Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه تهران در این رتبه بندی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران با کسب رتبه ۲۴ صدرنشین شد.

در ویرایش پیشین این نظام رتبه بندی تایوان، دانشگاه تهران جایگاه ۳۶۴ جهان را به دست آورده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: در ۶ سال گذشته دانشگاه تهران همواره نخستین مؤسسه ایرانی در این نظام رتبه‌بندی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه سال ۲۰۲۱ بهترین نتیجه‌ای بوده که در سال‌های گذشته برای دانشگاه تهران به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه تهران در بخش‌های موضوعی در علوم کشاورزی رتبه ۷۱، شیمی رتبه ۱۸۱، مهندسی شیمی رتبه ۴۵، مهندسی عمران رتبه ۴۷، علوم کامپیوتر رتبه ۹۴، مهندسی الکترونیک رتبه ۱۱۶، علوم جغرافیایی رتبه ۱۸۹، علم مواد رتبه ۱۴۰، ریاضیات رتبه ۳۵۰-۳۰۱، ‌ مهندسی مکانیک رتبه ۲۴، ‌ میکروبیولوژی رتبه ۲۹۳، فیزیک رتبه ۴۵۰-۴۰۱، علوم گیاهی و جانوری رتبه ۱۹۰، علوم و مهندسی انرژی رتبه ۴۰ و محیط‌زیست و اکولوژی رتبه ۱۴۳ را کسب کرده است.

بنابر همین اعلان، دانشگاه تهران بهترین رتبه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران در موضوع داروسازی با رتبه ۱۷ و پس از آن دانشگاه تهران با رتبه ۲۴ در موضوع مهندسی مکانیک است.

نیز بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان، ۱۲ مؤسسه ایرانی در سیاهه ۸۰۰ مؤسسه برتر جهان هستند.

این متن اعلان می دارد که دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان، تبریز، علم و صنعت ایران، و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد در میان ۸۰۰ مؤسسه برتر جهان جای دارند.

در ادامه روابط عمومی دانشگاه تهران گفته است:‌  افزون‌بر این، دانشگاه‌های تبریز و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز نیز در رتبه‌بندی نرمال‌شده بر پایه اعضای هیأت علمی در میان ۸۰۰ مؤسسه برتر جهان جای گرفته‌اند. در جدول یک، امتیاز کل و رتبه مؤسسه‌های ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجه‌های گوناگون در این نظام رتبه‌بندی آمده است.

همچنین دانشگاه ملی تایوان از سال ۲۰۰۷ دانشگاه‌های جهان را بر اساس کمیت و کیفیت عملکرد آنها در مقالات علمی مورد رتبه‌بندی قرار می‌دهد و هر ساله ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می‌کند.

این نظام علاوه بر رتبه‌بندی کلی، حدود ۸۰۰ دانشگاه برتر را در ۶ زمینه و ۱۴ موضوع رتبه‌بندی می‌کند. هدف این نظام رتبه‌بندی، ارزیابی عملکرد علمی موسسه‌ها به‌ویژه عملکرد پژوهشی آنها بر پایه شاخص‌های عینی و بدون سوگیری است. ارزیابی در این نظام، در هشت شاخص و سه محور بهره‌وری پژوهش، تأثیر پژوهش و تعالی پژوهش انجام می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: زمینه‌های ارزیابی شامل کشاورزی، پزشکی، مهندسی، علوم زیستی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی است. موضوع‌های ارزیابی نیز شامل علوم کشاورزی، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، محیط‌زیست و اکولوژی، جغرافیا، علم مواد، ریاضیات، مهندسی مکانیک، داروشناسی و سم شناسی، فیزیک و علوم گیاهی و جانوری است.

موضوع‌های ۲۵ گانه ارزیابی این نظام رتبه‌بندی شامل علوم کشاورزی، زیست‌شناسی و بیوشیمی، مهندسی شیمی، شیمی، مهندسی عمران، پزشکی بالینی، علوم کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، علم مواد، مهندسی مکانیک، میکروبیولوژی، داروشناسی و سم‌شناسی، ریاضیات، علوم اجتماعی، ایمونولوژی، علوم گیاهی و جانوری، فیزیک، علوم جغرافیایی، محیط‌زیست و اکولوژی، اقتصاد و تجارت، علوم سلولی و مولکولی و ژنتیک، علوم اعصاب و علوم رفتاری، روانپزشکی و روانشناسی و علوم فضایی است ...

گزارش مزبور می گوید: دانشگاه برتر دنیا بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان سال ۲۰۲۱ به ترتیب شامل دانشگاه‌های هاروارد و استنفورد هردو از آمریکا، تورنتو از کانادا، آکسفورد از انگلستان، جان هاپکینز از آمریکا، کالج لندن از انگلستان، واشنگتن سیاتل از آمریکا، انستیتو فناوری ماساچوست MIT از آمریکا، میشیگان از آمریکا و کمبریج از انگلستان است.

برچسب‌ها رتبه بندی دانشگاه ها آکسفورد تایپه دانشگاه علوم پزشکی تهران ایالات متحده آمریکا تورنتو تایوان دانشگاه کانادا دانشگاه تهران علوم اجتماعی انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رتبه بندی دانشگاه ها آکسفورد تایپه رتبه بندی دانشگاه ها آکسفورد تایپه دانشگاه علوم پزشکی تهران ایالات متحده آمریکا تورنتو تایوان دانشگاه کانادا دانشگاه تهران علوم اجتماعی انگلستان علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نظام رتبه بندی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران برتر جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی و اروپایی اعتراض خود به جنایات غزه را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: بعد از قضیه ۷ اکتبر، رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم فلسطین شروع کرده و متأسفانه تا به امروز هم به‌طور وحشتناکی ادامه دارد. برای این رژیم، نیروی نظامی با مردم عادی و حتی زنان و کودکان فرقی ندارد.

وی افزود: علی‌رغم داشتن دستورالعمل‌های بین‌المللی، بیمارستان‌ها و نقاطی که توسط سازمان ملل حفاظت می‌شود در جریان حملات این رژیم جعلی تخریب‌ شده است. این چند روز هم اخبار پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی از افراد با دست‌های بسته هم دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: این حجم جنایت‌ها، از چشم دانشجویان آمریکایی پنهان نماند و برای همدردی با این مردم مظلوم اعتراضات خود را در فضای دانشگاهی آغاز کردند، در شروع اعتراضات، قطع همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های آمریکایی و دانشگاه‌های اسرائیلی را مطرح کردند. متأسفانه با حضور پلیس در چند روز گذشته این تظاهرات به خشونت کشیده شده و حتی اساتید مطرح از بعضی دانشگاه‌های مطرح آمریکا هم به طرز وحشتناکی بازداشت‌شده و با دستبند به خارج از دانشگاه انتقال داده شدند. اساتیدی بعضاً ممتاز با شاخص‌های علمی بسیار درخشان و یا جایگاه‌های مهمی مثل مدیر گروه نیز بازداشت شدند.

وی با اشاره به سانسور اخبار در رسانه‌های آمریکایی عنوان کرد: خیلی از شبکه‌های معروف آمریکا به سانسور جدی اخبار این روزهای دانشگاه آمریکا روی آوردند و فیلم‌هایی هم که پخش می‌شود، اکثراً از مسیر شبکه اجتماعی تیک‌تاک که خارج از کنترل دولت آمریکا است، منتشر شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه حضور دانشجویان و اساتید یهودی در بین معترضان دانشگاهی از نکات مهم این تجمعات است، اظهار کرد: اگر فعالین دانشجویی ما به‌طورجدی به این موضوع ورود کنند، به ابعاد، نکات و آمارهای بسیار جالبی از این موضوع خواهیم رسید. بنده به‌عنوان معاون فرهنگی علوم پزشکی تهران از دانشجویان دعوت می‌کنم که زبان علمی و فرهنگی مظلومیت مردم فلسطین باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی اعتراض خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند و در قطع همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های اسرائیلی را داشتند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس دانشگاه تهران به انحرافات پژوهشی در حوزه زنان در دنیا
  • دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: زهرا ملکی قربانی در تهران فوت کرده نه جاسک!
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • ۷۳ دانشگاه ایرانی جز برترین‌های دانشگاه‌های آسیا
  • انجام مرحله نخست واکسیناسیون فلج اطفال اتباع خارجی در کردستان
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد