Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا قرار است سه شنبه هفته دیگر با حضور دربرابر کمیته روابط خارجی مجلس سنای کشوربه ایراد شهادت در خصوص نحوه اجرای برنامه خروج از افغانستان توسط دولت بپردازد.

به نقل از پایگاه هیل، این اولین نشست استماع علنی برنامه ریزی شده مقامهای دولت جوب بایدن از اواخر ماه میلادی گذشته است، زمانی که این دولت از سقوط سریع دولت و ارتش افغانستان و پیشروی طالبان به سمت کابل جا خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش موضوع این نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا "بررسی روند خروج آمریکا از افغانستان" است. هم اکنون آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تنها فرد در لیست شاهدان این جلسه استماع بوده و سخنگوی رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا به پرسش در خصوص شهادت بالقوه دیگر مقامهای دولت پاسخ نداد.

این نشست استماع احتمالا شروع کننده جلسات مفصل علنی بازخواست مقامهای دولت آمریکا از سوی کنگره در ضمن وجود پرسشهای پاسخ داده نشده درباره برنامه های بایدن برای خروج از افغانستان از جمله در ارتباط با جا خوردن کاخ سفید از بابت سقوط سریع دولت مورد حمایت آمریکا در این کشور و نحوه خارج سازی آمریکایی های باقی مانده در افغانستان و همپیمانان افغانشان از آنجا است.

خبر حضور بلینکن در این نشست استماع در حالی اعلام شد که طبق گزارشها دست کم چهار هواپیما در یک فرودگاه در شمال افغانستان چندین روز است که نتوانسته اند این کشور را ترک کنند. وزارت خارجه آمریکا یکشنبه گفت که "ابزارهای قابل اعتماد" برای تایید این که طالبان جلوی ترک افغانستان توسط این هواپیماهای حامل شهروندان آمریکایی و همپیمانان افغانشان را گرفته ندارد.

ماه گذشته منندز در بیانیه‌ای از روند ناشیانه خروج آمریکا از افغانستان انتقاد کرده و گفت که "کوتاهی های آشکار در زمینه های اطلاعاتی و اجرای سیاستها در قبال خروج ما از افغانستان و تبعات بعد از آن" وجود داشته است.

جک رید، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا متعهد به طرح پرسشهایی در این جلسه استماع درباره خروج آمریکا از افغانستان شده‌اند.

بلینکن جزو آن دسته از مقامهای دولت آمریکا بوده که از زمان اواسط اوت به صورت خصوصی قانونگذاران را در جریان قرار داده هر چند که هیچ یک از آنها هنوز به صورت علنی شهادت نداده‌اند.

گرگ میکس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم درخواست که شهادت بدهد هر چند که هنوز جلسه استماعی برای این منظور اعلام نشده است. میکس همچنین درخواست داده لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در برابر کمیته او شهادت دهد.
به نوشته پایگاه هیل هر چند که خروج آمریکا از افغانستان پایان یافته اما نظارت کنگره آمریکا بر این فرآیند خروج تازه شروع شده است و قانونگذاران این کنگره پرسشهایی درباره این خروج که در جریانش ۱۳ سرباز آمریکایی و ده ها افغان کشته شدند داشته و وعده برگزاری تحقیقات و نشستهای استماع را در هفته های آینده داده اند.

اخیرا یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در جهت تلاش برای پاسخگو کردن مقامها اقدام کرده و یک لایحه مربوط به سیاست دفاعی را به پیش برده که گزارش ها در قبال هر چیزی از تصمیم برای ترک پایگاه هوایی بگرام گرفته تا تجهیزات نظامی جا مانده را الزامی می سازد.

یک پرسش اصلی که قانونگذاران به دنبال پاسخش هستند این که چطور جا مانده ها می توانند افغانستان را ترک کنند. شاید فوری ترین درخواست قانونگذاران آمریکایی این است که دولت این کشور چه برنامه ای برای کمک به خارج کردن آمریکایی ها و افغانهایی که نتوانستند قبل از پایان پروازهای ارتش آمریکا برای خروج خودشان را به آنها برسانند دارد.


مقامهای دولت آمریکا تاکید کرده اند هر چند که عملیات نظامی در افغانستان پایان یافته هنوز مجموع تلاشها برای خارج کردن شهروندان از این کشور پایان نیافته و گفته اند که اکنون متکی به تدابیر دیپلماتیک بوده و انتظار دارند طالبان به تعهدش برای اجازه دادن به ترک کشور از سوی مردم پایبند باشد.

اما قانونگذاران هر دو حزب اصلی خواهان پاسخ به این پرسش هستند که این هدف چطور قرار است برآورده شود.
۲۶ سناتور جمهوریخواه پنجشنبه در نامه به بایدن درباره تعداد دقیق آمریکایی ها و متقاضیان روادید مهاجرتی ویژه آمریکا که همچنان در افغانستان هستند پرسش کردند  در حالی که ۱۰ سناتور جمهوریخواه نیز در نامه ای جداگانه خواهان پاسخ دولت بایدن به این که چطور این دولت "می خواهد به وعده اش برای تداوم کمک به افراد مایل به خروج از افغانستان  عمل کند" شدند.
سناتور دموکرات جین شهین نیز در نامه به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواهان به روزرسانی وضعیت خارج سازی ۲۲۰۰ اسمی که او به این وزارتخانه داد و همچنین "درک کلی بهتری از فرآیند حمایت از آنهایی که همچنان جا مانده اند" شد.

کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا در جریان بررسی‌اش بر قانون اختیار دفاع ملی همچنین به تصویب چند اصلاحیه مرتبط با این مساله از جمله یک اصلاحیه مربوط به جیسون کرو، نماینده دمکرات که به الزامی کردم برنامه های خارج سازی شهروندان آمریکایی و متقاضیان روادید مهاجرتی ویژه در راستای یک گزارش کلی درباره وضعیت افغانستان پرداخته، اقدام کرد.

از جمله پرسشهایی که قانونگذاران آمریکایی در خصوص برنامه خروج از افغانستان به دنبال پاسخ برایشان هستند این است که چرا آمریکا در اجرای این فرآیند جا خورد؛ چرا ارتش آمریکا پایگاه بگرام را ترک کرد؛ چه اتفاقی برای سلاح‌هایی که طالبان تصرف کرده، می افتد؛ و تلاشهای مربوط به مبارزه با تروریسم چطور قرار است به پیش برده شوند؟/ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خروج آمریکا از افغانستان خروج از افغانستان وزیر خارجه آمریکا مقامهای دولت نشست استماع رئیس کمیته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۱۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز وارد «امان» پایتخت اردن شد تا در خصوص توافق آتش‌بس و راههای رسیدن کمک‌ها به غزه با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خاجره آمریکا ظهر امروز (۱۱ اردیبهشت) در هفتمین سفر منطقه‌ای پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و پس از پایان سفر یک روزه خود به عربستان سعودی وارد اردن شد.

او قرار است با مقامات اردنی از جمله «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه این کشور دیدار کند. بلینکن همچنین با «زیگرید کاخ» هماهنک کننده سازمان ملل برای ارسال کمک‌ها به غزه و بازسازی این منطقه دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار است پس از این دیدارها به فلسطین اشغالی سفر کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه