Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:18:25 GMT

نقش دولت و مردم در جدی انگاری پروتکل های بهداشتی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۹۶۳۴

نقش دولت و مردم در جدی انگاری پروتکل های بهداشتی

 تقریبا دو سال از ورود ویروس کرونا به کشورمان می‌گذرد و در این مدت خانواده‌ های بسیاری شاهد مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به این بیماری بوده‌اند، اما همچنان شاهد بی توجهی بسیاری، نسبت به رعایت این پروتکل‌ ها  هستیم. امری که این سوال را در ذهن تداعی می‌کند که با وجود ثبت روزانه در برخی از روزهای اخیر؛ ۷۰۰ مرگ و میر به دلیل ابتلا به کرونا، چرا همواره مردم بی تفاوت به شرایط عمل کرده و پروتکل‌ های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؟ اهمیت پرداختن به این پرسش و یافتن پاسخ بدان سبب شد، پژوهشگر ایرنا با "امیرمسعود مظاهری"، جامعه شناس و استاد دانشگاه به گفت و گو بنشیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مردم و دولت نقش دارند

امیرمسعود مظاهری پیرامون نقش و مسوولیت مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: با توجه به اینکه همواره مسایل و مشکلاتی که در حوزه سلامت و اقتصاد روی می‌دهد، در نهایت به مردم ارجاع داده می‌شود و این سبب می‌شود، نقش و مسوولیت دولت مغفول بماند، باید گفت در حل هر مساله و مشکل اجتماعی، دولت و مردم دو سر یک طیف هستند که نقش هر دو طرف به یک اندازه اهمیت دارد. در واقع در رابطه با مساله عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، بخشی از دلایل به مردم و بخشی به دولت بازمی‌گردد.

وی گفت: به نظر من، یکی از مسایلی که باعث شده شاهد عدم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی از سوی بخشی از مردم باشیم، به دلیل وجود برخی بحران‌ های حل نشده است. تا کنون با بحران‌ های حل نشده بسیاری رو به رو بوده ایم که سرانجام پس از مدتی مردم توانسته‌اند با آنها خو بگیرند. دررابطه با مساله کرونا هم دقیقا پس از گذشت دو سال مردم به این وضعیت عادت کرده و با آن به مثابه امر عادی و روزمره برخورد می‌کنند. دلیل دیگر استمرار در شبکه روابط نظام سنتی مثل اعیاد، مراسم سوگواری دینی و محلی است که باعث شیوع بیشتر این بیماری می‌شود.

این جامعه شناس افزود: بحث دیگر که به عدم رعایت پروتکل‌ ها باز می‌گردد، مربوط به ناشناخته بودن خود بیماری است. بطوریکه هر از چند گاه شاهد توصیه‌ های مختلف حول این بیماری هستیم. به این صورت که برخی مواقع گفته می‌شود این بیماری هوازی است. برخی مواقع گفته می‌شود در سطح وجود دارد در برخی مواقع دیگر گفته می‌شود از وایتکس یا دستکش استفاده شود و یک زمان دیگر گفته می‌شود بهتر است این کار صورت نگیرد. بنابراین متغیر بودن توصیه‌ها و حتی متغیر بودن خود بیماری عاملی بر عدم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی است.

نقش فرهنگ سازی در رعایت پروتکل‌ های بهداشتی

مظاهری در خصوص نقش فرهنگ سازی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ؛ بیان کرد: طبیعی است که کسی نمی‌تواند نقش فرهنگ سازی را انکار کند. خصوصا در شرایط حال حاضر شاهد هستیم که نقش اینترنت و فضای مجازی به واسطه قرنطینه‌ ها و تعطیلات اجباری برجسته‌ تر شده است. اما  من فکر می‌کنم در این شبکه‌ ها گاهی ما با اخبار جعلی  و کاذب نیز رو به رو هستیم که نیازمند تقویت و گسترش سواد رسانه‌ای است. به این معنا که از طریق آنها مشخص کنیم چه اطلاعات درست و موثق و چه اطلاعاتی نادرست و ناموثق هستند.

مظاهری ادامه داد: مساله دیگری که در بحث فرهنگ سازی وجود دارد، این است که رسانه‌ های ملی تا حدودی مرجعیت و اعتبار خود را از دست داده‌اند و این سبب شده شبکه‌ های اجتماعی جایگزین رسانه‌های ملی و رسمی شوند در حالیکه برای دستیابی به اطلاعات درست و موثق ضمن اینکه لازم است سواد رسانه‌ای گسترش یابد، باید یک خانه تکانی اساسی در رسانه‌های رسمی هم صورت بگیرد تا بتوانند هم پاسخگوی مردم باشند و هم بتوانند اعتبار و مرجعیت خود را بدست آورند.

مسوولیت اجتماعی را باید در قالب ساخت نظام اجتماعی نگریست 

مظاهری درباره مسوولیت اجتماعی مبنی بر رعایت پروتکل‌ های بهداشتی گفت: یکی از مسایل مهم در رعایت پروتکل های بهداشتی، وجود مسوولیت‌های اجتماعی است. اما باید دید مسوولیت اجتماعی در چه ساخت نظام اجتماعی شکل می‌گیرد. هنگامیکه ساخت نظام اجتماعی دچار یک نوع کرختی و بی تفاوتی اجتماعی شده و از سوی دیگر، سرمایه اجتماعی، اعتماد و مشارکت کاهش یافته؛ در چنین شرایطی، مسوولیت اجتماعی برای اینکه بازتولید شود با مسایلی رو به رو می‌شود.

وی افزود: در واقع وقتی مردم بپندارند که این بحران نیز مانند بحران های دیگر حل نشدنی است و از طرفی در تغییر شرایط جامعه کنشگرانی بی قدرت هستند بنابراین از انجام هر عمل که مبتنی بر دستورات نظام باشد، خودداری میکنند.در رابطه با مساله کرونا هم دقیقا همین اتفاق افتاده است. یعنی مردم به نحوی خود را با شرایط ایجاد شده منطبق کرده اند.

راهکارهایی برای تقویت مسوولیت اجتماعی

مظاهری درباره راهکارهایی برای تقویت مسوولیت اجتماعی گفت: من فکر می کنم برای تقویت اعتماد و کنشگری مردم در ساحت جامعه، نقش رسانه‌ ها و کارگزاران اجتماعی و سیاسی بسیار مهم است. احترام گذاشتن به مردم و کرامت انسانی و داشتن نگاه از پایین به بالا می‌تواند در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد و امید نقش موثری داشته باشد.

وی افزود: نکته دوم که باید در خصوص مسوولیت اجتماعی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه کرد، این است که وقتی شرایط اقتصادی مردم مناسب نباشد و حمایت‌های اجتماعی برای آنها وجود نداشته باشد، مردم ناچار هستند برای تامین معاش خود در جامعه حاضر باشند و این یعنی نقض قرنطینه ها و عدم توجه به پروتکل‌ های بهداشتی. در حالیکه در نقطه مقابل در صورتی که مردم حمایت شوند و مشکلی احساس نکنند دلیلی بر نقض قوانین از سوی آنها وجود ندارد. بحران‌ های متوالی حل نشده و در نهایت خو گرفتن به آنها سبب شده در این باره نیز شاهد بی توجهی مردم باشیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: مساله بهداشت و درمان بسیار با ساحت سیاست در هم تنیده شده‌اند و توجه به مسایل و مشکلات درمانی و بهداشتی مستلزم توجه به بعد دیگر یعنی سیاست و کارایی و کارآمدی نظام سیاسی است.

برچسب‌ها کرونا ماسک رسانه ملی پروتکلهای بهداشتی اختصاصی ایرنا دولت شبکه های اجتماعی مسوولیت اجتماعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ماسک رسانه ملی کرونا ماسک رسانه ملی پروتکلهای بهداشتی اختصاصی ایرنا دولت شبکه های اجتماعی مسوولیت اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی گفت: لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در کمیسیون مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

صولت مرتضوی در پایان جلسه هیات دولت درباره لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: این موضوع در کمیسیون اصلی مجلس تصویب شده و در دستور نوبت کاری هیات دولت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیمه کارگران عنوان کرد: افزایش حقوق را انجام دادیم نماینده کارگران و کارفرمایان در جلسات مربوطه پیشنهاد داده بودند که افزایش بیمه طبق مبنای درستی انجام شود تا در دوران بازنشستگی کارگران اثر داشته باشد. بر همین اساس افزایش‌ها را در ردیف‌های مبنا انجام دادیم که بیش از ۳۵ درصد است و نسبت به سال قبل ۹ درصد امسال بیش از سال قبل افزایش داشته است. امیدواریم با مدیریت اقتصادی از سوی دولت و مهار تورم و کمک های معیشیتی بتوانیم قدری از مشکلات کارگران عزیز را برطرف کنیم.

 

 

وی در خصوص مسکن کارگری بیان کرد: در این خصوص قرارگاه مسکن تشکیل داده شد و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مدیران کارخانجات تلاش می‌کنند تا فرآیندها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شد که گام مهمی به جلو است.

مرتضوی درباره لایحه جامع اشتغال اظهار داشت: سامانه‌ای در حوزه اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده است تا بیکاران سراسر کشور با مشخصات فردی، تحصیلات و محل زندگی شناسایی شوند و در آینده نزدیک از این سامانه رونمایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) چرا دولت سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی را اجرا نکرد؟
  • ترکیه: حماس پس از تشکیل کشور مستقل فلسطین، سلاح را کنار خواهد گذاشت
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • عادی انگاری شرب خمر توسط برخی افراد/ با مجالس گناه برخورد شود
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟