Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، افزایش گرما در ماه‌های اخیر و کاهش میزان بارندگی موجب خشکی کامل جنگل‎ها شد، امری که جنگل‎های گلستان را مستعد آتش‎سوزی کرد براساس گفته‎های مسوولان منابع طبیعی گلستان از ابتدای سال جاری تاکنون به غیر از آتش‎سوزی اخیر در «جهان‎نما» حدود ۹۷ هکتار از جنگل‎های استان دچار حریق شده است، آخرین مورد آتش‌سوزی در عرصه‎های جنگلی مربوط به پنج‌شنبه هفته گذشته در است طبق برآوردها حدود ۱۵۰ هکتار از عرصه‎های جنگلی «جهان‎نما» به صورت لکه‎ای و تجمیعی دچار حریق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آتش‎سوزی اخیر در منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» کردکوی

 

به گفته کارشناسان نبود تجهیزات پیشرفته و کافی به خصوص در بخش بالگرد و هلی‎کوپتر موجب شده تا در سال‎های اخیر شاهد آتش‎سوزی‎های بی‌شماری در سطح جنگل‎های گلستان باشیم در حالی‎که اگر تجهیزات مناسبی در استان وجود داشته باشد می‎توان در همان ساعات اولیه با کمترین خسارات حریق را مهار کرد.

* رئیس محیط‌زیست کردکوی: امکاناتی که برای مهار حریق در گلستان وجود داشت کارگشای مهار آتش‎سوزی در «جهان‎نما» نبود

رئیس محیط زیست کردکوی در خصوص آتش‌سوزی اخیر در «جهان‎نما» در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در حالی که در منطقه «جهان‎نما» به دلیل شرایط خاص آن همیشه شاهد رطوبت بالا در این منطقه بودیم اما گرمای بی‎سابقه هوا، کمبود رطوبت و از سویی پوشش خاص منطقه موجب اشتعال شدید شد و وزش باد هم مزید بر علت شد تا حریق گسترش یابد.


آتش‎سوزی اخیر در منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» کردکوی


آتش‎سوزی اخیر در منطقه حفاظت شده «جهان‎نما» کردکوی

کریم تازیکه با اشاره به کمبود امکانات در خصوص مهار حریق در عرصه‎های جنگلی استان تصریح کرد: امکاناتی که برای مهار حریق در اختیار داریم کارگشای مهار آتش‎سوزی در «جهان‎نما» نبود تنها امکانات هوایی می‎تواند در این رابطه مثمرثمر باشد البته  استقرار خودروهایی با ظرفیت حمل آب، تراکتور و بالگرد نیز می‎تواند بسیار کمک‎کننده باشد.

وی با بیان اینکه کار اصلی محیط زیست حفاظت از منطقه «جهان‎نما» است، افزود: مجموعه ما نمی‎تواند به تنهایی در خصوص تأمین اعتبار برای امکانات و تجهیزات اطفای حریق اقدام کند بلکه اعتبارات لازم برای این امر باید از طریق استان و کشور تأمین شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کردکوی خاطرنشان کرد: در پارک ملی گلستان نیروهایی به عنوان آتش‌بان تعریف و مستقر هستند برای منطقه حفاظت شده «جهان ‎نما» درخواست استقرار آتش‌بان را داده‎ایم اما اعتبار لازم برای این امر تأمین نشد تحقق این درخواست برای منطقه بسیار کارگشا خواهد بود.

*مسکوت ماندن استقرار بالگرد در گلستان بعد از گذشت ۱۶ سال

آنچه به نظر می‎رسد کمبود تجهیزات برای اطفای حریق یکی از عوامل اصلی در گسترش آتش‎سوزی‎ها در عرصه‎های جنگلی است، براساس گفته‎های معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق به سه دسته تشکیلات انفرادی، تجهیزات گروهی و تجهیزات پیشرفته تقسیم می‎شود و  ببیشترین کمبود در بخش تجهیزات پیشرفته همچون بالگرد و هلی‎کوپتر آتش‌نشانی است.

وحید خیرآبادی با بیان اینکه بیشتر جنگل‎های گلستان در مناطق کوهستانی واقع شده است، افزود: این جنگل‎ها بیشتر در مناطق صعب‌العبور هستند که جاده دسترسی مناسبی نیز ندارند بنابراین در زمان آتش‎سوزی تجهیزات پیشرفته می‎تواند کارگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه حریق را در لحظه کنترل و مهار کنیم نیاز داریم در جاهایی که امکان گسترش حریق وجود دارد نیروها را مستقر کنیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست گلستان در خصوص عدم برخورداری استان از بالگرد هوایی گفت: این موضوع به حدود ۱۶ سال پیش باز می‎گردد زمانی که در استانداری پروتکل‎های مربوط به اطفای حریق نوشته می‎شد مقرر بود گلستان به عنوان استان محل استقرار بالگرد در نظر گرفته و برای مازندران، گیلان و سمنان استان معین باشد، هماهنگی‎های لازم انجام و حتی استقرار تجهیزات انجام شد وقتی نتایج به تهران ارسال شد استقرار بالگرد مسکوت باقی ماند و کارهای انجام شده برای استقرار بالگرد در گلستان نتیجه‎ای نداشت.

خیرآبادی گفت: تنها یک بالگرد در هلال احمر استان مستقر است که بیشتر کارهای ترابری را انجام می دهد و بالگردی که برای جهان‎نما فرستاده شده بود از تهران بود در حالی که  در حریق یک زمان طلایی داریم و هر چه در آن زمان طلایی در مدت زمان کمتری نیرو، تجهیزات و امکانات را برای اطفای حریق مستقر کنیم می‎توانیم در محدوده کوچک‌تر حریق را مهار کنیم.

وی عامل انسانی را از دیگر عوامل مهم در بروز آتش‌سوزی در عرصه‎های جنگلی عنوان کرد و گفت: حضور بی‌ضابطه گردشگر در مناطق جنگلی که اصلأ نباید حضور پیدا کنند موجب آتش‎سوزی در جنگل‎ها می‎شود اگر هر جاده‎ای در قالب «جاده حفاظتی» یا «طرح جنگلداری» یا موارد دیگر تعریف کنیم مردم از این جاده‎ها استفاده خواهند کرد مگر آنکه قانون محکمی برای عدم ورود مردم به مناطق حفاظت شد جنگل وجود داشته باشد.

* بزرگترین شبکه احداث جاده‎های دسترسی در جنگل‎های متعلق به گلستان است/ با افرادی که در مناطق حفاظت شدن جنگل‎ها اقدام به روشن کردن آتش می‎کنند باید برخورد محکمی شود

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان عامل انسانی را در تمام آتش‎سوزی‎های جنگل‎های استان دخیل می‎داند، به گفته عبدالرحیم لطفی در شرایطی که استان چندین ماه فصول خشک را سپری می‎کند و قطعأ پتانسیل آتش‎سوزی در جنگل‎ها و مراتع نیز بیشتر است باید برای افرادی که در مناطق ممنوعه جنگل‎ها اقدام به روشن کردن آتش می‎کنند قانون‎گذاری و جرم‌انگاری انجام شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ پارک جنگلی در گلستان وجود دارد، افزود: در تمام این پارک‎ها مکان‎ها برای روشن کردن آتش مشخص شده است متأسفانه مردم تمایل دارند در جاهای بسیار خلوت و دور از دسترس جنگل‎ها اتراق داشته باشند که همین امر موجب حریق در جنگل‎ها خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به نتایج طرح جنگلداری در استان گفت: در حال حاضر طرح‎های فنی و نظارتی در استان‎های شمالی اجرا می‎شود به آن معنا که نیروهای حفاظتی در جنگل‎ها پخش شده‎اند، طرح‎های بهره‎برداری در جنگل‎ها وجود ندارد و بیشتر بحث کنترل آفات و بیماری‎ها مطرح است.

لطفی با بیان اینکه امکانات گلستان نسبت به سایر استان‎های شمالی از وضعیت خوبی برخوردار است، افزود: سال ۱۳۹۶ با مساعدت مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مکفی برای خرید ۲۸ خودرو جدید کمک‌دار و تجهیزات خوبی برای یگان حفاظت در نظر گرفته شد در حال حاضر نیز در استان ۵۴ خودرو کمک‌دار به اضافه ۱۵۰ موتورسیکلت نیروهای شرکتی و حفاظتی منابع طبیعی در حال حفاظت از منطقه هستند.

وی در خصوص احداث جاده‎های دسترسی جدید در جنگل‎ها گفت: طبق قانون اجازه احداث جاده‎ها دسترسی جدید در جنگل‎ها را نداریم چرا که قبلا تمام این جاده‎ها احداث شده است در واقع بزرگترین شبکه احداث جاده‎های دسترسی در جنگل‎های متعلق به گلستان است با این وجود بخشی از این جاده‎ها بر اثر ریزش و بارندگی‎های سیل‎آسا در سنوات اخیر نیاز به مرمت دارند.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

منبع: فارس

کلیدواژه: اتش سوزی عرصه های جنگلی گلستان کمبود تجهیزات نبود بالگرد هلی کوپتر برخورد جدی روشن کردن آتش مناطق حفاظت شده مدیر کل منابع طبیعی عبدالرحیم لطفی جهان نما کردکوی عرصه های جنگلی آتش سوزی اخیر تجهیزات پیشرفته منطقه حفاظت شده استقرار بالگرد احداث جاده ها منابع طبیعی آتش سوزی اطفای حریق جنگل ها محیط زیست جهان نما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۷۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی(مرال) در لنز دوربین تله‌ای حافظان طبیعت در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان حمزه عشوری امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی و همراهی یکی از محیط‌بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسیده است.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط‌بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود.

عشوری تصریح کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان گیلان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

به گزارش ایمنا، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 748829

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی یک باب مغازه در تالش
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • آتش سوزی ۲ فروند لنج در بندر شهدای هفت تیر چابهار
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آتش‌ سوزی ۲ فروند لنج در چابهار؛ یک نفر فوت کرد
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • فیلم | آتش سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران