Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درگیری های اخیر در ولایت پنجشیر به کشته شدن سخنگوی خیزش مردمی و تصرف دره مقاومت به دست طالبان منجر شد.

دخالت بی بی سی در خاموش کردن صدای پنجشیر

در ادامه درگیری ها و پیشرفت طالبان بر ولایت پنجشیر این بار گلوله های پهباد، صدای رسانه ای پنجشیر را خاموش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهیم دشتی سخنگوی جبهه مردمی در پنجشیر که تحولات نیروهای خیزش مردمی را به دست رسانه ها می رساند، برای دائم از دسترس رسانه ها خارج شد. او بارها با رسانه های فرا منطقه ای از جمله بی بی سی مصاحبه کرد و ساعاتی پس از یکی از این مصاحبه ها هدف قرار گرفت. حالا این موضوع مشخص شده است که او با شلیک مستقیم از پهباد آن هم با رصد دقیق موقعیت مکانی و با دخالت رسانه بی بی سی کشته شده است.

دخالت پاکستان در سقوط پنجشیر

اینکه چقدر رسانه های خارجی در شناسایی موقعیت جغرافیایی سخنگوی نیروهای پنجشیر نقش داشته جای بررسی دقیق دارد اما همه می دانند که قطعا طالبان امکان فنی در اختیار ندارد تا از پهبادهای به جا مانده نیروهای آمریکایی برای محقق شدن اهداف خود به این صورت استفاده کند. و این خود تلنگر به ذهن می زند که به طالبان برای حمله به دره پنجشیر کمک شده است.

پنجشیر روزی مرکز مقاومت علیه روس ها بود، مقاومتی که با تلاش های چهره مشهور پنجشیر احمد شاه مسعود رنگ پیروزی به خود گرفته و آفتاب آزادی به کمک وی در این مکان طلوع کرده بود. دره ای که بعد از مبارزات احمد شاه مسعود و نواختن طبل آزادی و صلح و بعد از فیر آخرین مرمی توسط نیروهای مقاومت در این دره دیگر صدای جنگ به خاموشی گرائید و رود خانه ها بود که صدایش در گوش ها طنین انداز شده بود. جای امنی که امروز سخت ترین روزهایش را می پیماید و فشار جنگ های شدید گلو می فشارد.

پیروزی طالبان بر زادگاه احمد شاه مسعود

این بار بخت یار ساکنان این سرزمین نبوده و مردی که اسطوره خطابش می کردند حالا بر سر مزارش جشن پیروزی طالبان گرفته می شود. اگر چه جنگ های استراتژیک دره پنجشیر از یک هفته گذشته شروع شده بود و هر بار خبر از تصرف پنجشیر و دست به دست شدن ولسوالی های (شهرستان) این ولایت بین نیروهای طالبان و خیزش مردمی بر رسانه ها مخابره می شد اما سخنگوی طالبان این بار رسما تصرف کامل این ولایت را در کانفرانس خبری در کابل اعلام کرد.

در مقابل احمد مسعود فرمانده خیزش مردمی و شخص قابل اعتماد مردم این ولایت (استان) در توییتی گفته است که من توان جنگ طالبان علیه نیروهای خیزش مردمی را نمی بینم. وی خطاب به جامعه ملل و مردم افغانستان انگشت انتقاد را بر دولت پاکستان نشانه گرفته و می گوید: این پاکستان است که بر حمایت طالبان آستین بالا زده است.

جبهه مردمی با نشر ویدیویی ازپهبادهای درحال شلیک به سمت نیروهای خیزش مردمی مدعی شده اند که پاکستان به طالبان افغانستان مددرسانی و جنگ آن ها را مدیریت می کند.

تظاهرات علیه پاکستان و حمایت از مقاومت

این در حالی است که باشندگان (فروشنده و بازارایان) کابل امروز نیز طی یک مظاهره، شعارهای بر ضد دولت پاکستان داده و می گویند دیگر در کشور ما هیچ کشوری حق مداخله ای ندارد.

سخنگوی طالبان می گوید: به زودی با تصرف ولایت پنجشیر جنگ در افغانستان پایان پیدا خواهد کرد. این در حالی است که علمای دینی در کابل طی یک جلسه عمومی از دو طرف خواسته اند تا جنگ و تنش های بین این دو گروه را هر چه زودتر حل کنند.

یک خبرنگار خارجی هم در توییتی نوشته است که امرلله صالح معاون ریاست جمهوری قبلی افغانستان در گفتگو با سازمان ملل خواهان حل این موضوعات پیش آمده شده است. او از جامعه ملل خواسته تا این موضوع را با مذاکرات سیاسی حل و فصل کنند.

مردم پنجشیر نظاره گر درگیری طالبان و احمد مسعود هستند و با خود می گویند که رویای آرامش دوباره پنجشیر چه زمانی بر این دره بر خواهد گشت و صلح دوباره جوانه خواهد زد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

گزارش از رحمت الله بهزاد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان پاکستان فهیم دشتی بی بی سی پنجشیر تحولات افغانستان نیروهای خیزش مردمی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۸۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نور محبوسی که خاموش نشد

هر چند تقویم‌ها را ساخته‌اند تا به ما سال و ماه را یادآوری کنند تا زمان را از دست ندهیم اما این، همه فایده خط‌کشی سال و ماه نیست. گاه همین خط و نشانه‌ها به ما کمک می‌کند سری به روایت‌های به‌جامانده از حوادث و اشخاص در تاریخ بزنیم. وقایع و اشخاصی که برای ما عبرت‌ها و یادآوری‌هایی با خود دارند. در این میان می‌توان مدعی شد تقویم شیعه برای ما بچه مسلمان‌ها، سراسر ذکر و یادآوری است. به همین دلیل بر آن شدیم در مجموعه نوشته‌هایی، برخی از این یادآوری‌ها و ذکرها را بیاوریم.

مناسبت‌های ماه شوال را که مرور می‌کنی، در برخی روزها بیشتر از بقیه ممکن است مکث کنی. یکی از این روزها، سالروز دستگیری امام کاظم(ع) توسط هارون عباسی است. آن‌طور که شنیده‌ایم و می‌دانیم، آغاز امامت ایشان همزمان با دوران استقرار و ثبات خلافت عباسیان است. سلسله‌ای که دارای حکام مستبدی بود و به حکومت‌دارای همراه با خفقان و تهدید و بگیر و ببند، مشهور بودند. طبیعی است در چنین شرایطی، شخصیتی مانند امام موسی کاظم(ع) روز خوش نداشته باشد. بنا به روایت‌های تاریخی، علت اصلی اسارت و زندانی کردن امام موسی کاظم(ع)، شهرت امام و دسترسی شیعیان به ایشان و توجه بی‌سابقه مردم به آن‌ حضرت است. حضرت موسی بن جعفر(ع) در طول دوران امامتش بارها از طرف خلفای عباسی احضار و زندانی شد. در مورد مدت زندانی‌ بودن امام(ع) گزارش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان گفت مدت آخرین اسارت منتهی به شهادت ایشان چهار تا پنج سال و مجموع اسارت ایشان در دوران زندگیشان، بین 10 تا 12سال است. اگرچه در بسیاری از موارد، امام(ع) در خانه برخی از افراد، محصور و تحت نظر بودند؛ اما در مواردی حکومت عباسی به شکنجه ایشان در زندان‌هایی مخوف و سیاهچال‌ها می‌پرداختند که در زیارت‌نامه حضرت به این موضوع اشاره شده است. بر اساس گزارشی دیگر، ‌هارون گاهی برای تفریح به پشت‌بامی می‌رفت که مشرف به زندان بود. روزی به ربیع گفت این پارچه چیست که هر روز آن‌ را داخل زندان می‌بینم؟ ربیع گفت: پارچه نیست! موسی بن جعفر است که پس از فجر تا هنگام نماز ظهر به سجده می‌رود. ‌هارون گفت: او از راهبان بنی‌هاشم است! ربیع از او پرسید: پس چرا در زندان بر وی سخت‌گیری می‌کنی؟ ‌هارون گفت: چاره‌ای نیست!

نخستین‌بار امام در زمان خلافت مهدی عباسی از مدینه به بغداد تبعید شد که زمان دقیق آن ذکر نشده است. اما دومین بار به وسیله هارون در ۲۰شوال سال ۱۷۹ق در مدینه دستگیر و ۷ ذی‌الحجه در بصره در خانه عیسی بن جعفر زندانی شد. نفوذ معنوی امام کاظم(ع) در دستگاه حاکم به‏حدی بود که کسانی مانند علی بن یقطین وزیر دولت عباسی، از دوستداران حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند و به دستورات ایشان عمل می‌کردند. هارون سرانجام در سفری که در سال 179 به خانه خدا رفت، از عظمت معنوی امام و احترام خاصی که ایشان در بین مردم داشت بیش از پیش آگاه شد. او پس از بازگشت به مدینه و زیارت مرقد پیامبر(ص) تصمیم گرفت موسی بن جعفر(ع) را دستگیر و زندانی کند. به دستور هارون در زمان انتقال آن حضرت از مدینه به بصره، کجاوه‌هایی در مسیر همراه با کجاوه امام حرکت کردند تا در طول مسیر از راه‌های مختلف مسیر خود را تغییر دهند و  به این ترتیب مردم ندانند امام را به کجا و با کدام کجاوه بردند. این سیاست برای مأیوس کردن مردم و بی‌خبری از تبعیدگاه امام(ع) بود، سیاست‌هایی که نشان‌دهنده ترس حاکمان مستبد از نور و عظمت این امام بزرگوار بود؛ ترسی که به شهادت ایشان منجر شد. اما تاریخ گواه معتبری برای شکست استبداد و باقی ماندن نور است.

زهره هاشمی

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • مرگ خاموش مرد ۵۲ ساله در مشهد
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • استفاده از نیروهای مردمی فرصتی طلایی/ باید از مسوولان مطالبه کنیم
  • کسی که صدای حامیان فلسطین را خاموش کند، حیوان و هیولایی درنده است
  • ادعای متوهمانه و عجیب مشاور اوباما درباره خیزش دانشجویی در این کشور
  • تجلی شرافت انسانی در خیزش نخبگانی