Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@02:18:32 GMT

معرفی دانشگاه‌های برتر در انتشار مقالات ویروس کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۸۶۴۶

معرفی دانشگاه‌های برتر در انتشار مقالات ویروس کرونا

ایسنا/خراسان رضوی آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس رتبه‌بندی تایمز حاکی از آن است، دانشگاه‌هایی که تحقیقات علوم‌ پزشکی مربوط به بیماری کووید- ۱۹ را منتشر کرده‌اند، تاثیر قابل‌توجهی در استناد آنها داشته است اما مشخص نیست که این بیماری همه‌گیر بتواند در آموزش عالی جهانی تغییر یا تثبیت ایجاد کند.

به نقل از تایمز، تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که ۱۹ موسسه بعد از انتشار مقالات پزشکی مرتبط با بیماری کووید- ۱۹ رتبه‌بندی قابل‌توجهی در نمره استنادی خود مشاهده کردند که ۱۱ مورد در کشور چین و یکی در تایوان و دیگری در هنگ‌کنگ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور چین به‌عنوان پنجمین موسسه با بالاترین تعداد موسسات در بین ۲۰۰ موسسه برتر (۱۰ مورد نسبت به ۷ مورد در سال گذشته) با پیشی‌ گرفتن از کانادا و هلند قرار دارد.

این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد تحقیقات دانشگاه‌ها در مورد ویروس بر رتبه‌بندی تاثیر می‌گذارد. موسساتی که بیشترین جهش را در نمره تاثیر استناد داشته‌اند، دانشگاه پزشکی پایتخت، دانشگاه پزشکی ونژو و دانشگاه ووهان در چین بوده که نمره آنها بیش از ۳۰ امتیاز افزایش یافته است. تحقیقات در مورد این بیماری و به ویژه کار بر روی واکسن‌ها به شدت تامین مالی و اولویت‌بندی شد و دانشگاه‌ها تا بیش از ۲۰ هزار مورد استناد در یک سال منتشر کردند.

بیماری همه‌گیر باعث برجسته شدن برخی از موسساتی (دانشگاه ووهان) شده است که پیش از بحران همه‌گیری کمتر شناخته شده بودند. البته بیماری کووید- ۱۹ شهرت موسسات نخبه را افزایش داده است به این معنی که بعید است، بیماری همه‌گیر سلسه مراتب آموزش عالی جهانی را تغییر دهد.

نتایج بررسی‌های اخیر نشان داد که اکثر استنادات مربوط به کووید چین مربوط به مقالاتی بود که موسسات چینی با دانشگاه‌های برجسته در ایالات‌متحده یا بریتانیا همکاری کرده‌اند.

سیمون مارگینسون، استاد آموزش عالی در دانشگاه آکسفورد  گفت: دانشگاه‌هایی که در مورد ویروس‌های کرونا تحقیق می‌کنند، تاثیر آن را بر عملکرد تحقیقاتی خود افزایش خواهند داد.

وی ادامه داد: این شاخه از تحقیقات در آینده به‌طور فزاینده‌ای رقابتی خواهد بود، تا حدی به این دلیل که با گذشت زمان رقابت تجاری واکسن افزایش خواهد یافت.

پروفسور مارگینسون در مورد چگونگی عملکرد تحقیقات و استنادها در آموزش عالی جهانی در سال‌های آتی بیان کرد: سه تغییر همزمان در تحقیقات پزشکی ازجمله اختلال احتمالی همکاری‌های آمریکا و چین به دلیل ژئوپلیتیک و تحولات مربوط به بیماری کووید-۱۹ باید مورد توجه قرار گیرد البته بسیار دشوار است که بدانیم این اثرات چگونه از بین می‌روند و ممکن است تغییرات شدید سال به سال ایجاد یا اثرات آن تا حدی لغو شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی همه باهم علیه کرونا کرونا در جهان کرونا در ایران بیماری کووید دانشگاه ها آموزش عالی رتبه بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۸۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی هوشمند معرفی شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • افتتاح دستگاه MRI بیمارستان رازی رشت، به زودی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت