Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، گفت: با توجه به داده‌های آماری موجود یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها طی ۱۵ سال اخیر را در استان داشتیم، ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلندمدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خورشیدی پیش از ظهر امروز- ۱۶ شهریورماه- در خصوص بررسی آخرین وضعیت پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان در نشست مجازی، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری از یکم مهرماه ۱۳۹۹ تا ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ شرایط کم بارشی شدیدی در کشور حاکم شده است، به نوعی‌که بر اساس آمار ایستگاه‌های هواشناسی استان میانگین وزنی بارش ۱۰۹ میلی‌متر بوده که نسبت به مقدار بلندمدت ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۵ کاهش را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش دما در اکثر مناطق فراتر از نرمال است

وی با بیان اینکه امسال کم بارش‌ترین سال بوده است، افزود: با توجه به داده‌های آماری موجود در استان اصفهان یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها در ۱۵ سال اخیر را داشته‌ایم، در حال حاضر در همه شهرستان‌های استان کمبود بارش قابل ملاحظه‌ای نسبت به مقدار بلندمدت را نشان می‌دهد و بارش‌های دریافت شده در سال آبی جاری مربوط به مناطقی است که در حوضه زاینده رود نبوده و تأثیری جدی بر دبی آب رودخانه‌ها و ورودی به سد نداشته است.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان، تصریح کرد: در سرچشمه‌های آبی زاینده‌رود (ایستگاه کوهرنگ) این کاهش بارش نسبت به مقدار بلندمدت محسوس‌تر و به حدود ۴۰ درصد رسیده است، بررسی وضعیت میانگین دما تا پایان پاییز ۱۴۰۰ نیز نشان از افزایش دما در اکثر مناطق استان به ویژه مناطق شمالی، غرب (سرچشمه‌های آبی زاینده رود) و مناطق مرکزی بین ۱ تا ۱.۵ درجه سانتی گراد فراتر از نرمال دارد.

خورشیدی، تاکید کرد: شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما نسبت به مقادیر نرمال طی زمستان و بهار ۹۹ بین دو تا سه درجه سانتی‌گراد بوده است و افزایش میزان تبخیر سطحی، کاهش پوشش برف نسبت به مقدار بلندمدت و کاهش رطوبت خاک سبب تشدید شرایط خشکسالی و تنش آبی طی سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ شده است.

افزایش شدت خشکسالی در تمام مناطق استان

وی در خصوص وضعیت خشکسالی استان، اظهار کرد: با توجه به شاخص SPEI در یک دوره ده ساله بررسی وضعیت خشکسالی استان بیانگر آن است که وسعت و شدت خشکسالی در تمام مناطق استان افزایش یافته است به نحوی که ۸۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی بلند مدت بوده و اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید هستند.

وی با تاکید بر آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی، گفت: این خروجی‌ها نشان می‌دهد بارش‌های پاییزی آینده با تأخیر آغاز خواهد شد، انتظار داریم تداوم دوره خشکسالی بیش از شرایط نرمال باشد و شرایط کم بارشی حداقل تا نیمه اول پاییز ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر شرایط جوی موجود درجهت کاهش اثرات خشکسالی و تغییر اقلیم، توصیه کرد: با توجه به تشدید شرایط خشکسالی در سه ماه آینده مدیریت بهینه در مصرف آب و برق توصیه می‌شود تمام برنامه‌ها به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بر اساس شرایط کم آبی و خشکسالی برنامه‌ریزی شود، همچنین با توجه به پیش‌بینی کاهش فعالیت سامانه‌های جوی در پاییز ۱۴۰۰ شرایط جوی در جهت افزایش غلظت آلاینده‌های هوا مهیا خواهد بود.

لزوم تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در اصفهان

خورشیدی ادامه داد: انتظار می‌رود تمهیدات لازم در جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها در کلان شهر اصفهان و مناطق صنعتی اجرا شود، با توجه به پیش‌بینی دیرهنگام وقوع بارش‌های مؤثر در پاییز ۱۴۰۰ توصیه می‌شود تدابیر لازم در خصوص کشت دیم لحاظ شود، به طوری که در مناطق اصلی دیم‌کاری در مناطق غرب و جنوب استان دو تا سه هفته دیرتر از زمان موعد خود اقدام کنند.

وی در مورد اینکه مداخلات انسانی تغییر اقلیم، رویدادهای حدی اقلیمی و هواشناختی را در تمام مناطق دنیا تحت تأثیر قرار داده است، اظهار کرد: مشاهدات نشان می‌دهد این رویدادهای حدی مانند امواج گرمایی، بارش‌های سنگین، خشکسالی و طوفان‌های حاره‌ای ناشی از مداخلات انسانی از سال ۲۰۱۵ تاکنون افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیم سبب افزایش فراوانی و شدت وقوع حالت‌های حدی هواشناختی و اقلیم مانند امواج گرمایی، بارش‌های سیل آسا و خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژیکی در آینده می‌شود، بنابراین لازم است آمادگی‌های لازم در جهت کاهش اثرات تغییر اقلیم در کلیه امور لحاظ شود.

کد خبر 520271

منبع: ایمنا

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران هشدار هواشناسی بحران خشکسالی کاهش دمای هوا پیش بینی هواشناسی هشدار سازمان هواشناسی بارش های رگباری بارش برف و باران سامانه بارشی بارش پاييز ي اثرات خشکسالی تنش های آبی و خشکسالی خشکسالی کشاورزی بارش باران پاییزی اداره کل هواشناسی استان اصفهان توصیه های هواشناسی ایستگاه های هواشناسی کم بارشی در استان اصفهان بحران خشکسالی در ایران مدیرکل هواشناسی استان اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هواشناسی استان اصفهان استان درگیر خشکسالی کم بارش ترین سال مناطق استان نشان می دهد اکثر مناطق جهت کاهش شرایط کم پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۱۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز بارش‌های رگباری در جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان و فردا، دوشنبه در مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رخ خواهد داد به همشهری آنلاین گفت: امروز و فردا در دیگر نقاط کشور شاهد جوی آرام هستیم، اما سامانه جدید بارشی به تدریج از غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و خوزستان را در برخواهد گرفت.

به گفته کبری رفیعی، این سامانه بارشی روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در غرب، جنوب غرب، جنوب و بخش‌هایی از مرکز تقویت می‌شود و در این مناطق کاهش نسبی دما را با همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود

به گفته او، امروز و فردا هم مانند روز شنبه، در نوار شرقی وزش باد شدید را تجربه خواهیم کرد که در مناطق مستعد سبب بروز گرد و خاک می‌شود.

رفیعی به هشدار زرد هواشناسی هم اشاره کرد و گفت: این هشدار با نوع مخاطره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز،‌ دوشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس این هشدار صادر شده احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و به همین دلیل به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

او درباره اثر هشدار دوم صادرشده درباره وزش باد شدید و بروز گرد و خاک نیز گفت: طبق این هشدار، امروز، دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان تحت‌تاثیر هستند. اثر مخاطره در این هشدار در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است و بر همین اساس به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه شده.

کد خبر 847553 برچسب‌ها استان‌ فارس خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • شروع باران شدید از فردا در ۷ استان
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • هشدار قرمز هواشناسی به کشاورزان؛ بارش موج‌های رگباری شدید از فردا
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • هشدار بارش شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • هشدار بارش‌ شدید در ۵ استان/ رگبار و رعد و برق در مرکز و شرق کشور
  • بارش باران در ۵ استان کشور طی امروز / سامانه بارشی قوت می‌گیرد