Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در شرایط کنونی با توجه به درصد پوشش واکسیناسیون باید در قبال سیاست بازگشایی مدارس تجدید نظر کرد.

دکتر بهمن صادقی سده در گفت و گو با ایسنا، با تشریح وضعیت استان مرکزی در حوزه شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر در قله پیک پنجم کرونا هستیم و از هفته گذشته تقریبا به مرحله ثابت بیماری رسیده ایم و به نظر می‌رسد که به سمت روند کاهشی بیماری حرکت می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: روند کاهشی را از هفته گذشته در شهرستان های استان تجربه کرده ایم و در مرکز استان شرایط مساعدی تا اواخر هفته گذشته نداشتیم، اما آمار و ارقام نشان می دهد که به روند کاهشی نزدیک می شویم.

دکتر صادقی با بیان اینکه موارد مراجعه سرپایی تاحدودی کاهش پیدا کرده است، اما همچنان موارد بستری و دریافت کنندگان رمدسیویر سرپایی به قوت خود باقی است، افزود: در حال حاضر حدود ۴۸۰ نفر رمدسیویر را به صورت سرپایی دریافت می کنند که این اقدام در پیک پنجم سیستم درمانی را نجات داد و اجازه نداد که کنترل درمان از دست خارج شود و اگر فرضا ۴۸۰ نفر وارد بخش های درمان و بستری می شدند قطعا هیچ ظرفیت خالی در استان وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در بحث بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹، تمام ظرفیت های درمانی تکمیل است و به میزان ترخیص در بیمارستان ها، بیمار جدید بستری و جایگزین می شود و با توجه به شرایط موجود در پیک پنجم و شدت بیماری و بیماران، ناچار شدیم از ظرفیت بیمارستان ولیعصر که در واقع سانتر و مرکز ترومای استان است، استفاده کنیم.

آمار تروما در اراک همچنان افزایشی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه علیرغم اختصاص یک بخش از بیمارستان ولیعصر به بیماران کرونایی، متاسفانه آمار تروما، حوادث جاده ای، ترافیکی خانگی و مسمومیت ها هیچ روند کاهشی نداشت، بلکه روند افزایشی بود، گفت: این افزایش باعث شد که نتوانیم از حداکثر ظرفیت این مرکز درمانی استفاده کنیم و به ناچار به حداقل ها اکتفا شد ولی با توجه به شرایط موجود در آینده ای نزدیک ناچاریم این فضا را تخلیه کرده و در اختیار بیماران تروما قرار دهیم.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت شدن بیمارستان امیرالمومنین با ۲۲۰ تخت بستری، افزود: در بیمارستان آیت الله خوانساری ۵۰ تخت بستری و ۲۰ تخت ICU و در بیمارستان امیرکبیر نیز ۵۰ تخت بستری و ۴ تخت ICU و ۲۲ تخت ویژه کودکان در اختیار است که همگی پر هستند، در کنار ظرفیت بخش دولتی، از ظرفیت بخش خصوصی و تامین اجتماعی نیز با وجود گسترده نبودن این ظرفیت، در پیک پنجم استفاده شد.

سویه های جدید قوی ترند

دکتر صادقی تاکید کرد: اگر واریته جدید گسترش نیابد و به پیک پنجم متصل نشود، انتظار می رود که کاهش بیماری را شاهد باشیم، اما اتفاق بد این است که بیماری کووید ۱۹ همچنان ادامه خواهد داشت، سویه های جدیدی شایع می شود و متاسفانه در هر سویه نسبت به سویه قبلی، قدرت انتقال، ضریب انتشار، پراکنش و مقاومت نسبت به درمان بیشتر بوده است و اگر این روال و رویه ادامه پیدا کند در فصل پاییز و زمستان پیک دیگری خواهیم داشت که شرایط را سخت می کند و نیاز است که از تمام ظرفیت ها برای گسترش فضاهای درمانی در روزهای پیش رو استفاده شود.

تاب آوری سیستم درمان استان بین ۶ تا ۸ هفته است

وی اظهار کرد: پیک پنجم نشان داد که استان روزانه برای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مراجعه کننده سرپایی در سطح دو و سه (بیمارستانی) ظرفیت و پتانسیل دارد و اگر این رقم افزایش یابد عملا قادر به پاسخگویی نیستیم. تاب آوری سیستم درمان استان بین ۶ تا ۸ هفته است و اگر این میزان افزایش یابد قطعا سیستم از نظر نیروی انسانی و تجهیزات، فرسوده و مستهلک می شود. در حوزه بستری نیز، استان روزانه ظرفیتی برابر با حدود ۱۲۰ نفر دارد که فراتر از این رقم امکان پاسخگویی وجود ندارد، بنابراین از پیک پنجم باید درس بگیریم و خود را با مدیریت مسنجم تر برای پیک بعدی آماده کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه متاسفانه در پیک اول بیماری در استان، سه شهید مدافع سلامت داشتیم، گفت: در پیک های بعدی خوشبختانه در سیستم درمانی استان مورد فوت ناشی از کرونا ثبت نشد، تنها یک شهید در سیستم بهداشتی داشتیم، اما موارد ابتلا همچنان ادامه دارد و در موج پنجم با سویه دلتا، شاهد افزایش ابتلای کادر درمان بودیم به طوری که در تیرماه حدود ۵۰ نفر از کادر درمان به ویروس مبتلا شدند و در دو هفته اخیر نیز ۱۹ مورد ابتلا گزارش شده است که نکته مثبت در این ابتلاها این است که عمدتا کادر درمان به فرم خفیف بیماری مبتلا می شوند و اکثرا نیاز به بستری ندارد، اما به هرحال از پروسه و سیستم درمان خارج می شوند و این شرایط نیز نشان می دهد که واکسیناسیون تاثیر مثبتی در میزان و شدت ابتلا داشته است.

واکسن در کاهش موارد فوت بسیار موثر است

وی تصریح کرد: از ۱۰۰ پرونده فوتی بررسی شده در ماه گذشته، ۹۰ نفر از موارد فوت شده سابقه واکسیناسیون نداشتند و یک دوز دریافت کرده بودند و تنها ۱۰ مورد از فوتی ها سابقه دو بار واکسیناسیون داشتند، این آمار گویاست که واکسن در کاهش موارد فوت بسیار موثر است، کادر درمان از اولین گروه هایی بودند که واکسن دریافت کردند و با ارزیابی صورت گرفته، در قیاس با عموم جامعه، ابتلای کادر درمان کمتر از ۳۰ بوده است و آمار و ارقام نشان می دهد که واکسینه شدن در مقابل کرونا، به طور محسوسی، میزان ابتلا و عوارض جدی که منجر به بستری یا فوت می شود را کاهش می دهد.

دکتر صادقی تاکید کرد: لازم است که جامعه حتما واکسیناسیون را جدی بگیرند، پویش ها، شایعات و حتی برخی اظهار نظرها پایه علمی ندارد، آنچه در دنیا با اطمینان بیان شده است این است که واکسن شانس بستری و فوت ناشی از کرونا را به شدت کاهش می دهد، اما به دلیل اینکه ویروس دائما در حال تغییر است و سویه های جدیدی شایع می شود، قطعا واکسن به صورت کامل خطر ابتلا را از بین نمی برد، اما در صورت ابتلا، شدت بیماری و احتمال فوت کاهش می یابد.

شاهد نوعی شتاب زدگی در انتشار مطالعات کرونایی هستیم

وی در خصوص اثربخشی واکسن ها بیان کرد: تلاش بر این که براساس شواهد علمی تصمیم گیری شود، اما عموما در مطالعات منتشر شده در خصوص بیماری کووید ۱۹، ویروس کرونا و واکسن ها، شاهد نوعی شتاب زدگی هستیم. گاهی در مطالعات حجم نمونه های انتخاب شده قابل قبول نیست، گروه شاهد مناسبی انتخاب نشده یا برای طیف سنی خاصی مطالعات انجام گرفته و در واقع به صورت قاطع نمی توان در مقابل این انفجار اطلاعاتی در بحث کووید به مطالعات استناد کرد و تصمیم گیری بسیار کار سختی شده است.

دکتر صادقی با بیان اینکه در هیچ نقطه از دنیا هنوز با اطمینان کامل بیان نشده است که اثربخشی کدام واکسن بیشتر است چراکه با یک ویروس مرموز درگیر هستیم، گفت: این ویروس بسیار فوق پیشرفته عمل می کند، هر سویه نسبت به قبلی متمایزتر است و دقیقا در نقاطی که احساس خطر بیشتر می کنیم، ضربه می زند و درگیر می کند. سویه ووهان بیشتر سنین بالای ۷۰ سال را درگیر کرد و میانگین مرگ حداقل در استان مرکزی بالای ۷۲ سال و در افراد دارای بیماری زمینه ای شایع بود، اما در سویه های بعدی رنج سنی کاهش یافت و افرادی مبتلا شدند که بیماری زمینه ای یا ریزفاکتوری مانند دیابت، فشار خون یا چاقی نداشتند و در نوع دلتا ابتلا و بستری اطفال را شاهد بودیم و حتی شرایط به شکلی پیش رفت که در پیک پنجم ناچار به اختصاص یک بخش بستری به کودکان شدیم.

مردم و سیاستمداران هنوز خطر را درک نکرده اند

وی بیان کرد: رفتار فوق پیشرفته این بیماری باعث شده است که احساس کنیم در یک جنگ واقعی به سر می بریم و متاسفانه هنوز مردم و سیاستمداران کشور و دنیا این خطر را درک نکرده اند و شرایط را به عنوان شرایط جنگی در نظر نمی گیرند و همین مسئله باعث شده است که اطلاعاتی که در خصوص واکسیناسیون منتشر می شود قابل اعتماد نباشد.

بیشترین آمار تزریق متعلق به سینوفارم است/عملکرد بهتر آسترازنکا براساس آمار تجمیعی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه در حال حاضر واکسن سینوفارم بیشترین میزان تزریق را در کشور داشته است، پس از آن آسترازنکا در جایگاه دوم و سپس برکت تزریق شده است، گفت: تاکنون مزیت یا برتری خاصی از یک واکسن نسبت به دیگری دیده نشده است، شاید آسترازنکا میزان ایمنی و میانگین آنتی بادی بیشتری نشان دهد ولی این موارد دلیلی بر این نیست که با تزریق آن، ابتلا ایجاد نشود، در حال حاضر هستند مواردی که واکسن آسترازنکا یا سینوفارم دریافت کرده اند و به ویروس هم مبتلا شده اند البته هنوز در مورد واکسن برکت نمی توانیم قضاوت آماری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه فعلا تفاوت چندانی بین واکسن ها به لحاظ عوارض عصبی، مرگ و میر و ... دیده نشده است، افزود: آمار تجمیعی نشان می دهد که آسترازنکا درصدی عملکرد متفاوت تر و بهتری داشته است و شاید این امر به دلیل توجه بیشتر محققان نسبت به این واکسن و فراوانی بیشتر در خارج از کشور، باشد ولی در کشور ما تفاوت و تمایزی بین واکسن ها دیده نمی شود.

دکتر صادقی در خصوص بازگشایی مدارس در شرایط شیوع سویه دلتا که کودکان را درگیر می کند، اظهار کرد: در حال حاضر برای سنین کمتر از ۱۸ سال واکسنی در اختیار نیست بنابراین برنامه واکسیناسیون دانش آموزان در دستور کار نیست، اما لازم است که معلمین و مدرسین و کادر اداری مدارس واکسینه شوند و تا زمانی که این افراد واکسینه نشده اند باید در موضوع بازگشایی مدارس تجدید نظر شود، حتی در مسئله بازگشایی دانشگاه نیز باید شروع به واکسیناسیون دانشجویان کنیم و پس از رسیدن به حدنصاب قابل قبول واکسیناسیون، بازگشایی دانشگاه را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی با برنامه واکسیناسیون فعلی و درصد پوشش، به شکل گسترده و همگانی با بازگشایی مدارس موافق نیستم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بازگشایی مدارس کرونا در ایران استان مرکزی واکسن کرونا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بازگشایی مدارس نشان می دهد سویه های جدید سیستم درمان پیک پنجم حال حاضر کادر درمان روند کاهشی دکتر صادقی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۸۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

آزمایش مهم اولین «واکسن شخصی» برای نخستین بار در جهان در انگلیس در حال انجام است و این واکسن از نوع پیام‌رسان آر.ان.‌ای (mRNA) است که در مقابل ملانوما، یکی از مرگبارترین انواع سرطان پوست به کار گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، «استیو یانگ»، ۵۲ ساله از منطقه استیونج در هرتس بریتانیا که در ماه اوت سال گذشته بخشی از پوست سرش برای مقابله با سرطان جراحی شد، از اولین بیمارانی است که تزریق این واکسن را امتحان می‌کنند.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این واکسن طوری طراحی شده است که به سیستم ایمنی بدن او کمک می‌کند تا هر سلول‌ سرطانی باقی مانده را تشخیص داده و از بین ببرد.

امید می‌رود که به این ترتیب سرطان او دوباره برنگردد.

در این واکسن که اکنون در مرحله نهایی و سوم آزمایش خود قرار دارد، همان فناوری به کار گرفته شده است که در تولید واکسن‌های فعلی کووید استفاده می‌شود.

پزشکان بیمارستان کالج دانشگاهی لندن در کنار آن داروی دیگری به نام پمبرولیزومب ( Pembrolizumab ) با نام تجاری کیترودا (Keytruda) را به بیمار می‌دهند که همچنین به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

نشانگرهای ژنتیک

این درمان ترکیبی، ساخته شده توسط شرکت‌های مدرنا، مرک شارپ و دوهم هنوز به طور عادی از طریق سیستم درمان انگلیس و خارج از رویه آزمایشهای بالینی در دسترس نیست.

متخصصان در برخی از دیگر کشورها از جمله استرالیا، در تلاش هستند تا با امتحان آن بر بیماران، شواهد بیشتری را جمع‌آوری کنند و بسنجند که امکان استفاده گسترده از آن وجود دارد یا نه.

این واکسن «شخصی» است، به این معنا که با کمک سلول‌های خود شخص تولید می‌شود و ترکیب آن متناسب با هر بیمار تغییر می‌کند.

روش کار واکسن طوری است که با نشانگرها و مشخصات ژنتیکی ویژه فرد و تومور او مطابقت داشته باشد و به این ترتیب بدن را هدایت می‌کند تا پروتئین‌ها یا پادتن‌هایی بسازد که تنها به سلول‌های سرطانی با همان نشانگرها یا پادگن‌ها حمله کنند.

«ساخت سفارشی»

دکتر هدرشاو، محقق بیمارستان کالج دانشگاهی لندن گفته است این تزریق قابلیت درمان افراد مبتلا به سرطان پوستی ملانوما را دارد و آزمایش آن روی سرطان‌های ریه، مثانه و کلیه هم شروع شده است.

او این شیوه را یکی از هیجان‌انگیزترین درمان‌هایی دانسته که در مدت طولانی شاهد آن بوده است.

او افزوده اینکه واکسن کاملا به طور سفارشی برای بیمار ساخته شده است، برای بیماردیگری که منتظر دریافت واکسن است، نمی‌تواند کارگر باشد.

او با شخصی خواندن این واکسن گفته است که این موضوع بسیار فنی است و با دقت برای هر بیمار ساخته می‌شود.

«واقعا هیجان انگیز است»

بخش بریتانیایی این آزمایش بین‌المللی روی ۶۰ تا ۷۰ بیمار در هشت مرکز از جمله در لندن، منچستر، ادینبورگ و لیدز انجام می‌شود.

بیماران مورد آزمایش باید ملانوماهای پرخطرشان را ۱۲ هفته قبل برداشته باشند، تا بهترین نتیجه را بگیرند.

آقای یانگ در حال درمان در لندن است.

او امروز به برنامه رادیو چهار بی‌بی‌سی گفت: این آزمایش فرصتی را به من می‌دهد تا حسی داشته باشم که با یک دشمن بالقوه و نامرئی مبارزه می‌کنم.

به گفته او اسکن‌ها نشان دادند که او از نظر رادیولوژیک بدنش عاری از سرطان است، ولی هنوز این احتمال هم وجود دارد که سلول‌های سرطانی در جایی از بدنش پیدا شوند.

او افزوده است به جای اینکه منتظر بنشینم و آرزو کنم که دوباره سلول‌های سرطانی برنگردند، من این شانس را داشتم که دستکش‌های بوکس را بردارم و به سراغش بروم.

علایم سرطان پوستی ملانوما

این موسیقدان سالها شاهد یک توده روی پوست سرش بود تا اینکه متوجه شد، سرطان است. به گفته او این یک «شوک بزرگ» برایش بود.

او گفته که دوهفته فقط به این فکر می‌کرد که «دیگر تمام شد».

او افزوده است که پدرش در سن ۵۷ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری آمفیزم (از بین رفتن ویژگی ارتجاعی ریه) جان داد و بر همین مبنا فکر می‌کرد که جوانتر از پدرش از دنیا خواهد رفت.

علایم شایع سرطان پوست که باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:

- خال غیرطبیعی جدید

- خال موجود که به نظر می‌رسد در حال رشد یا تغییر است.

- تغییر یک بخش طبیعی پوست

هرچه که ملانوم زودتر تشخیص و برداشته شود، درمانش راحتر است و احتمال موفقیت درمان هم بیشتر است.

داده‌های آزمایش‌های فاز دوم که در دسامبر منتشر شد، نشان داد احتمال مرگ یا بازگشت سرطان بعد از سه سال در افراد مبتلا به ملانوماهای پرخطر که همراه با ایمونوتراپی داروی کیترودا تزریق شده بودند، نسبت به کسانی که تنها دارو دریافت کرده بودند، تقریباً نصف (۴۹ درصد) بود.

دکتر شاو از وجود «امید واقعی» این درمان سخن گفته است که بتواند بازی را عوض کند به خصوص اینکه عوارض جانبی نسبتاً قابل تحملی دارد.

به گفته او این عوارض شامل خستگی و درد بازو هنگام دریافت واکسن است که برای اکثر بیماران بدتر از زدن واکسن آنفلوآنزا یا کووید نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت