Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرار شش اسیر فلسطینی از زندان فوق امنیتی جلبوع، آن هم به شکلی هالیوودی هنوز مقامات صهیونیستی را در حیرت فرو برده است که این ضربه امنیتی را از کجا خورده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، فرار شش اسیر فلسطینی از زندان جلبوع در شمال سرزمین اشغالی، لرزه‌ای در میان محافل امنیتی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده که با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از این اقدام عجیب، صهیونیست‌ها هنوز در شوک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع کانونی در این میان، جدای از آزادی شش اسیر سرافراز مقاومت فلسطین، ضربه امنیتی بزرگی است که به رژیم اسرائیل وارد آمده است. آن هم نه در زندان عادی، بلکه به اذعان صهیونیست‌ها، جلبوع از امکانات و استحکامات امنیتی کم نظیری برخوردار است که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

* جزئیات فرار

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در بیان جزئیات این فرار نوشت که زندانیان از بخش دوم زندان که نزدیک دیوار‌های خروجی بود اقدام به حفر تونل از داخل توالت کرده و در بیرون زندان خارج شده‌اند و به نظر می‌رسد که روند حفر این تونل سال‌ها طول کشیده باشد. بیرون زندان هم شش خودرو منتظر فرار آن‌ها بود تا به خارج از کرانه باختری منتقلشان کنند.

تونل از زیر روشویی توالت کنده شده و چند متر بیرونِ دیوار خروجی زندان به پایان رسیده است و بر اساس تحقیقات اولیه اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی، عملیات فرار ما بین ساعت ۳:۳۰ تا ۴ بامداد دیروز (دوشنبه/۱۵ شهریور) انجام شده است.

پس از فرار، کشاورزان منطقه در نیمه شب آن شش نفر را دیده و گمان می‌کنند که دزد هستند، سپس با پلیس رژیم صهیونیستی تماس می‌گیرند.

مقامات امنیتی صهیونیستی می‌گویند که اسرای فراری طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که شب فرار با برگزاری جشن سال یهودی همزمان باشد و سربازان مشغول جشن باشند. از سوی دیگر زندانیان نیز دعوای ساختگی ترتیب می‌دهند تا آن شش زندانی فراری بتوانند خود را به توالت رسانده و داخل تونل شوند.

یک منبع امنیتی صهیونیستی به شبکه ۱۲ این رژیم گفت که این حادثه یک سرافکندگی برای اداره زندان‌ها است و اسرای فراری برای انجام نقشه خود سال‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کرده‌اند بدون اینکه نهاد‌های اطلاعاتی پی ببرند.

به گفته این شبکه هنوز چگونگی حفر این تونل مشخص نیست. آن هم در زندانی که از امنیتی‌ترین زندان‌های رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

* نگاهی به تدابیر شدید امنیتی در زندان جلبوع

پایگاه خبری «الجدید» به نقل از «محمود مردوای» آزاده فلسطینی در خصوص این زندان و فرار روز گذشته شش اسیر فلسطینی گفت: «این "عملیات فرار مبارک" ضربه‌ای علیه کمربند امنیتی اسرائیل است. زیرا اداره زندان‌ها و نهاد‌های مختلف آن اقدامات متعددی را برای جلوگیری از هر گونه فرار از این دست انجام می‌دهند».

* مهمترین تدابیر امنیتی اتخاذی در زندان جلبوع

به گفته او مهمترین تدابیر اتخاذی صهیونیست‌ها در این زندان عبارت است از:

۱- ریختن یک لایه ترکیبی از بتن و آهن مسلح بسیار مقاوم در کف سلول‌ها.

۲- چدن فولادی با یک ماده محکم مخصوص روی پنجره‌ها با سنسور‌های هشدار دهنده اولیه که هرگونه اقدام به فراری را به زندانبانان اطلاع می‌دهد.

۳- دیوار‌های بتنی مسلح ضخیم.

۴- حصار داخلی با هشت متر طول و سیم خاردار بر روی آن.

۵- سگ‌های نگهبانی که در اطراف دیوار‌های زندان پرسه می‌زنند و تمام فضا‌های بین آن‌ها را پوشش می‌دهند.

۶- یک حصار بلند از سیم خاردار

۷- خیابانی که زندان را احاطه کرده است و گشتی‌ها در اطراف آن به طور مداوم برای اطمینان از اجرای درست تدابیر امنیتی، در ترددند.

۸- برج‌های بلند دیدبانی که در نقاطی جداگانه و در همه جهت‌ها و اطراف قرار دارند و همه جای زندان از طریق این برج‌ها با چشم غیر مسلح و دوربین‌های الکترونیکی با وضوح بالا رصد می‌شود.

این آزاده فلسطینی در ادامه می‌گوید: «سرویس امنیتی در زندان مذکور مسئولیت جلوگیری از هرگونه اقدام به فرار اسرا و بررسی تدابیر و روش‌های ذکر شده و حصول اطمینان از موثر بودن آن را بر عهده دارد و همواره به صورت دوره‌ای همه این تدابیر را بررسی می‌کند».

* بررسی‌های دوره‌ای زندان از سوی سرویس امنیتی اداره زندان‌ها

به گفته مرداوی، بخشی از بررسی‌های دوره‌ای این سرویس عبارت است از:

۱-ضربه زدن به کف زمین، دیوار‌ها و پنجره‌ها، سه بار در روز با ابزار‌های مخصوص این کار.

۲- حرکت مداوم در داخل سلول زندانیان دارای حکم حبس ابد و زندانیانی که ممکن است به فرار فکر کنند. این امر را سرویس اطلاعات در اداره زندان‌ها اجرا می‌کند.

۳- دادن برچسب توصیفی بر روی کارت هر یک از این زندانیان که احتمالاً در فکر فرار هستند. تا در زیر چراغ‌ها و مشاهده دائمی قرار گیرند. این افراد مدام بین سلول‌ها و بخش‌های مختلف و حتی زندان‌های مختلف جابه‌جا می‌شوند و همواره در یک جا نیستند.

۴- بازرسی‌های مداوم تحت نام‌ها و توجیهات مختلف در هر دوره، مانند بررسی موجودی لباس‌ها، بازرسی برای یافتن تلفن‌های همراه، سم پاشی و مواردی از این دست. هدف از این اقدامات جلوگیری از هرگونه اقدام به فرار زندانیان یا تلاش آن‌ها برای سرپوش گذاشتن بر نقشه فرار است.

با وجود تمامی این اقدامات آشکار و پنهان صهیونیست‌ها، این قهرمانان توانستند با ابزار‌هایی ساده و ابتدایی بدون این‌که صدایی شنیده شود، میزان زیادی خاک را از تونل حفاری شده خود خارج کنند و به شیوه‌های مختلف از شر این خاک‌ها رها شوند بدون این‌که سیستم پیشرفته این زندان، از آن بو ببرد؛ بنابراین با این تدابیر شدید امنیتی، عملیات فرار شش اسیر فلسطینی، اقدامی به شدت الهام بخش از غلبه اراده و مقاومت در برابر زور و امکانات نظامی و امنیتی است.

بهر حال عمده‌ترین موضوعی که در ۲۴ ساعت گذشته ذهن و روان صهیونیست‌ها را به هم ریخته و خواب و خوراک مقامات امنیتی رژیم را ربوده، موضوع چگونگی موفقیت‌آمیز بودن این فرار است.

در این خصوص روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت، نقشه مهندسی زندان نظامی «جلبوع» که شش اسیر فلسطینی از آن فرار کردند، پیش‌تر به شکل علنی در اینترنت منتشر شده است. بدین صورت که نقشه را دفتر مهندسی ناظر بر طراحی ساختمان زندان منتشر کرده و در دسترس همه کسانی است که می‌خواهند آن را مشاهده کنند.

هاآرتص ضمن مطرح کردن این احتمال که ممکن است نقشه مذکور به فرار موفق اسرا منجر شده، افزود که، اما در مرحله فعلی دقیقا مشخص نیست که آیا این نقشه به اسرا در فرار از زندان کمک کرده است یا خیر.

«عاموس هارئیل» تحلیلگر مسائل نظامی و امنیتی اسرائیلی در خصوص این فرار در روزنامه هاآرتص نوشت: «مقامات امنیتی می‌گویند که این فرار با عقل جور در نمی‌آید و چنین کاری عقلانی نیست.» پس اولین پیامد این فرار بر هم ریختن معادلات ذهنی و امنیتی صهیونیست‌هاست. همان‌طور که ذکر شد صهیونیست‌ها چه تدابیری لازم بود تا در پیش بگیرند که نگرفتند. پس اولین پیام این است که قدرت اراده و مقاومت و صبر هرگونه تدابیر امنیتی را خنثی خواهد کرد.

اگر جنگ ۱۲ روزه غزه ضربه سنگینی به ماشین نظامی رژیم صهیونیستی وارد کرد، فرار شش فلسطینی از زندان جلبوع را می‌توان یکی از بزرگترین ضربه‌های امنیتی تاریخ ۷۶ ساله این رژیم دانست.

از همین رو «عاموس هارئیل» در مقاله خود از اینکه این فرار موجب شعله‌ور شدن انتفاضه سوم شود، ابراز نگرانی کرد و نوشت: «زندانیان فلسطینی که فرار کردند، به سرعت، به قهرمانانی در کرانه باختری تبدیل شدند و اگر تعقیب آنان توسط نیرو‌های اسرائیلی، به شهادتشان ختم شود، باعث خواهد شد که عملیات‌های «تخریبی» زیادی توسط فلسطینیان علیه اهداف اسرائیلی صورت گیرد.»

عملیات فرار هرچند بار‌ها از سوی زندانیان فلسطینی رخ می‌دهد، اما این فرار موفق می‌تواند روحیه دیگر زندانیان را نیز افزایش داده و آن‌ها نیز در فکر عملیات مشابه‌ای باشند. بسیاری از این زندانیان چیزی برای از دست دادن ندارند، به خصوص زندانیان «جلبوع» که بیشتر آن‌ها احکام حجبس بالای ۲۰ سال دارند. این زندانیان مخصوص فلسطینی‌هایی است که در اراضی ۱۹۴۸ دست به حمله مسلحانه زده‌اند.

فرار این شش تن همچنین نشان داد که آزادی اسرا با مذاکرات طولانی مدت و بی نتیجه تشکیلات خودگردان تحقق نمی‌یابد. به خصوص اینکه در اکثر مواقع این سازمان‌های امنیتی تشکیلات خودگردان هستند که فلسطینی‌ها را دستگیر کرده و تحویل صهیونیست‌ها می‌دهند. در ماجرای اخیر نیز یک عضو ارشد در سازمان «شاباک» به شبکه ۷ تلویزیون اسرائیل گفت که سران عالی‌رتبه دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان با آن‌ها تماس گرفته تا اطلاعاتی را درباره شش اسیر فلسطینی به آن‌ها بدهند.

در شبکه‌های اجتماعی، اما این خبر ماند بمب صدا کرده و کاربران صفحات مجازی از تمامی ملیت‌ها، به خصوص فلسطینی‌ها تبریک گفته و به شادمانی پرداخته‌اند.

کاربران فلسطینی در شبکه‌های اجتماعی فراخوان داده و از تمامی ساکنان کرانه باختری خواسته‌اند تا نهایت همکاری را برای عدم شناسایی این اسرا انجام دهند و از جمله حافظه تمامی دوربین‌های مداربسته را پاک کنند.

ده‌ها طرح و کاریکاتور نیز منتشر شده است که ضربه بزرگ امنیتی به رژیم صهیونیستی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زندان جلبوع اسرای فلسطینی مبارزه با صهیونیزم نابودی اسراییل شش اسیر فلسطینی رژیم صهیونیستی اداره زندان ها زندان جلبوع صهیونیست ها عملیات فرار دیوار ها فرار شش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صالحی افزود: ۳۵ تن از محکومان مالی استان تهران با برقراری جلسات صلح و سازش فی‌مابین طرفین دعوا و همچنین از طریق جذب کمک‌های مالی خیرین، از زندان آزاد شدند.

وی با اشاره به اینکه زندانیان آزاد شده اکثراً پدر، مادر و سرپرست خانوار هستند که به دلیل محکومیت‌های مالی جرایم غیرعمد و یا رد مال در زندان‌ها به سر می‌بردند، اظهار داشت: این افراد در اجرای سیاست‌های دستگاه قضائی در زمینه کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان و بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، واجد شرایط و مستحق آزادی شناخته شدند و با تلاش دادیاران ناظر بر زندان و شعبات شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها، زمینه آزادی آنان فراهم شد.

دادستان تهران ضمن تصریح به تأمین بخشی از وجوه رد مال توسط خانواده‌های محکومان، اضافه کرد: بخشی دیگر از دیون و تعهدات مالی محکومان فوق‌الذکر، در جلسات صلح و سازش مورد گذشت شاکیان قرار گرفت و مابقی به مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، به همت خیرین پرداخت شد.

کد خبر 6092044

دیگر خبرها

  • ضربه‌های جدید مقاومت فلسطین به نظامیان رژیم صهیونیستی
  • اظهارات جدید وزیر خارجه انگلیس علیه ایران | این راهکار بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس خواهد بود
  • آزادی ۱۳۷ زندانی جرایم غیرعمد در استان بوشهر
  • ۳۵ نفر از محکومان مالی با کمک‌های انسان دوستانه آزاد شدند
  • جشن گلریزان در شهرستان دیلم برگزار شد
  • شهادت اسیر فلسطینی ۱۰ روز بعد از بازداشت توسط نظامیان صهیونیست
  • فرار بیش از ۱۰۰ زندانی در نیجریه
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • کمک میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد
  • مقام صهیونیست: اگر نتانیاهو نبود ظرف چند روز به توافق می‌رسیدیم