Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@15:20:57 GMT

واکسن ایرانی چه تفاوتی با سایر واکسن ها دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۶۷۶۵

واکسن ایرانی چه تفاوتی با سایر واکسن ها دارد؟

ایسنا/قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه شایعه ی آب قطر بودن واکسن برکت یک دروغ است، اظهار کرد: هیچ مستندی در خصوص صحت داشتن این شایعه وجود ندارد و میزان اثر بخشی واکسن کوبرکت ۸۵درصد است، چراکه این واکسن ایرانی تفاوتی با سایر واکسن های موجود در ایران ندارد و مورد تایید سازمان غذا و دارو است و جای هیچ نگرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهایی که متخصصان در سراسر دنیا بر این امر تاکید دارند که تنها راه مبارزه با شیوع ویروس کرونا واکسیناسیون است، درجامعه شایعاتی در خصوص میزان اثر بخشی واکسن ها به خصوص کووبرکت منتشر شده است.

به میان مردم رفتیم و از آنها پرسیدیم که ترجیح شان در تزریق واکسن کدام واکسن است؟

محسن کریمی ۳۶ ساله بیان کرد: من به دلیل شغل خود مجبور هستم هر روز در جامعه و بین مردم حضور داشته باشم و به طبع در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارم و باتوجه به رده سنی اعلام شده در خصوص دریافت سهمیه واکسن، مایل به تزریق واکسن ایرانی برکت هستم چراکه معتقدم باید از دانش و توان علمی ایران حمایت کرد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل تمایل بنده برای تزریق واکسن ایرانی کو برکت، این مورد است که این واکسن عوارض شدیدی نداشته و طبق مشاهدات خود افرادی که این واکسن را تزریق کرده اند، به کرونا مبتلا نشده اند.

صحرا سلیمی ۲۳ ساله که دانشجوی مقطع ارشد است، بیان کرد: چند وقتی است که سهمیه دریافت واکسن برای دانشجوها در نظر گرفته و من مایل به دریافت واکسن خارجی هستم چراکه به دلیل شایعات موجود در خصوص میزان اثر بخشی واکسن برکت، از تزریق این واکسن می ترسم.

مهسا محمدی خبرنگار ۲۴ ساله بیان کرد: من هر دو نوبت واکسن برکت را دریافت کرده ام و پس از دریافت هر دو نوبت حال مساعدی داشتم اما متاسفانه شایعاتی در جامعه مبنی بر آب مقطر بودن محتوای این واکسن ایرانی وجود دارد و همین امر سبب ترس مردم می شود.

این خبرنگار به لزوم آگاه سازی مردم در خصوص اثر بخشی واکسن کووبرکت اشاره کرد و افزود: پس از تزریق واکسن وقتی دوستان و اقوام ازمن در خصوص نوع واکسنی که دریافت کرده ام می پرسند، مرا مورد تمسخر قرار می دهند چراکه بر این نکته باور دارند که برکت اثر بخشی ندارد.

برای شفاف سازی میزان اثر بخشی واکسن کو برکت ایرانی به سراغ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم رفتیم.

محمدرضا غدیر در گفت و گوی اختصاصی با ایسنا بیان کرد: باید توجه داشت که تمام واکسن هایی که امروزه در ایران استفاده می شود، برای مقابله با کرونا موثر هستند.

وی با بیان اینکه اختلاف اثر بخشی واکسن ایرانی و خارجی بین ۵ تا ۱۰ درصد است، اظهار کرد: طبق آمار مرکز بهداشت، افرادی که تاکنون واکسن دریافت کرده اند، عارضه شدیدی نداشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه میزان اثر بخشی واکسن کوبرکت ۸۵درصد است، تصریح کرد: این واکسن ایرانی تفاوتی با سایر واکسن های موجود در ایران ندارد و مورد تایید سازمان غذا و دارو است و جای هیچ نگرانی است.

غدیر با اشاره به اینکه شایعه آب قطر بودن واکسن برکت یک دروغ است، اظهار کرد: هیچ مستندی در خصوص صحت داشتن این شایعه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اثر بخشی واکسن در گرو واکنش های جسمی نیست، خاطرنشان کرد: واکنش های جسمی نسبت به واکسن بستگی به سیستم ایمنی افراد دارد که ممکن است برخی با زدن واکسن دچار واکنش های موضعی یا سیستمی مانند تب و لرز شوند و برخی نیز دچار هیچ واکنشی نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی قم واکسن برکت واکسیناسیون میزان اثر بخشی واکسن واکسن ایرانی تزریق واکسن واکسن برکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا عرب علیدوستی، صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موارد ابتلاء به سرخک در این شهرستان گفت: با توجه به نزدیکی استان کرمان به استان سیستان و بلوچستان و مرزهای جنوبی و شرقی، واکسن سرخک ۶ ماهگی به واکسیناسیون روتین کودکان اضافه شده است.

وی افزود: خانواده‌هایی که فرزند زیر پنج سال دارند و به هر دلیل واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند، تزریق آن را به تعویق انداخته‌اند یا حتی از دریافت آن مطمئن نیستند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه و از واکسیناسیون فرزندشان اطمینان حاصل کنند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان با بیان اینکه بیماری سرخک سرایت‌پذیری بالایی دارد و واکسینه نکردن به‌موقع فرزندان، سلامت آنان را به خطر جدی می‌اندازد از شهروندان تقاضا کرده اهمیت واکسیناسیون فرزندان خود را جدی بگیرند و آن را به تعویق نیاندازند.

وی افزود: خانواده‌های رفسنجانی واکسیناسیون فرزندان خود علیه این بیماری را در ۱۲ و ۱۸ ماهگی با واکسن MMR انجام داده و در صورت مواجهه فرد بیمار و مشکوک به سرخک، جهت انجام نمونه‌گیری فوراً به مرکز خدمات جامع سلامت امام علی (ع) مراجعه کنند.

.

کد خبر 6094301

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است