Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوید رضا فرهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: کارشناسان این نهاد میزان تولید محصولات باغی استان را در شرایط عادی بارش ها از باغ های بارور آبی ۳۱۷ هزار و ۸۰۲ تن و از باغ های بارور دیم  ۱۶ هزار و ۱۶۶ تن  پیش بینی کردند.

به گفته وی از مجموع ۳۹ هزار و ۴۰۲ هکتار باغ های موجود استان گلستان ۳۱ هزار و ۷۱۱ هکتار بارور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این سطح از باغ ها با پراکندگی در اراضی ۱۴ شهرستان استان حدود ۴۰ گونه از جمله آلو، هلو، شلیل ، گیلاس، آلبالو ، توت درختی، توت فرنگی، زردآلو، گوجه سبز، آلو طلایی، مرکبات، زیتون و گردو تشکیل می دهد.

فرهانی با اشاره به خسارت سنگین خشکسالی بر کاهش تولیدات باغی بهره برداران استان، پرداخت کم هزینه خشکسالی، بالا بردن درصد قابل پوشش خسارت خشکسالی در بیمه باغ ها، بازسازی یا گسترش پوشش سیستم های آبیاری در باغ ها، توسعه اقدام های دراز مدت تاسیس و انتقال آب زراعی، استفاده از گونه های درختی مقاوم به خشکی و کم آبی، کشت محصولات دارویی یکساله، محلول پاشی را از جمله راهکارهای ضروری حمایت از این قشر برای برون رفت از این پدیده برشمرد.

پیشتر محمدحسین جانعلی‌نژاد رییس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی گلستان در دهه نخست مرداد سال جاری میزان خسارت وارده خشکسالی و کم آبی به محصولات کشاورزی اعم زراعی، باغی، دامی و شیلات را در استان ۴۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت منابع آبی استان به تازگی در گزارشی به ایرنا اعلام کرد با وجود وقوع ۲ سال متوالی ترسالی طی سال های آبی ۹۷-۱۳۹۸ و ۹۹-۱۳۹۸ و ثبت پربارش ترین سال آبی نیم قرن اخیر استان در سال آبی ۹۸-۱۳۹۷، متأسفانه با وقوع خشکسالی، حادترین شرایط آب زیرزمینی استان در سالجاری رقم خورده است.

حسین دهقان افزود: مقایسه حجم آب موجود در آبخوان های گلستان در ماه مرداد سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه دوره بلند مدت نشان می دهد حجم آب در آبخوان های استان حدود ۲۷۲ میلیون مترمکعب معادل ۲۲ درصد کل ظرفیت منابع آب زیرزمینی استان و ۱۱ درصد بیشتر از حجم کل مخازن سدهای بزرگ استان کاهش یافته است.

نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی گلستان در تایید شدت خشکسالی و تداوم روزهای کم‌بارش در این استان به ایرنا گفت که در زمان حاضر ۹۱ درصد گستره گلستان درگیر خشکسالی شدید و خیلی شدید است.

در گلستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است و طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۷ درصد از درآمد این استان شمالی از محل فعالیت در بخش کشاورزی به دست می آید و ۳۵ درصد اشتغال ساکنان این خطه در این بخش است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کاهش تولید خشکسالی پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کاهش تولید وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کاهش تولید خشکسالی باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۳۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان امروز در مراسم تجلیل از کارگران نمونه واحدهای تولیدی و کارگاهها در گنبدکاووس گفت: مدت رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان از ۸۸ به ۱۶ روز کاهش یافته است و استان ما دراین حوزه رتبه سوم و در صدور آرای این بخش هم رتبه نخست کشور را دارد.

حسینعلی خواجه‌مظفری همچنین افزود : در یک سال گذشته ۸۱۵ کارگر به سبب حوادث ناشی از کار در کشور جان باختند که از این تعداد ۱۳ نفر از کارگران استان بودند.

او ادامه داد : در یکسال اخیر هفت هزار و ۵۸۷ مورد بازرسی از کارگاه‌های تولیدی گلستان توسط بازرسان این اداره کل و ادارات تابعه آن در شهرستان‌های این استان انجام شد که ۲ هزار و ۸۰۴ مورد آن از کارگاه‌های پرخطر بوده است.

او گفت : خوشبختانه این استان کمترین تنش کارگری در کشور را دارد و دریافت بیمه بیکاری آن هم روند نزولی به خود گرفته است.

او جمعیت کارگری گلستان را به همراه خانواده یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: همه تلاش و برنامه‌ریزی‌های این اداره کل در راستای حمایت کارگر و کارفرما و رعایت حقوق متقابل آنهاست.

وی همچنین ادامه داد: گلستان درحوزه اشتغال رتبه سوم کشور را دارد و این جایگاه از کاهش نرخ بیکاری و نیز افزایش ۲.۲ درصدی مشارکت اقتصادی استان، بدست آمده است.

دیگر خبرها

  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • حدود ۱۰۰ درصد مطالبات کارگران در مهاباد بروز است
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • کاهش سرقت در اردبیل
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود