Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:19:55 GMT

«اکتمرا» دارویی موثر ولی با عوارض که برای دریافت آن اصرار نکنید

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۱۳۶۴

«اکتمرا» دارویی موثر ولی با عوارض که برای دریافت آن اصرار نکنید

‍‍‍‍‍‍

دریافت 13 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، یحیی بیابادی: پیک پنجم بیماری کرونا ویروس از اوایل مرداد ماه شروع شد و رفته رفته خود را به اوج این بیماری رساند، در حال حاضر استان کرمانشاه با ۱۲ شهرستان با وضعیت قرمز و ۲ شهرستان با وضعیت نارنجی در قله این پیک قرار دارد و به گفته استاندار کرمانشاه با توجه به سیر نزولی تعداد بستری‌ها، این بیماری در استان کرمانشاه در پیک پنجم در حال کنترل شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سویه جدید این ویروس با نام دلتا که عاملی برای آغاز موج پنجم کرونا در کشور و در استان کرمانشاه بود با سرعت انتقال بیشتر و قدرت سرایت بالاتر سراسر کشور را درگیر این بیماری کرد و در این موج تعداد رکورد بستری‌های کرونایی و حتی تعداد فوت بر اثر ابتلاء به این بیماری شکسته شد.

یکی از داروهایی که این روزها برای بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، «اکتمرا» است که با توجه به تأثیر چشم‌گیری که بر درمان شرایط وخیم بیماران مبتلا به کرونا دارد، در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز داروهایی مانند «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» به‌عنوان درمانی برای بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شدند، اما شایعات ضد و نقیض در خصوص این ۲ دارو، کارایی این داروها را به چالش کشیده است.

این روزها که استان کرمانشاه همچنان درگیر موج پنجم ویروس کرونا است، «اکتمرا» در کنار سایر داروها به‌عنوان درمانی مؤثر برای درمان و کنترل علائم کرونا استفاده می‌شود؛ و عملکرد این دارو با درمان التهابات شدید ریه ناشی از آسیب ویروس کووید -۱۹ به بافت‌ها، باعث بهبود شرایط تنفسی بیمار طی چند ساعت بعد از تزریق می‌شود.

همین امر سبب شده بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کرمانشاه با شنیدن تأثیرات مثبت داروی «اکتمرا» بر تهیه و استفاده از این دارو بدون توجه به احتمال بروز عوارض خطرناک این دارو اصرار کنند.

خانواده بیماران برای دریافت «اکتمرا» اصرار نکنند

قباد محمدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: داروی «اکتمرا» از جمله داروهایی است که در حال حاضر برای بیماران بستری مبتلا به کرونا با درگیری بالای ریه تجویز می‌شود.

وی با اشاره به عوارض منفی که ممکن است این دارو داشته باشد، افزود: در حال حاضر برای تصمیم گیری در مورد استفاده از این دارو برای بیماران، چهار تن از متخصصان استان کرمانشاه از طرف رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه تعیین شده که با تأیید ۲ نفر از آنها، دارو برای بیمار تجویز و استفاده می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بسیاری از موارد خانواده‌ها برای دریافت این دارو به متخصصان اصرار می‌کنند که با توجه به عوارض بسیار شدید این دارو، خواهشمندیم خانواده‌ها و پزشکان تجویز این دارو را بر عهده کمیته ذکر شده بگذارند.

وی ادامه داد: اصرار بیجا و دریافت این دارو برای بیمارانی که به تشخیص متخصصان معتمد دانشگاه علوم پزشکی نیازی به آن ندارند، سبب تحمیل هزینه ۵۲ میلیون ریالی به خانواده‌ها و منجر به مضرات و عوارض شدیدی برای این بیماران می‌شود.

«اکتمرا» علاوه بر فواید زیاد، عوارضی دارد

بابک صیاد متخصص بیماری‌های عفونی و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص اظهار کرد: داروی «اکتمرا» از داروهایی است که در درمان بیماری کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مطالعاتی که در سطح جهانی روی این دارو انجام شده است، افزود: این دارو در موارد شدید بیماری می‌تواند مؤثر واقع شود و اثر بخشی آن با مطالعات گسترده تأیید شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به موارد استفاده این دارو در بیماران کرونایی، تصریح کرد: مصرف این دارو فقط در موارد حاد ابتلاء به ویروس کرونا تجویز می‌شودکه سطح اکسیژن به شدت پایین آمده باشد و احتمال این توبه شدن بیمار باشد.

وی ادامه داد: در مواردی همچون پایین بودن پلاکت خون، بالا بودن آنزیم‌های کبدی، وجود سابقه خونریزی گوارشی و عملکرد نامناسب کلیه این دارو منع استفاده دارد.

صیاد خاطر نشان کرد: در کنار فواید زیاد این دارو، عوارضی چون شعله‌ور شدن عفونت در بدن و یا حتی عوارضی که منجر به مرگ شود پیش بینی می‌شود که همین مساله سبب شده تنها پزشکان متخصص با حضور بر سر بیماران و برآورد حال بیمار و تشخیص اینکه سود استفاده از این دارو بیشتر از زیان آن برای بیمار است، تجویز شود.

این پزشک متخصص گفت: از همشهریان عزیز خواهش می‌کنم تجویز این دارو را به پزشکان متخصص بسپارند و اصراری بر استفاده از این دارو نداشته باشند.

کد خبر 5299071

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا سازمان غذا و دارو دارو کرونا رمدسیویر رمدسیور فاویپیراویر کرمانشاه کرونای دلتا داروی کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ویروس کرونا واکسن کرونا آمار کرونا بوشهر خطبه های نماز جمعه اردبیل سیستان و بلوچستان گرگان کرمانشاه واکسیناسیون شیوع کرونا دولت سیزدهم ایلام ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از این دارو دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برای بیماران مورد استفاده برای بیمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۱۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدرضا مظهری افزود: نسخه پیچی و فروش دارو همچنان تحت کنترل مسئول فنی داروخانه ها است و فقط حمل دارو با ابلاغ این آئین نامه با استفاده از سکوهای اینترنتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این آئین نامه با رعایت اصول حفظ سلامت بیماران، موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز می‌شود.

مظهری افزود: توزیع دارو بر بستر اینترنت به زودی به صورت آزمایشی در چند شهر با دستور وزیر بهداشت آغاز می‌شود و بعد از ۶ ماه در سراسر کشور پوشش داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: بیماران با استفاده از سکوهای اینترنتی برای انتخاب نزدیک‌ترین داروخانه به محل سکونت می‌توانند داروی خود را سریع‌تر دریافت کنند.

کد خبر 6090389 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند