Web Analytics Made Easy - Statcounter

خروج نظامیان آمریکا از عراق، موضوعی است که پس از شکست مفتضحانه آمریکا در افغانستان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری میزان – انجام عملیات خروج نظامی از افغانستان و توافق با «بغداد» برای پایان عملیات رزمی توسط آمریکا، خروج نظامی این کشور از غرب آسیا را در مرکز ثقل بحث‌ها قرار داده است.   به گزارش «نیو اِیج»، آمریکا اخیرا در حال توزیع مجدد قدرت مالی و نظامی خود و انتقال آن از غرب آسیا به شرق این قاره و اقیانوسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در همین چارچوب نیز تمام نیرو‌های خود را علیه چین متمرکز کرده است؛ زیرا واشنگتن، چین را رقیب اصلی خود می‌داند.   ضمن اینکه افزایش اعتراض‌ها به ادامه حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، سبب شده تا ایستگاه‌های بعدی پایان حضور نظامی این کشور، عراق و سوریه در نظر گرفته شوند.   «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق در اواخر ماه جولای سال جاری، از توافق طرفین بر سر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق خبر داد.   براساس توافق مذکور، تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، واشنگتن وعده داده به تمامی عملیات جنگی خود در عراق پس از نزدیک به ۲ دهه مداخله مسلحانه پایان دهد.   با وجود این، واشنگتن با وجود تاکید قبلی بغداد مبنی بر عدم نیاز به حضور نظامیان خارجی، اعلام کرد همکاری‌های نظامی در عراق پایان نمی‌یابد.   در موضوع خروج نظامیان آمریکایی از عراق، باید به این نکته توجه داشت که آمریکا در کشورهای عربی خلیج فارس، پایگاه‌های نظامی متعددی دارد.   با در نظر داشتن گشت زنی مداوم نیرو‌های دریایی آمریکا و ناتو در آب‌های مدیترانه و خلیج فارس، حتی پس از خروج برنامه ریزی شده ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی رزمی آمریکا از عراق، این کشور همچنان تحت نظارت آمریکا باقی خواهد ماند.   ضمن اینکه پس از خروج نظامیان آمریکایی از عراق، شماری از نظامیان آمریکا به بهانه مشاوره و آموزش ارتش عراق و مشارکت در تبادل اطلاعات و شماری از تفنگداران دریایی آمریکا به همراه شمار قابل توجهی از نیرو‌های نظامی خصوصی آمریکا در این کشور می‌مانند.   خروج نظامیان خارجی از عراق در نیمه اول آگوست ۲۰۲۱ آغاز شد؛ پیش بینی می‌شود نیرو‌های آمریکا و ائتلاف آمریکایی با نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل جایگزین شوند.   با وجود این، خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق به تازگی و در پی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، به یکی از موضوع‌های مورد بحث تبدیل شده است.   مطمئنا یکی از دلایل تمایل بایدن به پایان دادن به حضور نظامی در عراق، مرگ پسر بزرگش بر اثر بیماری کُشنده‌ای بود که به باور پزشکان از قرار گرفتن در معرض سموم ناشی از سوزاندن ضایعات نظامی ناشی شده بود. بیشتر بخوانید: چرایی اصرار آمریکا برای ماندن در عراق عراق و معضل خروج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور البته باید توجه داشت که داستان آمریکا و عراق از سال ۲۰۰۳ آغاز نشد، بلکه نبردی از زمان‌های دور بر سر نفت بود.   عراق پس از جنگ جهانی اول به عنوان بخشی از امپراتوری شکست خورده عثمانی توسط انگلیس اشغال و تمام ثروت نفتی اش میان انگلیس، فرانسه و آمریکا تقسیم شد اما ملی شدن نفت این کشور در دهه ۱۹۷۰، سبب مداخله مسلحانه آمریکا و غرب در این کشور شد.   نخبگان سیاسی آمریکا امروز متقاعد شده‎اند که حمله به عراق یک اشتباه بود؛ واشنگتن چند سال پس از حمله به عراق به پیدا نشدن هیچگونه سلاح بیولوژیک اعتراف کرد.   تاکنون گذشته از تلفات هنگفت جانی غیرقابل توجیه، یک تریلیون دلار برای این جنگ هزینه شده است.   در میان تلفات جنگ عراق، ۸ هزار نظامی آمریکایی، بیش از ۵۰ هزار افسر پلیس عراق و تقریبا ۲۰۰ هزار غیرنظامی عراقی معادل جمعیت کل یک شهر، هستند.   عاملان جنایت علیه عراق باید اکنون در برابر قانون پاسخگو باشند و سهم خود را برای بازسازی عراق به عنوان غرامت پرداخت کنند؛ این شامل بازگشت ثروت و منابع ملی سرقت شده از عراق می‌شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل آمریکا عراق

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عراق تحولات بین الملل آمریکا عراق خروج نظامیان آمریکایی خروج نظامیان آمریکا آمریکایی از عراق حضور نظامی خروج نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان حقوقی آمریکا خواستار قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل شدند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، وبگاه «پلیتیکو» گزارش داد که جمعی از وکلای آمریکایی و غیرآمریکایی با امضای درخواستی رسمی، اقدام نظامی اسرائیل علیه غزه را ناقض قوانین آمریکا و بین‌الملل توصیف کرده‌اند.

دست‌کم ۲۰ تن از ۹۰ حقوق‌دانی که زیر این درخواست را امضا کرده‌اند، در دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا مشغول به فعالیت هستند و از او می‌خواهند که ارائه کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تعلیق کند چراکه اقدام‌های این رژیم در غزه با قوانین آمریکا و بین‌الملل همخوانی ندارد.

آنها قرار است درخواست خود را طی روز‌های آینده به دفتر «مریک گارلند» دادستان کل ارسال کنند. در این نامه که به رؤیت پلیتیکو رسیده است، وکلا از احتمال نقض کنوانسیون‌های ژنو درباره ممنوعیت حملات نامتناسب علیه غیرنظامیان و همچنین نقض قانون کنترل صادرات تسلیحاتی آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند.

این تازه‌ترین نشانه از بالا گرفتن اختلاف در دولت واشینگتن در قبال سیاستی است که کاخ سفید نسبت به اسرائیل در پیش‌گرفته و شامل حمایت از رژیم به‌رغم جنایت‌هایی است که در غزه انجام می‌دهد.

در تاریخ ۹ اردیبهشت، «رویترز» برای نخستین بار از اختلاف درونی وزارت خارجه آمریکا و بی‌اعتمادی شماری از مقامات درباره نحوه استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات آمریکایی خبر داد.

بر اساس تفاهم‌نامه امنیت ملی صادرشده از سوی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده باید تا تاریخ ۸ ماه میلادی مه، در گزارشی به کنگره اعلام کند که آیا تضمین‌های اسرائیل درباره عدم نقض قوانین بین‌المللی هنگام استفاده از تسلیحات آمریکایی را معتبر ارزیابی می‌کند یا خیر.

این در حالی است که بنابر یکی از اسناد درون‌سازمانی وزارت خارجه آمریکا که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده است، برخی از مقام‌های بلندپایه دولت واشینگتن به بلینکن گفته‌اند که تضمین‌های اسرائیل را مبنی بر اینکه از تسلیحات اهدایی آمریکا در چارچوب موازین حقوق بشردوستانه بین‌المللی استفاده می‌کند، «معتبر و قابل‌اتکا» ارزیابی نمی‌کنند.

اختلاف‌های داخلی دولت واشینگتن در حالی عیان می‌شود که مقام‌های رسمی بار‌ها مدعی شده‌اند که هیچ مدرکی دال بر نقض قوانین بین‌الملل از سوی اسرائیل وجود ندارد. همین اواخر، «جان کربی» سخنگوی شورای هماهنگی راهبردی کاخ سفید، وجود مدارک مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی را رد کرد.

با عبور شمار قربانیان جنگ غزه از ۳۴ هزار نفر، عملکرد ارتش رژیم صهیونیستی به‌شدت زیر سؤال رفته و موج نارضایتی به دانشگاه‌های معتبر آمریکا هم رسیده است.

دانشجویان آمریکایی به قیمت بازداشت و درگیری با نیرو‌های ویژه پلیس، خواهان هرگونه قطع همکاری نهاد‌های آموزش عالی ایالات متحده با رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • فعالان حقوقی آمریکا خواستار قطع کمک‌های نظامی به اسرائیل شدند
  • نیرو‌های مسلح یمن: دو ناوشکن آمریکایی و دو کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم
  • شاهکاری دیگر از انصارالله در دریای سرخ و اقیانوس هند/ سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • نیرو‌های مسلح یمن: ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی را هدف قرار دادیم
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است