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف حدود سه وعده لبنیات در روز برای سلامت مفید است.

سال ۱۳۹۷ شمسی/ ۲۰۱۸ میلادی، مطالعه مهمی در این زمینه در مجله پزشکی لنست منتشر شد. این مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم لبنیات مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که لبنیات کم‌چرب می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته مغزی دچار می‌شوند، کمتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار دارند و احتمال افزایش وزن نیز در آنها کمتر است.

لبنیات و به‌ویژه ماست پرچرب علاوه بر فوایدی که برای سلامت دارد خاصیت سیرکنندگی بیشتری دارد و معمولا نسبت به ماست‌های کم‌چرب دارای قند کمتری است. زیرا تولیدکنندگان برای جبران بافت و کاهش طعم محصولات کم‌چرب، به آنها شکر اضافه می‌کنند. می‌توانید صحت این موضوع را با مقایسه مقدار قند موجود در ماست پرچرب و کم‌چرب در برچسب آنها بررسی کنید.

در بیشتر موارد، میزان قند انواع کم‌چرب دو یا سه برابر است؛ بنابراین دفعه بعد که قصد خرید ماست داشتید می‌توانید نوع پرچرب را انتخاب کنید، زیرا چربی‌های اضافی این محصولات هضم را کند می‌کند و جهش قندخون را نیز کاهش می‌دهند.

کد خبر 624868 برچسب‌ها سلامت لبنیات تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سلامت لبنیات تغذیه سالم تغذیه ماست پرچرب چربی ها کم چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۴۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند

امروزه با افزایش تقاضا برای داروهای سرکوب‌کننده اشتها، مردم به دنبال مواد طبیعی هستند که اثرات مشابهی داشته باشند. اخیراً چالشی در شبکه های اجتماعی وایرال شده که در آن کاربران برای کاهش وزن خود ترکیبی از جو، آب و آب لیمو را می نوشند.

در حالی که این ترکیب مضر نیست، کارشناسان در مورد این ادعا که مصرف این نوشیدنی می تواند اثرات چربی‌سوزی را تقلید کند، تردید دارند.

اما نیازی به متوسل شدن به معجون های مشکوک نیست، چراکه برخی از غذاها می توانند مانند داروهای دیابت و چاقی باعث ترشح هورمون «سیری» شوند.

داروی اوزمپیک که ماده فعال آن سماگلوتید است، برای درمان دیابت نوع ۲ تجویز شده و مزیت دیگری دارد که باعث کاهش وزن مصرف‌کنندگان می شود.

Novo Nordisk، شرکت سازنده اوزمپیک، دارویی با دوز بالاتری از سماگلوتید را با نام تجاری Wegovy برای درمان چاقی به بازار عرضه کرده است.

دسته ای از داروها که آگونیست گیرنده پپتید شبه‌گلوکاگون ۱ (GLP-1 RA) نامیده می شوند، با تقلید از هورمون GLP-1 که به طور طبیعی توسط روده شما هنگام خوردن غذا ترشح می شود، عمل می کنند که به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید و از پرخوری جلوگیری می کند.

به گزارش روزیاتو، مواد غذایی نمی‌توانند دقیقاً همان تأثیرات و نتایجی که با مصرف داروهای مرتبط با کنترل دیابت یا کاهش وزن به دست می‌آیند را به وجود بیاورند.

اما طبق تحقیقات، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند میزان ترشح هورمون‌های GLP-1 را افزایش داده و شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.

۱. جو دوسر

در حالی که داروی اوزمپیک مطمئناً نمی تواند منجر به کاهش وزن چشمگیری شود، «جو» که عنصر اصلی آن است، مطمئناً می تواند به شما کمک کند که احساس سیری کنید.

جو دوسر حاوی کربوهیدرات‌هایی است که به آهستگی آزاد می‌شوند. بنابراین می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند.

جو دوسر سرشار از فیبر بوده و در روده متورم می شود و به ما کمک می کند که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنیم.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ روی غلات پرفیبر مانند جو و گندم کامل نیز نشان داده که مصرف این غلات ممکن است GLP-1 را افزایش دهد.

فیبر موجود در جو هضم را کند کرده و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون و ترشح GLP-1 می شود.

۲. آووکادو

آووکادو حاوی چربی‌های مفیدی است که می‌تواند به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند و در چارچوب یک رژیم غذایی مناسب، برای صبحانه یا میان‌وعده مورد استفاده قرار گیرد.

این گیاه سبز خامه‌ای، سرشار از چربی‌های تک غیراشباع و فیبر است و در پژوهشی در سال ۲۰۱۶ مشخص شد که آووکادو می‌تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

همچنین یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ توسط مرکز تحقیقات تغذیه در موسسه فناوری ایلینوی انجام شد، نشان داد که افزودن آووکادو به وعده غذایی باعث افزایش سطح GLP-1 و همچنین هورمون تنظیم‌کننده اشتها به نام پپتید YY می شود و در عین حال سطح انسولین را کاهش می دهد.

۳. تخم مرغ

بر اساس یک پژوهش در سال ۲۰۱۶، تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی های تک غیراشباع است که می تواند میزان ترشح GLP-1 را افزایش دهد.

تحقیقات دیگری در سال ۲۰۲۰ نشان داد که سفیده تخم مرغ به ویژه برای آزادسازی GLP-1 مفید است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که خوردن سه عدد تخم ‌مرغ برای صبحانه به کاهش سطح قند خون بعد از غذا، کاهش احساس گرسنگی و کاهش میزان مصرف غذا در ۲۴ ساعت آینده کمک می‌کند.

۴. آجیل

نتایج تحقیقات نشان داده اند که مصرف بادام، پسته و بادام زمینی می تواند سطح GLP-1 را به دلیل وجود پروتئین، فیبر و چربی سالم افزایش دهد.

بنابراین اگر به دنبال یک میان‌وعده سالم هستید که شما را برای بقیه روز سیر نگه دارد، مصرف یک مشت آجیل گزینه خوبی به نظر می رسد.

۵. سبزیجات

یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که مصرف سبزیجات پیش از غذا باعث تنظیم سطح قند خون و افزایش سطح GLP-1، به خصوص ۶۰ دقیقه پس از خوردن غذا می شود.

سبزیجاتی مانند کلم غنچه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از فیبر و ویتامین هستند که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کرده و به طور بالقوه بر سطح GLP-1 تأثیر بگذارند.

درشت مغذی‌ها باعث ترشح GLP-1 می‌شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با انتخاب غذاهای سرشار از این مواد مغذی، می‌توان سطح GLP-1 را افزایش داد.

این بدان معناست که یک رژیم غذایی سالم، سرشار از مواد مغذی محرک GLP-1 می تواند سطح GLP-1 را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با مقدار بالای چربی مفید، فیبر و پروتئین می‌توانند به شما کمک کنند که برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این مواد مغذی معمولاً باعث تأخیر در هضم غذا و کنترل سطح اشتها می‌شوند.

همچنین غذاهای سرشار از فیبرهای قابل تخمیر، مانند سبزیجات و غلات کامل، باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند و سپس باعث تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر می شوند که می‌توانند ترشح GLP-1 را تحریک کنند.

به همین دلیل است که داشتن رژیم‌های غذایی با چربی مفید، فیبر و پروتئین بالا می‌توانند به شما کمک کند که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد