Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدهاشم عصمت‌اللهی» مشاور رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با اشاره به تحولات اخیر پنجشیر و درگیری طالبان با جبهه مقاومت ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تا چند روز پیش، اخبار حکایت از آن داشت که طالبان در کمین نیروهای جبهه ملی افغانستان در پنجشیر اسیر و تعدادی از آنها کشته شدند. تمامی داده‌ها حکایت از ادامه درگیری‌ها در پنجشیر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر روز گذشته تصاویری از سوی طالبان منتشر شد که ادعا کرده بودند این جریان وارد ولایت پنجشیر شده است اما نیروهای احمد مسعود این موضوع را تکذیب کردند و بخشی از روز گذشته به جنگ روانی و رسانه‌ای میان طالبان و نیروهای مقاومت پنجشیر گذشت. باید توجه کرد که دره پنجشیر اساساً یک موقعیت استراتژیک به حساب می‌آید که ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و در آن دره‌های کوچکتر واقع شده است. به همین جهت تصرف این جغرافیا توسط طالبان بسیار مشکل است؛ به گونه‌ای که در زمان حمله ارتش شوروی به این منطقه شاهد آن بودیم که این کشور هم نتوانست پنجشیر را تصرف کند و نهایتا مجبور به عقب‌نشینی شدند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما شاهد پیاده‌سازی یک سناریو در این منطقه هستیم و در پشت پرده حالا پاکستان و آمریکا در حال خط‌دهی به این پروژه هستند و در همین جهت مقاومت از سوی جبهه ملی افغانستان کاملا مشهود است. براساس اسناد موجود، زمانی که پاکستانی‌ها متوجه شدند طالبان نمی‌تواند چندان به پیشروی در پنجشیر ادامه دهد، یکباره پهپادها و جنگنده‌های خود را وارد معادله افغانستان کردند تا علیه پنجشیر به کار بگیرند؛ به صورتی که روز گذشته در فضای مجازی ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد یک جنگنده پاکستان در دره پنجشیر مشغول پرواز است که همین می‌تواند سندی بر دخالت پاکستان در تحولات اخیر افغانستان باشد. معتقدم تمام این سناریو توسط سازمان اطلاعات ارتش پاکستان هدایت و پیاده‌سازی شده است که می‌تواند ناامنی را به مرزهای جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق سرایت دهد. حتی ممکن است مرزهای منتهی به چین هم به زودی توسط پاکستان ناامن شود که این هم می‌تواند تبعات منفی بر تحولات منطقه داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: براین اساس معتقدم پاکستان در افکار عمومیِ افغانستان به عنوان یک کشور متجاوز شناخته شد و به نظر می‌رسد که باید اسلام‌آباد را یک عنصر ضد امنیت در افغانستان دانست. این در حالی است که گفته می‌شود در پاکستان بسیاری از جریان‌های تکفیری در حال ساماندهی و تجهیز شدن هستند و معلوم نیست که در آینده نزدیک و میان مدت قرار است از این جریان‌ها در کدام کشور و یا در کدام ناحیه افغانستان استفاده شود. اینکه سران القاعده وارد کابل می‌شوند و تصویر آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود نشان می‌دهدکه یک سناریوی جدید مطرح شده که تمام آنرا باید در قالب و چارچوب پیوستِ توافق دوحه بدانیم. لذا اگر کمک‌ها به مقاومت پنجشیر برسد بدین ترتیب، جنگ فرسایشی خواهد شد و تنها راه یکسره شدن اعمال نفوذ پاکستان در این رویداد بود؛ چراکه اسلام‌آباد هم از ادامه این جنگ ترس دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این داده‌ها نشان می‌دهد افغانستان و مردمش در یک وضعیت مبهم و خطرناک قرار دارند و از سوی دیگر باید توجه کرد که غربی‌ها هم به دنبال ایجاد یک باتلاق در افغانستان هستند. تمام این تحولات در حالی رخ می‌دهد که متاسفانه ما شاهد سکوت جامعه جهانی و سازمان ملل در مورد تحولات پنجشیر هستیم و این به شدت دردناک است. واقعیت این است که سرتاپای سازمان ملل و همچنین یوناما توسط قدرت‌های بزرگ تسخیر شده و آنها نمی‌گذارند کار براساس ضوابط و قوانین جلو برود. به یاد دارم در دور دوم ریاست جمهوری حامد کرزی که در آن وقت مشاور ایشان بودم، علنا اعلام کرد که سازمان ملل گروگان آمریکا و سازمان سیا شده است. بر این اساس عملا نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری سکوت کردند و حالا ما شاهد چنین وضعیت اسفبار در پنجشیر و افغانستان هستیم؛ چراکه همیشه پای منافع قدرت‌ها در میان بوده و حالا هم مجدداً همین سیاست در حال تکرار شدن است.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان پاکستان حامد کرزی طالبان یوناما احمد مسعود پنجشیر سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود

حجت الاسلام طیبی فر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در مراسمی که به مناسبت هفته عقیدتی -سیاسی در سپاه و بسیج در گلزار شهدای کرمان برگزار شد، ضمن تبریک هفته عقیدتی -سیاسی و روز معلم گفت: شهید مطهری یک فیلسوف، مجتهد، اسلام شناس و معلم بود وهمه این خصوصیات را به صورت برجسته داشت، اما آن چیزی که منجر به شهادت شهید مطهری شد یک نکته مهم است در طول تاریخ همیشه از دو چیز ضربه خوردیم یکی از دشمنان ضربه خوردیم که ملت‌های مقاوم در مقابل آنها می‌ایستند و دیگری از افکار التقاطی (افکار التقاطی یعنی افکار و اندیشه‌هایی با پوسته‌ای از اسلام ولی محتوایی غیر اسلامی و غیر دینی) ضربه خوردیم افکار التقاطی از صدر اسلام تا به امروز ضربات سنگینی را به اسلام و حرکت اهل بیت زده است وموانع زیادی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما از اول انقلاب با این تفکر التقاطی روبرو بودیم؛ افزود: شهید مطهری کسی بود که هم التقاط، هم تفکرات التقاطی و هم آدم‌های التقاطی را خوب شناخت و در مقابل آنها ایستاد، استقلال کرد، سخن گفت و مقاومت کرد.

حجت الاسلام طیبی فر با اعلام اینکه آینده انقلاب اسلامی به دست معلمین و سیستم فرهنگی این کشور است؛ عنوان کرد:نسلی که آینده و انقلاب را باید اداره کنند جای تربیتش در آموزش و پرورش ماست حتی بالاتر از دانشگاه، چون دانشگاه نیرویش را از آموزش و پرورش می‌گیرد لذا باید اندیشه‌های شهید مطهری در ذهن و فکر همه اساتید جولان بدهد و بر همین اساس باید تفکرات شهید به نسلی که آینده انقلاب و آینده نظام اسلامی در اختیار آنهاست منتقل شود، پس معلمین بزرگوار وظیفه بسیار سنگین و با ارزشی دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه ولی فقیه حکم الله را می‌شناسد و تبیین، بیان و زمینه آن را فراهم می‌کند؛ گفت: لذا وقتی ولی فقیه حکمی را می‌دهد خودش در مرحله عمل و اجرا مثل یک آدم معمولی است و باید خودش هم عمل کند.

وی افزود:اگر ما بخواهیم در اندیشه نسل جدیداین حاکمیت الهی و این حکم الله را جا بیندازیم لازمه آن این است که خود تسلط و قدرت تبیینش را داشته باشیم وشما به عنوان جمع فرهیخته و فرهنگی آدم‌ها را تربیت می‌کنید که آنها می‌خواهند حکم الله را بفهمند و این کار بسیار عظیمی است

حجت الاسلام طیبی فر تاکید کرد: زندگی شهدا را نگاه کنیم وآن را به نسل جدید انتقال بدهیم این شهدا فرزندانی بودند که در همین سیستم آموزش و پرورش رشد کردند و امروز پرچمدار وعلمدار شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • تفکرات شهید مطهری به نسل آینده منتقل شود
  • گزارش یوناما درباره وضعیت افغانستان اشتباه و نادرست است
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • گروه طالبان در پنجشیر به جان مردم و موبایل‌‌های هوشمند افتادند!
  • حملات داعش در افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشته است
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • (ویدئو) ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان