Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- حضور در جشنواره‌ها یکی از فعالیت‌های اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما بوده که تاکنون ضمن شرکت در بیش از 150 جشنواره شناخته شده دنیا منجر به کسب جوایزی نیز شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، آقای محمد حق‌شناس در اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل سیما، به‌عنوان مدیر رسانه بین‌الملل روز‌های پایانی خدمت خود در سازمان صداوسیما را می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کار خود را از سال 1372 با همکاری در گروه اقتصاد شبکه یک شروع کرده و دکترای اقتصاد از دانشگاه ملی مالزی را دارد. درباره این حوزه کاری با مدیر رسانه بین‌الملل سازمان همراه شده تا تجربیات و فعالیت‌های آن مجموعه را با ما به اشتراک بگذارد.
آقای حق‌شناس به‌عنوان نخستین سؤال، از معرفی و تاریخچه این واحد آغاز کنید.
این مجموعه کار خود را در سال 1372 با مشارکت یک شرکت خصوصی آغاز کرد و وظیفه فروش محتوای تولیدی سازمان را بر عهده داشت. نخستین بازار فیلم تهران در سال 1374 نیز جزئی از کار‌های اولیه مجموعه بود. مجموعه حاضر تا سال 1387 کار خود را ذیل سیما فیلم ادامه داد؛ که در نهایت برای یکپارچه شدن و ایجاد تمرکز در زمینه خرید و فروش محتوا در سازمان، به‌عنوان بخش رسانه بین‌الملل به اداره کل تأمین برنامه پیوست و من نیز کار خود را از سال 1394 در این مجموعه شروع کردم.

لطفاً از مراحل و فرآیند کاری مجموعه برای خوانندگان محترم بگویید.
به طور کلی ارائه آثار در عرصه بین‌الملل در سه حالت فروش، مبادله و یا اهدا صورت می‌پذیرد. برای فروش آثار در سطح بین‌الملل، ابتدا محتوای سازمان رصد می‌شود تا آثار قابل‌فروش احصاء شود و سپس از نظر فنی و محتوایی آماده‌سازی‌های لازم صورت می‌گیرد. تهیه تیزر آثار، پوستر و اقلام تبلیغاتی با زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها، از جمله دیگر از فعالیت‌ها برای انجام بهتر امر بازاریابی است.
در بخش بازاریابی خارجی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها، حضور در بازار‌های بین‌المللی محتوا است. بیش از هشت بازار مطرح در سطح جهان فعالیت می‌کنند که همواره سازمان صداوسیما در این بازار‌ها حضور فعالی داشته است. سازمان صداوسیما با برند IRIB Media Trade همواره در این بازار‌ها حضور داشته است و در کنار شرکت‌ها و شبکه‌های بزرگ جهانی به‌عنوان یک برند شناخته شده برای خود اعتبار ایجاد کرده است. این برند، به خریدوفروش محتوای مرتبط با سازمان صداوسیما، بسیار کمک می‌کند. این برند به دلیل ارزشی طی سالیان طولانی ایجاد کرده است، باید حفظ و تقویت شود.
در این بازار‌ها تمامی بازیگران اصلی حوزه محتوای تلویزیونی حضور دارند و حتی در شرایط کرونا نیز در کنار بخش آنلاین، همچنان بخش فیزیکی و حضوری نیز برقرار بود و بسیاری از شرکت‌ها به‌صورت حضوری شرکت کردند. در واقع این بازار‌ها خط مقدم عرضه محتوای تلویزیونی در سطح جهان هستند. مجموعه رسانه بین‌الملل اداره کل تأمین برنامه سیما نیز همواره سعی کرده است با شرکت در این بازارها، خط مقدم را حفظ کرده و به عرضه محصولات سازمان مبادرت ورزد.
در زمینه فروش محتوا این مجموعه حوزه تحقیقات بازار را نیز در دستور کار خود قرار داد و جهان را به چند حوزه فرهنگی دسته‌بندی کرد تا بر اساس آن بتوان بازاریابی کرد. درک حوزه‌های فرهنگی می‌تواند به عرضه محتوا کمک‌کننده باشد. به‌عنوان‌مثال ژانر‌های محبوب در حوزه هند با آفریقا و یا اروپا متفاوت است و توجه به این جزئیات برای فروش مهم است. بعد از بازاریابی و تعامل عقد قرارداد مهم می‌شود که قرارداد‌های بین‌المللی به دلیل اهمیت حق رایت در خریدوفروش به‌عنوان یک حوزه تخصصی، باید با دقت بالا صورت گیرد تا در بلندمدت ایجاد مشکل نکند.
حضور در جشنواره‌ها نیز یکی دیگر از فعالیت‌های این واحد می‌باشد تاکنون در بیش از 150 جشنواره شناخته‌شده شرکت کرده‌ایم که جوایزی نیز به آثار سازمان تعلق‌گرفته است. حضور در این جشنواره‌ها ضمن تقویت برند صداوسیما باعث دیده شدن این آثار شده و به‌عنوان یک مکمل تبلیغاتی برای فروش نیز می‌باشد.

غیر از حضور در بازار‌ها آیا از روش‌های دیگری نیز برای فروش آثار استفاده می‌شود؟
بله ما در حوزه بازاریابی مجازی نیز فعال هستیم و از طریق حضور در پلتفرم‌های آرشیوی مانند سیناندو محتوای خود را برای بازبینی در اختیار مشاهده‌کنندگان می‌گذاریم. همچنین وب‌سایت مجموعه نیز برای تعامل با مشتریان همواره برقرار بوده است و محلی برای ارائه محصولات سازمان می‌باشد. از طرفی تعامل با شرکت‌های بزرگ توزیع کننده واسط نیز، یکی از روش‌هایی است که برای توزیع آثار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شرکت‌ها محتوا را به‌صورت پکیج به مشتریان عرضه می‌کنند و قرار گرفتن آثار صداوسیما در بسته‌ی محتوایی آن‌ها، باعث بهتر دیده شدن و خرید آثار در کنار سایر آثار مطرح تلویزیون‌های جهان می‌شود. این امر یک استراتژی مناسب برای بازاریابی است که مورداستفاده ما بوده.
اما مهم‌تر از همه این مسئله است که امروزه یکی از تحولات مهم حوزه عرضه محتوا در سطح جهان، راه افتادن پلتفرم‌های دیجیتال بین المللی است که فرصت بزرگی را در اختیار سازمان صداوسیما برای عرضه مستقیم آثار خود در سطح جهان قرار می‌دهد. از همان ابتدای قدرت گرفتن این پلتفرم‌ها در دهه 90 شمسی، این مهم موردتوجه مجموعه تأمین برنامه و رسانه بینالملل بوده است.

لطفاً در زمینه فعالیت در این پلتفرم‌ها بیشتر توضیح دهید.
شروع فعالیت در این حوزه با راه‌اندازی کانال‌های مربوطه در این پلتفرم‌ها بود که پس از مدت کوتاهی، هجمه شدیدی علیه این فعالیت صورت گرفت و باعث بسته شدن آن‌ها توسط بسیاری از پلتفرم‌ها شد. در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد کانال‌هایی که مالکان شخصی آن‌ها در خارج از سازمان و اغلب در خارج از کشور بودند و توسط افرادی سودجو اداره می‌شدند، از طریق محتوای سازمان کسب درآمد می‌کردند، علیه حضور سازمان در این پلتفرم‌ها کمپین راه انداخته بودند تا منافع خود را حفظ کنند. ما در این زمینه فعالیت حقوقی خود را صورت دادیم که بیش از 200 کانال که در پلتفرم‌های بین‌المللی، محتوای سازمان را عرضه می‌کردند مسدود شدند. درواقع در این فضای جدید، بخش مهمی از کار حفاظت از محتوا است. باید از مالکیت معنوی تولیدات سازمان در سطح جهانی محافظت صورت بگیرد که مورد سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب قرار نگیرد و این امر نیازمند فعالیت‌های حقوقی در سطح بین‌الملل است. در این زمینه علاوه بر حضور در پلتفرم‌های بین‌المللی، حضور در پلتفرم‌های اختصاصی کشور‌ها نیز یکی از راهبرد‌های کسب درآمد ما بوده است.

شما چه محتوایی از سازمان را عرضه می‌کنید؟
فعالیت ما آثار نمایشی و غیر نمایشی را شامل می‌شود. فیلم، سریال، مستند، پویانمایی و حتی موسیقی در حوزه کاری ما قرار دارد. ما موسیقی‌هایی را که تحت مالکیت سازمان صداوسیما است نیز، در پلتفرم‌های موسیقی بین‌المللی عرضه کردیم و همان مسیری که برای آثار نمایشی توضیح داده شد، برای آثار موسیقی سازمان نیز دنبال شده است. باید توجه کرد که حوزه پلتفرم‌های جدید و عرضه محتوا در فضای مجازی در سطح بین‌الملل مکمل فروش برودکست می‌باشد و باید با تمام توان از این ظرفیت استفاده کرد و اداره کل تأمین و رسانه بین‌الملل با دانش انباشته‌ای که در حوزه فروش برودکست دارد می‌تواند در این زمینه نیز متولی امر بوده و این مهم را به سرانجام برساند.

در مورد مشکلات و چالش‌های حوزه کاری خود بگویید
یکی از چالش‌های اصلی عمده، مسئله تحریم‌ها می‌باشد که تبادلات مالی و حضور در فضای مجازی در سطح بین‌الملل را سخت کرده است که به‌هرحال باید مقاومت کرد و از طریق روش‌های مختلف این تحریم‌های ظالمانه را دور زد و خواسته خود را به سرمنزل مقصود برسانیم که بحمدلله توفیقات خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

آیا غیر از فروش، به فکر فعالیت‌های مرتبط نیز بوده‌اید؟
بله طرح‌های مختلفی برای اجرا موجود است. به‌عنوان‌مثال طی مذاکرات با رسانه‌های یکی از کشور‌های همسایه، امکان مبادله تولیدات با باکس تبلیغاتی فراهم‌شده است. یعنی ما سریال‌های تولیدی سازمان را در اختیار شبکه برای پخش قرار دهیم و بجای مبلغ رایت، بخشی از باکس تبلیغات آن سریال را دریافت می‌کنیم تا تیزر محصولات ایرانی در آن باکس‌ها را پخش شود. این مسئله به توسعه صادرات کالای ایرانی کمک خواهد کرد.
یکی دیگر از طرح‌هایی که در ماه‌های اخیر در اداره کل تأمین برنامه و رسانه بین‌الملل مطرح گردید، طرح ایجاد سامانه بن هدیه برای اهدای آثار بوده است تا از این طریق بتوان به مسئله اهدای آثار سازمان به سایر رسانه‌های جهان نظم بیشتری بخشید. طی سال‌های گذشته تلاش‌های ارزشمندی توسط بخش‌های مختلف سازمان به‌منظور توزیع ترویجی تولیدات سازمان صورت گرفته است، ولی یکی از چالش‌های واگذاری حقوق پخش تولیدات سازمان، نحوه هدیه یا مبادله آن‌ها با سایر شبکه‌ها تلویزیونی کشور‌ها است. از نظر علم بازاریابی، روش هدیه یا ارائه محصول رایگان می‌تواند در نفوذ در بازار‌ها نقش بی‌بدیلی داشته باشد به‌شرط آنکه کاملاً هدفمند و با استراتژی‌های بازاریابی و ترویج هماهنگ باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بین الملل رسانه بین الملل سازمان صداوسیما سطح بین الملل اداره کل تأمین بین المللی پلتفرم ها تأمین برنامه بازار ها سطح جهان فروش محتوا عرضه محتوا کار خود فعالیت ها برای فروش شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برگزار شد، در این نشست رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به روند مطلوب فرآیند امور اجرایی اخذ روادید زائران حج 1403 اعلام کرد که رقم طلب برای 74 هزار زائرحج پیش رو تاکنون اخذ شده است.  

سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت عملیات ثبت نام در استان‌ها را نزدیک به اتمام دانست و افزود: دریافت رقم طلب بیش از ده هزار نفر دیگر هم درحال انجام است و بدنبال آن اخذ روادید صورت خواهد گرفت.

نصرالله فرهمند مدیرعامل موسسه فرهنگی «عمره سعادت» که اجرای عملیات عمره را برعهده دارد درباره برنامه ریزی اعزام عمره گزاران ایرانی به سرزمین وحی قبل و بعد از عملیات حج گزارش داد و گفت: هماهنگی با هواپیمایی دراین خصوص انجام شده است و انتظار می رود که پس از عملیات حج 1403 با توجه به زیر ساخت های پیش بینی شده از بیست ایستگاه پروازی زائران به دو فرودگاه مدینه و جده منتقل شوند.

در ادامه این جلسه طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره هماهنگی ها و اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به عمره گزاران و زائران حج پیش رو و انتقال داروها و تجهیزات مورد نیاز در حج 1403 گزارش داد و ایمان شمسایی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج اعلام کرد که با موافقت بانک مرکزی هر یک از زئران حج 1403 می توانند مبلغ 500 یورو به نرخی که این بانک اعلام خواهد کرد از شعب بانک عاملی که در سراسر کشورمعرفی می شود دریافت کنند.

وی افزود: این مبلغ درسهمیه سفر هوایی سالانه افرادی که به خارج از کشور مسافرت می‌کنند، محاسبه نخواهد شد.

پایان بخش این جلسه گزارش مهران فرشید مدیرکل دفتر طرح و برنامه و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان حج در خصوص سامانه جامع حج، عمره و عتبات بود و نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت بر لزوم اخذ و توجه به نظرات تمامی دست اندرکاران مرتبط با این حوزه ها در تدوین نهایی سامانه مذکور تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • جزئیات عرضه اینترنتی دارو/ پلتفرم‌ها در نقش پیک دارو
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • موافقت بانک مرکزی با عرضه 500 یورو به زئران حج 1403
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم