Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: تشدید تدابیر امنیتی در مرز ایران و ترکیه، گفت‌وگوی وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا درباره ایران و افغانستان، انهدام کاروان لجستیک آمریکا در عراق، درخواست فوری فرانسه از ایران برای همکاری با آژانس انرژی اتمی و دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نخست وزیر عراق، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشدید تدابیر امنیتی در مرز ایران و ترکیه

یک مسؤول ترکیه‌ای دوشنبه شب گفت: به دلیل موج احتمالی مهاجرت ناشی از تسلط طالبان بر افغانستان، تدابیر امنیتی ترکیه در مرز با ایران افزایش یافته است.

 «محمد امین بیلمز» فرماندار استان «وان» که در مرز ایران قرار دارد، به خبرگزاری «آناتولی» گفت: اقدامات امنیتی مرزی در سه سال گذشته افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ما اقدامات امنیتی را در مرز افزایش دادیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا مرز غیرقابل نفوذ باشد.

بیلمز اضافه کرد: نیروهای امنیتی ترکیه شبانه روز در مرز با هماهنگی کار می‌کنند و تمام ابزارهای فناوری موجود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر هیچ مهاجری در مرز وجود ندارد، افزود: البته بعضی وقت‌ها افرادی هستند که به نحوی از مرز عبور می‌کنند.

بیلمز تصریح کرد که ۷۵۰ پرسنل عملیات ویژه پلیس، ۳۵ تیم و ۵۰ خودروی زرهی در مرز کار می‌کنند.

وی همچنین از دستگیری بی سابقه قاچاقیان انسان در سال جاری خبر داده است.

این مقام ترکیه‌ای افزود: در سال ۲۰۲۱ ، یکهزار و ۳۶ قاچاقچی دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند که نیمی از آنها بازداشت شدند و محاکمه آنها همچنان جریان دارد.

پس از آن که طالبان کنترل افغانستان به جز دره پنجشیر را به دست گرفتند، بسیاری از مردم افغانستان به خاطر ترس از آینده خود در زیر سایه طالبان، در حال خروج از کشورشان هستند.

همین امر موجب شده است که پس از تحولات افغانستان، ترکیه اقدامات خود را برای کنترل مرزهایش به ویژه با ایران تشدید کند.

مقامات ترکیه‌ای به ویژه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور در مناسبت‌های گوناگون اعلام کرده است که کشورش توانایی پذیرش آوارگان و پناهجویان جدیدی از مبدأ افغانستان و سوریه را ندارد.

گفتگو وزیران خارجه اسرائیل و آمریکا درباره ایران و افغانستان

وزیران امورخارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در خصوص تحولات منطقه و در رأس آن ایران و اوضاع افغانستان تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، «یائیرلاپید» وزیرامور خارجه رژیم صهیونیستی در این تماس تلفنی با «آنتونی بلینکن» از تلاش آمریکا برای روند تخلیه نیروها که بسیاری از کارشناسان آن را غیر عادی خواندند، قدردانی کرد.

در این تماس تلفنی، لاپید بار دیگر با بیان ادعاهای همیشگی رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه صلح آمیز اتمی ایران و بدون اشاره به زراتخانه هسته‌ای تل‌آویو گفت که وی انتظار دارد که جامعه جهانی با تمام ابزارهای موجود، از برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند.

اطلاعات بیشتری از گفت وگوی لاپید و بلینکن منتشر نشده است.

به گزارش منابع صهیونیست، قرار است وزیران امور خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا ماه اکتبر (مهر) با هم دیدار کنند.

تماس وزیران خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی همزمان با آن صورت می‌گیرد که زمزمه‌هایی از برگزاری دور جدید توافق هسته‌ای در اواخر شهریور شنیده می‌شود.

رییس‌جمهوری ایران در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم تاکید کرد که ایران ابایی از مذاکره ندارد و آماده از سرگیری رایزنی‌ها در وین است، اما این مذاکره نباید تحت فشار غرب باشد.

وی با بیان این‌که مذاکره و گفت‌ وگو همیشه جزئی از ابزار دیپلماسی بوده و باز هم خواهد بود، گفت: ابایی از گفت‌ وگو و مذاکره نداریم اما آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال گفت‌ وگو همراه با فشار هستند.

انهدام کاروان لجستیک آمریکا در عراق

منابع خبری عراق از تداوم انهدام کاروانهای متعلق به نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور خبر می‌دهند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که شامگاه امروز دوشنبه یک کاروان حامل تجهیزات لجستیک آمریکا در استان بابل واقع در مرکز عراق منهدم شده است.

صابرین خبر داد که این انفجار در روی پل «کالسو» صورت گرفته است؛ منطقه‌ای که تروریستهای آمریکایی در آن پایگاه نظامی داشتند.

پایگاه کالسو در جاده «الحمودیه» به بابل قرار دارد. آمریکاییها در سال ۱۳۹۰ این پایگاه را به نیروهای عراقی تحویل دادند. مقر کنسولگری آمریکا در بابل هم در این منطقه قرار داشت.

صابرین این ویدئو را از گروه موسوم به «اصحاب الکهف» منتشر کرده است. پیشتر نیز این گروه چندین بار مسئولیت حمله به کاروانهای آمریکایی را بر عهده گرفته بود.

در همین ارتباط، یک منبع امنیتی عراق شامگاه شنبه هفته جاری گفت که یک بسته انفجاری در مسیر یک کاروان حامل تجهیزات لجستیک آمریکا در مرزهای استان «الدیوانیه» واقع در جنوب عراق منفجر شده است.

وی تأکید کرد که این کاروان، متشکل از کامیونهای حامل تجهیزات لجستیک آمریکا بوده که آسیب انسانی به آن وارد نشده است. گروه موسوم به «اصحاب الکهف» مسئولیت حمله در الدیوانیه را بر عهده گرفت.

منابع عراقی در روزهای گذشته نیز از حمله به چند کاروان آمریکا در بخش‌های مختلفی از خاک عراق خبر داده بودند.

در طول هفته به تعدد، محموله‌های مورد نیاز نیروهای آمریکایی و همچنین تسلیحات سبک از طریق کامیون‌ها و به واسطه شرکت‌های عراقی از مرز «جریشان» کویت وارد عراق می‌شود؛ گذرگاهی که دولت بغداد تسلط و نظارتی بر آن ندارد.

استفاده مداوم ائتلاف آمریکایی از این گذرگاه بدون نظارت دولت مرکزی عراق انتقاد محافل سیاسی این کشور را برانگیخته است، به طوریکه «بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، پیشتر بر ضرورت نظارت دولت بر گذرگاه مرزی «جریشان» مانند سایر گذرگاه‌های مرزی کشور تاکید کرد و باقی ماندن این گذرگاه به این شکل را خطری برای حاکمیت عراق دانست.

درخواست فوری فرانسه از ایران برای همکاری با آژانس انرژی اتمی

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه درباره همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران به اظهار نظر پرداخت.

وی که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره که "آیا پس از نشست اخیر شورای حکام در ماه ژوئن، پاسخ ایران به خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کافی می‌دانید" گفت: «فرانسه به همراه شرکای اروپایی خود، از اقدامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت پادمان‌ها با ایران حمایت می‌کند».

این دیپلمات فرانسوی اضافه کرد: «پاریس همچنین از تلاش‌های منصفانه و حرفه‌ای مدیر کل آژانس و تیم وی برای شفاف کردن سؤالات بخصوصی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پشتیبانی می‌کند».

وی گفت:‌«ایران باید بلافاصله، توضیحات معتبر، فنی و کافی ضروری درباره سوالاتی که آژانس درباره وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران مطرح کرده را ارائه دهد».

ایران و آژانس اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا تاریخ سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «علاوه بر آن، ما به همراه شرکای برجامی وآمریکا، از اقدام یکجانبه ایران در تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و اقدامات راستی آزمایی توافق وین، ابراز تاسف می‌کنیم».

این دیپلمات اضافه کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امکان ادامه اجرای اقدامات موقت را با توجه به تفاهم فنی بین خودشان فراهم کند. هرگونه وقفه می‌تواند دانش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با مشکل مواجه کند و ایران باید فورا همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد».

دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نخست وزیر عراق

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه پس از ورود به بغداد، به دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق رفت.

کانال تلگرامی دفتر الکاظمی گزارش داد، الکاظمی در این دیدار گفت که عراق، اهمیت بسیاری برای رابطه با کشورهای اتحادیه اروپا در همه زمینه‌ها قائل است؛ به ویژه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.

وی تأکید کرد که عراق تمایل دارد از «تجربه اروپا در تبدیل کردن تنوع [قومی] به یک مؤلفه قدرت»، استفاده کند.

بورل نیز گفت که اتحادیه ملزم به حمایت از عراق در همه زمینه‌هاست تا به اقدامات اصلاحگرانه دولت عراق کمک کند.

وی همچنین بر حمایت از انتخابات عراق از رهگذر اعزام گروههای نظارتی کمیساریا و پارلمان اروپا تأکید کرد.

بورل در پایان گفت که ایفای نقش مهم منطقه‌ای عراق ستودنی است؛ چرا که بغداد، باعث ثبات و برقراری صلح و امنیت منطقه شده است.

پیشتر «احمد الصحاف»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی عراق از سفر امروز این نماینده اتحادیه اروپا در امور خارجه، سیاسی و امنیتی به بغداد و دیدار با «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق خبر داده بود.

شبکه تلویزیونی کردستان 24، نیز امروز اعلام کرد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با مقامات عراقی در بغداد، فردا (سه‌شنبه) به منطقه کردستان سفر خواهد کرد و در اربیل با مقامات این منطقه رایزنی خواهد کرد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که قرار است انتخابات زودهنگام پارلمان عراق، در تاریخ دهم اکتبر آتی (18 مهر)، برگزار شود و بغداد و اتحادیه اروپا در خصوص نظارت ناظران اروپایی بر این انتخابات توافق کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم انسیه خزعلی پنجشیر فهیم دشتی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم انسیه خزعلی پنجشیر فهیم دشتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آژانس بین المللی انرژی اتمی لجستیک آمریکا رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی انهدام کاروان مرز ایران امور خارجه گفت وگوی گفت وگو هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟

"فاتح اربکان" فرزند نجم الدین اربکان نخست وزیر اسلامگرای فقید ترکیه و رهبر حزب "دوباره رفاه" ترکیه، روز چهارشنبه (دیروز) در سخنانی از سیاست دولت اردوغان در زمینه عدم قطع روابط اقتصادی با اسرائیل انتقاد کرده و گفت: همکاری نوادگان امپراتوری عثمانی با اسرائیل زیبنده این کشور اسلامی نیست.

به گزارش عصرایران، فاتح اربکان روز چهارشنبه در سخنانی، از اینکه به رغم گذشت نزدیک به 7 ماه از آغاز جنگ غزه، دولت ترکیه همچنان به بهانه بخش خصوصی و توافق نامه تجارت آزاد، مبادلات اقتصادی خود را با رژیم اسرائیل ادامه می دهد، به شدت انتقاد کرد.

او همچنین با اشاره به حمله تلافی جویانه اخیر ایران به اسرائیل گفت: حمله موشکی ایران به اسرائیل با 120 موشک بالستیک و 30 کروز انجام گرفت که بیش از 90 درصد آنها را سیستم دفاعی اسرائیل مورد هدف قرار داد و این هدف‌گیری‌ها در سایه رادارهای پایگاه کورجیک در ترکیه انجام شد."

او افزود: "به لطف پایگاه کورجیک بود که این موشک ها زود شناسایی شدند و اقدامات احتیاطی انجام شد. آیا این سیاست برای ما مناسب است؟ این پایگاه که کاملا برای محافظت از رژیم صهیونیستی در برابر حملات احتمالی ایران ایجاد شده است، باید بسته شود."

این شخصیت سیاسی ترکیه در ادامه گفت:" در نتیجه اظهارات ما، نهاد ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه بیانیه ای صادر کرده و گفته که "اطلاعات به دست آمده توسط پایگاه راداری کورجیک با کشورهای ناتو به اشتراک گذاشته می شود، نه با اسرائیل." در میان کشورهای ناتو، آمریکا و انگلیس نیز وجود دارند. بنابراین دادن اطلاعات به این کشورها یعنی دادن آن به اسرائیل. چه کسی می تواند تضمین کند که ایالات متحده این داده ها را نمی گیرد و با اسرائیل به اشتراک نمی گذارد؟"

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدار سفیر ایران با رئیس بنیاد اربکان

دیگر خبرها

  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین/ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • انتقاد رهبر حزب رفاه ترکیه از اردوغان: آیا شایسته ترکیه است که علیه ایران با اسرائیل همکاری کند؟
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای