Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، «شاهد جاوید بُرکی» از کارشناسان امور اقتصادی پاکستان که بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ شمسی نائب رئیس بانک جهانی بود، در مقاله‌ای که توسط روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» منتشر شد، به خروج آمریکایی‌ها و هرج و مرج مهندسی شده ناشی از این برنامه در افغانستان پرداخت.

وی اظهار داشت: تاریخ، دو دهه مشارکت نظامی آمریکا در افغانستان را به چالش کشیده و شکست آنان را فراموش نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی که پایان حضور در افغانستان، یک شکست دیگر از ایالات متحده در میدان نبرد را رقم زد.

این مقام سابق پاکستانی با اشاره به اینکه آمریکا دیگر در هیچ جنگی پیروز نمی‌شود، افزود: اکنون در قرن بیست و یکم ناکامی در برابر ویتنام و مقاومت کره شمالی، قدرت برتر آمریکا را زیر سوال برده است. فرار از ویتنام نمادی از قدرت رو به زوال ایالات متحده بود و خروج آن‌ها از عراق سپس از افغانستان به آن اضافه شده است.

وی گفت: آمریکا در این کشورها با راهبرد آموزش نیروها جهت تامین منافع خود فعالیت کرد. در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۲ هزار دانشجوی نظامی از ۱۵۵ کشور جهان و در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۱ هزار نظامی خارجی توسط آمریکا آموزش دیدند و واشنگتن در بیش از ده کشور خارجی مستشار نظامی دارد. اما این استراتژی آمریکا نیز با مشکل جدی روبرو است. نمونه آن ترکیه است که با خرید سامانه موشکی روسیه توسط آمریکا از برنامه آموزشی اخراج شد.

نائب رئیس پیشین بانک جهانی با مشکوک دانستن سناریوی آمریکایی‌ها برای خروج از افغانستان و گام‌های شمرده آنان برای تکمیل این برنامه قبل از هرگونه هماهنگی با طرف‌های افغان، افزود: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اواخر ماه ژوئیه امسال اظهار داشت که زمان آن رسیده نیروهای افغانستان از کشور خودشان دفاع کنند اما با آغاز خروج نیروهای آمریکایی بلافاصله توان دفاعی نیروهای افغان که توسط آمریکا آموزش دیده بودند، مورد آزمایش قرار گرفت. طالبان بلافاصله به طرف شهرهای بزرگ و مرزها حرکت کردند. در ابتدا به گفته سخنگوی طالبان آن‌ها قصد تصرف شهرها را نداشتند بلکه خواستار استعفای غنی بودند.

شاهد جاوید در پایان نوشت: در حقیقت ایالات متحده با برنامه خروج خود و ایجاد هرج و مرج در افغانستان فضا را برای جولان شبه نظامیان و حتی عناصر تروریستی فراهم کرد.

تلاش طالبان برای پیشروی در افغانستان پس از اعلام بایدن مبنی بر ادامه روند خروج ایالات متحده سرعت گرفت و در حال حاضر این گروه کنترل بخش اعظم افغانستان را در دست دارد.

برچسب‌ها پاکستان ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان پاکستان ایالات متحده آمریکا تحولات افغانستان ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۲۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک شبکه می‌خواهد لیگ برتر را به آمریکا ببرد!

به گزارش "ورزش سه"، لیگ برتر فراتر از مرزهای انگلیس هواداران بسیار زیادی دارد. لیگی که بسیاری آن را بهترین لیگ جهان می‌دانند، همچنان مرزها را جابه‌جا می‌کند و افرادی هستند که می‌خواهند بهترین بازیکنان لیگ برتر را در خارج از انگلیس ببینند. خیلی دورتر از انگلیس، مثلا ایالات متحده آمریکا!

ان‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی آمریکایی، قراردادی به ارزش 2.3 میلیارد یورو برای 6 سال به مدیران لیگ برتر انگلیس پیشنهاد داده تا رقابت‌های مهم لیگ برتر را در ورزشگاه‌های کشور آمریکا برگزار کنند.

روزنامه انگلیسی "دیلی میل" گزارش داد که ان‌بی‌سی مایل است از محبوبیت بالای لیگ برتر انگلیس با برگزاری بخشی از مسابقات این لیگ در ایالات متحده آمریکا، استفاده کند.

ایده‌ای که سال‌ها پیش در لالیگا جنجال‌هایی را به راه انداخت، اکنون فوتبال انگلیس را تهدید می‌کند. این روزنامه در ادامه این گزارش نوشت: "لیگ برتر با درخواست‌های جدیدی برای برگزاری مسابقات در ایالات متحده مواجه است و ان‌بی‌سی تمایل دارد تا دو بازی از هر هفته لیگ برتر در آمریکا برگزار شود."

اگرچه ریچاردز مسترز، مدیرعامل لیگ برتر، قبله تایید کرد که آن‌ها به پیشنهادات جوش خواهند کرد اما همچنین مشخص کرده در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نیست.

این خبر همانند اتفاقی که در اسپانیا رخ داد، واکنش هواداران انگلیسی را به احتمال انتقال مسابقات لیگ این کشور به آمریکا در پی داشت. طرفداران نسبت به آن گارد گرفته و خواستار جلوگیری از امضای چنین قراردادی شده‌اند.

دیگر خبرها

  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است
  • یک شبکه می‌خواهد لیگ برتر را به آمریکا ببرد!
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا