Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتیجه ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان و نحوه خروج از افغانستان همچنان مورد بررسی کارشناسان و محافل بین المللی است.

خبرگزاری میزان - هر ملتی ویژگی‌های عینی و ذهنی خاص خود را دارد؛ این‌ها هستند که در نهایت ویژگی‎های این کشور را از نظر استراتژی در نظام جهانی تعریف می‎کنند.

به گزارش «میدل ایست آی»، ویتنامی‌ها از نظر عینی، ملتی دیگر در جهان سوم بودند؛ با این حال، مقاومت سازماندهی شده مهمی که در این کشور در برابر برتری طلبی بدون تردید آمریکا انجام شد، موضوعی قابل توجه است و به ویژه مشخصه ویتنام در آن زمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تلفات انسانی در ویتنام، با کشته شدن بین ۳ تا ۵ میلیون نفر و تسلیم شدن یک کشور، جنگ خشونت بار هوایی و زمینی، که بیش از یک دهه توسط آمریکا انجام می‌شد، نتوانست مقاومت ویتنام را شکست دهد؛ حداقل نه در زمینه نظامی.

پس از ویتنام سلطه طلبی جهانی آمریکا همچنان در کودتا‌ها و جنگ‌های نیابتی که آمریکا در دهه‌های آینده به آن ادامه داد، ظاهر می‌شد؛ سندرم ویتنام به معنای مداخله جهانی کمتر آمریکا نبود.

سناریو‌های سایگون در ۱۹۷۵ و کابل در ۲۰۲۱، با وجود تفاوت‌های ایدئولوژیکی قابل توجه نیرو‌های سیاسی بومی درگیر، بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

تحقیر مطلق آمریکا در هر ۲ مورد بسیار ملموس است؛ با این وجود، تفاوت اساسی وجود دارد؛ این ۲ رویداد در زمینه‌های بسیار متفاوت جهانی اتفاق می‌افتد؛ اکنون طالبان افغانستان را در دست گرفته است.

بیشتر بخوانید: اشتباهات محاسباتی بایدن درباره خروج از افغانستان خروج از افغانستان بزرگترین تحقیر سیاست خارجی تاریخ آمریکاست

تا سال ۱۹۹۶، طالبان نوپا قبل از اینکه حکومت خود را از کابل بر این کشور تاسیس کنند، ۲ سال طول کشید تا گروهی از فرماندهان جنگی را شکست دهند.

این بار طالبان باید با آنچه برایش بسیار دلهره آورتر است مقابله می‌کرد؛ نیرو‌های آموزش دیده و مسلح امنیتی و نظامی افغانستان که بیش از ۳۰۰ هزار نفر هستند؛ و البته حملات هوایی آمریکا.

ما در برابر چشمان خود دیدیم که با آغاز خروج غرب از افغانستان، طالبان چقدر سریع و به طرز شگفت انگیزی بر افغانستان تسلط یافت.

دولت دست نشانده آمریکا در سایگون ۳ سال پس از خروج آمریکا از آنجا در سال ۱۹۷۲ دوام آورد؛ در واقع، حتی دولتدست نشانده شوروی در کابل ۳ سال پس از خروج شوروی در سال ۱۹۸۹ دوام آورد؛ اما دولت «اشرف غنی» حتی قبل از موعد مقرر آمریکا برای خروج از افغانستان سقوط کرد.

معنای سیاسی بزرگتر آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است، چیزی است که آن را از سقوط سایگون در ۱۹۷۵ متمایز می‌کند.

شکست جنگی و نظامی در ویتنام، یک اشتباه بزرگ آمریکایی بود؛ فراتر از اهمیت ژئوپلیتیکی آن، جنگ ویتنام تلفات انسانی غم انگیزی با ابعاد حماسی به دنبال داشت.

در چند دهه گذشته، آمریکا از افول مداوم به عنوان قدرت هژمونیک به یک کشور افول کننده با سرعت زیاد تبدیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا افغانستان

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا آمریکا افغانستان خروج از افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۵۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان

بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد ۸۴ میلیون دلار برای مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجرای پروژه‌های معیشتی به افغانستان کمک می‌کند.

براساس بیانیه بانک جهانی مبلغ ۷۰ میلیون دلار آن از طریق صندوق امانی افغانستان (ای.‌آرتی.‌اف) و انجمن انکشاف بین‌المللی (آی.‌دی.‌ای) برای اجرای پروژه‌های معیشتی در افغانستان هزینه خواهد شد.

مسئول بخش افغانستان بانک جهانی تصریح کرد: انجمن توسعه بین‌المللی در ۱۸ ماه گذشته چارچوب مشخص و مؤثری را برای هزینه این مبلغ در بخش‌های اشتغال، به‌ویژه برای زنان و دختران در افغانستان تهیه کرده است.

به گفته ملیندا گود، با این کمک، آی.‌دی.‌ای می‌تواند به ارائه خدمات خود در بخش‌های مختلف برای مردم افغانستان در شش حوزه و ۲۶ ولایت ادامه دهد.

مسئول بخش افغانستان بانک جهانی همچنین اذعان داشت: این طرح با اعتبارات جدید، فعالیت‌های خود را در مناطق شهری و روستایی افزایش می‌دهد، فرصت‌های معیشتی بیشتری را برای زنان فراهم می‌کند و برای بازگشت‌کنندگان افغانستانی شرایط اشتغال و برخی خدمات دیگر را ارائه می دهد.

کد خبر 6093978 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • چرا فلسطین طی ۷ ماه جنگ همواره اصلی‌ترین موضوع جهانی بوده است؟
  • کمک ۸۴ میلیون دلاری بانک جهانی به افغانستان
  • ارسال کمک های بشری روسیه به افغانستان
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در تهران
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • صعود فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی
  • «سندرم ویتنام» در غزه تکرار می‌شود؟