Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:07:27 GMT

آب و انرژی؛ موضوع اختلافات در آسیای میانه

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۳۸۷۸

آب و انرژی؛ موضوع اختلافات در آسیای میانه

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پایگاه خبری «دیپلمات» در گزارشی با اشاره به اختلاف مرزی قرقیزستان و تاجیکستان نوشت: این دو کشور در مورد یک سوم خط مرزی مشترک به ویژه دسترسی به آب، اختلاف نظر دارند.

به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، پنج کشور مستقل در آسیای میانه شکل گرفتند که پیش‌تر مرزهای آنها توسط حکومت شوروی و بدون در نظر گرفتن مشخصه‌های قومیتی و فرهنگی این مناطق تعیین شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم کم این کشورهای تازه استقلال یافته که می کوشیدند نهادهای اقتصادی و سیاسی خود را ایجاد کنند، مرزهای جدید خود را تعریف و ایمن ‌کردند.

در برخی مناطق مرزها هنوز علامت ‌گذاری نشده‌اند و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد. تنش‌ها نه تنها در ارتباط با مساله قومیت بلکه همچنین درباره کنترل منابع ادامه دارد.

درخصوص منابع یکی از زمینه‌های شدید تنش و مناقشه مساله آب است و کشورهای منطقه برای دسترسی به منابع آبی رودخانه‌ها و کانال‌های منطقه رقابت می‌کنند.

به باور کارشناسان، یکی از شدیدترین مناطق مورد منازعه در آسیای مرکزی «دره فرغانه» است که بین سه کشور ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان تقسیم شده بود.

روزهشتم اردیبهشت سال جاری درگیری‌هایی در اطراف منطقه «وروخ» سرزمین محصور تاجیکستان در قرقیزستان بین ساکنان محلی بر سر کنترل یک کانال آبیاری روی داد و بعدا نیروهای امنیتی دو کشور هم مداخله کردند.

همچنین در تاریخ ۱۱ اردیبهشت سال جاری، در جدیدترین درگیری های مرزی که میان مرزبانان این دو کشور به وقوع پیوست، دستکم ۳۳ قرقیز کشته و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه؛ وزارت بهداشت قرقیزستان اغلب زخمی های این حادثه را غیرنظامیان منطقه مرزی خواند و نوشت که در طول این درگیری ها، بسیاری از ساختمان ها، ابنیه عمومی از جمله مدرسه، ایستگاه های مرزی و واحدهای آتش نشانی تخریب شدند و به آنها آسیب جدی وارد شد.

حل بحران به روش مسالمت آمیز

سرانجام در پی وقوع یکی از شدیدترین درگیری‌های مرزی تاجیکستان و قرقیزستان که ده‌ها کشته بر جا گذاشت، مقامات دو کشور در خصوص متوقف کردن جنگ و اعلام آتش‌بس به توافق رسیدند.

«سدیر جپاروف» رییس جمهوری قرقیزستان در یک گفتگوی تلفنی با «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان توافق کردند که بحران بوجود امده میان دو کشور را به روشی مسالمت آمیز حل کنند.

زیرساخت‌های آب و درگیری‌های  مرزها

 پس از پایان جنگ جهانی دوم‌، مقامات شوروی سابق به طور فزاینده ای زیرساخت‌های آب و انرژی را بر اساس ویژگی‌های توپوگرافی قلمرو ایجاد کردند.

 این مساله تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ مشکلی ایجاد نکرد تا حدی که شماری از جمهوری های استقلال یافته شوروی شماری از زیرساختها را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

کم کم شماری از کشورهای منطقه آسیای مرکزی در مورد مالکیت تعداد قابل توجهی از تأسیسات آب و انرژی به ویژه در دره «فرغانه»، واقع در مرزهای قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان، اختلاف نظر پیدا کردند.

بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، کشورهای همسایه با کنترل زیرساخت های آبیاری مشترک در مناطق مرزی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

 در سال ۲۰۰۲، حدود ۱۰۰ پرسنل نظامی تاجیک کنترل سد مخزنی نیروگاه برق آبی فرهاد را به دست گرفتند. این در حالیست که این سد مخزنی در سال ۱۹۹۱ توسط ارتش ازبک به اشغال درآمده بود.

ازبکستان و تاجیکستان نیز در خصوص مالکیت این سد با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

در سال ۲۰۰۲ میلادی، «رستم سعیدوف» رئیس اداره پلیس تاجیکستان به خبرگزاری تاجیکستان آسیا پلاس گفت: ما ۸۲ سرباز و افسر را در مرز ازبکستان دستگیر کرده ایم.

 وضعیت بین کشورها در سال ۲۰۱۶ پس از مرگ «اسلام کریم اف» رئیس جمهور ازبکستان و به قدرت رسیدن «شوکت میرضیایف» تغییر کرد.

در سال ۲۰۱۸، اختلاف بر سر سد فرهاد حل شد و کشورها در مورد استفاده مشترک از آن به توافق رسیدند.

در سال ۲۰۲۱ کشورها توافقنامه ای را در مورد ساخت دو نیروگاه برق آبی جدید در رودخانه زرافشان امضا کردند.

برچسب‌ها تاجیکستان قرقیزستان کنترل مرزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تاجیکستان قرقیزستان کنترل مرزی تاجیکستان قرقیزستان کنترل مرزی درگیری ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندار ماکو عصر دوشنبه در این دیدار که قائم مقام والی استان دوغوبایزید ترکیه هم حضور داشت با اشاره به ارتباطات دوستانه و دیرینه بین دو کشور بر تداوم این ارتباطات در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و گفت: گمرک بازرگان در مرزهای دو کشور عامل تداوم این دوستی‌ها بوده و تداوم این دوستی‌ها در سایه ارتباطات گسترده فرهنگی و اقتصادی ساکنان دو سوی مرز است.

نادر کاظمی با اشاره به به وجود آمدن برخی از مشکلات در گمرک بازرگان و کندی تردد کامیون‌ها و مسافر از این گمرک به سمت کشور ترکیه افزود: لازم است مسئولان کشور ترکیه هم برای رفع برخی از مشکلات موجود در گمرک گوربلاغ ترکیه اقدام نموده تا مشکلی در تردد مسافر و کامیون در سوی مرز به وجود نیاید.

فرماندار ماکو همچنین به مشکلات به وجود آمده در قبال احداث دیوار مرزی ترکیه هم گفت: متاسفانه بعد از احداث این دیوار مرزی از سوی کشور ترکیه بعد از هر بارش شدید باران سیل ناشی از سمت ترکیه، به سبب جمع شدن آب در پشت این دیوار خسارت بسیار زیادی به روستاهای مرزی و زیر ساخت‌های کشورمان در منطقه مرزی بورالان وارد می‌کند.

احمد دالکیران رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه هم با اظهار خرسندی از افزایش تداوم مراودات مرزی بین کشورهای ایران و ترکیه گفت: رسیدن به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال توافق مقامات جمهوری اسلامی و ترکیه بوده و مسئولان کشور ترکیه برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به کندی تردد در مرز بازرگان اشاره کرد و گفت: از سال گذشته کشور ترکیه به سبب ساخت و سازهای جدید در گمرک گوربلاغ تردد از این مرز و گمرک بازرگان تا حدی کاهش یافته که به محض اتمام این ساخت و سازها و عملیات عمرانی تردد از مرزهای گوربلاغ ترکیه و بازرگان به نحو بسیار چشمگیری افزایش خواهد یافت.

دالکیران افزود: با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی در این دو مرز با اتمام ساخت و سازها هم تردد کامیون و هم تردد مسافر افزایش می‌یابد.

رئیس اداره مدیریت مرزی ترکیه به وارد آمدن خسارت ناشی از سیل از سمت دیوارهای مرزی هم اشاره کرد و افزود: کشور ترکیه برای حسن همجواری و احترام متقابل برای همسایه و دوست و برادر خود ایران تلاش دارد با اقدامات موثر خسارت ناشی از قبال این دیوار مرزی را به حد صفر برساند.

کد خبر 6092595

دیگر خبرها

  • مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه بررسی شد
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • آسیای توانمندتر با استفاده از تکنولوژی و اشتراک دانش تحقق می یابد
  • قهرمانی دختران فوتبال ایران در تورنمنت کافا
  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است