Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@13:23:46 GMT

آب بندی بتن چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۴۳۴۹

آب بندی بتن چیست؟

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بتن ماده ای در دسترس است که از دوام و پایداری مناسبی برخوردار است به همین دلیل به عنوان یک ماده ی اصلی در ساخت سازه های مختلف از جمله ساختمان ها،‌ سدها،‌پل ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. بتن علی رغم داشتن مقاومت زیاد در دراز مدت دچار مشکلاتی در میزان مقاومت و پایداری خود خواهد شد که مستلزم انجام فرآيند ترمیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربیات ناشی از آسیب دیدن سازه ها در اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف، سازندگان را به سمت تولید بتن هایی با ویژگی های مطلوب و خاص سوق داده است. این مسئله سبب گسترش تحقیقات در زمینه ی تولید مواد افزودنی بتن و اجرای فرآيندهای مرتبط با آب بندی بتن شه است.

بتن از ماهیتی متخلخل برخوردار است که با گذشت زمان آب موجود در محیط را به خود جذب کند. در صورتیکه آب نفوذ کرده به درون بتن حاوی عوامل مخرب،‌ آلودگی و مواد شیمیایی باشد می تواند سبب آسیب بتن و به مرور زمان تخریب سازه ی بتنی شود به همین دلیل اجرای آب بندی بتن برای افزایش پایداری سازه امری ضروری است. فرآيند آب بندی بتن می تواند تا حد زیادی مانع از نفوذ مایعات به درون بتن شود و مقاومت مقاطع بتنی را در برابر فشارهای هیدرواستاتیک افزایش دهد. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم نفوذ آب به درون بتن می تواند منجر به بروز آسیب های سازه ای و ظاهری متعدد شود که به شکل پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی بتن، شوره زدگی و شن زدگی نمایان شود. آسیب های ایجاد شده در بتن می تواند بطور مستقیم انعطاف پذیری و مقاومت سازه تحت الشعاع قرار دهد. عملیات آب بندی بتن علاوه بر اینکه سبب پایداری سازه در برابر تاثیرات عوامل مخرب خواهد شد می تواند تا مقدار زیادی هزینه های اضافی سازه را کاهش دهد و از ایجاد اختلال در بهره برداری سازه ممانعت کند. اجرای فرآيند آب بندی بتن بطور کلی از اهمیت زیادی برخوردار است بویژه اگر سازه در مجاورت همیشگی یا موقتی آب و مواد شیمیایی باشد. بطور کلی فرآیند آب بندی بتن سبب تولید بتن ناتراوا می شود که علاوه بر داشتن خاصیت نفوذ ناپذیری در برابر آب از ظرفیت باربری مناسبی برخوردار است و استفاده از آن منجر به کاهش هزینه ی ساخت سازه می شود.

روش های آب بندی بتن

بطور کلی می توان بتن را به سه روش آب بندی کرد. برای آب بندی بتن به روش اول، سطح خارجی بتن نسبت به نفوذ آب آب بندی می شود. آب بندی بتن به روش دوم از طریق سطح خارجی و آب بندی بتن به روش سوم از طریق ذرات بتن انجام می گیرد. آب بندی بتن از طریق سطح خارجی یکی از معمول ترین روش های آب بندی بتن است با این وجود این روش از محدودیت های به خصوصی نیز برخوردار است، یکی از محدودیت های آب بندی سطح خارجی بتن بدلیل مربوط به هزینه ی بالای آنهاست. یکی از. روش هایی که امروزه طرفدار زیادی برای آب بندی بتن و مقاطع بتنی بین سازندگان پیدا کرده است، آب بندی بتن از طریق ذرات آن است. امروزه از افزودنی های کریستال شونده برای این منظور استفاده می شود. در فرآيند آب بندی بتن به روش سوم ذرات بتن مانع حرکت آب در زوایای مختلف می شوند و خود بتن تبدیل به سدی برای آب بندی سازه می شود.

 

 

بهترین روش آب بندی بتن

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم بتن بدلیل داشتن مزایای مختلف از جمله انعطاف پذیری بالا، جنبه های مثبت اقتصادی، در دسترس بودن مواد اولیه و دسترسی مناسب به وفور در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. از مزایای مهم ماده ی بتن امکان اضافه کردن افزودنی بتن به مخلوط آن است. این ویژگی امکان تولید بتن های مختلف با ویژگی های مورد نیاز افراد را فراهم می کند. افزودنی های آب بندی می توانند به صورت ترکیب با سایر اجزای بتن به آنها افزوده شوند و ویژگی های مورد نیاز سازه را تامین کنند. مقدار مصرف و نحوه استفاده از افزودنی های بتن با توجه به نیازمندی های افراد و محدودیت های موجود مقادیر متفاوتی خواهد بود. بطور کلی آب بندی بتن تاثیر مستقیمی بر پایداری، بهره برداری و ظاهر سازه خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از افزودنی های بتن سبب تامین پوشش لازم برای آٰماتورهای سازه و پیشگیری از زوال ناشی از خوردگی فولاد در بتن می شود. آب بندی سازه های بتنی به دو روش آب بندی اولیه و آب بندی ثانویه انجام می گیرد. آب بندی اولیه ی بتن به معنای آب بندی بتن در حین ساخت و آب ثانویه به معنای آب بندی با استفاده از پوشش های سطحی یا نفوذگر یا آب بندی بتن به روش تزریق است. بهترین روش آب بندی، آب بندی بتن حین ساخت آن است بدلیل اینکه طی فرآیند نفوذ آب به درون بتن عموما آب از سمتی وارد و از سمتی دیگر خارج می شود و آب بندی بتن حین ساخت با ایجاد خاصیت نفوذناپذیری در بتن سبب افزایش پایداری و دوام بتن می گردد. در صورت عدم امکان آب بندی بتن به روش اول می توان از پوشش های اب بندی بتن یا آب بندی بتن به روش تزریق استفاده کرد. در نهایت یکی از پارامترهای مهم برای انتخاب بهترین روش برای آب بندی بتن توجه به حداکثر زمان دوام و وپایداری شیوه ی انتخابی است.عملیات آب بندی بتن بویژه در آب بندی سازه های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت عدم اجرای آب بندی برای سازه های بتنی به خصوص سازه هایی که در مجاورت آب قرار دارند، نفوذ مایعات می تواند سبب ایجاد اختلال در بهره برداری از سازه شود و اشکالاتی را در پایداری و ظاهر سازه ایجاد کند. نفوذ آب حتی در صورت غیرقابل رویت بودن می تواند عمر مفید سازه را کاهش دهد لذا آب بندی سازه های بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت امکان بهتر از این فرآيند در زمان ساخت سازه صورت بگیرد. در فرآیند آب بندی بتن می توان با جلوگیری از نفوذ مایعات و اجرای پوشش ای آب بندی بتن عمر مفید سازه را افزایش داد. با این وجود عمدتا بدلایل اقتصادی یا عدم آگاهی مجریان پروژه آب بندی بتن در حین ساخت نادیده گرفته می شود و به ناچار این عملیات پس از ساخت سازه و هنگام بروز مشکل صورت می گیرد که طبیعتا از هزینه ی بیشتری برای اصلاح نواقص ایجاد شده علاوه بر فرآيند آب بندی بتن برخوردار خواهد بود.

 

 

آب بندی بتن با افزودنی های بتن

استفاده از مواد افزودنی بتن روشی نوین برای آب بندی بتن است. در این روش، مواد آب بندی بتن طی فرآيند تولید بتن به مخلوط بتن اضافه می شوند و به این ترتیب تبدیل سدی برای حرکت مایعات در بتن ایجاد می کنند. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

 

مواد آب بندی بتن

برای جبران ضعف های ایجاد شده یا تامین مقاومت لازم در مقاطع بتنی نسبت به نفوذ مایعات می توان از مواد آب بندی بتن استفاده کرد. مواد آب بندی بتن می توانند بصورت مستقیم یا غیرمستقیم نفوذپذیری سازه را نسبت عوامل خارجی کاهش دهند و پایداری لازم را در بتن تامین کنند. مواد آب بندی به شکل افزودنی های بتن حین ساخت این ماده به ترکیبات آن افزوده می شود. این ماود انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد آن مورد استفاده واقع می شوند و با توجه به ویژگی های مواد آب بندی انواع مختلفی از بتن را تولید کرد. میزان مصرف و نحوه ی استفاده از مواد آب بندی بتن متفاوت خواهد بود اما بطور کلی هدف از استفاده ی آنها تامین پایداری، سهولت در بهره برداری و بهبود زیبایی سازه از نظر ظاهری است. مواد آب بندی بتن با کاهش ورود مایعات به بتن از طریق ویژگی اسمزی نفوذ پذیری بتن را کاهش می دهند. یک محصول آب بند کننده ی مناسب باید توانایی جلوگیری از ورود سولفات ها، عوامل خورنده و یون های کلر به درون بتن را داشته باشد. بدلیل توانایی مواد آب بندی بتن در ایجاد بتن ناتراوا و بهبود پایایی و مقاومت فشاری بتن می توان گفت این مواد دارای عملکردی چند منظوره می باشند. ضمن اینکه استفاده از آنها می تواند سبب ایجاد سهولت در پمپاژ بتن نیز گردد.

 

کاربرد آب بندی بتن

۱)آب بندی فشار مثبت

۲)آب بندی استخر، آب بندی سرویس های بهداشتی، آب بندی آشپزخانه، آب بندی بالکن

۳)استفاده از مواد آب بندی بتن برای پیشگیری از نفوذ یون های کلرید و کربناتاسیون

۴)قابلیت استفاده مواد آب بندی در قطعات پیش ساخته ی بتنی

۵)آب بندی مخازن بتنی و سازه های موجود در تصفیه خانه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بتن نبض بازار آب بندی بتن افزودنی های بتن سازه های بتنی آب بندی سازه بهره برداری بتن می توان روش آب بندی آب بندی سطح خارجی تولید بتن ساخت سازه حین ساخت بطور کلی سازه ها نفوذ آب ی بتنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۴۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود


به گزارش تابناک براساس این هشدار، از امشب در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب کردستان، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گرد و خاک و تگرگ رخ خواهد داد.

چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و پنج‌شنبه هم استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان شاهد بروز این پدیده خواهند بود.

لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی از پیامد‌های احمالی این سامانه است.

احتیاط در سفر‌های بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپو‌های گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

همچنین اصغری، کارشناس هواشناسی تاکید کرد: مسافران تعطیلات آخر هفته مراقب باشند؛ بارندگی در غرب کشور شدید خواهد بود.

دیگر خبرها

  • خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل به سازه‌های آبخیزداری زیرکوه
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • بارش باران در ۵ استان شدید خواهد بود
  • چه زمانی از تیرآهن هاش استفاده کنیم؟
  • هشدار تندباد و گرد و خاک برای خوزستان
  • حمام شیشه‌ای سازه‌ای نوین طراحی دکوراسیون داخلی
  • کشف «گذرگاه مردگان»