Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز ۲ تالاب «قوپی بابا علی» و «قره قشلاق» مهاباد آبگیری نشده و خشک شده‌اند.

سخنور با بیان اینکه تالاب «قوپی بابا علی» دائمی و «قره قشلاق» فصلی بوده، افزود: تالاب‌های فصلی از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و تالاب‌های دائمی فقط ۳۰ درصد آبگیری شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تالاب «قوپی بابا علی» مهاباد یکی از تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان است، اضافه کرد: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد "یونسکو" است و در فصل‌هایی که دارای آب است، پرندگانی نظیر اردک سرسبز، سرحنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب‌ها در تعادل اکولوژیک محیط نقش بسیار مهمی دارند، اذعان کرد: زمانی که تالاب از بین می‌رود رطوبت نسبی هوا در آن منطقه تغییر می‌کند و باعث می‌شود که هوا روبه خشک شدن برود.

سخنور تصریح کرد: تالاب‌ها زیستگاه انواع مختلفی از جانوران شامل ماهی‌ها، خزندگان مختلف، دوزیستان، پرندگان و پستانداران هستند.

وی بیان کرد: همچنین نیزار‌های تالاب مانند بادشکن عمل می‌کنند و در هنگام طوفان و وزش باد نیزار‌ها جلوی سرعت باد را می‌گیرند و موجب می‌شوند این باد‌ها و طوفان‌ها خسارت به دنبال نداشته باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

آذربایجان غربی ۴۰ تالاب دارد که ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند و به علت بارش خوب باران در سال‌های گذشته اغلب این تالاب‌ها حتی در تابستان هم پر آب بودند.

انتهای پیام / س خ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب قوپی باباعلی خشک شدن حیات وحش تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۶۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار

 زمین این پایگاه به مساحت ۳۰۰ متر مربع از سوی اهالی روستای حسن قشلاق به دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان اهدا شده است.

مجتبی فیض الهی فرماندار بهار همچنین گفت: پایگاه جاده‌ای فوریت‌های پزشکی روستای حسن قشلاق در زیربنای ۱۲۰ متر مربع و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

فرماندار بهار با بیان اینکه توسعه پایگاه‌های امداد و نجات در راه‌های پررفت و آمد روستایی از مطالبات روستاییان است، گفت: با توجه ویژه دولت سیزدهم شاهد توسعه روزافزون پایگاه‌های بهداشتی و درمانی از جمله پایگاه‌های جاده‌ای امداد و نجات هستیم که ایجاد آنها نقش مهمی در کاهش تلفات سوانح و حوادث دارد.

فیض الهی گفت: پایگاه جاده‌ای روستای حسن قشلاق پس از تکمیل و بهره برداری برای خدمات رسانی به مسیر‌های ارتباطی روستا‌های همجوار فعالیت خواهد داشت.

شهرستان بهار در فاصله ۱۵ کیلومتری مرکز استان همدان و در مسیر استان‌های غربی کرمانشاه و کردستان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • آغاز ساخت پایگاه امداد جاده‌ای در روستای حسن قشلاق بهار
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • پایگاه امداد جاده‌ای اورژانس «حسن قشلاق» بهار کلنگ‌زنی شد
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • جان دوباره تالاب جازموریان بعد ۲ سال خشکسالی
  • اقدامات امنیتی جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه کالیفرنیا را به تعطیلی کشاند