Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@09:43:29 GMT

طلاب نسبت به بازسازی آسیب‌های کرونا اقدام کنند

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۹۶۷۲

طلاب نسبت به بازسازی آسیب‌های کرونا اقدام کنند

ایسنا/قم مدیر حوزه‌های علمیه گفت: کرونا آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و... وارد کرده است و طلاب باید نسبت به بازسازی آسیب‌های وارده به‌ویژه در بعد روحی و روانی مردم حضور جدی‌تری داشته باشند.

 آیت‌الله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه عنوان کرد: از همه‌کسانی که در این شرایط کرونایی سعی کردند که مشعل علم را در حوزه علمیه روشن نگه‌دارند تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساتید، شورای عالی، مراکز حوزوی و نهادهای اداری و تبلیغی حوزه و ...ازجمله ارکانی بودند که در این ایام سخت بار مضاعفی را بر دوش کشیدند.

مدیر حوزه‌های علمیه بابیان اینکه همه ما یکپارچه محو در ناچیزی هستیم و اگر این حقیقت ناب را بفهمیم، بااتصال به خدا به غنا می‌رسیم، اظهار کرد: همیشه هویت و اصالت حوزه در اخلاق، معنویت، معرفت، تهذیب و تربیت وجود داشته است و در سخنان پیشینیان ما جلوه‌های مهمی از ارزش‌های متعالی معنوی، الهی و اخلاقی وجود داشته و نباید حوزه علمیه از این موارد تهی شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم‌صدای استادان اخلاق و صاحبان نفس در فضای قم، فیضیه و دارالشفا طنین‌افکن بوده و هم را به تعمیق اخلاقی فرامی‌خوانند، بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی یک طلبه غلبه بر هوای نفسانی است و نظام اخلاقی و مشاوره‌ای ما و سنت‌های پایدار ارتباط استاد و طلبه باید در جهت تحکیم هویت روحی و اخلاقی باشد؛ نظام و جوان امروز از ما انتظار درخشش روحیات الهی دارند.

وی بابیان اینکه طلاب باید از همان ابتدا برای رشد معنوی و اخلاقی خود برنامه داشته باشند، افزود: تحقیق، فقه و تفسیر از قدیم از مزایای حوزه بوده و رهاورد آن بسیاری از مفاهیم عمیق بوده و باید این تحقیقات رشد کنند؛ در جهان امروز پرسش‌ها و مسائل زیادی ایجادشده و پاسخ به آن‌ها جز با تلاش‌های بسیار حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: مبادا ما با بهانه‌های ناصحیح عمق تلاش‌های علمی را کم کنیم، زیرساخت‌های پژوهش و ابزارهای نو برای آن، آزاداندیشی و عمق‌بخشی به تحقیقات علوم اسلامی و بسط آن ناظر بر نیازهای فعلی باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه‌های ما همواره مردمی بوده‌اند و امروز هم حوزه باید این ویژگی را حفظ کند و به آن عمق ببخشد؛ همه ما باید خود را در خدمت مردم احساس کنیم، افزود: حوزه در ورود به عرصه‌های خدمت به مردم سابقه کهن دارد و امامان جماعات، اهالی منبر و خطابه و همه فضلای ما از این ویژگی برخوردارند.

وی اظهار کرد: حوزه‌های ما در عصر امروز در ویژگی انقلاب بودن و روحیه استکبارستیزی، بیش از گذشته باید تلاش کنند؛ چراکه حوزه ما از امام آموخت که می‌توان مقابل مستکبران عالم ایستاد و این مجاهدت در راه خدا باید برای ما تجسم پیدا کند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید در همه ارکان حوزه تجلی پیدا کند، ادامه داد: نباید از خودشناسی و تحول قاعده مند غفلت کرد؛ ما همواره باید آسیب ها را بشناسیم تا آن را کاهش دهیم. اصل تحول باید با هوشمندی، روش مندی و ابتناء به اصالت حوزه باید صورت گیرد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: فروردین ۱۴۰۱ یکصدمین سالگرد حوزه قم خواهد بود و ما دبیرخانه ای تشکیل داده ایم و بازشناسی و بازنمایی یکصد ساله حوزه قم شعار سال تحصیلی پیش رو خواهد بود.

وی ابراز کرد: حوزه قم تئوری ولایت فقیه و نظام اسلامی را به جهان معرفی کرد و مبداء وحدت در جهان اسلام شد؛ قم در فقه و کلام و فلسفه و علوم نقلی و حدیث برگ های جدیدی افزود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ما نمی گوییم اشکالی نداریم؛ باید ضعف ها را بشناسیم و معالجه کنیم؛ این یکصد سال بسیار پر آلام بود و شهیدان ایثارگر از همین حوزه تربیت شدند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: کرونا آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و... وارد کرده‌است و طلاب باید نسبت به بازسازی آسیب های وارده به ویژه در بعد روحی و روانی مردم حضور جدی تری داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حوزه علميه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟

به گزارش تابناک، اعتماد نوشت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم مطابق همه ساله ردیفی مستقل در بودجه دارد؛ این نهاد فرهنگی و مذهبی در سال گذشته، ۴۱۴ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است. در بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد شده است که ۷۳۰ میلیارد تومان بودجه برای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تخصیص یابد؛ یعنی حدودا ۷۶ درصد افزایش بودجه داشته است. البته این رقم، به غیر از بودجه پیشنهادی اختصاصی است که ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

 
در ادامه این گزارش آمده است: شورای عالی حوزه‌های علمیه از دیگر نهاد‌های مذهبی دریافت‌کننده بودجه است؛ سال گذشته ۴ هزار ۷۷۶ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته است؛ این بودجه در سال ۱۴۰۳ بناست به ۵ هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان افزایش یابد؛ حدود ۳/۱۴ درصد افزایش بودجه. البته برای امسال، پیشنهاد شده این نهاد مذهبی یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی داشته باشد. مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم در ردیف بودجه مستقلش، برای سال ۱۴۰۲، رقمی معادل ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دیده می‌شود که این رقم قرار است برای ۱۴۰۳، به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد؛ حدودا ۱۷ درصد افزایش.

دیگر خبرها

  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟