Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با تاکید براینکه افراد واکسن زده ناقل نیستند گفت : افرادی که به داروها حساسیت دارند قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز،دکتر مرضیه توکل در خصوص انواع واکسن کرونا و اهمیت تزریق آن گفت : سیستم ایمنی در برابر ویروس کرونا از دو سیستم اصلی ایمنی سلولی و آنتی بادی تشکیل شده است که  مکانیسم عمل واکسن ها تقویت هر دو سیستم ایمنی سلولی و همچنین افزایش آنتی بادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پنج ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا  علیرغم کاهش قابل توجه سطح آنتی بادی ها، ایمنی سلولی با قدرت و قوت در برابر ویروس عمل می کنند.

این متخصص تاکید کرد:مطالعات نشان می دهد بیشترین میزان ایمنی زمانی در فرد ایجاد می شود که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد  و همچنین دو دوز واکسن را نیز دریافت کرده است. کسی قبلا مبتلا به کرونا شده باشد  منعی برای دریافت واکسن ندارد بلکه باعث تقویت بیشتر سیستم ایمنی می شود ولی باید6 الی 8 هفته  از بهبودی  کرونا گذشته باشد.

وی در خصوص عوارض واکسن ها گفت:  شایع ترین عارضه در واکسن ها، واکنش موضعی مانند درد یا قرمزی در محل تزریق واکسن است  و همچنین تب و سر درد نیز از جمله مواردی است که ممکن است بسته به سیستم ایمنی فرد در او بروز کند.

دکتر توکل افزود: هیچ اقدام خاصی پس از تزریق واکسن نیاز نیست فقط در شرایطی که فرد تب داشت می تواند از داروهای تب بر استفاده کرد و  استحمام پس از تزریق واکسن منعی ندارد.

دکتر توکل تصریح کرد: افرادی که به مواد غذایی خاصی  آلرژی دارند می توانند واکسن را بدون محدودیت دریافت کنند اما افرادی که به دارو های خاصی حساسیت دارند قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

وی ادامه داد: توصیه شده افرادی که از داروی "متوتروکسات" استفاده می کنند دو هفته قبل و دو هفته پس از مصرف دارو واکسن را نباید  دریافت کنند. در مورد افرادی که "پردنیزولون" مصرف می کنند اگر دوز دارو کمتر از5/7 میلی گرم در روز باشد نیازی به قطع دارو قبل یا بعد از دریافت واکسن نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونا سبب مثبت شدن تست کرونا می شود. افرادی که واکسن را تزریق کرده اند ناقل نیستند و نیاز به قرنطینه نیست.

وی تاکید کرد: واکسن ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند و ایمنی واکسن ها حداقل 2 هفته پس از تزریق دز دوم  ایجاد می شود.

این متخصص در پایان گفت: طور کلی توصیه می شود  تمام افراد  هر نوع واکسنی که  در دسترس بود تزریق کنند و هیچ محدودیتی نیز جهت تزریق واکسن ها وجود ندارد ولی افرادی که پس از دریافت دوز اول واکسن دچار واکنش های حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) شده اند باید با مراجعه به فوق تخصص آلرژی در مورد آنها تصمیم گیری شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: واکسیناسیون البرز کرونا واکسن کرونا ایمنی بدن آنتی بادی تزریق واکسن سیستم ایمنی پس از تزریق واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان

 مهدی زنگنه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ایمن سازی، مرحله اول واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان گروه‌ سنی ۲ ماهه در تمامی مناطق شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شروع شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: این واکسن به شکل تزریقی است و در گام بعدی کودکان گروه های سنی 4 و 12 ماهگی نیز، همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی واکسینه  خواهند شد.

به گفته دکتر زنگنه، پنومونی پنوموکوکی یکی از شایع ترین علل عفونت های تنفسی و مرگ و میر کودکان زیر5 سال در سراسر جهان به شمار می رود که پیشگیری از آن با واکسیناسیون امکان پذیر است.

وی گفت: به عبارتی باکتری پنوموکوک موجب بیماری هایی مثل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی و عفونت خون شده و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض و یا مرگ وی شود.

 زنگنه افزود: فاز اول این واکسن ها توسط  وزارت بهداشت تهیه و تحویل واحدهای بهداشتی شده است، از هم استانی های عزیزی که کودک در سن 2ماهگی دارند درخواست می شود با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت، نسبت به واکسیناسیون بهنگام آنها اقدام نمایند.

وی در پایان افزود: امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن واکسن روتاویروس نیز به سبد واکسیناسیون کشور باشیم.

گفتنی است:در حال حاضر کودکان در کشور ما بر علیه بیماری های از جمله سل، فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، اوریون، هپاتیت B، هموفیلوس آنفلوانزا و پنوموکوک واکسینه می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند